welk hulpm. gebr. om lager in de hals te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

welk hulpm. gebr. om lager in de hals te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 14:04

Wat voor hulpm.gebruiken jullie om je pony wat lager in de hals te krijgen en ontspanneder. Scheve mond

Martingaal,tiedeman,slof of wat anders? Scheve mond



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:07

Voorwaarts - neerwaarts rijden in een vlot tempo.
Hulpteugels pas als allerlaatste redmiddel, en als je dan voor een hulpteugel kiest: Thiedemann.

Je suis Charlie.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:09

Je benen en je handen en goed les nemen. Zou er zeker niks aan hangen. Dit is een rijtechnisch probleem en dat moet je dus ook rijtechnisch oplossen.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:12

zet jou paard zn hals "erop"?
dat heb ik ook gehad met mn paard en ik kreeg het advies:
goed voorwaarts rijden,en hem regelmatig wat loslaten,en dan "uitschuiven". dit deed ik doormiddel van mn handen naar voren te brengen.
zo leert hij zn hals te ontspannen en zal deze ook meer naar beneden gaan.
en ik heb er geen hulpteugel bij hoeven te gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:17

Benen, zit en hand, een flinke bak geduld en correcte informatie.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 14:30

Het gaat om een erg sterke haf die western aangereden is nu engels.
Is een erg felle haflinger dus moet contenu hem inhouden.
Benen hoef ik er niet aan te leggen want reageert erg scherp.
Nu omdat hij western gereden is weet hij nog niet veel van de aanleuning van de teugels dus loop echt in draf en galop met de neus in de lucht.
Maar omdat hij zo fel is heb je weinig daarboven te zeggen .
Dus wou ik wat hebben waar hij wat ontspanneder van wordt en ik wat meer te zeggen heb.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:05

Waarom moet je hem continu inhouden? Hij zal merken dat hij erg moe wordt van alleen maar hard gaan Haha!. Teugels los, en "enjoy the ride"

Voor de momenten dat hij met zijn neus de lucht in loopt zou je een martingaal om kunnen doen.

En als je paard in draf en galop in de lucht loopt, durf ik te zeggen dat hij helemaal niet is aangereden, want in de western mag een paard dat ook niet doen.

Je suis Charlie.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:36

probeer eens met je zit te rijden ipv met je handen in te houden.

met het halfprobleem zal hij eerst nagefelijk moeten worden, voor meer info daar over probeer eens met de zoekfunctie, als je eenmaal zover bent maar dat kan nog wel een tijdje duren, adviseer ik je net als vele andere om goed voorwaarts neerwaarts te rijden, veel in en uit te schuiven en te proberen om dus waaneer je ook maar wilt zijn hals in verschillende postities te kunnen brengen.

en als je paard door de remende hulp heen loopt zou ik hem maar eens een keer goed vertellen wat die hulp betekent en er niet eindeloos aan blijven hangen dat heeft geen zin en daar wordt hij alleen nog maar harder van in zijn mond.

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:11

dreamegirl schreef:
Het gaat om een erg sterke haf die western aangereden is nu engels.
Is een erg felle haflinger dus moet contenu hem inhouden.
Benen hoef ik er niet aan te leggen want reageert erg scherp.
Nu omdat hij western gereden is weet hij nog niet veel van de aanleuning van de teugels dus loop echt in draf en galop met de neus in de lucht.
Maar omdat hij zo fel is heb je weinig daarboven te zeggen .
Dus wou ik wat hebben waar hij wat ontspanneder van wordt en ik wat meer te zeggen heb.


Dat probleem heb ik ook gehad met mijn dravertje. Probeer hem eerst ontpannen te laten lopen. Lekker aan het been (desnoods dat ie wat sneller draaft) beetje spelen met de teugels. Als je hem ontspannen rond kan laten lopen kan je hem laten "uitschuiven" ik doe dat altijd door te blijven spelen met de teugels en contact te houden met de mond. Als ik mijn teugels los laat bij mijn pony dan gaat de kop de lucht in, blik op oneindig en scheuren maar. (komt ook door zijn draver verleden) Hou contact met de mond en laat telkens je teugels verlengen. Zo heb ik het gedaan en hij kan het nu prima (mits ie ontspannen is) Probeer eerst dat of ga op les voordat je allerlij hulp-spul eraan/erin hangt! Succes OK dan!

MuSLi

Berichten: 5225
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:21

dreamegirl schreef:
Het gaat om een erg sterke haf die western aangereden is nu engels.
Is een erg felle haflinger dus moet contenu hem inhouden.
"Benen hoef ik er niet aan te leggen want reageert erg scherp".
Nu omdat hij western gereden is weet hij nog niet veel van de aanleuning van de teugels dus loop echt in draf en galop met de neus in de lucht.
Maar omdat hij zo fel is heb je weinig daarboven te zeggen .
Dus wou ik wat hebben waar hij wat ontspanneder van wordt en ik wat meer te zeggen heb.


Je benen moet je er altijd aan leggen, of het nu om een paard gaat dat goed of slecht reageert.

Je been is het belangrijkst!

Hun verwachting is niet jouw verplichting..

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:28

Prive-les!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:48

Geduld, geduld, geduld en goed les!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:56

Heb ongeveer hetzelfde als jou, een sterke haflinger die pas 4 maanden onder het zadel is.
Vrij fel op het been, en inhouden met de teugel heeft geen tot weinig nut.

Mijn instructrtice heeft me een paar tips gegeven en enorm geholpen dus, die ik zowel tijdens les als in mijn eigen tijd goed oefen.

Zal er eens verschillende opnoemen.
Sowieso gaat mijn haf langzamer als ik de teugels lang laat, dus als ze erg energiek is laat ik haar even uitrazen met een lange teugel, als ze terug wilt komen heeft ze pech, lekker door laten draven en als ik een langzamer tempo wilt mag ze terug.

Je been er aan houden en proberen op je zit terug te brengen, ik heb periodes gehad dat ik half aan het doorzitten was in plaats van aan het lichtrijden.
En een paar keer volkomen uit de maat gaan lichtrijden (doordat ik langzamer ging dan haar), hierdoor ging zij ook langzamer.

Tijdens het rijden wel je been er aan houden en terug nemen door alleen je buitenteugel te begrenzen en er afentoe een kneepje in te geven.
Hier reageerde ze ook erg goed op.

Misschien werkt het allemaal voor geen meter bij jou, maar bij mij in ieder geval wel.
Lekker ontspannen blijven zitten, vooral niet gaan spannen, want dan span je ook je handen, en dat voelt je haffie ook.
Daar kan ze ook van gaan wegrennen.

Mijn haf begint vooral hard te draven als ze het moeilijk gaat vinden, misschien vindt die van jou de verandering ook wel moeilijk en gaat ze dan maar om het zichzelf even makkelijk te maken steeds sneller.

Succes in ieder geval.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 20:23

Cassidy schreef:
Waarom moet je hem continu inhouden? Hij zal merken dat hij erg moe wordt van alleen maar hard gaan Haha!. Teugels los, en "enjoy the ride"

Voor de momenten dat hij met zijn neus de lucht in loopt zou je een martingaal om kunnen doen.

En als je paard in draf en galop in de lucht loopt, durf ik te zeggen dat hij helemaal niet is aangereden, want in de western mag een paard dat ook niet doen.
hij is western beleerd zo moet ik het zeggen en 4 mnd onder het zadel dus kan nog niet veel verwachten van zo'n pony.
teugels loslaten gaat hij als een tarnado door de bak en 30 min later echt nog niet moe.
dit is echt een haf met een super turbo in de kont.

loesjah
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: hoksebarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:49

ik zou eerst probere om um voor tege te houde en 8er dur bij te drukke want als je um voor tege houdt kan hij nie naar vore en moet hij wel naar benede... en als ie daar is ontspanne.. als dat eg nie helpt zou k de slof eraan doen dan heb je ook wat meer te zegge over het tempo....

-x- (L)loesjah(L)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:56

een goede instructeur

sylvaantje
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:14

wat ik gebruik is een tie-down.
Dat is een westernhulpteugel.

Your style, is my lifestyle!(K)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:21

Cassidy schreef:
En als je paard in draf en galop in de lucht loopt, durf ik te zeggen dat hij helemaal niet is aangereden, want in de western mag een paard dat ook niet doen.


Precies. Wat ook nog zou kunnen is dat je teveel druk op de teugels uitoefent en zich hiertegen verzet door zijn neus in de lucht te steken. Maar op de een of andere manier heb ik toch het idee dat Cassidy gelijk heeft.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:17

Simpel antwoord op de vraag: helemaal geen hulpteugel!
Ik ben ervan overtuigt dat elk paard zonder moet kunnen.
Alleen de ruiters denken soms niet zonder te kunnen.
Laat de teugels lekker lang, maar hou wel contact en rijd hem lekker voorwaarts. Hij gaat vanzelf je hand opzoeken.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

sjapoer_ox
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: terherne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:00

slof nieeeeeet !!!!!! is te veel op de hand en hij rijd dan te diep

safjoerie lover

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:18

Milkaatjuh schreef:
Simpel antwoord op de vraag: helemaal geen hulpteugel!
Ik ben ervan overtuigt dat elk paard zonder moet kunnen.
Alleen de ruiters denken soms niet zonder te kunnen.
Laat de teugels lekker lang, maar hou wel contact en rijd hem lekker voorwaarts. Hij gaat vanzelf je hand opzoeken.


helemaal gelijk, ieder paard moet zonder kunnen, het is meestal het probleem van de ruiter!
en als je hem lekker voorwaarts rijd, moet hij inderdaad vanzelf je hand gaan opzoeken! Lachen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:29

*LOL*

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:16

Dribbelkont schreef:
Het gaat om een erg sterke haf die western aangereden is nu engels.
Is een erg felle haflinger dus moet contenu hem inhouden.
Benen hoef ik er niet aan te leggen want reageert erg scherp.
Nu omdat hij western gereden is weet hij nog niet veel van de aanleuning van de teugels dus loop echt in draf en galop met de neus in de lucht.
Maar omdat hij zo fel is heb je weinig daarboven te zeggen .
Dus wou ik wat hebben waar hij wat ontspanneder van wordt en ik wat meer te zeggen heb.


Bij wetsern lopen ze ook gewoon in een aanleuning hoor. Alleen een veel lager dan bij dressur.

Als jij je benen er niet aan kunt leggen is hij NIET aan het been. Dan rent hij weg voor je been en zul je nooit enige controle over hem krijgen. Je rijd een paard niet gehorzaam door met je teugels te rijden of er een hulpteugel aan te knopen. Je zult hem moeten leren te reargeren op je been, zit en teugels. En dat leer je dus niet over de computer.

Enige echte tip is: neem les!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:20

Dribbelkont schreef:
hij is western beleerd zo moet ik het zeggen en 4 mnd onder het zadel dus kan nog niet veel verwachten van zo'n pony.
teugels loslaten gaat hij als een tarnado door de bak en 30 min later echt nog niet moe.
dit is echt een haf met een super turbo in de kont.


het is al vaker gezegd, maar ik doe het nog een keer Haha! Mijn paard reageert óók heel fel op het been, en heeft permanent de turbo aan. Het allereerste wat mijn instructrice zei was: "het maakt niet uit of ze hard gaat of gaat dribbelen, maar dat been, dat hou je eraan!" Doe je dat niet dan los je het probleem niet op. Laat hem maar merken dat het geen zin heeft om voor je been weg te rennen, want als je zodra hij hard gaat je been eraf doet, dan heeft hij eigenlijk gewonnen...

Het gaat er niet persé om dat hij moe wordt (dat wordt die van mij ook niet!), maar dat hij doorkrijgt dat het geen zin heeft om te gaan rennen...

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:34

Blijf het zeggen., maar misschien eerst eens met hulp longeren en stemhulp aanleren en dat koppelen aan gewichtshulpen met ridjen. Daardoor heb ik menig paard zn leven zien beteren (haha, klinkt wel erg raar)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers