Spaans Trauma?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Spaans Trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 22:55

Ik zag laatst een advertentie over een andalusier, maar daar stond bij:

"Dit paard heeft geen spaans trauma"

Wat is dat? Is het paard te vroeg de spaanse rijstijl ingereden ofzo??

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 23:11

Ik heb eens gehoord dat die paarden daar *in sommige gevallen* erg hardhandig worden ingereden en dus een beetje een hekel hebben gekregen aan het rijden.. en dat is dus met dit paard niet het geval... maar wellicht kan iemand anders je hier meer over vertellen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:14

Als je het 'spaans benauwd' hebt, heb je het heel erg benauwd... misschien een heel erg trauma?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:36

lunatje schreef:
Ik zag laatst een advertentie over een andalusier, maar daar stond bij:

"Dit paard heeft geen spaans trauma"

Wat is dat? Is het paard te vroeg de spaanse rijstijl ingereden ofzo??

groetjes


Paarden worden hier in de regel nooit te vroeg ingereden, wel met een 'klassieke' aanpak; niet vragen maar doén. Meestal geen probleem en niet zo heel anders dan de praktijk in Nederland. Er zíjn evenwel andalusiërs die zich verzetten tegen druk en die lopen dus een trauma op en worden op zijn gunstigst alleen kopschuw. Wederom niet anders dan in Nederland.
Wél anders is dat hier de mainstream zelf nog nooit gehóórd heeft van NH dat zonder ijzers rijden obsceen is en zonder bit alleen met serreta of zonder hersens kan.
Overigens ben ik nergens in Nederland zoveel evenwichtige, zich normaal en rustig gedragende paarden tegengekomen als hier bij elk willekeurig dorpsfeest.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat minimaal een deel van de verhalen over paarden uit Spanje voortkomen uit het niet op de aangeleerde manier rijden; een engelse (klassieke) rijstijl is fumdamenteel verschillend van de spaanse. Als het paard niet engels beleerd is kan het knap in verwarring raken als dat ineens van hem/haar gevraagd wordt. Andalusiërs willen over het algemeen graag werken, maar reageren er niet zo positief op als ze in hum ogen onjuist bejegend worden.
'Spaans trauma' vind ik een beetje makkelijk afgeven op Spanje, waar nota bene dit fantastische paard toevallig wél vandaan komt! Zeg dan gewoon dat je een stabiel, zelfverzekerd paard in de verkoop hebt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:37

Ik ben 2 jaar geleden op de Sicab geweest en als je dan al die hengsten langs elkaar vast ziet staan zonder en greintje agressie. Opvoeden dan kunnen die Spanjaarden wel. Maar of ze dit klaar kunnen krijgen met een KWPN-er? Ik betwijfel het. Als ze die op dezelfde manier zouden rijden als de PRE's zouden ze toch wat vaker zandhappen. Een PRE is over het algemeen te 'beleefd' en pikt erg veel.

Ik snap wel wat er wordt bedoelt met Spaans trauma. Een paard dat puur op angst wordt gereden en daarom braaf zijn oefeningen doet.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:48

Hmm... denk dan het verschil in omstandigheden groter is. De KWPNers en Hannoveranen die ik in Estepona heb gezien gedroegen zich niet anders dan de R.R.E.s.
Ook zijn niet alle andalusiërs hetzelfde; onze Arabella 'pikt' níets.
Maar goed, je hebt wel gelijk; de andalusiër is inderdaad een erg flexibel, all-round = tolerant paard.

Twee jaar geleden liepen wij daar ook rond in Sevilla! Heerlijk geregeld daar niet?! Gewoon gratis voor de deur parkeren!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:08

Ik moet zeggen dat ik wel een slechte ervaring heb met de "spaanse" mentaliteit.

Mijn vriend had een paard opgehaald in spanje voor België en daar zaten allemaal spullen bij en die was hij vergeten af te geven. Dus een paar dagen later kijk ik in de kist van de vracht auto en ik wil het hoofstel aan de neusriem eruit pakken en dat deed zeer!!! Bleek er een hele metale rand in te zitten met kartels en er zat ook een video bij gruwel... als je ziet hoe dat paard dus getraint werd... Wij hebben contact op genomen met de dierenbescherming en dat is nog een pittig verhaal geworden. Het beestje had gewoon al een eelt rand op z'n neus been. Nee ik trek er mijn twijfels bij. Ik zeg niet dat alle paarden daar zo getraint worden maar ik zou sommige dingen wel goed natrekken

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:13

Huertecilla schreef:
Hmm... denk dan het verschil in omstandigheden groter is. De KWPNers en Hannoveranen die ik in Estepona heb gezien gedroegen zich niet anders dan de R.R.E.s.
Ook zijn niet alle andalusiërs hetzelfde; onze Arabella 'pikt' níets.
Maar goed, je hebt wel gelijk; de andalusiër is inderdaad een erg flexibel, all-round = tolerant paard.

Twee jaar geleden liepen wij daar ook rond in Sevilla! Heerlijk geregeld daar niet?! Gewoon gratis voor de deur parkeren!


Echt heerlijk daar. Op een terrasje zitten en genieten van de prachtige paarden die voorbijkomen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:21

Spaans trauma vind ik een ietwat verkeerde woordkeuze, maar feit is wel dat er in Nederland een flink aantal paarden van Iberische(!) afkomst rondlopen die op zijn minst in de war zijn. Spaanse en Portugese opvoeding is hard en soms ook niet rechtvaardig. Daarbij wordt in het laatste geval niet geschroomd om zwaardere middelen uit de kast te trekken en dat kan dan een seretta zijn met karteltjes (overigens ook te verkrijgen: dito kinband). Zet die seretta laag op de neus en braaf dat zo'n paard dan wordt...
De paarden daar worden ook zonder aanleuning gereden (over rijkunstige 'ja maren' hebben we het nu even niet in dit verband), vaak alleen linkshandig blank.
Stel nu dat zo'n paard verhandeld wordt naar Nederland (ze zijn daar ook niet gek: het beste houden ze zelf) en in handen komt van een niet met de Iberische manier van africhten en rijden bekende ruiter. Die hangt er een gebroken bitje in, stapt op, neemt teugeldruk en beendruk en daar is je ongeluk al geboren... Paard wordt een trauma verweten, terwijl het dier er niets aan kan doen. Veel Iberische paarden die ik heb gezien hebben aanleuningsproblemen. Ze moeten vaak leren van stang naar trens te gaan en krijgen ook nog eens te maken met ruiters die veel te veel doen met been en hand.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:23

Ik denk dat de spaanse paarden gewoon op de ouderwetse manier worden opgevoed....... ikzelf heb daar niet zo ontzettend veel problemen mee. Misstanden heb je ook bij NH!

Eigenlijk heb ik liever een paard die spaans opgevoed is en die gewoon doet wat ik van hem wil dan dat ik zo een verwende k.lote bok heb waar ik iedere keer boos op moet worden

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:25

Dat ben ik met je eens Gijs. maar ik weer ook uit de handel dat sommige dingen niet kloppen en dit was ook maar een geval. Maar er zijn ook een heleboel goede stallen in Spanje en Portugal die exporten

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:43

Citaat:
Ik denk dat de spaanse paarden gewoon op de ouderwetse manier worden opgevoed....... ikzelf heb daar niet zo ontzettend veel problemen mee. Misstanden heb je ook bij NH!

Eigenlijk heb ik liever een paard die spaans opgevoed is en die gewoon doet wat ik van hem wil dan dat ik zo een verwende k.lote bok heb waar ik iedere keer boos op moet worden

Klopt GijsenKim, onze Limo is het toonbeeld van beleefdheid en heeft buitengewoon goede manieren in de omgang.
Wij zijn echter zijn derde eigenaar in de drie jaar dat hij in Nederland is en we kunnen niet anders concluderen dat hij door al dat gepruts hier danig de weg kwijt is geraakt als het op rijden aankomt. Dat paard heeft zijn 'trauma(atje)' dus niet in Portugal opgelopen maar gewoon hier door al het gerommel van mensen die geen idee hebben hoe om te gaan met een op die manier ingereden paard.

Lindo daarentegen is in Portugal niet netjes behandeld. Hij heeft de littekens van de seretta met kartels op zijn neus (op een veel te laag punt ook trouwens). Van wat hem is aangedaan, merk je nog dagelijks de gevolgen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:23

Okki had ook een "Spaans trauma" toen hij kwam, nou ja, een Portugees trauma eigenlijk. De eigenaresse zat een tijdje geleden te vertellen, dat toen ze hem net had, hij stond te bibberen in een hoekje van de stal als je binnen kwam en dat je maar naar de zweep hoefde te wijzen. Hij heeft dus een behoorlijk strenge opvoeding gehad in Portugal. Je kunt ook zeggen, dat hij behoorlijk dwars is geweest, anders had hij niet zo aangepakt hoeven worden.
Het aanrijden is, voor zover ik weet, gewoon in Nederland gebeurd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 18:01

Tessebes schreef:
.
Het aanrijden is, voor zover ik weet, gewoon in Nederland gebeurd.



toen hij ik hem leerde kennen had ie misschien net een keer of wat een zadel opgehad......... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 19:55

Ik ben net terug uit Sevilla en ik stond echt verbaasd van wat ik daar in de ruiterzaak vond. De Spanjaarden zijn niet echt zachzinnig met hun paarden. Paarden die een hoge tolerantie hebben slaan zich er wel doorheen. Paarden die een iets sensibeler karakter hebben lopen snel een Spaans-trauma op. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 20:16

een spaans trauma is dus, als ik begrijp, uiteindelijk een paard die als de dood is voor mensen die op hem of haar willen gaan rijden? Klopt het wat ik zeg?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:27

lunatje schreef:
een spaans trauma is dus, als ik begrijp, uiteindelijk een paard die als de dood is voor mensen die op hem of haar willen gaan rijden? Klopt het wat ik zeg?


Ik denk eerder dat het een volgens de Spaans/Portugese wijze opgevoed paard is dat geen hol begrijpt van wat de Belgisch/Nederlandse ruiter in godsnaam van hem verlangt en hem compleet verwart.

Een paard dat als de dood is voor mensen ed is in mijn ogen gewoon mishandelt. Heeft niet zozeer iets met een Spaans/Portugees trauma te maken.

Niet Verward

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:29

ja daarom, maar het kwam zo op mij over vandaar dat ik de vraag op deze manier stel Knipoog maar ok, het woord trauma is dus helemaal verkeerd begrijp ik

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:03

Loolapelooza schreef:
Ik denk eerder dat het een volgens de Spaans/Portugese wijze opgevoed paard is dat geen hol begrijpt van wat de Belgisch/Nederlandse ruiter in godsnaam van hem verlangt en hem compleet verwart.


Wat ik al eerder opmerkte en wat ook de reden is waarom wij geen paarden verhuren aan vakantiegangers.... Eén keer een merrie met een Nederlands-traumatische ervaring (correct gebruikt dit keer) gehad Knipoog en dat was genoeg.

Overigens, lees net dat Lucy Reese al enige tijd in Spanje woont. Wel een eind bij Andalucía vandaan, maar toch. Als die hier haar brood verdient, zit er dus schot in NH.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 01:49

Ik heb in Spanje 1 paard gereden met een 'Spaans Trauma'. Voor mij is dat dan: een paar dat niet stappen kon, maar enkel in passage de bak door kon gaan. Gewoon heel erg opgefokt gereden, daar kunnen sommige Spanjaarden wat van.

Verder een jonkie met littekens van een seretta op zijn neus, maar zo'n gaaf en koel paard voor de rest!

En idd, Spanjaarden kunnen SUPER paarden opvoeden (alleen soms idd wat kopschuwheid tot gevolg), bijvoorbeeld: mijn Licor is het toonbeeld van een respectvolle en rustige hengst. ALLE paarden die ik gaan kijken ben in Spanje, maar ook die in België en Nederland die uit Spanje kwamen, gedragen zich zo netjes... OK dan! De meeste PRE's die NIET uit Spanje komen, gedragen zich net zo etterig als onopgevoede WPN'ers, dus dan zit je daar met je uispraak als zouden ALLE PRE's zich van nature zo netjes gedragen. Haha!

En als de dood voor mensen waren deze paarden helemaal niet. Stuk voor stuk paarden met veel respect. Niet over je heen lopen, niet drammerig, ...

Licor is ook op de Engelse wijze ingereden, dus de overschakeling van het ene systeem naar het andere was bij mij niet aan de orde.