Cindy hoefbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Cindy hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 10:15

Hallo allemaal.

Zit al 3 wkn te denken of ik mijn verhaal op bokt zou zetten... Het is alleen wel een erg lang verhaal...

Begin oktober vond ik dat Cindy niet helemaal lekker liep.. Ik dacht nog, ze moet nodig naar de smid en die komt over 2 dgn dus ik doe maar rustig aan.

Toen ik de avond voordat de smid kwam op stal was zag ik dat Cindy er heel slecht aan toe was.. (leek ernstig op hoefbevangenheid). Mijn hart brak en ik sloeg een beetje in paniek.. Hoefsmid gebeld, die zei, laat haar maar even staan ik kom morgenochtend.

Om het verhaal een beetje in te korten, ze was idd hoefbevangen, veearts erbij.. Heeft pijnstillers en bloeddrukverlagers gehad. Ook hadden we een zandbox voor haar gemaakt. Die eerste week is echt vreselijk geweest. Ze stond er zo erg bij.. In dat weekend werd mij door de DA gezegd dat ze maandag naar de kliniek moest om te kijken in hoeverre het hoefbeen gekanteld zou zijn.. en dat zij twijfelde of zij haar uberhaupt nog pijnvrij zouden krijgen.. en dat zij sterk het vermoeden hadden dat zij de ziekte van Cushing heeft.

Ik heb echt het hele weekend gejankt, ik dacht echt, maandag is het zover.. ik raak haar kwijt!

Haar hoefbeentjes zijn wel gekanteld.. maar de kanteling op zich viel mee, ze hebben haar die maandag op speciaal beslag gezet. Dat gaf gelijk een enorme opluchting voor haar.. ze liep gelijk een stuk beter.. Op dat moment ben je zo opgelucht terwijl je weet dat ze er nog lang niet is.

We zijn nu 3 wkn verder en het gaat met ups en downs en we zijn er nog lang niet. Ze krijgt nog steeds alleen nog maar hooi en op dit moment loopt ze weer iets slechter en krijgt weer ontstekingsremmers.. Heb nu niet het idee dat ze pijn heeft. Kijk, het maakt mij niet uit dat ik misschien nooit meer op haar kan rijden.. als ze maar geen pijn heeft!
Maar ik ben zo ontzettend bang dat ze de ziekte van Cushing heeft... Ook al krijg ik haar nu stabiel van de hoefbevangenheid.. dan is het wachten op de volgende keer. Ik denk nu misschien kan ik haar nog 2 jaar een mooi leven geven.. maar het kan natuurlijk heel goed zijn dat ze volgende maand alweer slecht staat..

Uit het (normale) bloedonderzoek is er niet uitgekomen dat ze Cushing heeft maar volgens de veeartsen zegt dit niks. Morgen gaan ze een betrouwbaar onderzoek doen op Cushing..

Ik word gek van de zenuwen.. mijn gevoel zegt dat ze het heeft... Ze heeft 9 van 10 syntomen.. Waarschijnlijk heb ik volgende week de uitslag.. Scheve mond

Sorry voor dit lange verhaal.. heb het zelfs nog ingekort.. maar ik moet het toch kwijt.


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:10

Klinkt vreselijk Boos!

sterkte in die onzekere week dan! En ik hoop vooral voor Cindy dat ze niet die ziekte heeft Boos!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:25

Is errug verevelend allemaal maar ik snap niet dat je de hoefsmid belt ipv de veearts, en ik denk dat je bloedverdunners bedoelt? Sterkte met het wachten op de uitslag, maar een klein plus puntje je kan je paard er aan laten opereren en daar kunnen ze dan nog goed mee leven hoor, sterkte met alles!!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 11:39

Bedankt.

maar ze kreeg echt een prik die bloeddrukverlagend werkt. Wist in eerste instantie ook niet waarom ze dat kreeg maar doordat de bloeddruk lager wordt, wordt ook het kloppen van de ontsteking minder.. (sorry kan het niet zo goed uitleggen). Ze reageerde te hevig op die prik.. dus kreeg ze bijna de hele week 3x 3 streepjes sedalin (schijnt ook bloeddrukverlagend te zijn).
Ik baal nu ook dat ik niet al 's avonds naar de veearts gebeld heb.. maar op dat moment twijfelde ik.. haar straal zag er niet echt lekker uit, dus dacht in eerste instantie dat dat het was.. ik belde dus naar de smid met de vraag of ze daar zo hevig op kon reageren of dat ik de veearts moest bellen..
Maar over dat opereren.. Dat wist ik niet! ik dacht dat dit wel bij honden kon en niet bij paarden.. Maar ik hoop dat jij gelijk hebt!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:01

bij ons op stal stond een pony met cushing en deze heeft nou een oude dag bij mensen met kleine kinderen. Met deze ziekte kunnen ze ouder worden dan je denkt. Tuurlijk moet je rekening houden met de extra aanleg tot hoefbevangenheid, suikerziekte en de vacht. Maar zodra je weet wat er aan de hand is kun je er ook naar handelen en speciaal beslag en voer regelen.

Z1+1

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:15

Loena,wat vervelend voor jou en Cindy.Ik ken Cindy nog wel en ik hoop dat het uiteindelijk wel mee zal vallen.
Het is wat je zegt,als Cindy maar geen pijn heeft
Heel veel sterkte.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:52

veel sterkte meis, ik hoop dat het allemaal meevalt (wat cushings betreft) op www.hoofcare.nl staat een heleboel info over hoefbevangenheid en cushings (bij lezingen geloof ik) misschien heb je daar wat aan.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:25

Ik las in de laatste nieuwe bit dat er een nieuw medicijn voor cushing is.Ik hoop voor je dat ze het niet heeft maar zou het wel zo zijn is dat medicijn misschien wel iets. Veel sterkte met haar

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 09:57

Bedankt voor de reacties!
Ik had al van de veearts vernomen dat er medicijnen zijn die de boel remmen, maar dat die medicijnen 100den euros per maand kosten.. Als zij de ziekte heeft ga ik dat wel helemaal uitzoeken wat de mogelijkheden zijn! (ga ook gelijk de nieuwe Bit halen).
Ook ben ik blij om te horen dat ze toch 'oud' kunnen worden met deze ziekte.
Gisteravond stond ze er redelijk bij, ze liep redelijk goed.. Maar als ik naar haar kijk denk ik toch echt dat ze die ziekte heeft! Ze heeft een dikke vacht.. (van de zomer ook) ze heeft bultjes i.p.v kuiltjes boven haar ogen, ze plast zich gek maar het ruikt niet naar amoniak.. Ook zweet ze veel..
Nou nog even geduld hebben en dan weet ik meer! Dan heb ik zekerheid..
Hopelijk herstelt ze snel van haar hoefbevangenheid en hopelijk mag ze binnenkort ook weer wat bix eten... Ik weet dat het voor haar eigen bestwil is maar ik vind het wel zielig hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 58 bezoekers