Hoelang na de aanleg moet een bak berijdbaar zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Hoelang na de aanleg moet een bak berijdbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 23:54

Bij onze club is namelijk een half jaar geleden een bak aangelegd (geheel zand) die toen erg zwaar was, maar dat zou wel overgaan: de bak had tijd nodig 'om zich te zetten'. Hij is echter nog steeds veel te zwaar, dus nu is mijn vraag:

Wat is een normale termijn waarbinnen een net aangelegde bak berijdbaar moet zijn?

Ik heb wel een verhaal gehoord van mijn instructrice dat deze man al eens eerder een bak had aangelegd die te zwaar was en dat dat kwam door de toplaag: dat was de verkeerde zandsoort. Kan het hieraan liggen?


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 00:28

Het zand is erg belangrijk. Moet goed waterdoorlatend zijn en mag niet zwaar worden. Hij mag ook niet vastkoeken door net te veel klei door het zand . Het moet goede stierezand zijn.
Mijn bak is 6 jaar geleden aangelegd door een loonwerker uit ons dorp. Er zijn 18 vrachtwagens met stierezand in de bak gegaan. Elk wagen werd door de loonwerker nagekeken of het zand goed was. 1 wagen werd terug gestuurd. Het zand in mijn bak en paddocks komt uit de noordzee. Het wordt speciaal op verzoek opgezogen. Dus als ik zand nodig heb, moet ik wel eens een paar weken wachten, of de loonwerker tipt ons dat er een schuit aangemeert ligt in Alkmaar.
Ik heb ongeveer 3 maanden met een trekker en een oude dakgoot door de bak gecrost om het in de laten klinken. Daarna is er 10 cm naaldhoutchips opgegaan. De bak is 3 jaar lang super geweest. We hebben weer een laag van 5 cm hout er in gedaan en na 2 1/2 jaar is er weer een laag van 5 cm hout in gegaan. Hij is nog steeds super.

Ik zou het zand laten onderzoeken en een advies vragen bij een onafhankelijk buro. Is het verkeerd zand, dan heb je bewijs dat het zand niet goed is.

Onderhoud is ook erg belangrijk. Het is heel droog geweest en het beste is dan de bak goed nat te houden, dus echt zeiknat. Vooral als het een hele nieuwe bodem is. Door regen of te beregening is de bak eerder ingeklinkt, dan dat je dat niet doet.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 11:22

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Dat onafhankelijke buro lijkt me een prima optie, maar aan wat voor soort buro moet ik dan denken?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:24

Ik weet inmiddels uit ervaring dat het heel verschillend kan zijn. Waar we gestaan hebben in Veenendaal was de bak altijd wat nat maar welgoed hard en berijdbaar. Om het voor ons prettiger te maken heeft die boer toen volgens alle regels eennieuwe bak aangelegd, met drainage uitgraven de juiste hoeveelheid en goede soort zand ed.

De eerste 2 maanden heeft hij hem om de dag aangereden met zijn tractor, de paarden hebben er vaak in losgelopen om hem aan te stampen, de hoefslag was pas na een jaar goed te doen en nu pas na bijna 3 jaar is de rest zover.

En waarom weet geen mens.

Terwijl iemand anders een bak op dezelfde manier had aangelegd een paar kilometer verderop en die bak was binnen een maand perfect.

Zolang ze hem heel vaak (meerdere keren per week) aanslepen zou het wel sneller moeten gaan dan een half jaar. Als ze de bak hebben laten aanleggen kunnen ze diegene aansprakelijk stellen omdat ze niet hebben gekregen waar om gevraagd is en zal die man het ook moeten oplossen lijkt me.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 11:45

karuna schreef:
Als ze de bak hebben laten aanleggen kunnen ze diegene aansprakelijk stellen omdat ze niet hebben gekregen waar om gevraagd is en zal die man het ook moeten oplossen lijkt me.


Ja dat is bij een andere vereniging hier in de buurt ook al gebeurd, die hadden precies hetzelfde probleem...maar de meerderheid van onze club blijft maar beweren dat het vanzelf goed komt. Ja, zij hebben makkelijk praten met hun goed berijdbare bak aan huis, terwijl ik afhankelijk ben van deze bak Boos! Daarnaast is de man die de zaak heeft aangelegd bevriend met meerdere clubleden, dus je raad het al: vriendjespolitiek Verdrietig

En hoelang moet je dan wel niet wachten voor je eindelijk eens normaal van je bak gebruik kunt maken? In de tussentijd betaal ik gewoon contributie terwijl ik ergens ander rij omdat die bak niet te berijden is

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:53

Geen idee, die boer heeft toen voor ons een stuk weiland opgeoffert zodat iedereen kon rijden. Het kan wel even duren voordat het goed is (ik kan je over een tijdje een nieuw antwoord geven) daar waar we heen gaan is 2 weken geleden een hele nieuwe bak aangelegd, kan ik meteen kijken hoelang het duurt voordat deze goed is.

En vriendjespolitiek, dan heb je een probleem en als je dan als enige ook nog niet goed kan rijden, zou ik vragen of je minder hoeft te betalen omdat de bak voor jou niet goed te rijden is, of dat ze dan tot die tijd je iest anders kunnen aanbieden.

Heb je geen andere club in de buurt waar je lid vankan worden, met de houding van sommige clubleden lijkt het me toch al niet zo gezellig.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 15:16

karuna schreef:
Heb je geen andere club in de buurt waar je lid vankan worden, met de houding van sommige clubleden lijkt het me toch al niet zo gezellig.


Oh dat valt best mee hoor! Het is wel gezellig Er zitten alleen een paar koppigerts tussen....maar ik heb ook teveel voordeel bij deze club: (als de bak nog eens goed komt natuurlijk!) bak praktisch aan huis en een stuk land waar ik de paarden gratis mag weiden dus...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 20:19

die van mij was met 2 dagen goed te rijden na een flinke regenbui.
Alleen rond de C bleef hij wat muller maar dat was denk ik met een dag of 10 helemaal normaal

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers

cron