Op wedstrijd met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Op wedstrijd met jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 21:21

Ok, ik heb me ingeschreven voor de onderlinge bij ons op de manege. Carina is nog geen half jaar onder het zadel maar loopt vrij aardig.
Waar moet ik rekening mee houden met zo'n jong ding?

Ik verwacht er overigens niks van, is puur voor wat ervaring voor Carina. Drukte, chaos ed.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:25

Voor mij precies hetzelfde. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat Racer alweer een klein jaartje onder het zadel is. Heeft ook nog nooit een proef gelopen enzo, dus ben ook benieuwd naar de reacties in je topic!

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:43

Heb volgende maand ook mijn eerste wedstrijd met woody. Wij gaan meteen al officieel. Dus ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Ik zie eigenlijk meer op tegen het losrijden met al die paarden om me heen dan tegen het proefje rijden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:50

Ook ik ga komende maand voor het eerst starten. Heb wel al gezien hoe ze op vreemd terrein kan zijn en hoe ze is met losrijden met veel onstuurbare paarden (waren allemaal 3 jarigen).
Maar ook ik vind het erg spannend.

Waar op letten: niet te lang losrijden want vaak zijn alle indrukken al erg vermoeiend voor zo'n jong paard.
Neem wel overal de tijd voor, overhaast niets.
Sluit ieder onderdeel af, dus werk steeds aan het nieuwe onderdeel en denk niet na over wat er net mis ging.
Rij vooral zoals je in de training ook doet anders snapt je paard er niets van en dan zal het de volgende wedstrijden en op vreemd terrein rijden niet goed doen.

Succes!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:28

Kleintje schreef:
Waar op letten: niet te lang losrijden want vaak zijn alle indrukken al erg vermoeiend voor zo'n jong paard.
Neem wel overal de tijd voor, overhaast niets.


Ben het met het hele stuk van Kleintje eens, alleen over bovenstaande: zelf vind ik het heel prettig om juist erg vroeg te paard te zitten en tussen het losrijden door heeeeeel veel stapwerk aan een vrije teugel te doen. Op deze manier vermoei je ze niet, maar krijgen ze wel de kans om zich goed te ontspannen en alle indrukken te verwerken. Dit is natuurlijk lang niet met elk paard mogelijk (te druk), maar stap ze dan aan de hand, of rij in 2 fasen los.
Succes!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:29

Allereerst heel veel suc6 OK dan!

Als ik jou was zou ik zo ontspannen mogelijk rijden, zodat ze het echt leuk gaat vinden. Verder gewoon rijden zoals normaal.

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 16:42

ik heb 15 nov mn eerste officiele wedstrijd met mn paard. Op school heb ik ook al een keer onderling gestart. Daar had ik dus niks van verwacht, en dat was maar goed ook, want hij vond van alles eng in de bak. 15 nov is bij ons op de vereniging, dus dat is op zich wel vertrouwder, maar we moeten buiten losrijden, en het is koud, dus een hoop paarden zouden wel fris zijn, maar ik denk niet dat mijn paard daar echt op reageerd. Veel succes igg!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 17:18

parnassia schreef:
Ben het met het hele stuk van Kleintje eens, alleen over bovenstaande: zelf vind ik het heel prettig om juist erg vroeg te paard te zitten en tussen het losrijden door heeeeeel veel stapwerk aan een vrije teugel te doen. Op deze manier vermoei je ze niet, maar krijgen ze wel de kans om zich goed te ontspannen en alle indrukken te verwerken. Dit is natuurlijk lang niet met elk paard mogelijk (te druk), maar stap ze dan aan de hand, of rij in 2 fasen los.
Succes!

Inderdaad, dit is per paard verschillend.
Als je paard nog erg jong is, nog weinig conditie en nog weinig ergens anders geweest, dan kan het zijn dat het paard de indrukken vermoeiend vind. Maar het kan ook zijn dat het daar juist loperig van word. Dit zal je zelf het beste weten gezien jij het paard kent.
Hier moet je dus even tussen kiezen, wat voor jullie het beste is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:15

Elk paard reageert anders en is er op een ander tijdstip klaar voor. Ik denk niet dat je dat vanaf hier kan bepalen. Maar rij gewoon lekker ontspannen, verwacht niet te veel en doe je best dan loopt het wel los, succes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:58

Gewoon lekker op je gemak en ontspannen gaan losrijden, maak hem niet te moe, laat hem gewoon een beetje rondkijken als hij dat wil, en maak je niet kwaad als er iets mis gaat ! Zo geef je je paard niet de zenuwen door die je misschien zelf wel hebt. Veel succes hè OK dan!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 16:47

Gewoon lekker ontspannen je rondje doen, je ziet vanzelf wel! Begin wel op tijd met losrijden zodat ze wat rond kan kijken, natuurlijk niet al te veel laten 'werken' dan maar gewoon lekker overal de tijd ervoor nemen....