hoe tuigers getraind worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

hoe tuigers getraind worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-03 14:37

Daar zet ik toch wel mijn vraagtekens bij hoor. Eentje bij ons in de buurt gebruikt een soort opzet teugel zodat zijn paard het hoofd maar hoog houdt.

Een ander traint zijn paard over cavaletti, maar ook weer hoog ingesteld, met een valse krul. resultaat: geen beweging door het lijf, ontwikkeling onderhals en arm bespierde bovenhals. Is dit nu de bedoeling?

Ik snap er geen hout van. Zijn hier meer mensen die tuigers trainen voor actie in het span?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:12

Tja net als met springen en dressuur gebruikt ieder zijn eigen methode. De ene hoog de andere laag net wat bij het paard past. Net zoals onder het zadel zijn er voor de menners diverse hulpmiddelen de ene beter dan de andere. Tevens heb ik wel in de gaten dat het trainen van een tuiger/hackney moeilijker en lastiger is dan een rijpaard.

Paar jaar geleden hebben ze bij ons een clinic gehouden over het trainen van tuigers was heel leuk om te zien. Er waren diverse bekende rijders die demo's gaven met hun paarden. De ene doet het idd met een opzet de andere met schoenen ook heb je van die ringen die om de voeten worden gedaan voor meer actie. De kleine hackney moet wel in de schoenen omdat hij daar beter van wordt bij een ander is het niet nodig. We hebben veel concoursen gereden zonder opzet teugels omdat het niet nodig was op het laatste hadden we hem wel weer hard nodig omdat hij voorbeen verloor (ging lager in de hals lopen en voorloor daardoor voorbeen maar ook achterbeen). Er worden ook een aantal tuigers onder het zadel gereden voor verbetering.

In Hagestein afgelopen jaar was er nog een clinic met Opgenoort deze werd lang en laag gereden en dan langzaam omhoog wauw wat ging dat paard lopen. Dus eerst door het lijf en dan meer oprichting vragen. Mooi door het lijf en een super voorbeen.

Als ik nog eens van zo'n clinic hoor zal ik je pben.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:07

Bij mij op stal worden tuigpaarden beleerd en gecorrigeerd.
Ik moet zeggen dat het er hier vrij vriendelijk aan toe gaat, geen opzetteugels i.o.d. (de staleigenaar heeft een gruwelijke hekel aan die dingen). Schoenen worden wel eens gebruikt, zeker bij paarden die concoursen lopen, maar daar zie ik niet zoveel kwaad in eigenlijk, een mens traint ook met gewichten om sterker te worden.

De paarden worden hier zo beleerd dat ze eerst zelf een houding op moeten zoeken, nu is die voor een tuigpaard zowieso al hoger dan een rijpaard vaak. Zijn mening is dat naarmate het paard sterker wordt en als het goed gereden wordt, het die oprichting vanzelf meer zal ontwikkelen.
De enige hulpteugel die hier voor de kar nog weleens wordt gebruikt is de slof, met name als ze voor het eerst met de kar de weg op gaan.
De tuigpaarden worden hier ook allemaal vrij intensief onder het zadel getraint, ook cavaletti worden hier gebruikt, om het paard te leren zijn passen af te maken, maar daarbij worden ze over het algemeen gewoon vwnw gereden.

Ik zie het helaas ook wel eens anders ja, paarden die met de kop zowat in de nek getrokken lopen en een compleet weggedrukte rug.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:16

Op welke stal staan je dan ik bedoel welke rijder en paarden?.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 11:01

Ik ben nieuwsgierig geworden naar die training bij jullie op stal Supertje. De paarden hier moeten direct in de oprichting, en ik zweer het je, ze lopen zonder ruggebruik met de kop doodleuk in de lucht. ZE moeten over cavaletti lopen die ver uit elkaar staan. En ik zeg dat ze met hun hoofd eerst omlaag moeten om over de rug te komen en daarna die achterhand erbij en DAN pas in de oprichting. MAar dat doen ze nooit. En die paarden hebben nu dus een onderhals ontwikkeld en een arm bespierde bovenlijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 11:12

Desiree schreef:
En die paarden hebben nu dus een onderhals ontwikkeld en een arm bespierde bovenlijn.


Tja, en dan kan je ze daarna onder het zadel gaan rijden, en heb je er vreselijk veel werk aan Scheve mond
Ik rijd nu een gelder, die voorheen alleen voor de kar heeft gelopen. Nu is ze verder niet getraind om wedstrijden te lopen oid, dus er is relatief weinig uit te rijden.
Maar zonder intensieve training, had ze al zo'n onderhals en weinig bespierde rug...
Kan me voorstellen hoe het moet zijn als ze wel op zo'n manier getraind worden

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 11:17

Deze paarden worden nooit onder de man getraind. MAar daar hebben ze ook geen ruiter voor. MAar als de dieren nu maar aan de longeerlijn getraind werden op een nageeflijke manier, zodat ze hun lijf probeerden te gebruiken.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:42

waar is dat dan desiree waar je het over hebt?? Ben wel nieuwsgierig. Ben wel met je eens over dat eerst laag, dan achterhad en dan oprichten, helaas zie het ook vaak bij mensen die DENKEN dat ze goed kunnen dressuren terwijl ze dit dus goed fout doen. (Niet dat ik zo goed kan rijden, maar zoals jij het zegt leer ik het ook in de les en doe mn best om het zo te doen. Best moeilijk met een haf....)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:14

Euhh er is wel een verschil tussen het trainen voor de kar van een gelder of halflinger en het trainen van Hackney's en Tuigers voor de show. Voorbeen en achterbeen moet nu eenmaal getraint worden.

Afgelopen zomer heb ik veel geleerd van het trainen/rijden ik vind het een vak apart ik doe ze ook niet na. Wat dat betreft echt een mannen vak. De ene wordt erg lang en laag getraint zonder druk of wat dan ook de andere moet gelijk omhoog en gaat met veel druk gepaart het is maar net het paard en het type trainer. Zo kan je een Anky ook niet vergelijken met een Jeroen of wie dan ook.

Tuigpaarden werden nooit onder het zadel getraint dit is iets van de laatste jaren (amerikanen doen het namelijk wel). Ik denk dat een hoop oudere trainers het absoluut niet zullen doen. En een hoop ouders showpaarden vinden het wel vreemd opeens iemand op de rug.

Desiree ik heb al gemerkt dat er op bokt geen echte tuigpaard trainers zitten die er werkelijk verstand van hebben en het ook doen. Je zou eens op de site van het showpaard kunnen kijken voor wel de nodige info. Dat is een mooi blad met super foto's erin.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:33

Ik heb zo'n vijf jaar op een proffessionele Tuigpaarden wedstrijdstal gewerkt en we gingen één á twee keer per week op concours. In de winterperiode uiteraard veel minder.
De paarden trainden we met uitzondering van de wedstrijddagen (en als ze twee dagen achter elkaar op wedstrijd waren geweest, hadden ze een rustdag) voornamelijk aan de longe. Dit meestal zo'n 45 - 60 minuten per dag.
Paarden zetten we bij met bijzetteugels op verschillende manieren, zowel hoog als laag. Training bestond uiteraard uit stap en véél draven. Draven met precies de juiste impuls en beenwerk die over het algemeen corrigeerden door stemgebruik en/of een corrigerend tikje met de zweep tegen het been.
In sommige gevallen gebruikten we wel eens trainingsringen.
Verder gingen de paarden nog eens zo'n 30 - 40 minuten in de stap/drafmolen.
Wat het trainen onder het zadel betreft, dat deden wij in de winterperiode als er nauwelijks tot geen concoursen waren, één á twee keer per week onder het zadel. Maar ik kan nou niet zeggen dat het een pretje is om een wedstrijdgerichte tuiger onder het zadel te rijden.
Opzetstukjes werden alleen bij sommige paarden op wedstrijden gebruikt en werden dan ook pas voor het binnentreden van de ring vastgemaakt, maar nooit tijdens de training.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:59

ik heb ook een tuiger maar die hoeft echt niet zo hoog te lopen met haar hoofd. ik train met een pasoa teugel aan de longe in verschillende standen ook laat ik haar cavelitti's draven. maar ik rij geen wedstrijden ofzo. sommige mensen vinden een passoa teugel niks. ze zitten opgesloten zeggen ze dan. maar mijn paard vind het alleen maar leuk om met de passoateugel gelongeerd te worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 15:24

Prisca schreef:
Euhh er is wel een verschil tussen het trainen voor de kar van een gelder of halflinger en het trainen van Hackney's en Tuigers voor de show. Voorbeen en achterbeen moet nu eenmaal getraint worden.
.

En hier heb ik het over, dit is wat ik dus bedoel. Want die mensen trainen hun paarden dus op actie en op show. er zijn hier nagenoeg geen mensen inderdaad die een tuiger trainen voor dit soort doeleinden maar wel heb ik begrepen dat degene bij ons op stal niet goed bezig is. Helaas zal ik hem nooit kunnen overtuigen, dat weet ik nou al.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:32

Net zoals jij je twijfels hebt over hoe tuigers getraint worden heb ik dat over alle takken van deze sport. ieder zijn eigen manier, het is hun probleem als ze straks een paard hebben dat helemaal fout in de bespiering zit enzo. Dan winnen ze niks en komen ze er vanzelf achter dat het anders moet.
Bij dressuur springen etc heb je zulke dingen ook.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:32

Kan helaas niet anders zeggen zan dat Xxappiexx gelijk heeft. Kennis van mij die bij de hackneys in de top van nederland mee rijd traint zijn ponnies mooi voorwaards-neerwaards omgoed rug gebruik te stimuleren. Het doel is mooi opgericht lopen en toch goed rug gebruik en daarmee meer stuwing mogelijk maken van de achterhand. Schoenen en opzet zijn niet schadelijk als je ze juist gebruikt, zeer schadelijk in verkeerde handen. Er worden heel wat dieren kapot gemaakt op die manier. Heb pas een tuigpaard met pensioen zien gaan, maar niet vanwege een hoge leeftijd, gewoon op, en net in de 10 jaren oud geloof ik. Mischien nog niet eens. Dit is zeer triest, maar je doet er niets aan. Er wordt zelfs yzerdraad om het bit gedraaid om het paard harder aan te kunnen pakken. Boos!
Ook onder het zadel, in de dressuur wordt bijvoorbeeld ijzerdraad om een sperriem met de punt in de mond om te voorkomen dat het paard tijdens de proef zijn tong naar buiten steekt. Zo zijn er veel voorbeelden. Er is niet helemaal niets aan te doen, de KNHS pakt dit wel aan met schorsingen en boetes.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:36

wij hebbe ook tuigers die ook wedstrijden lopen en wij traienn ze gewoon onder het zadel en niets met are vratsen om ze maar mooi te laten lopen!
Als ze ontspannen zijn gaan ze vanzelf goed lopen! bij ons in ieder geval

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:02

xxappiexx schreef:
Net zoals jij je twijfels hebt over hoe tuigers getraint worden heb ik dat over alle takken van deze sport. ieder zijn eigen manier, het is hun probleem als ze straks een paard hebben dat helemaal fout in de bespiering zit enzo. Dan winnen ze niks en komen ze er vanzelf achter dat het anders moet.
Bij dressuur springen etc heb je zulke dingen ook.


Probleem is dat er er veel mensen zijn die tuigpaarden voor de wagen rijden, en maar een relatief klein deel daarvan ook daadwerkelijk op concours gaat.
Met rijpaarden heb je dat toch minder IMO, de meesten die onder het zadel rijden hebben regelmatig les, en er is ook een relatief groter deel dat weleens op wedstrijd gaat.
De controle is er bij tuigpaarden vaak veel minder. Ook is het vaak zo, dat tuigpaarden vaak 'getraint' worden door 'de wat oudere boer' om het zo maar te zeggen, die het altijd zo gedaan heeft en niet van zijn geloof af te brengen is.
Een opzet hoeft niet schadelijk te zijn in goede handen misschien, maar ik zie hier dat het ook anders kan, vanuit de ontspanning omhoog, en het valt me op dat die paarden veel spectaculairder bewegen, doordat alles los is.

Ik zal zo even kijken of ik foto's heb van hoe de paarden er hier uitzien.

Mariska_28

Berichten: 10500
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:43

Ik heb een paard getraind zien worden met schoenen aan de voorbenen, waaraan touwen zaten die via de singel naar de longeerder gingen. Hij liet het paard dan draven en als hij zijn voet optilde, trok hij dit touw aan en hield het daar even vast. Kun je je er iets bij voorstellen?! Het paard ging af en toe onderuit omdat hij het been dan langer hoog hield dan dat het paard kon.. Ik heb met kromme tenen zitten kijken, maar we waren op die manege te gast (Galgenbergh in Garderen) dus ik heb me er verder maar niet mee bemoeid..

Ik hoop dat deze manier van trainen niet veel voorkomt..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 01:27

Ik reed regelmatig een merrie van een broer van mijn zwager. Gewoon voor de afwisseling en het dier werd er echt veel beter van. Echt voorwaarts/neerwaarts in het tuig is maar tot op bepaalde hoogte mogelijk. Als ze te diep gaan lopen wordt de rug teveel belast door het gewicht van de kar. Aan de longe kan het natuurlijk wel. Vond het wel grappig rijden voor de afwisselling. Reed gewoon dressuurmatig in het bos, lekker rechte stukken, goed over de rug laten gaan en tempowisselingen rijden. Zo af en toe eens een beetje wijken, schouderbinnenwaarts etc. Het leuke was wel dat je het terug kon zien in de klasseringen op concours. Hoe meer ze gereden werd hoe vaker ze op 1 stond. Als je de kans krijgt zou je het eens moeten proberen... Kan je verzekeren dat het een hele aparte ervaring is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:37

Nou, ik heb gisteren geholpen met het trainen van de tuiger. Ik zei om het front te kunnen gebruiken moet de achterhand eronder. MAar....... daarvoor is lengte nodig in de bovenlijn en die ontbreekt hier. Gevolg: paard komt vast te zitten en zal ruimte gaan missen in zijn passen. Nu hebben we gelongeerd met de pessoa. Hij weet wel goed waar hij naartoe moet werken maar hij doet het niet uit zichzelf. De tuiger vond het vreselijk moeilijk want hij kwam een hoop souplesse te kort. Ik zei dat hij dit meer moest doen. Ook veel galopperen om los te komen. Hij zegt dat galop niet telt bij een tuiger. Ik zei dat contragalop bij mijn L2 paard ook niet telde, maar dat het een fijne oefening was om te gebruiken om hem los te krijgen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:08

Ik heb vroeger een tijdje hackneys verzorgt. Die kregen een band met ringen om de kogels van de voorhoeven. Dan ging er een riem/lijn van de linkerhoef, onder de buik door een ring van de singel, en dan naar de rechterhoef. Deze lijn/riem ging ook weer naar de hand van de longeur. Hoe het allemaal precies zat weet ik niet, maar ket kwam er eigenljik op neer dat als ze links neerzette, rechts omhoog getrokken werd

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 11:13

Ik vind dat die lui te veel gefocussed zijn op de benen van de tuigers. En dan krijge je beinepferde. Ze letten totaal niet op hoe het dier door het lijf beweegt en ze vergeten dat dat OOK grote invloed heeft op de gangen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 13:39

Desiree schreef:
Ze letten totaal niet op hoe het dier door het lijf beweegt en ze vergeten dat dat OOK grote invloed heeft op de gangen.


Dat dat GROTENDEELS invloed heeft op de gangen! Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:03

Desiree schreef:
Ook veel galopperen om los te komen. Hij zegt dat galop niet telt bij een tuiger. Ik zei dat contragalop bij mijn L2 paard ook niet telde, maar dat het een fijne oefening was om te gebruiken om hem los te krijgen.


Galop moet je absoluut NIET trainen bij tuigers dit gaat problemen in de ring opleveren. Ze kunnen het wel en ook best goed alleen willen ze het dan in de ring ook gaan doen en dat moet juist niet. Het gaat om de draf. Desiree je zou echt eens bij een groot concours moeten krijgen hoe dat er aantoe gaat.

Citaat:
Ik heb vroeger een tijdje hackneys verzorgt. Die kregen een band met ringen om de kogels van de voorhoeven. Dan ging er een riem/lijn van de linkerhoef, onder de buik door een ring van de singel, en dan naar de rechterhoef. Deze lijn/riem ging ook weer naar de hand van de longeur. Hoe het allemaal precies zat weet ik niet, maar ket kwam er eigenljik op neer dat als ze links neerzette, rechts omhoog getrokken werd


Dit heten dus een paard in de schoenen zetten. Hiermee train je ook een stuk soeplesse in het paard. Sommige hebben dat nodig maar sommige absoluut niet. Dit is een hulpteugel en kan net zoals een slof totaal verkeerd gebruikt kan worden helaas te vaak verkeerd. Het is absoluut een goed hulpmiddel als je er mee weet om te gaan. Dat vallen is absoluut niet erg het paard moet leren in het ritme te komen die de menner aangeeft. Ik kan je zeggen dat het wel moeilijk is vooral als het paard ertegen gaat vechten. Heel veel tuigers gaan ook onkant door de ring hiermee kan je dat trainen.

Net zoals mensen die hier schrijven dat hun tenen krommen bij dat trainen krommen mijn tenen bij het feit dat de niet weten waar ze over praten. Ik wist het ook niet maar wil het wel leren en kijk veel. Niet 3 minuten en dan weg nee de hele training en zie het paard verbeteren of niet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:05

Desiree schreef:
Ik vind dat die lui te veel gefocussed zijn op de benen van de tuigers. En dan krijge je beinepferde. Ze letten totaal niet op hoe het dier door het lijf beweegt en ze vergeten dat dat OOK grote invloed heeft op de gangen.


Die mensen zijn idd niet goed bezig en weten ook niet waar ze mee bezig zijn. Je zal zien dat die mensen ook geen hoge klasse rijden en ook vaak achteraan eindigen.

Ik zeg altijd: je hebt rijders en je hebt trainers.