waarom is mij paard zo chagrijnig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spycobitch
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: rotterdam

waarom is mij paard zo chagrijnig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 08:58

Ik heb een paard een fries hij was altijd heel erg lief.
Je kon altijd met hem kroelen, en nu de laatste week is die heelemaal om geslagen
En er konde altijd paarden naast hem staan nu kan dat ook niet meer
Hij is nu volop chagrijnig.
Eerst dacht ik de overgang van de wei naar stal maar hij staat al 3 weken binne nu, dus dat kan het niet zijn
Wie weet wat het kan zijn ????
groetjes laura
Laatst bijgewerkt door spycobitch op 28-10-03 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 08:59

Misschien het weer, mist hij contact met vriendjes, wordt er nu meer of minder met hem gedaan, kan van alles zijn maar zal vooral de overgang naar het winterseizoen zijn.

spycobitch
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 09:09

Er word nog steeds iedere dag iets met hem gedaan.
En hij kon altijd met elk paard in de losgooi bak , maar nu ook niet meer alleen nog met de shetlander van kusia (ook meisje van bokt ) en met nog een ander paard.
En voorderest wilt die niet met die andere paarden in de bak hij blijft trappen naar ze
Maar ik vind het erg raar hij is echt nog nooit zo geweest we hebben hem nu al 13 jaar en hij is altijd heel erg lief geweest voor mensen en andere paarden.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:43

Oh wat naar zeg!!
Misschien wat meer afwisseling in het werk??
Een keer stuk wandelen,balkjes lopen,longeren (met/zonder bijzet),je kunt van alles bedenken!!

Maar het zal vooral liggen aan de overgang naar het winterseizoen en wat vippie al zei,het contact met vriendjes missen.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:35

spycobitch schreef:
Ik heb een paard een fries hij was altijd heel erg lief.
Je kon altijd met hem kroelen, en nu de laatste week is die heelemaal om geslagen
En er konde altijd paarden naast hem staan nu kan dat ook niet meer
Hij is nu volop chagrijnig.
Eerst dacht ik de overgang van de wei naar stal maar hij staat al 3 weken binne nu, dus dat kan het niet zijn
Wie weet wat het kan zijn ????
groetjes laura


Hmm... dit verhaal komt mij bekent voor. Alleen heeft die troela van mij dat als karaktereigenschap, en was het dus altijd al zo..
Haha, maarja.. ik weet dat het niet leuk is..
Wat je (lijkt mij) kan doen is eigelijk helemaal niets.. Het is je paard's zijn wil. En als hij lekker een potje chagerijnig wil lopen doen, moet hij dat weten.. Is het idd eht niet leuk voor de rest van de omgeving, maar wat kun je eraan doen? Je kunt hem niet dwingen lief te doen Verward Toch?

Maar ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen.. Weet je zeker of je paard ergens geen zeurende-pijn of iets heeft? Iets wat jullie niet zien of zo 1-2-3 merken? Wat daar worden paarden ook heel chagerijnig van, en dan willen ze met rust gelaten worden!!

Maar doet het paar ook zo naar tegen jullie? Zo ja, dan moet je dat direct flink afstraffen. Zo nee, dan kan ik zo niets bedenken om je te helpen. Sorry.. Verward

Succes nog!!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:36

spycobitch schreef:
Ik heb een paard een fries hij was altijd heel erg lief.
Je kon altijd met hem kroelen, en nu de laatste week is die heelemaal om geslagen
En er konde altijd paarden naast hem staan nu kan dat ook niet meer
Hij is nu volop chagrijnig.
Eerst dacht ik de overgang van de wei naar stal maar hij staat al 3 weken binne nu, dus dat kan het niet zijn
Wie weet wat het kan zijn ????
groetjes laura


Hmm... dit verhaal komt mij bekent voor. Alleen heeft die troela van mij dat als karaktereigenschap, en was het dus altijd al zo..
Haha, maarja.. ik weet dat het niet leuk is..
Wat je (lijkt mij) kan doen is eigelijk helemaal niets.. Het is je paard's zijn wil. En als hij lekker een potje chagerijnig wil lopen doen, moet hij dat weten.. Is het idd eht niet leuk voor de rest van de omgeving, maar wat kun je eraan doen? Je kunt hem niet dwingen lief te doen Verward Toch?

Maar ik heb echt geen idee waar het aan kan liggen.. Weet je zeker of je paard ergens geen zeurende-pijn of iets heeft? Iets wat jullie niet zien of zo 1-2-3 merken? Wat daar worden paarden ook heel chagerijnig van, en dan willen ze met rust gelaten worden!!

Maar doet het paar ook zo naar tegen jullie? Zo ja, dan moet je dat direct flink afstraffen. Zo nee, dan kan ik zo niets bedenken om je te helpen. Sorry.. Verward

Succes nog!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:40

Ja het kan zijn door het weer maar ook omdat je zei dat hij al 3 weken binnen stond dat hij zo chagarijnig daar van word dat die gewoon graag naar buiten wil omdat hij anders alleen maar staat te vervelen.
Ik weet niet of jij ook hem nu buiten zet want het kan best zijn dat ik het verhaal niet goed begrijp....maar dan is het gewooon dat die het contact mist! Ach gut

spycobitch
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 23:06

tegen mij doet die best wel normaal alleen met hoeven uitkrabben trapt die soms naar me heeft die ook nog nooit gedaan maar over dat die het kontact mist hij wil niet met die paarde in de losgooi bak waar die altijd meej stond in de wei daar moet die nu niks meer van weten van die paarden ik vind het allemaal heel erg raar

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:47

Guinness heeft dat blijkbaar elke herfst. Vorig jaar was ze verschrikkelijk chagerijnig en stond steeds in een hoekje van de paddock en met de kont naar je toe in de stal. We hebben haar toen helemaal laten onderzoeken door de DA: ze was kerngezond. Toen hebben we een maatje voor haar gekocht, maar ook dat hielp niet. Ik kon op zich wel alles met haar doen, ze was wel braaf en als we wat gingen doen is ze ook gewoon vrolijk.

Nu sinds een aantal weken begint het weer, al is het niet zo extreem als vorig jaar, ze reageert gewoon veel kribbiger als normaal op de beide jaarlingen, is ongeduldiger. Vorig jaar heeft het een aantal maanden geduurd. Ik zie wel wat dit jaar brengt, ik maak me er in elk geval niet druk meer om.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:13

mijn paard is in het begin altijd boos tegen me... alik de stal inkom hinniken de andere paarden en zij probeert het wereldrecord boos kijken te verbeteren... maar als ik wat met haar ga doen is het over.... aandacht vind ze mooi!
maar als ik wat met me verzorgpony ga doen (drie stallen naast haar) zou ze me het liefst doodschieten. jaloezie onder paarden??? nee....
ik hoop dat het nog over gaat bij je friesje... dit is echt niet leuk....
succes...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:19

Ik ben dus blijkbaar niet de enige met een chagerijnig paard. Met Evita heb ik juist hetzelfde aan de hand de laatste tijd. Ze altijd al geen knuffelbeer geweest, maar nu kijkt ze continue lelijk. Maar t gekke is dat ze wel nog nooit heeft gebeten of gestampt, je kan haar humeur gewoon negeren en toch een knuffel ofzo geven, ze doet niets.
Misschien komt dat bij mij omdat het slecht weer is geweest en daarna werd ze mank, zodat ze plots een tijd heeft stilgestaan en dat dat haar geen goed heeft gedaan. Ik ben in het weekend terug begonnen met rijden, en we zullen wel zien als ze bijdraait.

En jammer genoeg heeft YvonneAa gelijk, je kan je paard niet dwingen om lief te zijn. Maar denk eens goed na als er iets is veranderd in zijn levenspatroon. Misschien dat hij toch liever op de wei staat dan op stal. Je kan misschien proberen om je eigen gedrag aan te passen. Geef haar eerst extra aandacht, speel spelletjes... en kijk hoe het gedrag evolueerd. Moest dat juist niet werken, geeft hem dan minder aandacht en wees strenger voor je paard. Misschien dat dit werkt.