Zit-Les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Zit-Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 09:32

Ik ben begonnen om zit-les te geven op mijn M1 paard. Voor gevorderden zowel voor beginners. Ook geef zit-les voor springruiters.
Zijn er mensen die zoiets wel zouden doen? Of zeggen jullie onzin. Ik heb dit vroeger veel gegeven aan ruiters, maar ben er mee op gehouden omdat ik het niet eerlijk vond tegen over mijn paard. Ik reed zelf en dan deed ik dit er ook nog erbij. Nu ben ik gestopt met dit paard en wilde dit weer gaan doen. Maar is hier wel vraag naar? Een goede zit? Ik ben gediplomeerd als rij-instructrice.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:39

Zeker wel, zouden meer ruiters moeten doen! Ik zou het alleen liever met m'n eigen paard doen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:44

Er is zeker vraag naar! Geef je dan ook zitlessen op paarden van de mensen zelf?


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:05

Als je bij mij in de buurt woont Haha!
Lijkt me zeker niet slecht, om een keer zitles te nemen....

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:32

Volgens mij begint paardrijden pas met een goede zit.
Als je goed zit, kan het paard makkelijker ontspannen en dus lekkerder lopen.

(maar ook ik doe het niet altijd goed en ik kan ook wel weer zit-les gebruiken)
En als ik jou was zou ik de meeste ruiters gewoon op hun eigen paard die les geven, dan kunnen ze nog beter merken wat voor effect het heeft, omdat ze het paard al kennen en dan ineens merken wat een goede zit doet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:38

Ik rijd een uur met de auto speciaal om zitles te nemen. Blijkt dat ik met het zwaartepunt veel te ver naar achteren zit... Vooral met het oog op mijn endurance plannen komend seizoen vind ik het heel belangrijk dat ik goed zit, in balans en zonder m'n paard in de weg te zitten. Ben dan ook van plan hier voorlopig mee door te gaan...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:40


petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:47

het beste is nog het afwisselen op je eigen paard. zodat ze kunnen aanvoelen wat een goed zit doet op een goed gereden paard. Daarna opnieuw op hun paard zodat zij het ook op dit paard kunnen aanvoelen.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:48

Ik denk wel dat er animo voor is .... Er zijn zat mensen die erg beroerd zitten en dat zelf graag willen verbeteren ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:54

Ik heb een erg goede instructrice voor de "gewone" dressuurlessen en de zitles zit daar ahw doorheen gevlochten. Ze besteed veel aandacht aan houding en zit en het effect daarvan merk je gelijk in het gaan van het paard. Toegepast zitles dus eigenlijk. Ik vind dat ideaal.

Nulla tenaci invia est via

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:11

Inderdaad de zit hoort bij de les maar een uur zitles op een ander paard dan je eigen ik weet niet of dat verkoopt.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:38

jahoor Haha! zou heel graag zitlessen willen hebben.. wil nou wel eens af van dat gehobbel Haha!
maar dan wel ook op mijn eigenpaard.. aangezien die een aparte hobbel heeft wat in het begin best moeilijk zit.. en eentje die zijn rug drukt.. dus dat zit niet echt lekker ontspannen Boos!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:03

Ik krijg het binnenkort een keer op mijn eigen paard Haha!
Vindt het dan ook echt nodig.

Hoe lang je ook rijdt meestal moet je toch in de zoveel tijd geupdate worden.

Maar zou het behalve op mijn eigen paard ook wel op andere paarden willen.
naar mijn idee moet je toch zo'n beetje op alle soorten paarden een zo net mogelijke zit hebben.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:05

een goede zit is erg belangrijk....ik kan wel zitlessen gebruiken, maar je woont natuurlijk hier niet in de buurt...

alweer een jaar samen Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:22

Ik zou ook wel graag een zitlesje willen volgen, niet dat ik zo beroerd zit maar het kan wel wat beter lijkt mij....
Maar dan zou het altijd fijn zijn als iemand ook met zijn eigen paard kan komen, dat zit natuurlijk heel anders dan een ander paard.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:27

Lijkt mij ook wel wat!
Zou iedereen zo af en toe eens moeten doen.

My imaginary friend thinks you have serious problems!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:30

Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn op maneges, eerst 10 zitlessen en dan pas in de les.
Zitlessen zijn heel belangrijk.

Don't dream your life, live your dreams!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:45

1 keer in de 2 weken gaat mijn paard aan de longe met slofteugel, en ga ik zonder teugels en beugels zitten. Mijn moeder let er dan op hoe het paard loopt en hoe ik zit. De andere week volgt mijn moeder zitles bij haar instructrice op ons paard.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:54

Ik zou ook graag zitles willen, een goede manier om je zit te verbeteren. Je hoeft je alleen maar te focussen op je zit, ja ik zou heel graag zitles willen...

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:16

Een goede zit is de basis van het paardrijden vind ik.
Ik vind het heel goed dat er zulke positieve reacties zijn. Want ik denk zelf dat er een hoop ruiters zijn die dat niet nodig vinden. Die zichzelf daar te goed voor vinden zeg maar. Maar ik ben van mening dat ook als je heel goed kan rijden, je toch af en toe eens terug moet gaan naar de basis en je eens af moet vragen of dat nog wel goed zit.

Loopt mijn paard nog wel op zijn eigen benen, zit ik er nog wel goed en ontspannen op, zit ik er wel echt recht op? En een zitles kan je daar erg bij helpen.

Ik heb begin dit jaar een paar weken achter elkaar een paar keer per week alleen maar zitles gehad. Echt aan de longe en eerst maar eens een betere houding. En dan dus meer dan alleen tijdens de les ook op de houding letten. En met een enorm resultaat. Mijn vooruitgang sinds die tijd is heel groot. Ik wil het iedereen adviseren!
Ook degene die vinden dat ze het niet nodig hebben Schijnheilig

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:12

Heb het er toevallig met een goede vriendin pas over gehad......zoveel mensen die dus niet kunnen zitten op hun paard....

Ik heb vroeger ook regelmatig zitles gehad en pluk daar nu nog de vruchten van(oke ben er wel vaak afgekletst dit jaar maar toch Bloos ...).
Ik vind het heel goed dat er aandacht aan word besteed OK dan! .....

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:34

Ik zou er ook echt wel een paar kunnen gebruiken.
Vooral mn benen zouden stiller mogen.
Maar als ik er echt les in zou willen hebben wil en kan mijn eigen instructrice dat ook wel.
ER stond ook een keer zo'n man in de Bit geloof ik, die ook zitlessen gaf, hoe heette de beste man ook al weer?

(ik heb al weleens zitlessen gehad, me arme kont, haha ik bleef niet in mn zadel zitten met de galop, fijn joh 5 paarden achter elkaar rijden en constant begeleiding die zegt hoe jem oet zitten, na een week had ik echt geen kont meer over, maar het heeft wel geholpen al zeg ik het zelf Knipoog )

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:25

Ja lijkt mij ook wel leuk, ik denk alleen dat je niet in de buurt woont, maar ik denk dat er wel veel mensen zijn die er zelf ook wel behoefte aan hebben, ik zit nu te denken wie er verstand heeft van zitlessen....

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:29

Ook ik ben een voorstander van zitles. Op de vorige stal waar ik (in Nederland) reed, had ik elke week zitles en reed ik zeker nog eens drie keer in de week zonder beugels (min. een kwartier). Toen ik 'in de paarden' werkte reed ik meerdere paarden op een dag en reed ik dagelijks minimaal een kwartier zonder beugels. Op die stal had ik zeker twee tot drie keer in de week zitles aan de longe.
Tegenwoordig doe ik tijdens het losstappen wat zitoefeningen en rijd ik regelmatig zonder beugels. Maar ik mis de zitlessen!!! Misschien heb ik ze ook wel minder nodig, toch merk ik dat de controle beetje weg valt. En dat terwijl mijn instructrice heel streng is op houding en zit.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 21:02

Ik zat er toevallig vorige week aan te denken om eens een goed zitlesje te volgen... want ondanks dat ik best wel al lang rij en ook carroussel heb gereden ben ik de laatste tijd weer iets te makkelijk met rijden dus ik zou het ook wel eens willen.....

Dus kom maar op...... er is animo voor.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 31 bezoekers