endurancevraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

endurancevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 13:53

ik weet dat er hier al duizenden vragen zijn over geweest en toch heb ik het lef van het nog eens te vragen Haha! ben namelijk niet zo slim met die zoekfuncties Bloos
Zou dus graag endurance meedoen, klasse I, mijn paardje loopt graag enz dus dit is al geen probleem, een trainingsschema heb ik ook al op het net gevonden...
Nu mijn vragen: Heb ergens gelezen dat je paard niet mager mag zijn, maar ik krijg de mijne niet dik met niets!!! niet met veel hooi, bietenpulp,enz
Hoe kan ik zijn hartslag meten, ben nl. geen dierenarts dus zou niet weten hoe eraan te beginnen. Knipoog
Heb ooit al is een wedstrijdje meegedaan maar dit dan voor wandelruiters, toen zag ik onderweg dat de paarden eten kregen? Wat is dit juist?
Hoe leer je een paard drinken(onderweg), want mijn paard was toen lichtjes uitgedroogd.
Zitten hier soms mensen uit België die me er wat meer kunnen over vertellen?? Want ik heb ook iets gehoord van licenties en verzekeringen??
Oke genoeg vraagjes denk ik Schijnheilig

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009


Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 15:44

nobody?

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 15:57

Lijkt me meer iets voor WD ipv VMR.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 16:52

You can lead a horse to water but you can't make him drink!
Wel keer op keer aanbieden, op een gegeven moment zal hij drinken als hij dorst heeft. In het begin maar een slokje of even zijn mond "spoelen" daarna zal hij eens twee slokjes nemen.
Mijn eigen pony drinkt soms wel een of twee emmers per keer dat je aanbied. Net hoeveel dorst ze heeft.
En een dikmaker is snijmais. Zitten bijna geen eiwitten in dus je hoeft niet bang te zijn voor hoefbevangenheid o.i.d. Zijn voornamlijk suikers.
Hartslag kun je meten met een hartslagmeter maar dat is een duur apparaatje. Verder kun je met je vingers voelen op de kaak van het paard, daar loopt een dikke ader die je kunt voelen. Aan beide kanten van de ander een vinger leggen en voelen maar. (is lastig)
Verder kun je nog met een fondoscoop (iedereen noemt dat stethoscoop) luisteren naar de hartslag.
Succes!

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 18:23

Ik heb de truuk van het stethoscoop-luisteren ook nog niet zo lang door; op een 'bloot' paard krijg ik het nog niet voor elkaar. Wat wel lukt is op een gezadeld paard. Ik schuif de 'kop' aan de linkerkant onder de singel, ongeveer waar mijn enkel zit als ik erop zit. Dan kan ik luisteren...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 19:15

De beste manier om een paard dikker te maken: stilzetten.. Als je aan een wedstrijd begint zul je alleen maar harder gaan trainen, en dus alleen maar meer gewicht verliezen. Een paard heeft gewoon vetten nodig, zeker als je later ook hogere klasses gaat rijden.
Ik neem aan dat je je paard goed ontwormt? Is het hooi/kuil van goede kwaliteit? Voer je wel de juiste brok/muesli voor je paard? Heeft hij/zij weidegang?
Wat ook een dikmaker is: gewone mais. Niet duur en bij Navy heeft het destijds enorm geholpen. Maar goed, ga eerst eens na wat de kwlaiteit van je voer is, en of de brok echt bij het paard past.

Onderweg eten.. In klasse I vind ik persoonlijk dat dit niet nodig is. Het kan geen kwaad om ruwvoer (hooi,kuil,gras) te eten, dit houdt de darmen op gang en helpt tevens bij het vasthouden van water.
In klasse II of hoger vind ik dit echter wel nuttig. Zeker als het een moeilijke drinker betreft die alleen water opneemt vanuit slobber. Bepaalde muesli´s zijn erg nuttig daar deze de darmen op gang houden en voor een energiereserve zorgen.

Drinken: tsja, een bekend probleem. Een troost: de mijne doet het na 3 jaar Endurance nog steeds niet optimaal. Een simpele manier om te late wennen: elke dag, na het rijden of een inspanning een emmer water aanbieden (ik doe dit elke keer uit dezelfde emmer als ik meeneem op wedstrijd), Zo zal het eerder een gewoonte worden dan dat het af en toe op wedstrijd gebeurd. Verder voer ik hele natte zemelen tijdens en na de wedstrijd, dit houdt de darmen op gang en bevat zo veel water.
In mijn profiel vind je nog wat info, je kan oook kijken op http://www.deronline.nl

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 08:29

zal het even duidelijk stellen dat mijn paard gewoon mager is van bouw, maar ik denk dat ze inderdaad toch wel een beetje vet zullen nodig hebben, hij heeft maisvlokken gekregen, dit hielp niet, dan sojaschroot dit hielp ook niet, ben nu terug bezig met het geven van gerstenmix in de hoop dat dit hem terug wat dikker maakt
Iedereen alvast bedankt voor de tips enz

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 08:34

Dagelijks een scheutje zonnenbloemolie over het voer wil toch ook wel eens helpen? En wij voeren geweekte bietenpulp aan de paarden die wel wat meer vlees kunnen gebruiken.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:41

tja bietenpulp heb ik ook al geprobeerd maar hij lust het gewoon niet dus... Is zonnebloemolie niet gewoon voor het blinken van de vacht? En hebben ze dan ook niet rapper last van diarree? want daar is hij nogal gevoelig aan Scheve mond

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:14

Maiskiemolie helpt nog beter dan zonnebloemolie, hihii (thanx gerritje)

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 12:47

zal hier eens wat foto's plaatsen dan kan je zelf oordelen of je hem te mager vind...
Afbeelding
Afbeelding
hij heeft eerst bij mijn grootvader alleen op een weide gestaan, nu staat hij in groep en sindsdien is hij als de foto's hierboven
hieronder een foto van toen hij nog niet lang verhuist was naar de groep, vind dat je hier toch duidelijk ziet dat hij wat dikker was, zo wil ik hem terug krijgen maar vrees dat dit onmogelijk is, gewoon omdat hij nu teveel kan lopen (bij mijn grootvader stond hij maar op een klein stukje gras, terwijl hij nu een hectare ofzo heeft)
[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/herosaanzee(1).jpg[/img]

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:18

Rowan eet de pulp ook niet 'rauw'. Ik zet het in de week met een halve schep brokken erdoor, die vallen uit elkaar en mengen zich met de pulp. Nog een handje muesli en wat stukjes wortel en hij slurpt het zo naar binnen.
Lijnzaadolie is voor de vacht. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij gebruiken veel mensen maiskiemolie om een beetje gewicht aan hun paarden te houden

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:08

Hij is iet wat aan de magere kant ,maar ziet er gezond uit. Net als bij mensen is overgewicht ongezond en de paarden in nederland zijn vaak aan de dikke kant.Ik zou me daar niet al te druk om maken. Je kan wel sportbrok geven ipv een onderhoudsbrok.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:38

Ik vind 'm wel wat spichtig, vooral in de hals. Een 'stapje hoger' in brok kan je ook proberen, of misschien een combinatie daarvan met andere tips..

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:33

En eens goed laten nakijken door de dierenarts. Eventueel met bloedonderzoek en de tanden na laten kijken. Misschien kan je paard zijn voer niet goed vermalen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:34

Even heel erg offtopic (de meeste tips zijn toch al gegeven Knipoog ): ik heb even in je profiel gekeken n.a.v. de foto's hierboven, en ik vind dat jouw paard qua bouw en beweging veel weg heeft van onze Ameretto, waar ik ook endurance mee rijd. Jouw paard zou idd iets meer 'vlees op de botten' mogen hebben, maar eerlijk is eerlijk: die van ons zou dat ook wel mogen. Alleen wordt hij alleen dikker op zijn buik ('hangbuik') als je hem meer voert, van achter (bij de flanken) komt er weinig tot niets bij. Weet niet of dat bij die van jou ook zo is?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:03

bloedonderzoek is al lang gedaan was niets mis mee, zijn tanden zijn ook al gedaan, daar stonden serieuze haken op, de tandarts stond er zelf verstomd van dat ik zo met hem kon rijden (heb hem bij een paardenhandelaar gekocht), dus daar is alles nu in orde mee.
Karin: ik mag hem zoveel voeren als ik wil hij komt niets bij, ja nu terug een beetje (geef hem terug ander eten) en inderdaad hij wordt een hangbuikvarkentje, maar niet erg hoor en op vanachter komt inderdaad niets bij Haha!

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:07

Mijn dekhengst is ook erg moeilijk "dik" te krijgen en dat terwijl hij een erg rustig karakter heeft. Bij hem werkt een flinke hoeveelheid maisvlokken heel goed. Er zit veel vet in en weinig energie. Kun je dus ideaal bijvoeren. Begin gerust met 2 a 3 volle scheppen per dag.

succes

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:25

maisvlokken heb ik ook gegeven, maar mijn dierenarts heeft gezegd dat ik hier moest mee stoppen want hij kreeg er diarree van, dus hij werd wel dikker maar verloor het terug door zijn diarree Knipoog

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

gerritje

Berichten: 757
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 19:02

hi,
je paard is inderdaad iets mager. nadeel van een mager paard is dat ze soms als de wedstrijd veel vraagt er nog magerder uitkomen.
je kunt ook maismeel bijvoeren. ik zelf geef mijn paarden in het wedstrijdseizoen altijd een scheut maiskiemolie. Begin met een klein beetje en voer dit op. ze moeten eraan wennen. voordeel is dat paard een laagje vulling krijg tmaar niet meer energie.
daarnaast voldoende ruwvoer, als er in het land te weining staat bijvoeren!
in belgie heb je ook endurancevereningen. kijk daar eens, ze werken inderdaad met licencies en het systeem zit iets anders in elkaar dan in nederlnad.

Geniet van de dag

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:35

wij geven ze pulp. Dat zijn dus speciale soort brokken, en die moet je een dagje met water laten "weken". En dan kun je het zo geven. Volgens mij is dat om ze iets "dikker" te maken

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!


Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 22:20

nog eens.. pulp lust hij echt niet, krijg hem echt niet dikker, mag doen wat ik wil dus... Ga nog ff wachten binnenkort zijn de bieten er weer, misschien dat dit iets helpt, alhoewel dit enkel uit water bestaat

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers