hengst niet helemaal blij om in koude wind te rijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

hengst niet helemaal blij om in koude wind te rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 03:56

ja je leest het goed hee, mijn pas ingerede hengst heeft een hekel aan rijde als er koude wind staat, hij wil dan allen achteruit stapen met zn kont in de wind staan, hy gaat dan uiteindelijk toch wel een paar stappen voor uit maar wil leuk vind hij het niet.. wat kan ik hier aan doen...ben het nog nooit tegen gekomen Bloos!


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:30

Toch gewoon streng zijn voor hem. Het is niet anders dat er een koude wind staat hij zal toch aan het werk moeten. Als het onder het zadel niet lukt laat hem dan eerst een stukje aan de longe lopen en pak hem daarna weer onder het zadel.
Met een beetje geluk krijgt hij zelf wel door dat het best prettig is om te lopen en dat hij het dan lekker warm krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:39

Teruggaan naar een goed bevestigde basis. En omdat je paard nog maar net onder het zadel is, zal dat dus waarschijnlijk werk aan de longe, lange teugel of aan de hand zijn.
Effe een stapje terug naar iets wat hij al goed kent, en dan toch gewoon doorzetten, zodat hij doorkrijgt dat die wind niks raars of engs is en dat je gewoon aan het werk kunt/moet en dus ook je beloning krijgt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:43

Ik zou de confrontatie met een pas ingereden hengst nog niet opzoeken. Op dagen dat er hele erge wind staat zou ik niet gaan rijden. Mijn paard vind het ook niet leuk als het hagelt en ze die kleine felle steentjes in haar gezicht krijgt, en die is intussen 9 jaar. Dan stop ik er gewoon mee, of wacht de bui even af. En inderdaad, dan mag ze van mij met haar kont in de wind....

Dus bekijk het van geval tot geval: moet je perse met storm rijden? Als het niet hoeft, doe je paard een plezier en rij niet.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:55

echt wel dus. Ik ga met Katja mee, eerst even longeren en dan moet hij echt maar leren om het gewoon voor je te doen. Juist een hengst, en al helemaal een Trak hengst moet gewoon leren dat er gewerkt wordt, wat de omstandigheden ook zijn. Dat hoeft niet met dwang, en je hoeft het hem niet extra moeilijk te maken, maar hij moet wel leren dat hij gewoon mee moet doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:17

Eh, Katja en Zep...wat noemen jullie harde wind?

Harde wind is bij mij windkracht 8 tot 9...Haha!

Tot en met 6 moet mijn paard gewoon doen wat ik zeg....ben ik het helemaal met je eens. Maar als je je paard onder je zich met zijn gewicht in de wind voelt gooien, komt er van werken ook niets terecht. Been there, done that!

Je suis Charlie.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:39

Nou ik neem aan dat je met windkracht 8 of 9 ook niet erg lekker op je paard zit..
Ik ga dus ook met Katja en Zep mee, gewoon laten weten dat hij best kan lopen met wind en de kou..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 15:56

Doe je hem in het begin een dekentje om, en daarna alstie los is enzo doe je je deken af en doet hij nog zo gek dan ff streng zijn, waarschijnlijk stelt hij zich gewoon aan. Haha!

Succes OK dan!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:11

Dekentje zou ik niet doen met een paard dat net onder het zadel is en als het ook nog hard waait. Dat is volgens mij vragen om ongelukken.
Cassidy vroeg nog wat ik harde wind noem. Ik heb een tijd in de polder gewerkt en daar waaide het soms zo hard dat m'n zweep heen en weer klapperde. Dat noem ik in ieder geval harde wind en ook met dat weer verwacht ik dat mijn paarden aan het werk gaan en blijven.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:22

Ik rij ook in de polder. En uit ervaring weet ik dat het gewoon niet te werken is als je paard zich onder je in de wind moet gooien.

Je suis Charlie.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:37

Bij mij is het nooit een groot probleem geweest. Sommige paarden moeten er in het begin aan wennen maar uiteindelijk heb ik er nooit één gehad die het echt niet wilde doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:41

Hmm....ik snap wat je bedoelt. In dit geval zou mijn paard het ook gewoon doen. Het is mijn keuze om er op dat moment niet op te stappen.
Maar ik ben het met je eens dat je paard het gewoon moet doen als jij het op dat moment van hem vraagt.

Je suis Charlie.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:50

Zijn we het helemaal eens. Haha! Ik rijd ook liever niet dan wel met echt noodweer maar als ik wil rijden verwacht ik wel van mijn paarden dat ze voor me willen lopen op zo'n moment. Zeker een jong paar moet leren dat het er nou eenmaal bijhoort.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:40

net als bij regen. als het ineens heel hard gaat regenen, lopen paarden der vaak naar. maar wind of regen.

een uitrijdekentje gebruiken anders. ok, hij is jong, maar da's kwestie van opvoeden. desnoods eerst aan de longe. alles moet geleerd worden. een paard dat zich keer op keer verzet tegen de koude wind is geen pretje om ontspannen te laten lopen. effe wennen aan dat dekentje en daar mee oefenen, tot ie opgewarmd is.
hij heeft er enkel voordeel bij:
geen koude wind op z'n onopgewarmde spieren
en hij wendt aan wind en deken.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 22:46

Die van ons doet dat met harde regen. Zelfs tijdens de les. Hij draait ineens zijn kont naar de regen toe. Maar als je hem doordrijft, dan loopt hij wel weer. Gewoon streng zijn.

traksnz
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: New Zealand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 08:08

hey allemaal bedankt voor de tips, bij wind bedoel ik een koude wind die uit the zuide komt<hij heeft natuurlijk een zomer vacht nou... en ik longeer hem voor 30 minute voor dat ik er op ga dus warm moet tie toch wel zijn,hihihi,, maar in iedergeval is hij de laaste paar keer heel braaf geweest kan ook gewoon langs een merrie die hengstig is rijde en kijk blijft braaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:35

Geen gevecht aan gaan! Probeer het positief te benaderen, veel belonen. Als hij bang wordt of de kont tegen de krib gooit ben je nog verder van huis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 42 bezoekers