Is dit wel goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Is dit wel goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:33

Hoi Allemaal,

Ik krijg aankomende zaterdag mijn nieuwe haflinger.
Ze is 9 jaar oud, en 1.42 foto in mijn profiel.
Zij word wel altijd bekapt alleen heeft nog nooit hoefijzers gehad.
Ik wil graag rondom hoefijzers, is dit denk jullie en probleem, omdat ze nog nooit hoefijzers heeft gehad.
want ik rij voornamelijk buiten.

Ik vraag zowiezo advies ook nog aan de hoefsmid.
Maar vind het ook wel fijn om te weten wat jullie hiervan vinden.


Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:39

Ik denk dat dit geen problemen oplevert hoor.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-03 17:46

Okey in ieder geval bedankt!

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:02

Als ze zo lang zonder ijzers heeft gestaan zou ik dr lekker zonder ijzers laten! Er zijn hier genoeg topics te vinden waarom ijzers zo slecht zijn.. Als je vind dat dr hoeven teveel slijten kan je er altijd nog ijzers onder doen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:07

Beetje overtrokken aramat. Er zijn mensen die ijzers slecht vinden, en voor bijv hoefschoenen of natural balance kiezen. Er zijn ook mensen die ijzers prima vinden, of hoefschoenen of natural balance niet kunnen betalen.
Als je veel op de weg rijdt, zal je over het algemeen toch aan een vorm van bescherming (ijzers, hoefschoenen, etc) moeten

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:09

als je buiten rijd op onverharde wegen zou ik geen hoefijzers onder plaatsen.

A kost het een godsvermogen en B je bereikt er niks mee. Als ze gewoon goede hoeven heeft en je rijd voornamelijk op zachte ondergrond is het ook gewoon niet nodig.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:09

Mijn paard heeft ook ijzers, ik bedoel alleen maar te zeggen dat als het ook zonder kan dat je er naar mijn mening geen ijzers onder moet doen! En omdat ik geen zin had om uit te leggen waarom zei ik dat er genoeg topics over zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:20

Aramat schreef:
Mijn paard heeft ook ijzers, ik bedoel alleen maar te zeggen dat als het ook zonder kan dat je er naar mijn mening geen ijzers onder moet doen! En omdat ik geen zin had om uit te leggen waarom zei ik dat er genoeg topics over zijn.


Verward Waarom staat jou paard dan op ijzers als ze volgens jou prima zonder kunnen? Verward

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:34

stef"]
[quote="Aramat schreef:
Mijn paard heeft ook ijzers, ik bedoel alleen maar te zeggen dat als het ook zonder kan dat je er naar mijn mening geen ijzers onder moet doen! En omdat ik geen zin had om uit te leggen waarom zei ik dat er genoeg topics over zijn.


Verward Waarom staat jou paard dan op ijzers als ze volgens jou prima zonder kunnen? Verward
[/quote]
Sommige paarden kunnen prima zonder en sommige paarden niet Knipoog .


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 19:47

Ik zou het eerst eens zonder ijzers aankijken. Mocht jij (of je hoefsmid) het idee hebben dat ijzers beter zijn, dan kun je dat altijd nog doen.

* To Belg, or not to Belg *

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:47

stef"]
[quote="Aramat schreef:
Mijn paard heeft ook ijzers, ik bedoel alleen maar te zeggen dat als het ook zonder kan dat je er naar mijn mening geen ijzers onder moet doen! En omdat ik geen zin had om uit te leggen waarom zei ik dat er genoeg topics over zijn.


Verward Waarom staat jou paard dan op ijzers als ze volgens jou prima zonder kunnen? Verward
[/quote]

Idd wat paardje zegt, sommige paarden kunnen prima zonder, sommige niet. Ik zal je maar even uitleg geven omdat je t zo aardig vraagt..
Ik vind dat als een paard zonder ijzers kan, t onzin is om er ijzers onder te zetten. En ik zeg dus steeds ALS erbij. Ik bedoel met "zonder ijzers kunnen" dat je er alles mee kan doen, dus ook op de weg rijden, zonder dat de hoeven te veel afslijten. Bij mijn paard sleten zn hoeven heel erg af en werden dus te kort, dus hij kan niet zonder ijzers.. ze worden nu wel beter dus ik wil proberen m over een tijd weer op blote voeten of met hoefschoenen te laten lopen, maar dat doet er verder niet toe!
Ik ben je helemaal geen uitleg schuldig maar vond dat je een beetje vreemd reageerde, maar kan aan mij liggen, vandaar even uitleg erbij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 21:53

ik rijdt ook altijd buiten maar als het kan in de berm en heb geen ijzers om, waarom? Kost alleen maar geld, onderhoud en ik heb veel slechte verhalen over de gezonheid van het paard gehoort, nee hoor voor mij geen ijzers, al loop ik vaak op de weg, het valt best mee hoe snel ze slijten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 22:24

Aramat schreef:
Ik ben je helemaal geen uitleg schuldig maar vond dat je een beetje vreemd reageerde, maar kan aan mij liggen, vandaar even uitleg erbij..


Je hoeft je niet gelijk zo defensief op te stellen hoor, ik volgde je alleen totaal niet (nu wel Haha!)

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:20

ik zou eerst even aankijken of het ook zonder ijzers kan of desnoods alleen voor ijzers. (scheelt veel geld, en waarom zou je het doen als het niet perse nodig is)
idd even met de smid overleggen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 09:49

Yorghos schreef:
Ik zou het eerst eens zonder ijzers aankijken. Mocht jij (of je hoefsmid) het idee hebben dat ijzers beter zijn, dan kun je dat altijd nog doen.

Zo zou ik het ook doen. Meestal is het andersom veel moeilijker: als een paard eenmaal gewend is aan ijzers, blijven ze vaak heel gevoelig als je ze daarna eraf haalt.

Mijn paard heeft overigens geen ijzers. Wel gehad, na een blessure. Ik rijd nu (dus zonder ijzers) elke dag een stuk op de verharde weg, op aanraden van de DA, omdat je zo de pezen sterk maakt. Moet ik langere afstanden over de weg, dan kies ik de berm. Gaat prima.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:43

Mijn fjord loopt ook bijna dagelijks op de verharde weg en heeft nog nooit hoefijzers gehad. Als het niet nodig is zou ik ze er zeker niet onder doen.
Veel plezier met je hafje!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:52

mijn oude pony heeft heel lang zonder ijzers gelopen nooit rges last van gehad als je veel in bermen rijd en nie in draf of galop over de straat vliegt valt het wel mee met slijten..de mijne moest alleen tijdelijk op ijzers omdat ze kreupel liep daar na liep ze weer normaal en na maand ijzers er weer af nix kreupel meer..zolang je zonder ijzers kan doen hoor...

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:58

mijn paard krijgt in de zomer ijzers en in de winter nix!!
gaat prima hoor!!

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 14:38

Ik denk dat ik dan voorlopig geen ijzers doe.
In ieder geval heel erg bendakt voor jullie reacties.

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie, Justico, N_B_N, SemrushBot en 40 bezoekers