alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:22

Hee!
-geen idee of ik dit onderwerp nu op het goede subforum plaats.-

Ik ben nu eerstejaars Nederlands Recht en dit jaar is het de bedoeling dat er een Rota Criminalis wordt gehouden, een soort oefenrechtbank.
Morgen is er een oefenbijeenkomst en wordt het pleidooi dat ik als 'advocaat' moet houden in de zaak die mij is toegewezen op video gezet. De 2 minuten filmmateriaal krijg ik later nogmaals te zien om zelf te kunnen oordelen en ook zal ik van anderen feedback ontvangen.
Nu ben ik nog even een en ander aan het uitzoeken voor mijn zaak .. en vraag me af of alcoholgebruik kan zorgen voor strafvermindering. Het gebruik van alcohol heeft er in mijn zaak voor gezorgd dat mijn cliënt zich totaal niet bewust was van het feit dat hij een ongeval heeft veroorzaakt, een hulpbehoevende (die tevens nogal uh .. zat was) heeft achtergelaten, en is weggereden ..
Ik vraag me af of in dit geval gesteld kan worden dat mijnheer zich er niet bewust van was dat zijn bijrijder gewond was en of ik dat aan kan dragen voor eventuele strafvermindering?
en ik vraag me af of ik kan aanvoeren dat mijnheer in kwestie zich niet bewust was van zijn alcholprobleem, .. dat speelt natuurlijk mee lijkt me (bleek uit het reclasseringsrapport, daar stond tevens in dat mijn 'cliënt' nooit eerder iets had 'uitgevreten').
mijn 'cliënt' weet uberhaupt niet meer dat hij in de auto is gestapt .. hij heeft dan ook alleen bekend dat hij teveel gedronken had (dat is ook overduidelijk gebleken uit de alcoholtest).

iemand een idee? .. en dan geen wilde gokken of meningen over alcoholgebruik (want ja, het is natuurlijk heel idioot om met ontzettend veel alcohol op nog achter het stuur te kruipen .. maar als advocaat wil je toch graag nog even zoeken naar een manier van wat strafvermindering voor de overige punten waarop hij wordt aangeklaagd (overigens, dat zijn: wapenbezit (was voor z'n werk en een wapen dat hij had afgepakt van z'n zoon), rijden onder invloed, wegrijden van de plaats van een ongeval, achterlaten van een hulpbehoevende)).

Jmc

Berichten: 900
Geregistreerd: 20-09-06
Woonplaats: Roosendaal

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:42

Je client is hóe dan ook fout. Hij is, zoals jij beschijft dronken en dat wil zeggen dat hij een TE hoog alcohol promilage heeft. Een TE hoog (hoger dan 0,2) is zoiezo verboden in Nederland als weggebruiker zijnde! Hij is dus zoiezo hartstikke fout!

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:44

Ik ben geen advocaat, en ben daar ook totaal niet mee bezig, maar alcohol is geen excuus voor strafvermindering, want als hij niet had gedronken, of niet zo veel, dan was dit niet aan de orde geweest. Volgens mij maakt het dan ook weinig uit of hij alcoholproblemen heeft of niet.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:44

Oké je doet een studie rechten en geen middelbare school meer maar hoe dan ook dit volgens mij gewoon onder de noemer huiswerktopics en die zijn verboden heb dus getemd.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:46

Alcohol is eerder een reden voor strafverhoging, je hebt jezelf namelijk willens en wetens in een situatie geplaatst waarin er een groter risico is op ongevallen. Ben de jurisprudentie even kwijt, maar er is zeker wat op te vinden..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:47

Dat is de vraag niet JMC, dan had de ts wel gevraagd wat vinden jullie van de schuld/onschuld. En dat is in deze case niet relevant.

Opzich een intressante vraagstelling, maar geld hier niet het volgende: Een beetje het Eggskull principe

Je weet van te voren dat alcohol je beinvloed. Het drinken van alcohol in die mate dat je er dronken van wordt (met mogelijk gevolg dat je niet meer de controle hebt over jezelf) wordt sterk ontmoedigd. Ik denk niet dat dit geval er voor zou zorgen dat je strafvermindering kunt vragen op basis van teveel alcohol. Dan had de meneer in kwestie het niet zover moeten laten komen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:48

-> STW

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:52

nou, het is niet zozeer 't huiswerk alleen waarom ik dit vraag .. maar gewoon ook omdat het interessant is, interessant voor het vervolg van de studie/werk, maar ook interessant voor de medemens hier op Bokt lijkt me zo.
als dit werkelijk zo ontzettend verboden is, dan moet er maar 'n slotje op.
'k snap dan alleen niet waarom er soms wel aandacht gevraagd mag worden voor juridische kwesties op Bokt (als in; ben ik aansprakelijk?) en nu geen vraag gesteld mag worden in de trant van 'zou alcohol een reden mogen zijn voor strafvermindering', in dit geval voor mijn cliënt.

overigens JMC, dat mijn cliënt fout zit wat betreft het rijden onder invloed dat weet ik. onder die straf zal ik niet uit kunnen komen. echter, mijn cliënt heeft o.a. een hulpbehoevende achtergelaten en ik vraag me nu dus af of hij hier een straf voor kan krijgen in zijn 'volle omvang' .. of dat hij misschien een vermindering kan krijgen op dit punt, aangezien hij zich niet bewust was van wat hij deed. (is hem dat toe te rekenen terwijl hij geen idee had van wat hij deed .. en hij dat in nuchtere toestand nooit had gedaan? .. daarbij had meneer er geen idee van dat hij een dergelijk alcoholprobleem had.)

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:54

batje schreef:
Alcohol is eerder een reden voor strafverhoging, je hebt jezelf namelijk willens en wetens in een situatie geplaatst waarin er een groter risico is op ongevallen. Ben de jurisprudentie even kwijt, maar er is zeker wat op te vinden..


willens en wetens .. maar meneer had er geen idee van dat hij een alcoholprobleem had,
ook konden hij & z'n bijrijder elkaar niet corrigeren aangezien ze beiden dronken waren.

waarom ook strafverhoging? .. de feiten kan je toch enigszins 'los' zien? hij worden hem verschillende punten ten laste gelegd, echter het een onder invloed van het ander. omdat hij alcohol op had moet hij dus volgens jou voor iets waarvan hij al helemaal geen weet meer had ook maar zwaarder worden gestraft? .. dat is dan toch ontzettend dubbelop? hij wordt al apart gestraft voor het alcoholgebruik.

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:58

Sammie schreef:
Dat is de vraag niet JMC, dan had de ts wel gevraagd wat vinden jullie van de schuld/onschuld. En dat is in deze case niet relevant.

Opzich een intressante vraagstelling, maar geld hier niet het volgende: Een beetje het Eggskull principe

Je weet van te voren dat alcohol je beinvloed. Het drinken van alcohol in die mate dat je er dronken van wordt (met mogelijk gevolg dat je niet meer de controle hebt over jezelf) wordt sterk ontmoedigd. Ik denk niet dat dit geval er voor zou zorgen dat je strafvermindering kunt vragen op basis van teveel alcohol. Dan had de meneer in kwestie het niet zover moeten laten komen.


hm, ja ik weet dat je hier ook wel een punt hebt.

alleen wil ik natuurlijk 't beste voor m'n cliënt Knipoog .. en zoek dus toch nog naar iets waar ik wat straf weg kan toveren ..
wat ik meer probeer te zeggen .. is dat het misschien redelijk van elkaar te scheiden is..hij had inderdaad niet in de auto moeten stappen, hij had het inderdaad met die alcohol niet zo ver moeten laten komen en is daar dus strafbaar voor .. maar toen het eenmaal zo ver was kon hij misschien niet meer inschatten dat zijn bijrijder eventueel hulp nodig had (& is hij misschien in shock van de klap weggereden. (hij kan zich er allemaal totaal niks van herinneren) )

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:59

jullie vertellen me indirect dat ik een zwaar kansloze zaak heb Clown , .. dat zou toch uhm .. ontzettend jammer zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:00

'alcoholprobleem' ?

Is je client vaker dronken of is er vaker sprake geweest van dronkenschap, overmatige alcholgebruik? Dan reist de vraag is de client al vaker in aanraking gekomen met alcohol.

Misschien dat karaktergetuigens kunnen helpen die kunnen uitleggen hoe de client in het dagelijks leven is. Doet hij vrijwilligerswerk, oid? Dat kan misschien helpen als dit een eenmalig iets is, maar als hij vaker dronken is geweest vrees ik dat ook dit niet helpt.

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:06

Sammie,
de reclassering schrijft o.a.:
Maurice is nog niet eerder met de politie in aanraking gekomen. Betrokkene lijkt zich niet bewust van zijn alcoholprobleem en wij adviseren daarom een cursus om hier inzicht in te krijgen.

(+ dat hij hetgeen waarvan hij wordt verdacht echt heel erg vind, dat hij een prima jeugd heeft gehad met alles wat zijn hartje begeerde, dat hij na zijn opleiding direct een baan vond, dat hij en zijn bijrijder zich niet bewust waren van hun dronkenschap en daarom nog in de auto zijn gestapt, dat hij zich van het ongeval niks kan herinneren)

tot slot schrjiven ze 'verder onthouden wij ons van advies met betrekking tot de strafmaat, gelet op de houding van betrokkene' (?)

uhm, ik ga nu even richting de universiteit; college europees recht Lachen
iig allemaal tot nu toe bedankt voor het meedenken! .. misschien dat iemand nog iets heeft?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:04

Het feit dat hij zich niet bewust zou zijn van een alcoholprobleem haalt zijn aansprakelijkheid niet weg. Alcohol an sich zorgt voor een minder goed inschattingsvermogen, daar stel je je vrijwillig aan bloot dus ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:10

batje schreef:
Het feit dat hij zich niet bewust zou zijn van een alcoholprobleem haalt zijn aansprakelijkheid niet weg. Alcohol an sich zorgt voor een minder goed inschattingsvermogen, daar stel je je vrijwillig aan bloot dus ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen.


't Is 2,5 jaar geleden dat ik iets aan strafrecht heb gedaan, maar was dat niet het leerstuk van de causa in culpa? Als je zelf schuldig bent aan het ontstaan van de oorzaak van het misdrijf, kun je je niet verschuilen achter ontoerekeningsvatbaarheid (ja meneer de rechter, ik word agressief van alcohol, daarom ben ik niet schuldig aan mishandeling van mijn vrouw - klinkt toch raar, of niet?).

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:02

Ja! Dank je Lachen Ik was de term even kwijt en zocht bij Aansprakelijkheidsrecht.. Het is inderdaad causa in culpa.
Ik was door de war omdat daar ook de term risico aansprakelijkheid wordt gebruikt, omdat je het risico hebt genomen om te drinken.

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 14:30

hmm, 'k zit nu in het studeon op de universiteit en ben het college strafrecht aan het voorbereiden .. wat lees ik; causa in culpa! .. precies waar jullie het over hebben. ik had het zelf dus niet eerder gehad, vandaar dat er bij mij waarschijnlijk geen lampje ging branden en ik me er toch mooi uit probeerde te praten met mijn 'maar mijn client was zich na al die alcohol niet meer bewust van de verwondingen, hij kon de situatie niet meer inschatten .. hij had de competentie niet meer de verantwoordelijkheid te dragen over zijn daden.'
hmm klonk leuk, maar gebaseerd op iets kloppends lijkt 't dus niet.
als 'k mijn boek goed begrijp heb ik zo een vrij kansloze positie in deze zaak .. jullie hebben geen idee hoe ik mijn client dan wel enigszins kan helpen?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:04

Geen strafblad, is altijd prettig - je client heeft er spijt van en toont zich bereid een cursus te gaan doen, excuses aan het slachtoffer...

Of, maar daar lees ik in je casus niks over: zijn er geen problemen met het bewijs?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 10:35

Nee, werkt niet strafveminderend, eerder strafverhogend. Idd omdat je jezelf in die omstandigheid brengt.
Ik zit nog even te denken hoe je hem dan kunt helpen, maar ik kom niet zo ver... In principe komt alles door de drank en dat is dus min of meer bewust.

Citaat:
Een TE hoog (hoger dan 0,2) is zoiezo verboden in Nederland als weggebruiker zijnde! Hij is dus zoiezo hartstikke fout!


Het is sowieso Clown .

Elise88

Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-06-06

Re: alcohol en toerekeningsvatbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 23:11

in ieder geval bedankt voor het meedenken Lachen

hm bewijs Prrrr, de alcoholanalyse wees uit dat hij ontzettend veel had gedronken, omstanders getuigen dat hij tegen de lantaarnpaal reed, er is zelfs iemand door hem bedreigd met 'n mes toen hij weg wilde rijden (is geen aangifte van gedaan wegens geringe omvang van het incident, hij had het mes overigens voor zijn werk in de auto), er is een busje traangas aangetroffen, dat is bewijs op zichzelf want je mag het nou eenmaal niet in je bezit hebben (verboden wapenbezit) .. en de bijrijder getuigt ook zelf dat hij is achtergelaten.. verder hebben agenten hem een eind verderop aangetroffen, rijdend in zijn auto met de airbags eruit etc .. dus hmm .. vrees dat er tegen hem nogal wat te bewijzen valt ja .. Knipoog

hm, ik moet 't dus denk ik dan gaan hebben van het feit dat hij nooit eerder met de politie in aanraking is geweest, hij zich niet bewust was van zijn drankprobleem en braaf de cursus wil volgen, hij ontzettend veel spijt heeft etc ..