scheerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

scheerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 10:33

omdat ik op de zoekfunctie maar half en half een antwoord gevonden heb: hier m'n vraag:

toen ik m'n paard kocht was ie geschoren en had ie een dun vachtje.
vorig jaar had ie een iets dikker vachtje. ik had op tijd een dek opgelegd wat de haargroei voldoende inkrimpte.

dit jaar is het uitzonderlijk lang goed weer gebleven en lag er dus later (lees te laat eigenlijk) een dek op. maar k'zag het niet zitten om hem te laten zweten onder een dek Verward , dus wachten maar.

nu heeft ie een dun dekje op en behoorlijk wat haar.
ik (nee, m'n pa) wil hem scheren maar die heeft dat nog nooit gedaan.
hij wil een scheermachine kopen en zelf aan de slag. eentje gebruiken ziet hij niet zitten. (stel dat het stuk gaat, dat er een paard met schimmel mee geschoren is,.......)

volgende week heb ik wedstrijd en wil ik dat hij netjes geschoren verschijnt. OK dan!

wat moet ik doen? zelf een scheermachine aanschaffen? (welk model/ prijsklasse/ watt/ messen/...)

welk dek moet ik hem dan opleggen? (zou een gewoon BR winterdek , waterdicht volstaan?)

moet hij dan nogmaals geschoren worden deze winter?

hij hoeft niet 'tot op het vel' geschoren worden! hij loopt immers overdag (indien het geen hele dag regent/sneeuwt/.... buiten).

voila, een hele boterham vragen. en nu reageren maar! Haha!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:41

Ik ben er nog best wel een leek in, maar toch antwoorden van mij.

Zelf heb ik pas een Liscop scheermachine aangeschaft. Hij is 350 Watt. Je krijgt er messen bij, maar heb gelijk reserve messen aangeschaft. Ik was totaal iets meer als 300 euro kwijt geloof ik, maar weet niet helemaal zeker, want kwam op 360 euro, maar had nog een paar andere dingen.

Die van mij staat nu onder een dun dekentje, maar zodra hij geschoren is krijgt hij een dikkere en warmere op. Ik weet niet hoe warm je deken is, en anders misschien een onderdeken eronder?

Als hij volledig in zijn wintervacht zit, en zijn haar niet te snel groeit hoeft hij misschien niet nog een keer. Bij mijn pony groeit het niet zo hard, die liep vorig jaar in april nog geschoren, terwijl hij in december was geschoren.

Ik weet niet of je messen hebt waarmee je bijvoorbeeld zoveel mm kan laten ziiten.

Mijn pony komt niet meer buiten, ik denk als je de hals meescheert je het beste wel een halsdeken kunt hebben. En de benen er misschien in laten als je echt je paardje buiten wilt hebben.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:49

Ik heb een Aesculap scheermachine en opscheermachine.
(scheermachines zijn bij divoza nu in de aanbieding)
En die bevallen me goed.

Je hebt idd verschillende mm messen
Kawa heeft na het scheren ook nog wat haar Lachen
Maar hoeveel soorten messen erzijn weet ik niet, maar dat weet de ruitersportzaak wel.

Of hij nog eens geschoren moet worden is per paard verschillend.

En ik verwacht dat die winterdeken wel voldoende is.
Behalve als het echt gaat vriezen, dan doe ik er altijd een onderdeken onder.
Maar dat merk je zelf wel of je er wat bij moet gooien of niet Lachen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:47

kattebeest schreef:
ik (nee, m'n pa) wil hem scheren maar die heeft dat nog nooit gedaan.


Eens moet de eerste keer zijn, toch? Op zich is het niet zo heel erg moeilijk.

Scheer in lange banen, terwijl je de hoek van het scheerapparaat zo gelijk mogelijk houdt. Scheer tegen de haren in. Elke volgende baan moet de vorige een klein stukje overlappen.

Houd tijdens het scheren de machine schoon en druppel regelmatig een klein beetje olie in de 'vulgaten' van de machine en tussen de messen.

Verder: scheer in een droge omgeving (dus niet op de spuitplaats bijvoorbeeld) en zorg ervoor dat je paard niet op het snoer kan gaan staan.

Zolang je zorgt voor een goede en warme waterdichte deken, kan een geschoren paard zeker naar buiten.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 11:55

sja, eens de eerste keer, ik wil wel dat ik volgend weekend zonder rooie kop van schaamte op wedstrijd kan Haha!

maar heb enkel schrik rond de manenkam, benen en ogen.

en ik weet dat divoza (11%?) korting geeft ,maar die korting ben ik alleen al aan naft kwijt Haha!

toch al bedankt voor de adviezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:58

kattebeest schreef:
maar heb enkel schrik rond de manenkam, benen en ogen.


Daar is wel een oplossing voor Haha!. In dat geval laat je het hoofd en de benen er gewoon inzitten, weet je meteen zeker dat er niets misgaat... Bij de manenkam zorg je ervoor dat je niet te strak langs de manen scheert, maar dat is op zich niet zo moeilijk hoor.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 13:50

k'zou wel graag z'n hoofd (keelgang) scheren.
mss dat ik de benen wel overschiet Haha! althans, z'n onderbenen dan toch.
of wordt het dan helemaal te gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 13:51

Dan zou ik de hele benen laten staan, dat is dan veel mooier.
En het hoofd tot de bakstukken is ook netjes.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 13:59

het hoofd tot de bakstukken lijkt me wel wat. maar aan de bovenbenen zijn al langere haartjes die als 'plukjes' uitsteken. euh snappie? zo net boven de zwilwratten. daarom zou ik ook graag (een gedeelte van)de benen meescheren.

enfin, als het lukt dat zien je mss wel een foto verschijnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:02

Dan zou ik de benen helemaal doen Lachen
Want waar wil je ergens half weg stoppen dat je een mooie overgang krijgt?
Ik laat bij Kawa de benen ook staan en die lange plukken brand ik wel met een kaars.
Dan krijg je geen happen, maar de onverzorgde plukken zijn ook weg

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 14:13

heu, is dat om te lachen? wil hem nou niet in de fik gaan steken hoor! Haha!
en als je dat met een schaar doet dan heb je borstels en da's ook geen zicht. mss beter het erop wagen en volledig doen???

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:16

Je kunt bij de benen ook met de haargroei mee naar beneden scheren in plaats van er tegen in.....het apparaat pak dan alleen de uitstekende plukjes. Ik mag van mijn paard niet rondom zijn piel scheren, om te zorgen dat het niet lijkt als er een grote toef 'schaamhaar' blijft staan, verzacht ik de randen van het geschorene naar niet geschorene dmv deze methode.
Laatst bijgewerkt door Maitu op 25-10-03 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:16

Heb je nooit een toileteer cursus gevolgd? Daar leer je dat.
Kin haren enz fik je ook weg Lachen
Echt serieus, werkt perfect.
Het schroeit alleen de lange haren weg, want waar de korte op elkaar zitten dooft het vuur al vanzelf. Dus het vuur komt niet op de huid.

En dat met de haren meescheren gaat ook, maar als je er ergens halfweg mee begint is het ook niet mooi, dus een stuk tegen de haren en een stuk met de haren.
Je moet dan wel een mooie overgang maken.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 14:20

neeje, in den belgique kennen ze dat nog nie echt vrees ik. *schaam*
ik zoek wel een ervaren rot om het effe voor te doen of om even te kijken en aanwijzingen te geven denk ik. da's mss het veiligst! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AndreaB, Dolce_pony, Flew en 134 bezoekers