Bult en pijn na enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Bult en pijn na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 10:34

Hee Iedereen,

Elke keer als ik Katingka laat enten heeft ze er last van, krijgt ze een enorme bult waar ze pijn van heeft.
Bij het in haar hals enten was het zelfs zo erg dat ze steeds amper haar nek nog heen en weer wilde bewegen omdat het pijn deed. Dit verdween wel weer na een dagen, maar toch is het niet fijn voor haar.
Hierdoor hebben we haar de vorige keer na overleg met de veearts laten enten in haar borst, waar ze toen helemaal geen last van had. Maar nu is ze afgelopen maandag weer geënt en heeft ze een "vochtzak" hangen van een kleine 15 cm aan 1 kant van haar borst , waar ze toch wel last van heeft. Ik heb het al gekoeld ed om de pijn iets te verlichten Ach gut , maar toch is het vervelend.
Heeft er iemand het zelfde probleem (gehad) of heeft iemand tips om het te voorkomen de volgende keren?

gr Danielle.

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."


Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:17

Hai,
Mijn pony heeft dit ook wel eens gehad en ik dacht destijds dat de da op een verkeerde plaats gespoten had. Maar later las ik volgens mij ergens dat ook de samenstelling van de enting hiermee te maken kan hebben. Maar ik weet het niet helemaal zeker hoor dus misschien weten andere bokkers hier antwoord op. Wel gebeurde het bij een andere da dan mijn pony normaal heeft en inderdaad het verdween na een paar dagen.
Succes hoor!

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:53

je kunt ze het beste in de kont spuiten het liefst in de broekspier, minste kans op reactie.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 17:43

Summum schreef:
je kunt ze het beste in de kont spuiten het liefst in de broekspier, minste kans op reactie.


Zal dit voor de volgende keer met de dierenarts bespreken, wie weet is dat de oplossing Lachen

in ieder geval, dankjewel voor de reacties!

gr Danielle

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:51

Summum schreef:
je kunt ze het beste in de kont spuiten het liefst in de broekspier, minste kans op reactie.

Is arbo-technisch gezien niet de meest veilige plaats om te enten, want de meeste paarden reageren hier wel het meest op de prik en dan heb je maar zo een klap te pakken.

Heb ook gehoord dat het aan de soort enting kan liggen, overleg eens met je VA of hij niet een ander merk heeft om je paard mee te enten.

Verder is het ook een kwestie van gevoeligheid.
Ik weet dat ik op mijn tetanusvaccinatie ook behoorlijk heb gereageerd, een week lang een dikke pijnlijke arm en ben zelfs nog een dag een beetje grieperig geweest ook, terwijl een vriendin van mij op dezelfde dag door dezelfde medewerker in dezelfde arm geprikt was als ik en zij had er de volgende dag al helemaal geen last meer van.
Ik heb deze ervaring bij mezelf eigenlijk altijd als ik ergens voor geënt was (als kind al), ik ben kennelijk erg gevoelig, is wat de huisarts erover zei.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 04:53

Het is idd ook een kwestie van gevoeligheid ja, ze reageerd sowieso erg sterk op elk medicijn dat ze krijgt. Toen ze een keer een ontsteking had en aan de antibiotica moest stond ze ook stoned op stal Knipoog

Maar ik zal idd eens na vragen over een ander merk enting, dankjewel voor de tip!

gr Danielle.

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 05:51

Je kunt paarden het veiligst en met de minste risico's (voor het paard)in de borst laten enten. Als ze heftig reageren dan zouden ze in de hals kunnen stikken en in de broekspier ernstig kreupel kunnen raken dit is in de borst minder gevoelig daarvoor.
Dit is er uitgekomen na heel wat discusies met heel wat dierenartsen nadat mijn paard bijna is gestorven aan een reactie op een enting. De reden dat mijn paard nu nog goed kan lopen en nog ademhaalt komt dan ook omdat hij in de borst was geent.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 07:28

Ojee..... die van mij stond gister opeens met een dik achterbeen en heb gisteravond nog de dierenarts laten komen!
Mijn paard is ook ingespoten in zijn borst,ben benieuwd of hij een vochtzak heeft hangen als ik straks bij hem kom!
Wel heeft de dierenarts mij vertelt dat het mogelijk is,schijnt een normale reactie te wezen,maar het eene paard is gevoeliger er voor dan de ander!
Groetjes Lundi

Katingka
Berichten: 190
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 11:33

kingmarco: eng verhaal zeg! ik kan me inderdaad voorstellen dat ze met een enting in de hals kunnen stikken met zo'n enorme zwelling...
Laat jij je paard nu elke keer dus in de borst enten?

gr Danielle.

"a dream is nothing more then an illusion.... you think it's real.... you think you have it.... and then you lose it..."

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 00:17

Ja idd, maar dan wel specefiek in de andere borst dan waar die eerste enting in zat. Daarvoor was hij trouwens altijd ouderwets in de hals geprikt hoor, maar na deze ervaring doe ik dat dus niet meer.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Summum
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:15

nou als je met zo'n kleine groene naald waarmee er geent wordt een paard kreupel kan prikken (in de broekspier)dan ben je wel de lompste dierenarts die er in Nederland vrij los loopt.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:45

Het gaat niet om de prik opzich maar de reactie die erop kan volgen. En geloof mij maar ik heb de gevolgen gezien, dat was geen pretje!

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 28 bezoekers