Fries paarden stamboek in Amerika?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Fries paarden stamboek in Amerika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 15:01

Ik ben beniewd of er hier iemand weet of er in Amerika al een stamboek is voor Friezen.
Aangezien de Fries een behoorlijke hype is in Amerika, en ze veel net niet goedgekeurde hengsten uit Nederland halen, lijkt het me dat ze onderhand zelf ook al wel een stamboek zullen hebben.
Een jaarling van me heeft als vader een hengst die in Nederland net niet goedgekeurd was, maar in Amerika nu wel of zo... Ik vraag me dus af of dat dan bij een stamboek daar is gebeurt.

Als er iemand een adres (of site of zo) heeft, zou ik dat graag willen hebben om contact te zoeken!

Groeten, Natasha

hobbel-hobbel-hobbel


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:04

Ben ik ook benieuwd naar. Een paard bij ons uit de buurt is ook om die reden naar Amerika gegaan. Aito heette hij.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:02

Ik zou het ook wel willen weten, een paardje dat ik in de handel heb gehad, had ong. dezelfde achtergrond. De eigenaar wilde 'm inschrijven in Amerika, ik zal eens vragen of hij wat weet!

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Contiki
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 19:45



Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 14:44

Bedankt Contiki!
Ik zag dat het zelfs erkend is door het Nederlands stamboek!
Dan hebben we een goede te pakken!!!
Heel erg bedankt voor de info!

hobbel-hobbel-hobbel

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:54

in amerika kan je met alle hengsten dekken die je zelf wilt, daar hoeven ze geen verrichtingen etc te doen zoals we het hier gewent zijn.
althans zo gaat het bij heel veel rassen.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Djoke
Berichten: 216
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:53

FHANA is zeg maar een dochter van het FPS. Dus deze paarden staan wel gewoon bij het FPS geregistreerd. Gewoon nederlandse papieren dus. Ze dekken in Amerika ook met veel goedgekeurde dekhengsten hoor!
Verder weet ik dat er een Duits stamboek is, dat wel zelfstandig is. Hier zijn ook een aantal hengsten voor goedgekeurd, maar dus niet FPS goedgekeurd. Misschien dat jullie dit bedoelen? *LOL*

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 15:41

WAT VINDEN JULLIE VAN DIT FRIESJE ??

KENMERKEN v/h 3 jarig friesje dat we zouden kopen (merrie)
--------------------------------------------------------------------------
Tot zover ik weet heeft de moeder van dat 3 jarig friesje al 3 veulens op de wereld gezet en die hebben elk 1 ster. De vader van dat friesje heeft ook papieren en ook ster. De "handelaar" verzekerd ons daarom dat dat 3 jarig paardje ook min. 1 ster zal krijgen. Klopt dit?
Het paardje zou vooral voor het mennen gebruikt worden, in enkelspan (en later in dubbelspan).
We zouden het ook graag onder de man berijden maar zal JAMMERGENOEG !! ( want m'n pa wil mennen en niet echt
gewoon rijden) vooral mennen worden. Heb zelf 2 paarden maar
als er een paardje bijkomt zou ik da graag voor mezelf hebben
hehe, ben ook maar een "paardemens" hé. Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Haha! hehe

Wat vinden jullie ervan, allé de paardenfreaks die weten
wat die sterren enzo allemaal inhouden?
Is dit al een "schoon beestje" ?

Als ermee gemend zal worden in hoofdzaak, dan zal het nooit nie
perfect voor dressuur kunnen gebruikt worden zeker?
Of is dat een probleem die gemakkelijk overbrugbaar is?
(want bij mennen is het op de voorhand, en bij rijden op achterhand)

Hopelijk nog wat bruikbare response zoals ik al
voor eerste vraag heb gekregen thanx daarvoor.

Greetings,
Nicky
_________________

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:30

Nou je bent nooit zeker van een ster hoor, zeker de laatste jaren niet meer.
wie zijn de ouders (namen als je die weet).
voor zover ik weet worden de goedgekeurde hengsten hier niet aangeduid met ster hengst ofzo, ze zijn gewoon goedgekeurd en hebben dan een stamboeknummer van 3 cijfers of ze zijn het niet

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:33

Citaat:
“Friesland” (“Fryslan” in the Friesian language) is one of the eleven provinces of the Kingdom of the Netherlands, situated in the northwest of Europe.


hoezo oude tekst Verward

- Offline -

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:28

Horse Pleasure,

de vader is preferent en de moeder is gewoon in stamboom opgenomen.

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:52

Horse Pleasure schreef:
voor zover ik weet worden de goedgekeurde hengsten hier niet aangeduid met ster hengst ofzo, ze zijn gewoon goedgekeurd en hebben dan een stamboeknummer van 3 cijfers of ze zijn het niet


je heb wel ster hengsten
de hengsten die aangewezen worden voor de 2e bezichtiging
krijgen een ster

een hengst van ons kreeg em als aller eerste
het is er ook nog niet zo lang

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:59

als een hengst goedgekeurd is voor het fps zullen ze hem nooit aangeven als sterhengst hoor.
maar gewoon als jup met nummer huppeleput zeg maar.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:45


♥ Nero † 18-2-2012
Diesel ♥ Nog 10 punten verwijderd van het Z :D
Wil jij betaalbare wimperextensions? Check http://perfecteyelashes.simpsite.nl
Voor mooie wimperextensions klik hier!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:51

Ja er is wel een stamboek voor Friezen in Amerika, het paard van m'n instructrice wordt daar als dekhengst ingezet en is naar Amerika verkocht. Het werkt (natuurlijk Knipoog) samen met het Friezenstamboek in Nl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:30

Dat van die sterren is onzin. Een hengst krijgt idd een ster als ie de 2e bezichtiging heeft gehaald, maar een goedgekeurde hengst wordt nooit aangeduid met ster, gewoon goedgekeurd en met 3 cijfers.
Amerika heeft dus wel een stamboek. Een hengst waar degene waar ik stage heb gelopen op heeft gereden is nu goedgekeurd in Amerika (Feike) hij was in Nl. afgekeurd op de kwaliteit van het sperma als ik het goed heb. Feike wordt daar ook nog een paar x per jaar op belangrijke wedstrijden uitgebracht door degene die hem hier in Drachten ook reed...

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:44

Horse Pleasure schreef:
in amerika kan je met alle hengsten dekken die je zelf wilt, daar hoeven ze geen verrichtingen etc te doen zoals we het hier gewent zijn.
althans zo gaat het bij heel veel rassen.


De Friese hengsten die in Amerika door de nederlandse jury worden goedgekeurd, moeten ook een verrichtingsonderzoek doen. In het verleden zijn de trainers altijd daar naartoe gegaan, komend jaar komen enkele hengsten hun verrichtingen in Drachten doen en worden dus overgevlogen.
Het stamboek voor afgekeurde hengsten waar jullie over spreken is geen stamboek, maar een vereniging. Zij zetelen in Duitsland maar één van hun grootste fokkers is naar Amerika verhuisd met enkele hengsten dus daar is ondertussen ook een afdeling bezig.
Surferken, er is geen handelaar die kan zeggen dat dat paardje zeker ster wordt met drie jaar, dat geloof je toch niet? Als hij dat zeker weet waarom verkoopt hij hem dan nu? Een stermerrie brengt immers veel meer op???? Denk daar maar eens over na.....

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:20

ik had het hie rook niet over de fries maar over bv de paint, qh etc.
dat zijn wel degelijk stamboeken hoor, maar iedereen met een hengst kan die gewoon dus gebruiken.
ikzelf zou daar overigens niet zo'n voorstander van zijn.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:52

Ik heb mijn Rinse net aangekocht een van keurmeester van het FPS en we hebben het uitgebreid gehad over het stamboek in Amerika. Het FPS houdt zeer goed in de gaten wat er allemaal gebeurd in Amerika, dit omdat ze alles kapot maken daar! Er is in het begin aardig wat aangerommeld maar gelukkig begint daar aardig wat verandering in te komen. Er worden veel goedgekeurde hengsten verkocht naar Amerika maar ze kijken daar alleen maar op kort termijn. Op lang termijn is het fokbeleid niet goed gekeurd, daarom kunnen ze het helemaal kapot maken. Het FPS gaat regelmatig naar Amerika om de stand van zaken op te nemen daar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: champie2, Liaan en 69 bezoekers