drachtige merrie vaker enten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

drachtige merrie vaker enten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 23:02

Mijn paard is drachtig, en nou hoorde ik laatst dat het dan beter is om je paard extra te laten enten voor Rhino/influenza.
Klopt dat?
Normaal wordt ze elk jaar in februari geënt, en ze is vanaf juni drachtig.
Moet ik wachten tot februari 2004 met enten, of nu al een keer extra laten doen?
Verward


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:09

Een drachtige merrie moet voor rhinopneunomie geent worden in de 5e, 7e en 9e maand van de dracht.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:41

Volgens mij werd ilkkah niet geent toen ze drachtig was, maar durf het niet met zekerheid te zeggen...
Een paard dat ik ook ken, is idd wel met rhinopneunomie (pfff, dat je weet hoe je het schrijft fabienne!) ingeent geloof ik!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 22:32

Tijdens de dracht kun je een merrie beter niet laten enten voor influenza. Dan is de kans groter dat ze verwerpt. Dat zegt de dierenarts altijd bij ons, dus wij doen het zo. Maar er zijn ook mensen die ze even goed laten enten, en toch alles goed gaat met het veulen.

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 16:56

ik weet het niet echt precies!'k zal dat nog eens moeten na kijken

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 14:29

moet je nou wel of neit enten als ze drachtig zijn???

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 19:29

WEL ENTEN!!! juist extra!!! (tegen rhino dan...)

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:44

verwerpen van een influenza enting? nog nooit van gehoord
mijn merrie is niet geent voor het rhinovirus, dit werd mij afgeraden

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:19

Bij ons worden drachtige merries helemaal niet geent, en Rhino doet we nooit bij ons op stal.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:41

Tanneke schreef:
Tijdens de dracht kun je een merrie beter niet laten enten voor influenza. Dan is de kans groter dat ze verwerpt. Dat zegt de dierenarts altijd bij ons, dus wij doen het zo. Maar er zijn ook mensen die ze even goed laten enten, en toch alles goed gaat met het veulen.


Dat verhaal klopt niet helemaal. Waarschijnlijk is het verhaal van je DA niet helemaal goed overgekomen of zo???

Als je je merrie ent voor influenza/tetanus, is het veulen ook in de eerste 3 maanden beschermd, omdat ze de antistoffen via de biest en later de moedermelk binnenkrijgen.

Natuurlijk bestaat er bij elke enting het risico op complicaties, maar dat risico is vele malen kleiner dan het risico wat je paarden lopen als ze daadwerkelijk besmet raken met influenza, tetanus of rhinopneunomie.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 17:15

fabienne"]
[quote="Tanneke schreef:
Tijdens de dracht kun je een merrie beter niet laten enten voor influenza. Dan is de kans groter dat ze verwerpt. Dat zegt de dierenarts altijd bij ons, dus wij doen het zo. Maar er zijn ook mensen die ze even goed laten enten, en toch alles goed gaat met het veulen.


Dat verhaal klopt niet helemaal. Waarschijnlijk is het verhaal van je DA niet helemaal goed overgekomen of zo???

Als je je merrie ent voor influenza/tetanus, is het veulen ook in de eerste 3 maanden beschermd, omdat ze de antistoffen via de biest en later de moedermelk binnenkrijgen.

Natuurlijk bestaat er bij elke enting het risico op complicaties, maar dat risico is vele malen kleiner dan het risico wat je paarden lopen als ze daadwerkelijk besmet raken met influenza, tetanus of rhinopneunomie.
[/quote]

Zo zei hij het bij ons. Als een merrie dan bij ons het veulen heeft, wordt ze gelijk na de geboorte van het veulen geent. Maar niet tijdens de dracht.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:49

Bij ons is idd ook gezegd dat de merrie het veulen kan verwerpen als je ent tijdens de dracht.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:22

Fijn dan, en wat als het veulen tetanus krijgt omdat je merrie niet tijdens de dracht geent is? Dan ben je je veulen na de geboorte alsnog kwijt.
Dat risico is veeeeel groter!

Misschien kan je overwegen om eens bij een andere DA te informeren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:37

Ja idd, moet je eens goed de algemene richtlijnen bestuderen.
Enten van de merrie ong 2 maand voor de geboorte zorgt ervoor dat ook het veulen beschermd is, via de biestmelk dan.
Bij ons worden alle drachtige merries geent voor rhino op 5-7-9 maanden en ze worden gewoon jaarlijks gevaccineerd tegen tetanos en griep. Al de rest, ook veulens, krijgt 2 x per jaar een rhinovaccin en 1x per jaar griep/tetanos.
Wat je niet mag gebruiken tijdens de dracht is een levend vaccin.


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:13

Ik heb mijn merrie niet voor rhino laten enten. Ze word nooit tegen rhino geënt. Ze kreeg wel een extra influenza/tetanus enting een paar weken voor de bevalling.
Tijdens de dracht van mijn merrie was er sprake van een aantal rhino gevallen. Ik wilde toen natuurlijk gelijk enten maar mijn DA adviseerde het toen juist niet te doen omdat je ze tijdelijk juist meer vatbaar maakt door te enten. Maar dit geld dus vooral tijdens een uitbraak.
Als je op een kleine stal staat en je merrie is gewoon gezond zou ik niet tegen rhino laten enten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, LiannePuthzy, lina1998, MyWishMax, nsh, Robin_Rikkie, shirleyp, Soepkipje en 95 bezoekers