[GZ] soepelheidsoefeningen voor paard en mij!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

[GZ] soepelheidsoefeningen voor paard en mij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 14:40

Allereerst het paard: Donja is 8 jaar oud en heeft de laatste wee jaar een luizenleventje gehad! Haha! Lekker in de wei en af en toe een rondje in het bos met een beginner. Ik rijd haar sinds half juli.

Donja heeft moeite met de ontspanning als we op de rechterhand rijden. Dit heeft ze volgens haar eigenaren altijd al gehad. Ook met het longeren is dit duidelijk haar minst favorite hand. Linksom loopt ze losser en is ze een stuk makkelijker te verzamelen, rechtsom houdt ze vooral in draf haar rug vast en loopt ze het liefst met haar neus in de lucht. Ik zorg altijd dat ik haar uitgebreid losstap met een contactteugel. Ik rij veel figuren en wissel regelmatig van hand. Dit doe ik ook in draf, daarna begin ik pas met verzamelen in stap. Wat kan ik doen om haar op de rechterhand soepeler te krijgen? Van mijn instructrice moet ik haar veel links en rechts laten buigen in haar hals en schouder-voor rijden. Iemand meer tips? Ik rij haar 2x in de week, longeer 1x en ze staat momenteel nog dag en nacht in de wei. Binnenkort gaat ze snachts weer op stal.

Dan ikzelf! Haha! Sinds ik van Donja afgevallen ben is mijn rug ook stijf! Dat helpt natuurlijk ook niet om haar soepeler te krijgen. Voor een deel komt het omdat ik haar tijdens het rijden niet meer helemaal vertrouw. Ik verkramp snel, maar dit wordt na een paar minuten rijden beter. Ook doe ik hier weleens ontspanningsoefeningen voor tijdens het rijden. Wie weet oefeningen die ik thuis kan doen om mezelf soepel te krijgen en te houden? Oefeningen voor op het paard zijn natuurlijk ook welkom!

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:30

Oefeningen voor jou weet ik niet zo goed...misschien zwemmen dat moest ik zelf namelijk ook heel erg veel doen toen ik een hernia had.

Wat betreft Donja. Als ik jou was zou ik heel veel achtjes en voltes rijden hier worden paarden over het algemeen goed soepel van. En idd je trainingsprogramma een beetje aanpassen. Dat heb je al gedaan, maar ik zou het toch omdraaien. 2 dagen aan de longe (bijv. pessoateugel) en 1 dag rijden. Je zult zien dat Donja daardoor veel soepeler wordt.

Iig heel veel suc6 ermee. Ik spreek uit eigen ervaring en het is niet gemakkelijk. Maar je zult zien dat het allemaal wel goed komt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:44

veel werken met balkjes. Erover heen stappen en draven. Ze moet haar benen hoger optillen en dus haar rug meer gebruiken, waardoor ze soepeler zal worden. Ook het slalommen tussen pionnen door is een oefeningetje om je paard wat soepeler te krijgen. Ze moeten bij iedere pion naar de andere kant buigen.
Voor jezelf is het ook vast een goede oefening om over balkjes te stappen Haha! Ga gezellig een kwartier naast Donja over balkjes stappen en tussen pionnen door. Ook nog eens goed voor de conditie en je beenspieren Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:18

Wat de anderen zeggen is goed. Je kunt ook grondwerk met hem doen.
Omdat dit paard aan de linker kant vast zit. Want die kant word langer gemaakt bij het rechtsom rijden. Moet je juist die rug spier trainen en hem leren die te ontspannen.

Wat ik veel doe met zulke paarden is, het paard naar rechts laten kijken.
Dit kun je op twee manieren doen. hem lokken naar zijn schouder met wat lekkers. OF met je vingers op zijn neusbeen hem zachterjes vragen om mee tegaan naar rechts. Dus je zet je vingers op zijn neusbeen terwijl je naast zijn schouder staat. Nu ga je ligt druk zetten op je vingers richting jouw. Meer niet. Op het moment dat het paard mee komt en dus zich ontspant ontspan je je vingers. Belonn hem en doe dit nog een paar keer. In het begin zou hij zijn hoofd knikken richting jouw. Gewoon rustig door oefenen totdat hij met zijn hele lichaam rond word.
Het leuke van deze oefening is dat je meerdere dingen tegelijk doet. Je leert hem voor druk te wijken. Daarbij leer je hem zich te ontspannen en je maakt hem soepel door het laten rond maken van zijn lichaam.

let er wel op. Begin met een kleine reactie en bouw dit rustig op. Als je te snel wil. Zou je paard zich niet meer ontspannen omdat het een moeten word en omdat hij zover nog niet aan kan. Dus het is ook nog goed voor jouw geduld.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:25

O, nou ben ik jouw oefeningen vergeten.

Yoga is heel goed te combuneren met paardrijden. Wat ik zelf altijd doe om mijn rug sterk en los te maken is, het draaien vanuit je heup. Dus je staat met bijde benen op schouder breedte. Dus pak je met je handen de eleboog van de andere arm vast. En hou je aar horizontaal. Nu draai je rustig naar rechts en blijf daar even. Dan strek je je armen rustig omhoog en blijf zo even staan. Doe je armen terug en pak de andere kant.
Ook een goede oefening is je handen op je heupen zetten en dan door je middel heen zakken. Dus dat je boven lichaam een kant omlaag gaat.

En nog een. Laat je rustig met je armen gestrekt omhoog naar beneden zakken. Wervel voor wervel. Daar beneden blijf je rust hangen met je handen los. Nu ga je op deze manier rustig weer omhoog. Je armen gaan pas als je rechtop staat omhoog.

Nu ken ik er nog wel een paar. Maar dat word een beetje veel van het goede.
Als je deze oefeningen elke dag voordat je naar bed gaat b.v. 2 keer doet. Dan zul je na een week al vooruitgang merken.

Ik vind het zelf heerlijk om rustig de oefeningen af te werken. En ik ga me daarbij steeds lekkerder en fitter bij voelen.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 15:01

Yoga had ik nog niet aan gedacht! Bedankt ook voor de overige tips mensen! Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:11

Na mijn eigen gebroken rug heb ik veel baat gehad bij Tai Chi oefeningen. Veel oefeningen vanuit het bekken en goed kantelen en draaien. Dit maakt de bekkenzone soepel en de onderrug sterk.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 16:13

Jouw verhaal is voor mij super herkenbaar, mijn paard loopt links om ook beter dan rechts om en ik kan je vertellen er gaat heel veel tijd in zitten om het goed te krijgen maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel.
Wat ik doe om mijn paard losser te krijgen is heel veel longeren met touwtjes of pessoatuigje. Voordat ik wil gaan rijden longeer ik hem eerst met touwtjes zodat hij lekker lang en laag gaat lopen en van achteren goed aan het werk zetten anders heeft het nog geen nut. Als ik er op ga dan werk ik hem eerst los in de stap door te wijken, schouderbinnenwaarts, travers en ik rijdt veel 8'tjs slangevoltes met in iedere bocht een volte 10 meter dit doe ik ook in draf en probeer hem zo laag mogelijk te rijden in de los rijfase en daarna wat meer op te pakken.
Mijn paard wodt ook los door te springen als ik spring dan is het meestal een lijntje van een paar in/uitjes en dan op een aantal galopsprongen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee