Ponyprijzen e.d.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-01 20:55

Ja, ik moet het toch wel ff kwijt. Heb ook al gereageerd op wat toestanden bij in de picture.

Ik vind het dus bijzonder banketstavig dat de prijzen voor Welsh Ponies zo laag liggen. Ik kan het me onderhand niet meer voorstellen dat kopers nog enigszins serieus zijn.

Om een pony te hebben en te houden heb je ten eerste een faciliteit van tenminste een half miljoen gulden tot anderhalf miljoen gulden nodig. Dat is gewoon een feit. Als je denkt wat een geld dat dus al kost per jaar, daar wordt je bang van. Daar houdt het niet mee op, de pony kost ook nog heel wat in het onderhoud. Als ik dan denk wat dekgeld kost bij een enigszins serieuze hengst, dan moet ik toch wel 300 gulden neertellen.

Laten we dus denken: 1800 gulden per jaar aan faciliteiten (150 gulden per maand, koopje!), 500 gulden aan voer, d.a., etc + 300 gulden dekgeld. Totaal komt dat neer op zo'n 2600 gulden. Degenen die het kunnen weten, zien dat ik wel erg optimistisch reken...

Dan komt er een heel mooi veulen aan. Zelfs voor een absoluut top merrie veulen durven ze dan gerust maar 1500 gulden te bieden! Ik ben er dan helemaal ondersteboven van dat ik een van de beste merrieveulens die ik dit jaar heb gezien voor maar 350 gulden (een vuilnisbakprijs) heb zien weggaan Frusty

Als je dan toch niks wil geven, begin dan niet aan ponies. Als je echt een pony wil houden, dan houdt je hem toch wel minstens 5 jaar.. Dat is 13000 gulden aan kosten.. Dan is die aanschaf prijs echt maar een schijntje.

Inmiddels denken wij er dus hard aan om maar op de Amerikaanse manier te gaan fokken. Op bestelling! Standaard prijs voor een veulen 1500 gulden, en anders dan moet je maar bij een ander wezen. Als een pony niks kost, dan is hij ook niets waard, en wil men dus ook niet voor het beestje zorgen.


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:58

je ziet vaak dat als er veel vraag is naar een ras, of speciale kwaliteiten hebben, bijvoorbeeld friezen, andalusiers, e.d, dat de prijs ook omhoog gaat. Misschien is er bij de welsh wel minder vraag nu Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:02

Sorry hoor, maar ik vind dat je wel heel snel je conclusies trekt. Zoals iedereen wel weet is na de MKZ-crisis het hele markt en handelsgebeuren ingestort. Alle dieren (dus ook paarden) gaan weg tegen zeer lage prijzen en dan kun je wel hoog en laag springen, maar daar verander je toch niets aan. Mensen die paarden houden voor hun geld (fokkers bijv.) gaan echt niet meer voor een pony bieden als ze hem ook voor minder kunnen kopen. De prijzen zijn nou eenmaal heel erg laag en daar valt niets aan te doen, hoe jammer dat ook is.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:02

ja..aan de ene kant helemaal mee eens, aan de andere kant helemaal niet! Het is idd waar dat, als de prijzen hoger liggen, mensen minder snel en impulsief een pony kopen, waardoor sommigen veel beter terecht zullen komen. Aan de andere kant, mensen die wel weten wat ze doen, die verstand hebben van pony's en het houden ervan, zijn waarschijnlijk beter af als ze een pony kopen voor minder geld en meer aan het onderhoud besteden dan rijke mensen die voor de 'heb' zo'n duur beestje kopen en dan juist niks uitgeven aan het onderhoud, of mensen met minder geld die een dure kopen en dan niks meer over hebben.
Toch moet je je ook aan passen aan de markt, als je een pony nou eenmaal niet verkoopt voor wat jij er voor wil hebben, moet je ze of zelf houden en als dat geen mogelijkheid is voor minder verkopen(wat ook niet slecht is als je in de gaten houdt waar hij terecht komt). Zo komt de rpijs vanzelf lager..

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:07

Nou ik vind het zowiezo waar.
Als hier wel eens ponies z te koop staan die redelijk wat kunnen wordt er altijd ver onder geboden, alles is te duur.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-01 22:27

Hoi Manon, daar ben ik het niet geheel mee eens.

1) Ten eerste houden wij altijd 2 ponies minder dan dat waar we eigenlijk capaciteit voor hebben. Een pony hoeft dus niet meteen weg.

2) Ten tweede hebben wij nog een wachtlijst van mensen die bij ons ponies willen kopen, dus dat is echt geen probleem. Bij ons gaan de (goede) veulens nog steeds voor fatsoenlijke prijzen weg, anders dan kunnen de kopers simpelweg de boom is. Kwaliteit is duur! Je kunt nou eenmaal geen Rolls Royce voor de prijs van een Fiat Punto kopen....

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:30

Ahum....Shadow is verkocht voor fl 175,- Lips are sealed Schijnheilig

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 22:33

Zo goedkoop????
(shadow)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:04

Ik vind dat je gelijk hebt Joost de prijzen zijn veel te laag. Voor goed bloed moet betaald worden. Het is natuurlijk wel pure liefhebberij dat fokken, maar ze moeten de prijs op kunnen brengen anders wordt er niet meer gedekt.Zo denken wij erover.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:13

tja het is gewoon verschrikkelijk. De prijzen die werden geboden op de welsh keuring waren ook zo laag. Ik vond het vreselijk om te zien. Zoveel mooie pony's die dan niet gegund werden.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 23:21

Voor Pinky heb ik toen 250 betaald. Om precies te zijn 25 meer dan de dekkosten waren.
Hij was toen 11 maand. (pinky = hengst)
Voor Mysty heeft Inge 750 betaald (zelfde dekkosten). (mysty = merrie).
Dat scheeld dus nogal wat.
Ten eerste hengts/merrie maar ook omdat Pinky weg moest en ze Mysty best wilde houden.

dus zo zie je maar dat de prijzen erg schelen..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 04:36

misschien willen de mensen wel minder betalen, omdat ze toch weten dat ze ze ook voor minder kunnen krijgen (175,-)
maar ik ben het er mee eens hoor

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 07:39

Bij de cobs vallen de prijzen gelukkig nog erg mee.
Maar ik werk dan ook nooit met een vraagprijs. Gewoon een vaste prijs en vinden mensen het te duur, jammer dan! Ik zet bij de advertentie de prijs en dat selecteert ook de kopers al een beetje.
En ik moet zeggen dat ik tot nu toe de cobs (van alle leeftijden) binnen een week voor "mijn" prijs verkocht heb. Ook naar het buitenland.

Maar die prijzen op de welsh veiling waren ronduit zielig. De hoogste prijs van fl 3.500,- voor een goed betuigde zwarte cobmerrie. Daar heb je bij mij nog geen veulen voor...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 08:33

Ach ja, het is meer de schuld van de fokkers als van de kopers, is ook wel zo. Veel fokkers fokken er maar op los, dwz, ze fokken maar een hoop veulentjes zonder na te denken wat ze nou eigenlijk van plan zijn. Het resultaat valt dan vaak niet mee en dan komen ze erachter dat ze een paar ponies te veel hebben.

Omdat iedereen teveel ponies heeft, zijn er dus weinig kopers en veel aanbod. Met name in het segment mindere tot matige ponies is er heel veel "overschot". Dat is bijzonder vervelend, want ook een minder goede pony moet een plaats kunnen hebben op deze wereld. Fokkers moeten dus eerst denken voordat ze doen. Heeft het wel nut om een veulen op de wereld te zetten? Als je niet weet wat je ermee gaat doen, fok er dan maar niet mee op los om ze vervolgens maar met dumpprijzen te verkopen. Kopers weten het heus wel als je een pony te veel hebt, dan gaan ze gelijk 80% onder de prijs bieden. Nogmaals: je kunt het de kopers niet kwalijk nemen dat ze niks bieden. Als je teveel ponies hebt, is er heel moeilijk te onderhandelen.

Wij konden dit jaar 4 merries dekken, maar hebben er maar 2 gedekt. Onze twee hengstveulentjes hadden wij wel drie keer kunnen verkopen voor heel erg redelijk geld. Volgend jaar kunnen wij 5 (zelfs 6, maar sinds 1982 dekken wij geen tweejarigen meer) merries dekken, maar dekken er toch maar 2. Dat is de overcapaciteit die we hebben, en als we niet kunnen verkopen, dan hebben die ponies in iede rgeval nog een plaats bij ons. We zitten dus in een ons vreemd proces om te kijken welke merries er volgend jaar naar de hengst gaan. Dat kan betekenen dat we een kampioensmerrie als Sumrin Taru gewoon maar een jaartje op pauze zetten. In een heel uitzonderlijk geval kan het zijn dat we een paar merries gaan verhuren voor de fok, zodat we we weten dat de huurder goede plannen heeft met het veulen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 08:52

de enige die geld verdienen in deze markt zijn Hoefsmeden en Dierenartsen!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 09:10

Ahum, is het niet een beetje al te makkelijk om de kopers de schuld te geven van de lage(re) prijzen? Ik denk dat er zowiezo veel gespeeld heeft dit jaar, ook in paardenhandelaarsland, en dat de handelaren/fokkers eens serieus met elkaar om de tafel moeten. Als jij als handelaar "nee" zegt tegen een bod, is dat natuurlijk een risico. Misschien loopt je klant weg om bij een ander een andere goede pony voor minder geld te kopen.
Maar als die andere handelaar zich ook bewust is van het risico dat jullie nu allemaal lopen, is de kans dat ook die "nee" gaat verkopen op een te laag bod, al een stuk groter....


Nog even ter verduidelijking: als jij bij de kapper je haar laat doen voor 75.00 gulden, (prijs is niet hoger door concurrentie) dan ga jij toch ook niet zeuren dat je graag een meier wilt betalen?
_________________
Doe maar gewoon, ik doe al gek genoeg...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sonja op 2001-10-12 09:13 ]</font>

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-01 09:19

Sonja: precies mijn punt. De fout ligt bij degenen die de markt overspoelen met ponies, niet zozeer bij de kopers... Uiteindelijk zijn kopers ook gebaat met hogere prijzen, maar het heeft geen zin om een pony te duur te kopen, als de marktprijs laag ligt.

Er komen alleen maar ponies bij door extra aanfok, niet door handel. De import van ponies is minimaal, en een importpony uit Wales kost al gauw 1000 gulden meer, met transport en dergelijke..

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 17:58

Even een reactie op Sonja (ben het verder wel met je eens):

Misschien kan beter de minister is de markten opengooien, dan schieten de prijzen vanzelf wel omhoog.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 18:12

ik vind het gewone prijzen beter dan te duur. tja als jij zo graag dure wilt moet jij dat weten. maar het kan ook aan het seizoen liggen dat de prijzen verlagen. en is shadow verkocht ineke?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 18:20

Ik vind het goed als fokkers selectief fokken. Niet zomaar een merrie laten dekken omdat het een merrie is. Zelf heb ik dit jaar 3 merries laten dekken, maar volgend jaar laat ik waarschijnlijk 1 merrie gust. Deze merrie heeft dit jaar dan wel een 1A premie gehaald, maar ik heb zelf toch mijn twijfels over de kwaliteiten van de merrie.
Eerst maar eens het veulen afwachten en als dat niet voldoet aan mijn eisen wil ik de merrie verkopen. Het is wel een goede pony met een goed papier, maar als showpony heb ik mijn twijfels.

Terwijl een ik aan een andere merrie een kapitaal kwijt ben geweest om haar drachtig te krijgen.
Maar ja, dat veulen (wordt volgend jaar juli verwacht) kon ik meteen na het dekken al verkopen, wat ik dus niet heb gedaan Haha!

Maar ik zie bij mijn buurman ook de andere kant. Hij heeft een shetlander lopen die ieder jaar een veulentje krijgt. Hij krijgt voor de hengstveulens maar fl 50,-. Dat is de helft van het dekgeld!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 21:50

Nee joh Yentl, gelukkig niet! Iris heeft Shadow zelf als jaarling gekocht voor fl 175,- (overigens stond tie toen al niet meer bij de fokker)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 00:13

BANKETSTAVIG????!!!!
UIT WELK TIJDPERK KOMT DAT?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Neon, reina, Ubermetrics, Webding en 152 bezoekers