Twijfels over instructie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Twijfels over instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 22:33

Ik twijfel ontzettend over mijn huidige instructrice, het is een ontzettend aardige meid, en ze heeft ook best goede punten.
Ik heb nu een maand of 2/3 les van haar, en behalve dat we nu een klein beetje een pasje kunnen wijken, is er eigenlijk niet zoveel verandert.
Ik loop IMO tegen te veel punten aan waarvan ik zeg
Zo moet ik met vrij korte teugels rijden, naar mijn idee te kort, waardoor ik veeel te veel druk op de mond heb (gevolg 1e les, blaren op mijn handen, iets wat ik dus NOOIT heb) Ik rij normaal nooit met handschoenen, maar zodra ik les heb zorg ik dat ik ze aanheb sindsdien.
Ook wil ze het paard IMO overdreven voor het been hebben. Als je een keer bij protest je benen erin beukt moet ie bij wijze van in rengalop ervan doorgaan, anders is ie niet aan het been.
Mijn manier is, niet reageren op het been, tik met zweep achter je kuit. Nee zegt zij, want dan ga je op de zweep rijden, en niet op je been.
Haar reactie is dus, geen reactie op je been, benen erin beuken (dit ziet er dus ook niet uit)...
Er zijn best wel dingen die ik van haar leer, maarja, ook weer zulke dingen als hierboven....
Toch nog even aankijken? Praten? Stoppen?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:44

stef"]
Ik heb nu een maand of 2/3 les van haar, en behalve dat we nu een klein beetje een pasje kunnen wijken, is er eigenlijk niet zoveel verandert.
[/quote]
dat kan ik moeilijk beoordelen, maar op zich is het niet vreemd dat j weinig nieuws aanleert in het begin, alleen zou juist de basis moeten verbeteren.

[quote="stef"]
Zo moet ik met vrij korte teugels rijden, naar mijn idee te kort, waardoor ik veeel te veel druk op de mond heb (gevolg 1e les, blaren op mijn handen, iets wat ik dus NOOIT heb) Ik rij normaal nooit met handschoenen, maar zodra ik les heb zorg ik dat ik ze aanheb sindsdien.
[/quote]
zet eens een foto neer, op zich zijn veel mensen (waaronder ik iig) geneigd om met te lange teugels te rijden. En korte teugels hoeft niet per se veel druk te betekenen, dat zou ik eens vragen.


[quote="stef"]
Ook wil ze het paard IMO overdreven voor het been hebben. Als je een keer bij protest je benen erin beukt moet ie bij wijze van in rengalop ervan doorgaan, anders is ie niet aan het been.
[/quote]
eens. Hij zou zelfs op een lichte kuitdruk al moeten vliegen.

[quote="stef"]
Mijn manier is, niet reageren op het been, tik met zweep achter je kuit. Nee zegt zij, want dan ga je op de zweep rijden, en niet op je been.
Haar reactie is dus, geen reactie op je been, benen erin beuken (dit ziet er dus ook niet uit)...
[/quote]
ja en nee. Zelf gebruik ik liever een keer mijn zweep om dan na voldoende reactie hierop de overgang weer te rijden met alleen maar been zodat ze idd niet leren dat ze alleen voor de zweep naar voren moeten. Een rotschop kan ook werken, dat heeft een beetje met stijl te maken. Dat het er niet uitziet, zou ik persoonlijk minder belangrijk vinden, als het maar effect heeft, en daarna dus niet meer nodig is.

[quote="stef schreef:
Er zijn best wel dingen die ik van haar leer, maarja, ook weer zulke dingen als hierboven....
Toch nog even aankijken? Praten? Stoppen?


praten dus. Ik vind jouw instructie zo te lezen nog niet zo verkeerd.

Hoe ziet je les er verder uit? Krijg je huiswerk mee?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 22:52

Als je hem 'n schop geeft hoort ie aan de andere kant van de baan te staan, op een hele lichte kuitdruk moet ie naar voren. Waarom zou je gaan douwen en harder schoppen dan nodig is? En rijden hoeft niet altijd mooi te zijn, functioneel is veel beter.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:15

ik heb vandaag ook voor het eerst les gehad van een nieuw meisje. net zo oud als ik en de basiscursus van Orun gedaan. Op zich zei ze wel goede dingen, maar ik moet nog een paar lessen volgen om te zien of ik er mee door ga.

Ik moest ook mn teugels korter nemen en haar langzamer laten stappen en draven dan ik normaal doe. Blijkbaar wil ik erg hard, ik vond er zo echt geen tempo inzitten! Ik vond wel dat ze me nauwelijks heeft laten losstappen, meteen teugels erbij en na 4 rondjes al in de krul. Das een beetje te snel voor Donja! ze zit op rechts erg vast en liep vandaag ook een beetje onregelmatig op die kant. Waarschijnlijk door de slechte warming-up. Ze liet me echter vooral op de linkerhand werken terwijl ik het veel meer af zou wisselen.

de volgende keer zorg ik dat ik haar al losgwerkt heb voordat Inez er is. dan kunnen we meteen lekker aan de slag!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:16

Ik vind dat Steef je hier een heel goed advies geeft Stef! OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:21

stef schreef:
Ik twijfel ontzettend over mijn huidige instructrice, het is een ontzettend aardige meid, en ze heeft ook best goede punten.
Ik heb nu een maand of 2/3 les van haar, en behalve dat we nu een klein beetje een pasje kunnen wijken, is er eigenlijk niet zoveel verandert.

Wat wil je dat er verandert?
Ik heb vaak het idee dat je zelf helemaal niet weet wat je wil, met welk doel, met welke middelen etc.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:28

Goede les begint bij de basis. Als die ok is dan kom je pas toe aan andere oefeningen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 23:29

Sjuimpje schreef:

Wat wil je dat er verandert?
Ik heb vaak het idee dat je zelf helemaal niet weet wat je wil, met welk doel, met welke middelen etc.


Goh, jij kent me goed Haha!
Ontopic:
Tuurlijk verwacht ik niet dat we ineens na 3 mnd traver kunnen rijden of weet ik veel, Maar, nog steeds breekt ze uit de volte op de linkerhand, nog steeds spingt ze regelmatig verkeerd aan, nog steeds is nageeflijheid moeilijk.
Tja, dan kan je zeggen, waarom ben je dan met wijken bezig... Ik heb haar duidelijk verteld, ik wil leren wijken, maar pas als we daar ook aan toe zijn. En volgens haar zijn we er aan toe, terwijl er naar mijn idee nog zat bij te schaven is aan de basis

In de les ben ik zowat met haar aan het vechten, terwijl als ik alleen rij, met wat meer teugel, ik haar (in stap) zo nageeflijk rij, soms ook een paar pasjes draf, maar dat vinden we nog erg moeilijk.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:43

Je kunt met instructie 2 dingen doen. Of er helemaal op ingaan en precies doen wat er gevraagd word of gewoon je eigen gang gaan. Als het goed is merk je met de eerste manier verbetering en zo niet is het tijd voor de volgende. Met het tweede zul je NOOIT verbetering zien.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:45

Stef, wijken is een hele goede oefening om je paard aan de hulpen te krijgen.
Dus niet denken : ik ga nu wijken!! Moeilijke oefening,
maar wijken om het paard aan de hulpen te zetten, zodat je er de rest van de les profijt van hebt.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:26

idd, wijken is een gehoorzaamheidsoefening. Is niets mis mee IMO.

Verder vind ik het alleen maar goed dat zij het paard zo goed mogelijk voor het been wilt hebben.
En de manier waarop, is weinig op aan te merken.
Kun je later alleen maar profijt van hebben als je een paard hebt wat lekker aan de hulpen is.
Het wordt dan namelijk veel gemakkelijker om moeilijkere oefeningen aan te leren.

Je teugels korter nemen betekend niet meteen strakker of meer druk erop.
Ik denk dat de bedoeling is dat je de teugels verder naar voren vast moet pakken en dezelfde druk houden.
Slim trouwens om dit meteen na te vragen als je het niet helemaal snapt of denkt dat het naar jouw idee niet goed is.

Ik denk dat dit een redelijk goeie instuctrice is, en dat je naar verloop van tijd tevreden zult zijn en vooruitgang zult boeken.

Succes!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:11

Ik denk, zo uit je verhaal op te maken, dat het gewoon niet klikt. Daaruit komt voort dat jij het idee hebt dat je niet 'vooruit' gaat.

W.s kan je je vinger er niet precies opleggen wat het probleem is, maar zegt je gevoel meer dat het niet helemaal klikt.

En even over je verbetering.......tja, ik ben het met je eens dat de basis wel goed moet zijn. Als jij zegt dat ze nog steeds tussen uit peert op de volte en verkeerd aanspringt zijn dat toch wel dingen die eerst aandacht eisen. Dan bedoel ik niet dat je dat 100x achter elkaar moet proberen, maar rijtechnisch gaat er dus iets niet lekker en heeft jouw instructrice je daar nog geen stap verder mee kunnen helpen.

Heeft ze zelf een opleiding gedaan of geeft ze jouw les op basis van haar eigen ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:40

2, 3 maandjes is nog niet zo lang hoor, jullie moeten nog aan elkaar wennen en zij moet de combinatie doorzien en dan een plan trekken. Echt snel kun je nooit resultaat krijgen hoor, alles heeft zijn tijd nodig volgens mij.
Dat wijken is verder prima hoor, dat is bedoeld om je paard wijs te maken voor de eenzijdige kuitdruk en dat levert ook resultaat bij het aangalopperen strakjes. Jamaica moet zich ook aanpassen en dingen oppakken en daar gaat het meeste tijd in zitten, paarden zijn niet zo vlot meestal Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:48

Eigenlijk vind ik het helemaal zo gek niet klinken.
Van die teugels kun je hier zo niet zien, maar aan waslijntjes zonder druk heb je ook niks.
Van je kuit aanleggen hoort je paard al naar voren te gaan, dus van een schop hoort hij idd flink weg te schieten.

En dat wijken kan zeker waardevol zijn.
Het gaat er in het begin nog helemaal niet om of het wijken goed genoeg zou zijn voor in een proef, maar dat hij leert dat er ook op 1 been gereageerd kan worden.

Het verkeerd aanspringen zou kunnen duiden dat je paard scheef loopt.
En een scheef paard krijg je recht door met je ene been naar de andere teugel te drijven.
Maar hij zal dan wel moeten snappen dat hij moet reageren op eenzijdige beendruk.

Maar vraag eens waarom je bepaalde dingen zo moet doen.
Daar hoort zij dus een duidelijke uitleg over te hebben.
Als ik niet snap waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen, vraag ik ook het waarom.
na uitleg snap ik beter wat ik aan het doen ben en is het ook makkelijker uit te voeren als je weet waarvoor je het moet doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:58

2/3 maanden is nog maar kort hoor om al spectaculaire resultaten te verwachten. Een (tijdelijke!) terugslag is niks abnormaals bij verandering van instructie. Ik les nu sinds een half jaar ongeveer bij een andere instructrice en eigenlijk begint dat nu pas duurzaam resultaat op te leveren en dan nog gaat het maar met kleine stapjes vooruit en af en toe een hele grote weer terug.

Belangrijk is dat je vertrouwen in haar hebt en ook echt wilt doen wat ze zegt, onvoorwaardelijk, gewoon doen "omdat zij het zegt", geen gemaar. Waarbij een beetje onderbouwing natuurlijk ook wel belangrijk is. Dat vertrouwen moet ook groeien. Als jij de rest van de week heel anders rijdt dan in je les omdat je die les eigenlijk niet goed vindt, dan is dat ook niet eerlijk tegenover haar en dan is het wel heel lastig voor haar om resultaat te behalen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:09

Maar ik vind niet dat je de hele les, week in week uit aan het knokken zou moeten zijn. Op die manier heb je geen plezier meer in het rijden, en je paard ook niet. Dan moet een instructeur kleinere stapjes nemen die wel te hanteren zijn kwa verzet... Ik merk dat ik erg gespannen wordt, en mijn pony nog veel erger als ik elke les moet knokken. Dan gaat hij staken en veel moeilijker voorwaarts dan met iets minder druk. Op termijn hebben minder grote stapjes dan sneller resultaat omdat je paard het gevoel heeft dat hij het aan kan, en niet dichtklapt en de kop er voor gooit... Waar zijn al die bokkers die steeds beweren dat je nooit met kracht hoort te rijden? Want daar lijkt het wel een beetje op... En als jij het verkeerd begrijpt (had ik ook wel met mijn instructeur) dan zou je instructrice dat toch moeten zien door het verzet dat je paard gaat plegen en moeten uitzoeken waardoor dat is ontstaan...
Dat van te voren losrijden is heel verstandig, omdat je betaald voor de les, en je instructrice het waarschijnlijk zonde vind om eerst een half uur te hannissen voordat ze kan beginnen met iets opbouwen als jouw paard al veel tijd nodig heeft om alleen al een beetje de spieren los te lopen en te ontspannen... Zou misschien al een boel schelen! Desnoods neem je dan korter les!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:45

een vraagje: heeft je instructrice papieren om les te geven? Ik had eerst les van iemand die geen papieren had, en nu heb ik les van iemand die wel diploma's heeft, en ik had het gevoel dat ik in 3 lessen van haar al meer geleerd had dan alle lessen bij mijn vorige instructrice.
Maar als je zo twijfeld over je instructrice, zou ik er mee stoppen denk ik...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:10

Nouja, ik ben dus gestopt..
Ik wilde gisteravond met haar om de tafel gaan zitten om het over mijn twijfels te hebben. Deze twijfels had ik ook bij enkele stalgenoten voorgelegd (waarvan enkele ook bij haar lessen) om eens te zien hoe hun daar over dachten.
Helaas is dit via via via compleet verkeerd bij mijn instructrice aangekomen. Kwam er eigenlijk op neer dat ik vond dat ze geen les kon geven etc..
Jammer...
Ga vanmiddag met iemand anders praten (instructie dus)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:29

Zet nou eerst eens op een rijtje wat je wil,
je jaagt op deze manier alleen maar mensen tegen je in het harnas.
Tot nog toe kom je niet verder als: "Ik wil leren wijken".

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 10:38

nee, ik wil mijn paard goed voor elkaar hebben. Ik hoef geen Z te rijden, maar wil wel gewoon op de juiste manier erop zitten. Allereerst moeten de problemen opgelost worden, het verkeerd aanspringen, het uitbreken op de volte, etc. Mijn houding is een eind verbetert, maar kan beter. De nageeflijkheid is in stap aardig, in draf matig, en in galop nada.. Heb dus zat punten om aan te werken.
Yup, dingen als wijken enzo vind ik leuk om te leren, maar dan moet IMO eerst de basis wat beter

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:06

Zou toch nog even met die oude instructrice gaan praten om te vertellen hoe het nou werkelijk zit.. Dan kan je in ieder geval misschien nog al vrienden door het leven.. Enne zou met die nieuwe instructrice van te voren goed bespreken wat je nou wil en wat je nou niet wil.. Dan ze daar rekening mee houden of je uitlegen waarom zij denkt dat het better anders kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:45

Stef, vergeet niet dat jij als mens ook niet echt de makkelijkste bent om les te geven. Dat bedoel ik niet l*llig hoor Haha! Maar het is nog niet zo heel lang geleden dat je tot de ontdekking kwam dat je met je kuit moet drijven ipv met je hakken, terwijl je al jaren rijdt. Gewoon even een heel klein voorbeeldje. Jouw eigen basis is heel slecht geweest, en die heb je jarenlang op je eigen manier (met de beste bedoelingen) uitgebreid. Maar de pest is: op een slechte fundering kun je nooit een goed huis bouwen.

Iemand die jou dus les geeft, zal eerst heeeeel veel van wat je al "weet" en "kunt" af moeten breken, om eerst die fundering weer stevig en betrouwbaar te krijgen. Pas daarna kun je weer op gaan bouwen.
Ik kan me voorstellen dat je daar zelf niet veel van merkt.
Dat dat steeds een gevecht geeft met je paard is niet prettig, misschien ook niet nodig (is zo niet te beoordelen) maar misschien ook niet onlogisch. Je hebt haar erg jong ingereden, niet gehinderd door enige rijtechnische basis. Dus ook bij haar moet die fundering eerst aangepakt gaan worden. Er moet ineens op lichte kuitdruk gereageerd worden, de teugelvoering wordt anders, etc etc.

Veel succes met het vinden van een nieuwe instructeur, en veel plezier met lessen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:53

stef schreef:
nee, ik wil mijn paard goed voor elkaar hebben. Ik hoef geen Z te rijden, maar wil wel gewoon op de juiste manier erop zitten. Allereerst moeten de problemen opgelost worden, het verkeerd aanspringen, het uitbreken op de volte, etc. Mijn houding is een eind verbetert, maar kan beter. De nageeflijkheid is in stap aardig, in draf matig, en in galop nada.. Heb dus zat punten om aan te werken.
Yup, dingen als wijken enzo vind ik leuk om te leren, maar dan moet IMO eerst de basis wat beter

Nogmaals, dat wijken doet ze vast zodat je paard eenzijdige hulpen leert, waardoor je dadelijk je paard wel op de volte kunt houden, omdat ze snapt wat het betekend om begrenst te worden met dat buiten been.
Zo ook met galloperen.
Als je paard bv helemaal naar rechts gebogen is, zal ze steeds in de rechtergalop willen.
Leer haar recht te worden, meet eenzijdige beendruk en het gallop probleem verdwijnt ook.

Bedenk idd eerst maar eens wat je wil.
En bekijk jezelf maar eens kritisch, wat betreft je basis.
Want daarin ga ik met Sonja mee.
Aan je verhalen te horen is die basis niet echt goed.
Helemaal niet erg, maar neem dan wel goed advies van anderen aan.
En verwacht ook geen wonderen in 2 maanden.
Want oude gewoontes doorbreken is het moeilijkste wat er is.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:51

Wat betreft het rechtrichten zou ik heeeeeel voorzichtig willen fluisteren dat je eens zou kunnen overwegen om een lesje van AdB te volgen of in ieder geval bekijken. Maar dat zeg ik NIET om een AdB-discussie aan te zwengelen, alleen als klein tipje voor dit moment....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:56

Dat van dei oude gfewoontes weet ik alles van Knipoog Had 5 jaar gereden zonjder les en ben nu al weer 5 jaar aan het sleutelen om alle ingeslopen dingen weer onder controle te krijgen... Mijn instructrice kan wel 10 keer per minuut zeggen dat ik mijn handen ronder en geslotener moet houden... Vervolgens probeer ik dat en krijg ik verzet omdat ik dan zelf niet meer goed ontspannen mijn teugels kan dragen/vasthouden... Dus open je ze langzaam en stiekum weer Knipoog Arme instructrice!