wie kan deus helpen ?????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

wie kan deus helpen ?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 20:51

heeeeey deesjuh en suuske hier ( deus:P )

zoals sommige hier weten verzorgen we een friese merrie Jansie en een feries hengstveulen (Jelle).
Ook rijden we nu op de merrie opzicht gaat dat allemaal wel goed en het verzorgen van hen gaat ook goed maar nu hebben we een probleempje.
Jansie is eg een schat van een paard en ze is meestal lief. Maar soms is ze eg zo vervelend. zoals vandaag.
Jansie is altijd een hele tijd super lief maar soms heeft ze van die tijden dat ze alleen maar na ons dreigd of ze bokt na ons en nu heeft ze iets nieuws oren plat na achteren hoofd omhoog gooien en steigeren 5 cm van je af dus als je niet uitkijkt raakt ze je. Dit doet ze vaker maar na een tijd is het weer om en is ze weer super lief. Een join up hebben we al geprobeerd maar ze bokt alleen maar na je en normaal kan je alles met haar doen ze loopt naats je en dreigd niet ze doet helemaal niks maar soms dreigt ze nog alleen maar. wie kent dit probleem. En hoe hebbben jullie het opgelost. Of wat denken jullie hoe we het haar kunnen afleren ze is 9 jaar.

please help ons!! we zien het niet meer zitten Tong uitsteken ? groetjes -xxxxxx- deesjuh en suuske (deus)

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:53

ik heb eigenlijk geen idee!
maar kan het niet met haar hengstigheid te maken hebben???

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 20:53

IK hoop dat het hier thuis hoord want het is eg een vervelend probleempje.

groetjes -xxxxx- suuske

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 20:58

nee dat kan niet ze is drachtig. krijgt een veulen volgend jaar. maar bedankt voor je reactie:)

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:00

Heey,
loopt het veulen nog aan de voet, zoals dat zo mooi heet =P Wanneer ut veulen vervelend doet, kan de merrie ut goed zat worden en daardoor dat gedrag gaan vertonen.
Groetjes Bar

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:01

suuske schreef:
nee dat kan niet ze is drachtig. krijgt een veulen volgend jaar. maar bedankt voor je reactie:)

zegt niets hoor, drachtige merries kunnen ook hengstig zijn..
misschien gewoon een slecht humeur? hoe lang doet ze al zo?

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:02

nee ze is niet hengstig. ze is dragende en het heeft dus niets met hengstigheid te maken. verder is ze, net als Suus zei, heel erg schrikachtig. Ze heeft de neiging bij elke aanraking te steigeren en ze kon vandaag echt van niemand iets hebben. het enige wat ze eigenlijk wel graag wou was naar de wei toe. nou is dat natuurlijk normaal voor een eetgrage Fries Schijnheilig maar dit keer galoppeerde ze gewoon naar de wei toe en ze was niet voor het hek weg te krijgen, stond alleen maar te springen. toen hebben we haar maar gelaten en toen was alles wel goed.
ik denk dat ze gewoon een slechte dag had, maar ze is de laatste tijd gewoon anders dan normaal.
is er een alternatief voor een join-up ofzo? een join-up met een bokgrage merrie lijkt ons namelijk niet zo'n strak plan Ach gut

bvd. -x- Dees

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:03

ja staat nog bij de merrie is alleen weg als wij daar zijn dan lopen we en voedballen we met hem en ja hij si vervelend aant worden maar de eigenaar heeft de stal nog niet klaar. maar dit doet ze vaker ook toen ze nog geen veulen had. groetjes van suuske terug

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 21:07

nu sinds twee dagen. maar heeft ze al eens vaker gehad maar het is toch niet normaal toch???

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:09

hoe bedoel je 2 dagen, is het niet haar veulen?
Dan is ze misschien eff op, dat het werk haar teveel wordt,
of het gras is tegroen in haar ogen.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:15

het is wel haar veulen. Hij is 4 maanden oud. Suuske bedoelde dat Jansie zich anders gedraagd sinds 2 dagen maar dat ze voor Jelle (veulen) er was ook soms zulke buien had. En wat de wei betreft ; het is eigenlijk niet hun eetwei zeg maar. Het gras staat vrij laag maar dat is eigenlijk even ter zijde...
het gaat erom dat ze heel schrikachtig en vinnig is en de vraag is of iemand misschien tips heeft om haar "rustiger" te maken zeg maar. Het is geen pretje om haar te poetsen als je weet dat ze elk moment de lucht in kan gaan of onverwachts kan bijten.

bedankt voor de reacties
xx Dees

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:25

Wat ze doet. Is jullie iets proberen duidelijk te maken dat er wat aan de hand is.
Uit jullie verhaal kan ik opmaken dat ze heel onzeker is. Ze wil niet graag aan gehaald worden. En drijgt alleen als ze los is en ze dus de vrijheid heeft.
Ik ben zelf niet voor de join up. Kijk maar is op mijn site.
Het is nogal moeilijk om een oefening te beschrijven als we niet precies weten wat er aan de hand is.
Luister naar je hem. Dan kom je denk ik al een heel eind.

O,ja wat wel een goede oefening is. is met een lang touw de wei in gaan. En ga maar is om haar heen lopen. Niet naar haar toe. Elke keer dat ze naar je toe stapt. Gooi je het touw rustig naar voren richting haar borts. Kijk haar niet aan. En blijf rustig door lopen. Als ze weg rent ga je er rustig achteraan. Je gaat net zo lang door totdat ze blijft staan. Maar je wel in de gaten blijft houden. Dan kun je steeds wat dichter bij komen. Zonder ook haar maar aan te kijken of naar haar toe te lopen.
Als je haar kan aanraken dan aai je haar een paar keer over haar hals. En ga weg. Doe dit regelmatig. Totdat ze rustig en niet meer onzeker op je blijft wachten.
Ze wil weten wie jullie zijn. Pas als ze je goed kent en respect maar ook je vooral vertrouwd zou ze niet meer zo boos gaan reageren. Maar zorg verder wel dat je vaste regels steld waar ze hou vast aan heeft. b.v. het niet voorbij je mogen komen in geen enkele situatie.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:34

bedankt we zullen het zeker proberen

maar wat ik wou zeggen; ze dreigt niet alleen als ze los is hoor, ze doet het ook onder het poetsen etc. vandaag leidde Suuske haar aan het halstertouw en ze ging zonder moeite rechtop. Ze raakte haar hierbij gelukkig net niet. Als je in de wei op haar toeloopt zal ze gegarandeert je haar kont toedraaien en als je dan doorgaat zal ze niet twijfelen om je een schop te geven.
Ook op stal krijg je meteen de kont toegedraait als je de deur opent. We zijn dan ook gewend om haar met brokjes te vangen, zowel op stal als op wei... Scheve mond Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:42

Probeer maar wat ik zij.

Met brokjes lokken gaat een poosje goed. Maar dan krijgt hij het vanzelf door.

Trouwens is het de fries in je profiel. Hij maakt me een zielige en onzekere indruk op me. Dit paard zit ergens mee. Is ze na gekeken door een dieren arts. Pijn of het niet lekker voelen kan ook mee spelen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:43

Misschien hebben jullie geen overwicht op haar en moet je daar aan gaan werken, je kunt wel een join up doen maar als je die verkeerd uitvoert, heeft het een averechtse werking Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:47

Even verplaatst naar VMR aangezien het niet echt een rijtechnisch probleem is Lachen.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 00:13

Het zou ook nog heel goed kunnen dat ze zo zuur doet omdat ze drachtig is. Op een gegeven moment krijgen sommige merries daar last van en zijn ze niet te genieten, je vertelde dat ze het ook een tijdje had voordat Jelle er was, toen was ze dus ook drachtig. Ik heb niet het idee dat je dat zomaar oplost, ik zou het zo even niet kunnen zeggen. Toch zou ik het wel blijven proberen, als ik Marlou wil pakke als ze geen zin heeft, dan doe ik altijd net of ik ergens anders naar kijk, maar ondertussen loop ik wel haar richting op. Als ze dan wegloopt, dan loop ik in een boogje naar haar toe en blijf haar niet aankijken. Dan ineens is ze het spelletje zat, verstopt zich achter haar weidemaatje en dan kan ik haar pakken. Maar die slaat en steigert niet, dat lijkt me toch nog een stuk moeilijker.
Sommige drachtige merries houden ook helemaal niet meer van poetsen en worden daar heel sjacherijnig van, houden ineens ook niet meer van tutten enzo, lastig als jullie dat nou net graag doen. Succes in elk geval en misschien zijn er nog anderen die een oplossing hebben.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 21:06

Maar josien het is best een goede manier denk ik maar ik denk als we om haar heen gaan lopen tot we dan een vette bok van dr krijgen.maar normaal is ze nooit zo dat heeft ze soms maar. en verder is ze altijd lief hoor ze is afstandelijk maar ze is heel graag met ons bezig lopen en of rijden dat vind ze eg leuk dat zie je zo aan haar. En ze heeft eg niets ze is eg gelukkig dat zie je aan haar en ze is nagekeken door de vee arts en ze heeft helemaal niks.
de laatste keer toen we gingen was ze vij lief de keek nog en beetje boos maar toen we het veulen apart zette toen was het om toen was ze best vriendelijk.

groetjes -xxxxxxxxx- suuske

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:43

Hmm, ik bedoelde ook niet een rondje om haar heen van 2 meter. mag best een afstand van 5 meter zijn of wel meer. Dat geeft het paard aan. Je moet pas in haar buurt komen als je zeker bent dat je zonder kleerscheuren er vandaan komt.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:56

Ann schreef:
Misschien hebben jullie geen overwicht op haar en moet je daar aan gaan werken, je kunt wel een join up doen maar als je die verkeerd uitvoert, heeft het een averechtse werking Lachen

Ben het met Ann eens; ten eerste is een join-up jiet alles-zalig-makend en ten tweede, als je het verkeerd doet, maak je meer kapot dan dat je goed doet Scheve mond !
Ik zou veel grondwerk met het paard gaan doen ! Je kan meteen duidelijk maken wie de chef (=ranghoogste) is en het biedt tevens een goede afwisseling voor het paard Lachen .