Mishandelde pony...hoe weer vertrouwen krijgen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Mishandelde pony...hoe weer vertrouwen krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 19:15

Mijn nieuwe shet Bas is mishandeld geweest, wat ik gehoord heb is dat hij altijd vastgebonden stond aan een hek en daar werd geslagen met stokken. Scheve mond

Eerst wist ik niet wat daar van waar was ( je hoort altijd van alles )

Maar nu ik 3 dagen met hem bezig ben merk je echt dat er iets abnormaals met hem is gebeurd en ik geloof het stokkenverhaal na gister ook wel.

Ik had hem vaststaan en er lag een latje op de grond, ik dacht die haal ik even weg voordat hij er op gaat staan en daarvan schrikt.
Dus ik pak die lat en loop langs hem; Hij werd me toch een potje hysterisch, zette grote ogen op, neusgaten groot en maar hangen en springen aan dat touw. Bloos!

Arm dier, ik heb het latje gauw weg gegooid en hem gekalmeerd. Ach gut

In de omgang is hij best braaf maar heel onzeker.
Hij loopt gewoon met je mee, geen probleem.
Ik kan hem nu ( dag 3 ) zonder problemen uit de stal en weide pakken OK dan!
( moest hem zondag nog lokken met brokjes )

Met borstelen/aaien is hij op zijn rug braaf.

Zijn benen, borst, oren, buik en kont ( is wat ik tot nu toe heb ontdekt ) zijn echter wel een probleem.

-Borst aanraken is gewoon engig; hij loopt snuivend achteruit
-Benen tilt hij op als je ze aanraakt en soms neemt hij een sprong.Ook probeert hij te happen als je zijn achterbenen aanraakt ( dit straf ik niet af, het is gewoon uit angst )
-Oren zijn vanaf de achterkant gevoelig, vanaf de voorkant rustig eroverheen aaien is geen probleem.
-Buik is heel eng , springen en trappen naar zijn buik.
-Onderkant kont is ook niet leuk, rug bol springen en snuiven.

Bij al deze dingen staat hij erg te trillen.


Ik straf zijn gedrag niet af, je kan aan het hele paardje merken dat hij stijf staat van de angst, als ik dit afstraf zal het alleen maar erger worden.
Ik kalmeer hem en probeer het nog een keer, als hij braaf is hou ik ermee op en laat hem verder met rust.

Ik neem hem gewoon elke dag even in handen; stukje wandelen, beetje poetsen en aaien, wat aanrakingen op 'enge' plekken etc.
Alles langzaam aan.
Ik zie nu in 3 dagen al dat het vooruit gaat, hij staat nu al te hinniken als je bij zijn stal komt en hangt zijn hoofdje over de deur : "mag ik mee ? "

Wie heeft er ervaring met dusdanig mishandelde pony's / paarden en heeft verder nog tips ?
Ben ik op de goede manier bezig? Verward Ik overhaast niets, wil hem met veel liefde en geduld weer zijn vertrouwen in de mens terug geven.

Uitzichzelf is het geen bange pony, hij is niet bang voor verkeer, trekkers, hondjes, brommers, gillende kinderen etc etc
Maar het is echt de angst voor de mens... Verdrietig

Ik weet verder ook niets over zijn achtergrond, weet niet waar hij vandaan komt, weet alleen dat hij de laatste maand zowiezo 3 x van eigenaar is gewisseld wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor zo'n pony.
Misschien kent iemand hem wel en weet meer over hem ?


shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:24

gewoon zo doorgaan , hij moet jou gaan vertrouwen en dat kan hij alleen als hij dus ondekt dat het helemaal nog zo eng niet is als je hem overal aanraakt, enne veel geduld en niet dwingen , zo van ik wil je daar aaien dus doe ik dat , gewoon rustig doen , dan kan hij ook rustig zijn en wandelen is altijd goed voor het vertrouwen
veel succes

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:29

Ik vind dat je heel goed bezig bent. Vertrouwen in de mens haal je alleen terug met heel erg veel geduld.
Dus ga zo door zal ik zeggen. Toppie! OK dan!
Hopelijk heeft hij snel zijn vertrouwen terug, maar dat moet haast wel met zo'n baasje. Ach gut

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:35

Je bent de goede weg ingeslagen........ in alle rust de dingen doen die je moet doen. Niet boos worden als het even niet gaat, diep ademhalen en opnieuw beginnen...

Ik merk altijd dat paarden erg gerustgesteld worden op het moment dat je op een zachte toon tegen ze praat, kan van alles zijn. Over het weer of wat je vanavond gaat koken.... Ook kunnen dat soort paarden erg groeien van het woordje BRAAF en zeker als je hen daarbij laat merken dat je heel gelukkig bent met de neergezette prestatie (of dat nou is dat je aan zn oor mag zitten of dat hij het voetje laat staan), Wees oprecht blij met elke overwinning en deel dat met de pony...

gaat vast goedkomen

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:45

mijn pony was ook mishandeld geweest. Ik heb hem nu 3 jaar. Hij was toen ik hem kocht 3 (ze hadden mij gezegd 5, hij was onder zadel en kon voor de koets en volgens mijn de DA moest hij nog 3 worden Huilen )
Wanneer er iemand groot of mannelijk aankwam was hij niet te houden. De kinderen (nichtjes, neefje) durfde we hem niet laten vasthouden, alleen borstelen en nu haalt mijn nichtje hem uit de wei (waar hij zonder halster staat, was vroeger 25 minuten vangen als hij een halster aanhad dus zonder drufde we al helemaal niet proberen Verward ) zet hem op stal, doet deken op en af (daar was hij vroeger panisch voor) borstelt hem en doet keurig zijn hoeven. Hij is nu een echte kinder pony geworden alleen kan hij soms wanneer ze rijden nog wel eens wegspringen maar dat is de laatste maanden ook veel beter. Wanneer ik vroeger met een schop kwam zag je hem het eerst uur niet meer in je buurt. Nu komt hij gewoon naast mij staan als ik de stal mest OK dan!
Gewoon heel veel geduld hebben en alles komt wel goed.
succes ermee

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt


Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:51

gijsenkim schreef:
Je bent de goede weg ingeslagen........ in alle rust de dingen doen die je moet doen. Niet boos worden als het even niet gaat, diep ademhalen en opnieuw beginnen...


idd. Geef je pony vooral heel veel tijd! Niet te snel gaan. En ik sluit me een beetje bij de rest aan...

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:13

Ik sluit me ook aan. Je moet het vertrouwen weten te winnen. Ook belonen helpt hierbij erg goed door middel van een snoepje bijvoorbeeld! Succes ermee OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:17

Je bent uitstekend bezig.
Volgensmij kan niemand daar iets anders over zeggen en anders is het een zeikerd.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:33

Maar goed dat zo´n beestje bij jou is terechtgekomen en niet bij de zoveelste handelaar! Je bent goed bezig! Een tijdje terug stond hier ook een mishandelde pony. Die kon je niet eens te pakken krijgen. Met veel moeite had ik voor elkaar gekregen, dat ik hem aan mocht raken. Maar dat ging weer heel snel teniet, omdat hij weer andere ´enge´ dingen meemaakte. Maar met veel tijd een rust, komt het wel weer goed. En daar komt nog eens bij dat shetlanders hartstikke koele en dappere paardjes zijn. Een temperamentvolle kwpn´r had na 3 dagen nog echt geen vertrouwen in je gehad!
Gewoon rustig opbouwen en zo te lezen werkt dit ook al heel goed! Ik denk dat jullie vriendjes voor het leven worden! Lachen

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 22:18

Ja gelukkig is het een dapper shetje, in het land tegenover Maffick en Edwine voelt hij zich heel wat, met zijn korte pootjes mept hij stevig achteruit als ze hem jennen ( nou viel Maffick hem wel zo hard aan dat ik heb besloten die er niet meer bij te zetten )

Ik ga er vanuit dat het ook wel goed komt, hij is wel heel nieuwschierig, als hij van me weg loopt en ik draai me om, komt hij toch stiekum achter me aan.

Beestje heeft er al een behoorlijk gewicht aan brokjes, appeltjes en snoepjes inzitten in die 3 dagen trouwens haha! Nou maar hopen dat hij niet te dik word van al die snoep-beloningen, hij is juist zo mooi slank..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:40

Neem ook de tijd om gewoon te observeren. Je kan erg veel leren door gewoon te kijken! Neem niet vanzelf aan dat een dier mishandeld is. M'n jaarlingmerrie is hier geboren, heeft NOOIT een mep gekregen, en toch is ze gemeen tegenover mannen (meestal) ... Het hoeft niet altijd mishandeling te betekenen. Je kan het vaak zien aan de reactie van de dieren, maar bij mijn merrie zien "vreemden" dat ze bang is terwijl ze van ons die reactie niet vertoond .... Een mens die haar onwetende koopt zou kunnen denken dat die pony hier erg mishandeld werd. De werkelijkheid is dat mijn merrie een hormonale stoornis heeft ...

Voor de rest kan ik enkel zeggen "goe bezig"! Neem je tijd ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:42

Geef hem ook de tijd om het vertrouwen te geven en laat hem duidelijk merken wanneer hij braaf is, heel erg duidelijk zelfs. Als het over 'n poosje wat beter gaat kun je proberen hem wat te aaien met 'n stokje, leert ie veel van.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 07:21

wat zer bij onze pony (jaarling) hebben gedaan weet ik ook niet ook dat probleem van die oren je mag zn halster niet eens omdoen (de laatste tijd gaat dit wel beter en hij vertrouwd mij helemaal maar zijn andere baasje niet helemaal :s ) soms bijt hij mij dan straf ik m wel en dan weet hij ook dat tie dat niet nog een keer moet doen

maar ik vind goed dat je bezig bent en aaien met een stokje kan je denk ik in het begin beter niet doen je kan daar wel mee beginnen als hij jou helemaal vertrouwd

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 09:35

Dankjullie wel. OK dan!

Aaien met een stokje is wel een goed idee, maar voor een later stadium.Ik ga niets overhaasten, dat soort dingen komt allemaal nog wel.Maar dat heeft Steef er immers ook bijgezet: Over een poosje Knipoog
Voor mij zelf wil ik eerst dat hij alle aanrakingen met de hand normaal gaat vinden.Dan met borstel en dan een latje misschien , maar denk dat we dan alweer een poosje verder zijn.

Sonjabelgium: Ik weet ook niet heel zeker dat hij mishandeld is hoor, zoals ik al zei: er word zo vaak wat gezegd, elke bangige pony/paard is meteen mishandeld in veel mensenogen...
Maar als je dit paardje ziet reageren op sommige dingen dat ga je er toch diep aan denken.

Alleen bij bepaalde mensendingen staat hij te rillen en te trillen, dan is hij echt heel bang. Ik weet het natuurlijk nog niet zeker maar zoals hij reageert zou je toch echt zeggen dat er dingen gebeurt zijn met hem niet niet bepaald 'gangbaar' zijn....

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:45

Als je wat verder bent met hem kan vrijheidsdressuur ook nog helpen. Dan ben je intensief met je paardje bezig, je raakt hem veel aan en hij hoeft lichamelijk weinig inspanning te verrichten. En voor dat alles krijgt hij ook nog een hoop lekkers.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:09

Probeer een beetje no-nonsens te blijven. Als hij schrikt, rustig blijven, geruststellen, maar niet al te veel aandacht aan besteden. Meestal hebben ze meer steun aan je als je de 'sterke' persoon bent, als dat je ze in hun angsten bevestigd. Net zoals honden die bang zijn voor onweer - als je ze overdreven gerust gaat stellen worden ze alleen maar banger. Dus niet onder de indruk zijn, ook niet van zijn bange gedrag. Straal uit dat het echt niet eng is, daar zal hij dan steun aan hebben.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:13

Lekker poetsen is ook al een fijne methode om hem op je te laten vertrouwen. Even eens als elke dag een aantal keer met je hand van zijn oren tot aan het puntje van zijn staart. Zo laat je hem merken dat het niet erg is wanneer jij hem aanraakt.
Lekker belonen wanneer hij braaf is.
Zo als Arwen al zegt; niet te veel steun geven wanneer hij bang word. Even proberen te kalmeren en hem dan even met rust laten.
Het kan lang duren voordat hij je volledig vertrouwd, maar ik weet zeker dat het allemaal inorde komt, succes he!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:04

Ik vind dat je heel goed bezig bent, echt super! Je neemt al je tijd, springt er niet ineens op, en wil niet te veel. Echt prachtig!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:05

Lees nu pas dat het een shetje is Schijnheilig. Dus ik vermoed dat je niet (zelf) gaat rijden..

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 13:27

Nee idd, ik zal er niet op gaan rijden Knipoog

Mennen misschien in de toekomst, maar das nog maar een hele verre gissing.

Ben er net even geweest ( ben ziek maar moest toch uitmesten ) en heb weer even met hem geknufd, t gaat steeds beter.
Hij herkent me al , hinnikt als ik fluit en hangt zijn hoofdje over de staldeur.
Laat zich zonder wegdraaien uit de stal pakken.

Stond naast het dekenrek met hem te poetsen en aaien etc.
Op het dekenrek lag een sjabrakje, ik heb het ding gepakt en ben een beetje langs hem gaan wapperen met het ding.
Was geen probleem, niks aan t handje.
Toen sjabrakje op zijn rug gelegd, hij keek wel een beetje van wat doe jij nou maar verder niets.
Kon het sjabrakje van voor naar achteren doen en hij deed niks, had op een gegeven moment zelfs het ding over zijn oren liggen, no problemo's ! Haha!

Dat was natuurlijk harstikke braaf, handje biks en veel stemgeluiden en het was helemaal oke Knipoog
Zo ga ik denk ik maar wat verder prutsen.
Ook elke dag even aan zijn benen want dat vertrouwt hij nog steeds niet, als je ongeveer bij zijn knie bent begint ie te springen/steigeren.

Snap niet hoe ze zo netjes zijn hoefjes hebben kunnen bekappen ? ( misschien platgespoten met het een of ander ? )

Oren ging vandaag heel goed, ik mag via de voorkant het oortje helemaal beetpakken en betasten/aaien.

Als je via de achterkant aan zijn oren komt vind hij het nog steeds niet leuk... maarja je kan niet alles in een keer natuurlijk Knipoog

Maar het gaat dus elke dag vooruit tot nu toe...

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:55

Gaat goed zo hoor, je doet het super. ZO zorg je dat je pony je vertrouwd en je ziet het hij staat nu al te hinneken! Let maar op zo gaat het elke dag wat beter.

Super en vel succes in de toekomst

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers