Kruinen en karakter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Kruinen en karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 09:52

Ik hoorde van een stalgenoot van me dat het karakter van een paard samen zou hangen met het aantal kruinen wat hij heeft. Ik geloof er op zich geen biet van (eerst zien dan geloven) Met de kruinen op het hoofd zouden bepalend zijn.
Volgens haar zou Jordy daarom zo'n apart geval zijn, hij heeft onwijs veel kruinen, op zijn voorhoofd al vier. Eén net boven zijn ogen, en 3 naast elkaar net onder zijn voorpluk. Ook onder zijn hoofd heeft hij een kruin, langs zijn manenkam twee, op zijn borst een heel rijtje, onder zijn buik twee, en verder bij zijn liezen en achterbenen een heleboel.
Misschien dat we het daarom zo goed kunnen vinden, in mijn haar is ook geen vaste richting te bekennen Haha!

Iemand hier weleens van gehoord?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 09:54

ik heb er vaker van gehoord, maar geloof er zelf ook helemaal neits van... het schijnt dat een paard met veel kruinen eigenwijs is. een paard met 1 kruin wil graag werken en is goed in dressuur en een paard met 2 kruinen zou goed zijn in springen.
zo was het volgens mij, maar zoals ik al zei, ik geloof er niets van Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:04

Het karakter... dat is iets anders dan zijn talent voor springen of dressuur.

En het is geen kwestie van geloven... het is iets waar je eens naar moet kijken.
Dit alles staat beschreven in het boek 'de persoonlijkheid van uw paard' van Linda Tellington Jones.

Ik heb toen ik mijn paard net had d.m.v. dit boek een karakterschets gemaakt, het weggelegd en nu een aantal maanden later zie ik dat het echt heel erg klopt. Ik leer mijn paard kennen en ik zie inderdaad de eigenschappen die in dit boek beschreven staan terugkomen bij Treasure.

Het heeft niet alleen met kruinen te maken, maar ook hoe de oren staan (wijd uit elkaar of dicht bij elkaar), de vorm van de oren, de vorm van de ogen, de vorm van de lippen, de kin, de kaken.
Je kan er echt heel erg veel uithalen.

Haal anders het boek eens bij de bibliotheek, dan zal je het zelf zien.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:05

Overigens, als je een erg goede foto van het hoofd van je paard hebt en een mooie standfoto (allebei van niet te ver weg) dan kan ik het ook wel proberen om te kijken of ik er wat uit kan halen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 10:08

Geprobeerd een foto te vinden, maar ik neem ze meestal niet van zó dichtbij. To The Point heeft twee kruintjes boven elkaar op zn hoofd, maar geen op zn nek. Vond het al apart, en nou moet ik ook zeggen dat het geen standaardpaardje is

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 11:37

Ik heb mijn best gedaan:

Op de eerste foto heb ik aangegeven waar de kruinen zitten, het grote rondje is een grote onregelmatige kruin, de stipjes zijn hele kleine kruintjes.
Afbeelding
Van de zijkant:
Afbeelding
En helemaal:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:42

Doet me een beetje denken aan de theorie van die Italiaan (ben z´n naam kwijt) rond 1800.
Volgens hem kon je misdadigers herkennen aan zware doorlopende wekbrauwen, brede kaken, stompe neus enz....
Ik geloof er niet in dat het aantal kruien en andere uiterlijkheden bepalend zijn voor het karakter.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 11:55

Ook al geloof ik het niet helemaal, toch vind ik het leuk om dat boek eens te lezen. Heb net gekeken of ik het ergens kon bestellen, maar zowel bol als divoza hebben het niet.... Ga maar eens bij de hypodrama kijken straks.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:48

Supertje... heb je nog een foto zoals die eerste en dan iets minder donker? Dan kan ik de oren wat beter van voren zien.

En die foto van het zijkant van het hoofd... heb je die toevallig ook zonder halster? Kan nu de kin niet fijn zien.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:03

Goed, kijkend naar de foto's zie ik het volgende:
Een afgeronde snuit (t.o.v. een vierkante, een elandsneus, een theekopsnuit). Dit kan duiden op een wat inflexibel paard die wat meer tijd nodig heeft om wat nieuws te leren.

De mond is niet echt lang, maar niet overdreven kort. Ook dit kan duiden op de inflexibiliteit en op het langzaam leren. Het is moeilijk om een comfortabel bit te vinden voor dit soort paarden en normaal gesproken voelen ze zich prettiger met een bitloze optoming, zoals bijvoorbeeld de hackamore.

De lip is vrij ontspannen, maar het is een hartvormige bovenlip. Dit kan duiden op een expressief, nieuwsgierig en extravert karakter.

De neusgaten, de kaak en het profiel van het hoofd vind ik moeilijk te beoordelen vanaf de foto.

De kin lijkt me ontspannen en wat kort en rond. Dat kan duiden op een betrouwbaar paard wat graag meewerkt.

Het oog is door de maantop ook moeilijk te zien.

De drie kleine kruinen staan niet beschreven, maar de enkel kruin tussen of boven de ogen wel. Wanneer de kruin iets links van het midden ligt (als je ervoor staat) dan is het paard iets gecompliceerder. Als de kruin verder naar rechts ligt dan zijn de paarden vaak wat minder gewillig.

Ben benieuwd wat je ervan vindt...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:15

zijn kruin zit iets rechts van het midden, dat heeft mijn merrie ook,
betekend dat ze er altijd wel een beetje hun eigen ideen op na houden, haha klopt wel bij mijne,

heb het boek hier thuis liggen, van linda tellington jones,
bij veel paarden die ik niet kenden, ging ik na aanleiding van de kruinen, vorm van de ogen, mond, lippen en profiel proberen om het karakter te ontdekken,
eigenlijk kloppen ze allemaal

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:19

mickey heeft waar normaal de kruin zit op het voorhoofd,meteen nog eentje ernaast,is wel leuk Lachen
bij ons was toen eens een man en die zei dat gewoon twee kruintjes wat mickey heeft dat dat trouwe en fijne paarden zijn,en dat klopt ook Lachen

ik heb nog eigenlijk nooit echt onderzoek gedaan naar onder haar voorpluk of ze er daar nog heeft,kan straks wel even zoeken Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:30

2 kruintjes... even kijken wat het boek daarvan zegt...

Paarden die dat hebben reageren vaak emotioneler en sterker dan gemiddeld. Ze raken vaak op zeer onverwachte momenten van streek zonder aanwijsbare reden.
Wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest, is het het beste om hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. Straffen helpt niet, vaak versterkt straffen het ongewenste gedrag en wordt het paard er nog onwilliger door.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:49

in welk boek kijk jij kleintje, niet het boek van linda tellington jones he,
ik zal het er eens bij pakken

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:49

Yeps, wel het boek van Linda Tellington Jones.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:53

oepsie, zie dat je ook dat boek hebt gebrukt, ik ben in de war, haha sorry

echter staat er ook onder, dat zo'n paard vaak een geweldig paard is,

en dat de kenmerken die kleintje noemt alleen van toepassing is op 70% van de paarden met 2 kruinen,
hij hoeft dus niet emotioneler te reageren,
maar misschien herken je het wel een beetje,

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:01

Kleintje schreef:
2 kruintjes... even kijken wat het boek daarvan zegt...

Paarden die dat hebben reageren vaak emotioneler en sterker dan gemiddeld. Ze raken vaak op zeer onverwachte momenten van streek zonder aanwijsbare reden.
Wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest, is het het beste om hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. Straffen helpt niet, vaak versterkt straffen het ongewenste gedrag en wordt het paard er nog onwilliger door.


en dit klopt precies Haha!
het is namelijk ook een volbloedje,en onder het rijden als ze iets niet snapt dan kan ze idd nogal behoorlijk van streek raken en dan zit je erop van huh waarom doe je dat nou Verward Haha!

en ik heb dat nu soms nog welleens na de eerste galop wil ze welleens zo heet worden,dan kun je gewoon haast niets meer met haar doen,en als je haar dan afstraft word ze alleen nog maar heter.

ik heb die regels alleen eerder gelezen die jij hier schreef,ook op bokt,dus hier moet nog eens een toppic erover geweest zijn.
maar die regels wat jij hierboven schrijft zie ik precies terug in mijn paard,dus ik geloof er eigenlijk wel best erg in van die kruintjes Lachen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 14:03

Kleintje schreef:
Goed, kijkend naar de foto's zie ik het volgende:
Een afgeronde snuit (t.o.v. een vierkante, een elandsneus, een theekopsnuit). Dit kan duiden op een wat inflexibel paard die wat meer tijd nodig heeft om wat nieuws te leren.

Jordy leert wel snel, maar is op bepaalde manieren wel inflexibel. Hij heeft erg graag zijn vaste gewoontes. Dingen die hij zichzelf aanleert of vaste gewoontes zijn bij hem dan ook heel moeilijk af te leren.

De mond is niet echt lang, maar niet overdreven kort. Ook dit kan duiden op de inflexibiliteit en op het langzaam leren. Het is moeilijk om een comfortabel bit te vinden voor dit soort paarden en normaal gesproken voelen ze zich prettiger met een bitloze optoming, zoals bijvoorbeeld de hackamore.

Dat van moeilijk een prettig bit vinden klopt, hij heeft nu een ongbroken trens in, die bevalt prima (hackamore vond hij eng trouwens, ging rennen bij de minste druk op zijn neus), hij heeft ook nog een hangend rooster.

De lip is vrij ontspannen, maar het is een hartvormige bovenlip. Dit kan duiden op een expressief, nieuwsgierig en extravert karakter.

Dit klopt helemaal, hij is erg nieuwsgierig, wil alles onderzoeken.

De neusgaten, de kaak en het profiel van het hoofd vind ik moeilijk te beoordelen vanaf de foto.

De kin lijkt me ontspannen en wat kort en rond. Dat kan duiden op een betrouwbaar paard wat graag meewerkt.

Hij is (tegenwoordig, is weleens anders geweest) inderdaad erg betrouwbaar, en is heel makkelijk te bewerken, mits je het op een eerlijke manier vraagt.

Het oog is door de maantop ook moeilijk te zien.

Ik heb helaas geen goede foto waar zijn ogen goed te zien zijn :oo

De drie kleine kruinen staan niet beschreven, maar de enkel kruin tussen of boven de ogen wel. Wanneer de kruin iets links van het midden ligt (als je ervoor staat) dan is het paard iets gecompliceerder. Als de kruin verder naar rechts ligt dan zijn de paarden vaak wat minder gewillig.

Hij zit volgens mij redelijk in het midden, misschien iets naar links (zijn bles is scheef, dat vertekend volgens mij ook), maar hij is juist heel gewillig.
Ben benieuwd wat je ervan vindt...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:03

SuperRoos schreef:
oepsie, zie dat je ook dat boek hebt gebrukt, ik ben in de war, haha sorry

echter staat er ook onder, dat zo'n paard vaak een geweldig paard is,

en dat de kenmerken die kleintje noemt alleen van toepassing is op 70% van de paarden met 2 kruinen,
hij hoeft dus niet emotioneler te reageren,
maar misschien herken je het wel een beetje,


geweldig is ze zeker OK dan! Lachen

wel leuk dat jullie het even opgezocht hebben,bedankt Lachen
maar zoals ik hieronder dus schreef,ik herken die dingen gewoon precies in mijn paard,ergens wel leuk Lachen en ik geloof er dus wel in.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 14:05

Hier wat duidelijkere foto's (hoop ik) van de voor- en zijkant van zijn hoofd.

Afbeelding
Afbeelding

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:05

gelukkig, weer iemand overtuigt,
ik dacht eerst ook dat kan echt niet, maar bij elk paard klopt het gewoon, heb bij sommige paarden zelfs kruinen zien verdwijnen, en kleine kaken zien veranderen in grote, een rechte neus in een elandsneus, en ga zo maar door,
een karakter van een paard kan veranderen per eigenaar,

mijn vorige tinker had enorme kuilen boven zijn ogen, een teken dat hij getraumatiseerd was, na vele bachdruppels heeft hij nu geen kuilen meer en heeft hij mooie open ogen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:08

wat gek, op de onderste foto heeft jordy juist een heel recht profiel,
en op een van je eerdere foto's lijkt het alsof hij een elandsneus heeft

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:14

Supertje, de kaak vind ik wat klein. Dit kan betekenen dat het paard wat traag van begrip is. Het is mogelijk dat de beperkte ruimte de ademhaling belemmert, dit resulteert dan weer in beperkte atletische mogelijkheden, wat dan weer leidt tot een gebrek aan vertrouwen.

Verder heeft je paard een breed en prominent neusbeen, dit kan weer duiden op die inflexibiliteit.

Het oor, zoals ik het op de foto zie, is breed en niet sterk gedefinieerd.
Dit paard zal niet veel vragen stellen, maar toch vaak doen wat je van hem vraagt. Gemiddelde leerling, coöperatief.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 14:18

ja dat is idd zo :d ik had een keer zoon boek van iemand geleend en daar stond dat ook in.. je kon dan aan de hand van het boek bepalen wat het karakter was van je paard.. heb ik dus gedaan.. macho was erg leergierig.. slim..en nog veel meer dingen die ik onderhand vergeten ben.. maar omdat ik hem 3 jaar heb kan ik wel aardig bepalen hoe hij is.. en dat kwam heel goed overeen met dat boek.. die kruinen> als ze er op een plek langs de manenkam hebben dan zouden ze hele goede zwemmers zijn
maar het is wel waaar ja Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 14:20

SuperRoos schreef:
wat gek, op de onderste foto heeft jordy juist een heel recht profiel,
en op een van je eerdere foto's lijkt het alsof hij een elandsneus heeft


Jordy staat vaak zo onwijs verschillend op foto's, dat je echt goed moet kijken of het hetzelfde paard is. Niet alleen qua hoofd, maar ook qua lichaam en algehele indruk.