Help!! agressief paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Help!! agressief paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 13:31

Wilde vanmorgen gaan rijden op mijn bijrijdpaard, maar dat pakte helaas niet zo best uit.
Irant (het paard dus) staat op een grote wei met nog een ander paard en een shet. Ze hebben een loopstal, maar staan de hele dag buiten.
Irant laat zich niet zo heel gemakkelijk pakken, maar ik heb nog nooit echt problemen mee gehad. Met wat brokjes in mn zak, had ik m altijd zo, laatste tijd ook wel zonder brokjes, ging dus echt goed.
Vandaag dus niet!!! Wilde m zo pakken, lukte niet.... dus maar even wat brokjes halen, meneer griste snel de brokjes van mn hand en weg was ie. Nog een tijdje geprobeerd, maar toen werd ie echt link. Zo gauw ik in de buurt kwam, tandenknarsend op me af rennen, steigerend en wel Boos! . Ik had een alleen een halster in mn hand en kon m daarmee wel afweren.
Ik betwijfelde echt of hij het echt bij dreigen zou houden Verward .
Ik vertrouwde het niet en ging het andere paard maar poetsen, zodat hij misschien dichterbij zou komen. En inderdaad hij kwam dichterbij, maar toen begon hij weer opnieuw met steigeren etc. terwijl ik niet eens met hem bezig was. Kon alleen nog maar wegduiken achter het andere paard en hem een borstel toegooien. Irant ging 10 meter verderop staan en stond wat te klauwen met zn voorbenen. Hij is zeker nog 5 keer op me afgekomen. Ik ben ten einde raad maar naar huis gegaan. Misschien niet de beste oplossing, maar ik zat niet te wachten op ongelukken.
De eigenaar had me verteld dat hij dat vaker deed en dat ik maar moest oppassen, maar ik had dit gedrag nog niet eerder gezien. Ik ben ook niet snel bang aangelegd, maar dit was echt niet normaal.
Ik poets hem ook wel eens zonder te rijden en dan laat ik hem weer los en als ik maak alleen maar buitenritten, hij hoeft dus niet echt te werken.

Sorry voor het lange verhaal.....Maar wat moet ik hier nu mee?? Verward Verward
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 15-10-03 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:35

jeetje wat een vreemd verhaal
vreemd gedrag, dat een paard niet komt oke, maar zo agressief op je af stormen?
het is iniedergeval niet normaal'!
ik zou hier zeker het een en ander gaan uitzoeken, vandag of morgen gebeuren er echt vreselijke ongelukken!
Ik hoop voor je dat iemand het hier een soort van "herkend" en je wat telefoonnummers of tips kan geven.
wat dit is echt levensgaarlijk!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:38

Het is dat het een bijrijdpaard is.. en dat je dit dus misschien niet snel zal mogen of doen.

Maar ik zou een longeerzweep meenemen. (of een menzweep). En de eerstvolgende keer dat hij zo'n grapje waagt... zorgen dat hij er spijt van kreeg.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 13:46

ArwenLune schreef:
Het is dat het een bijrijdpaard is.. en dat je dit dus misschien niet snel zal mogen of doen.

Maar ik zou een longeerzweep meenemen. (of een menzweep). En de eerstvolgende keer dat hij zo'n grapje waagt... zorgen dat hij er spijt van kreeg.


Ik mag doen wat nodig is van de eigenaar gelukkig, hij vertrouwt mijn inzicht in dat soort dingen genoeg en zal daar ook geen problemen mee hebben. Hij is zelf ook niet "banketstaaf" zeg maar.
Ik kan wel zorgen dat Irant spijt krijgt van dit soort "geintjes", maar dan krijg ik hem waarschijnlijk helemaal niet meer of hij wordt nog agressiever. Maar goed het is natuurlijk altijd beter dan aangevallen worden door een paard van een 1.76m en een paar honderd kilo en misschien wel het proberen waard.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 13:53

Ik ga vanavond maar met de eigenaar bellen....
Zit aan wat anders te denken. Irant is wat gevoelig op zn rug, en wordt dus gereden met gelpad (altijd wat gevoelig geweest, DA kan niets ernstigs vinden, mag gewoon recreatief bereden worden). Met rijden is hij altijd heel vrolijk, lekker voorwaarts, makkelijk in de aanleuning en buiging, met rijden is dus niets te merken. Misschien zou heeft hij er meer last van dan aangenomen wordt? Maar dan zou ik dit ook moeten merken met rijden toch?

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:57

Je moet dit paard laten weten dat jij de baas bent en niet hij. Want op dit moment is hij dat wel.
En als dat niet anders dan handhandig kan, dan moet je wel. En dan mag een zweep zeker wel. En als hij dan wel weer braaf naar jou toe komt moet je het goede gedrag natuurlijk wel belonen en fout gedrag (consequent) straffen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:08

Als je vermoed dat hij ergens pijn heeft moet je dat natuurlijk na laten kijken. Maar dat is GEEN excuus voor een dier om jou zo agressief te benaderen. Dat moet je overtuigend en keihard aanpakken, anders word hij inderdaad alleen maar agressiever. Dit grapje moet je even van hem winnen. Zodra hij 'loslaat' (de agressie laat vallen) en rustig naar je toekomt gaat de zweep omlaag en ben je gewoon weer vriendelijk voor hem. Maar dat aanvallen is een dominantieprobleem wat je ongenadig hard de kop moet indrukken.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 14:25

Helaas geen lange zweep aanwezig hier, weet iemand een ruitesprtzaak in Breda? Ga vrijdag weer, dan zal hij er toch aan moeten geloven.
Vind het alleen zo vreemd dat zijn gedrag zo omslaat. Gisteren was er niets aan de hand. Hij heeft me de eerste paar keer dat ik kwam wel uitgeprobeerd, wat tandenknarsen en wat dreigen, maar toen ik me daar niks van aantrok was dat al snel afgelopen.
Maar goed, dan maar een longeerzweep mee en nog maar eens op zijn plaats wijzen.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:12

Ja kan ook een lange veter aan het einde van een dressuurzweep maken. Maak je groot, zwaai met je armen, geef een flinke brul, en als hij niet per direct een toontje lager zingt een flinke lel erachteraan.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:30

Misschien probeerde hij de 'kudde' te beschermen en zag hij jou als een dreigement Verward

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:03

Jeeeeetje!! Ik herken echt mezelf in dit verhaal. Mijn pleegpaard was ook zo, die is verkocht maandje terug of zo.. 't Is dat deze Irant heet, want zo was Natal precies!!!!!! Natal deed gewoon vals :S En het beste werkte altijd dat als k bij het hek ging staan, dan kwam ie wel, oké ik moest eerst een kwartier wachten! Eigenares ging met zweep en al de wei in, maar af en toe kreeg zij hem ook niet te pakken!! Oh ja! Wat ik altijd deed was, halstertouw in rechterhand, met de klip open, en hem vastklikken terwijl ik hem brokjes gaf met links. Dat hielp wel, dan vloog ie wel even, maar had ik haar iig vast!!!!

Mist

Berichten: 9473
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:38

Dit is echt een dominatie probleem. Ik heb zelf ook een merrie van 1.78cm die mensen aanvalt als ze in de wei komen (mij niet- maar ik ben wel altijd op mijn hoede) Heel belangrijk is dat je niets toegeeft aan dit paard, daarmee bedoel ik: als je ze aan een halstertouw hebt moet ze achter je lopen en niet proberen je in te halen, als je ineens stil gaat staan, moet zij (of hij) ook gelijk stilstaan en niet doortrekken. Zet je ze op stal dan ben jij de eerste die de stal inloopt, en als je het halster afdoet , dan moet ze OM JOUW heenlopen als jij in het midden vd stal blijft staan, ga geen cm uit de weg voor haar/hem. Hetzelfde met bv opzadelen, geen stiekume stapjes jouw kant op (ziet er heel vaak onschuldig uit- maar stilstaan = stilstaan!) verzet ze 1 pas bij het aansingelen dan krijgt ze een "knietje". Klinkt misschien zielig, maar zo voorkom je wel ongelukken, je wilt echt geen gevecht met 700kg aangaan toch ?

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 11:52

Het probleem is er simpelweg niet meer als ie zijn halster aan heeft. Dan slaat zn gedrag helemaal om. Loopt braaf achter je aan, oortjes naar voren. Kan m niet vastbinden met poetsen en opzadelen, dus dan staat hij los. klinkt gevaarlijk maar als je het touw gewoon op de grond laat hangen (tip van de eigenaar), blijft hij gewoon staan en verzet echt geen voet. (hij wil niet op het touw gaan staan Haha!, nogmaals was niet mijn idee om het touw zo te laten hangen). Zogauw hij een halster aanheeft is hij poeslief. Het probleem is het halster aan te krijgen....

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:04

Ik zou oko een flinke zweep meenemen en als die het nog eens doet een flinke knal uitdelen.
Wees niet bang daarna komt die heus nog wel naar je toe.
Hij heeft dan gewoon even door dat jij ook daarbuiten de baas bent.
En zoals hierboven gezegt misschien beschermt die de kudde, maar dat hoeft hij ook niet te doen als jij binnen komt want jij staat gewoon boven hem.

Ik zou het in ieder geval even goed tot hem laten doordringen, als die een keer raak slaat ben jij verder van huis dan dat hij van een tik met de zweep ooit zal kunnen zijn.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 13:12

Betwijfel of hij nog komt, hij komt zonder zweep al niet... Je kan 3 uur in die wei gaan staan, hij komt gewoon niet. Dit vind ik ook al redelijk vreemd gedrag, de twee anderen komen altijd vrolijk op je af. Irant blijft angstvallig uit je buurt. Hij laat zelfs zijn eten staan als je dichterbij komt en hij heeft zijn halster niet om . Maar goed ik ga toch een zweep meenemen als ik er ergens een kan vinden. Ik zie wel weer hoe ik m krijg. Hij kent helaas alle trucjes al. Brokjes in je hand --> snel weggrissen en ervandoor Boos! . Voer in de voerbak --> Buiten "reguliere etenstijden" komt ie gewoon niet Verward T blijft een vreemd paard. zucht. Scheve mond
Bedankt voor t advies, had dit idee ook al. maar misschien had er iemand nog andere ideeën. Blijf dus maar bij t zweep idee.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:14

Ik zou in ieder geval de brokjes wel even weglaten, hij wordt nu eigenlijk beloond voor het wegrennen en gemeen doen doordat die lekker eerst zijn brokjes naar binnen werkt.

En ach...heb rare dingen gezien...zelfde geldt komt die meteen naar je toe huppelen als met zweep even vastgesteld is dat jij de baas bent...en is hij daar nu even onzeker over..kan ze ook angstig maken he

Succes in ieder geval.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 13:52

Hoi, hoe groot is de wei?
Als hij niet te groot is kan je gewoon een join-up doen.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:17

Is echt net Natal ... Had ze t halster om, alles gewoon in orde Verward

Ja de enige tip die ik heb is halster om doen in de wei iig.. En ja vastklikken met een hand en dan met de andere hand brokjes geven!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 16:41

Vroeger verzorgde ik een fries (Nienke) Die dit ook deed.
Tip van de eigenaar van Nienke was toen om haar een knal met de zweep te geven zodra ze aanviel en als ze dan weg wilde lopen gewoon achter haar aan gaan met die zweep Wegjagen en nog es wegjagen.
Als ze dan weer wilde aanvallen weer wegslaan met die zweep en achter haar aangaan
Op een gegeven moment kwam ze dan naar me toe en gaf ze zich over.
Dit gebeurde regelmatig hoor maar het hielp wel gewoon wegjagen totdat hij naar je toe komt.
Weet natuurlijk niet precies hoe jou situatie is maar je kan het proberen, eerst lijkt het of hij nog agressiefer word maar daarna weet hij wie de baas is

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:09

Ik denk dat als jij met een lange longeerzweep het land inkomt hij helemaal niet meer komt, en geef 'm eens ongelijk
Maarre heb je wel eens gezien hoe de eigenaar hem uit het land haalt? Ik vind persoonlijk dat je van de eigenaar mag verwachten dat hij/zij je op weg helpt, vraag gewoon of ie de eerste paar keer meegaat.
Zelf zou ik trouwens geen voer meenemen want dat kan ook averechts werken: voer op en als dank krijg je een knauw.
Hoe lang verzorg je dit paard al?

There is no reality, only perception.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:09

kim schreef:
Hoi, hoe groot is de wei?
Als hij niet te groot is kan je gewoon een join-up doen.

Tja... Ik ben opgegroeid tussen de paarden, maar heb helaas geen snars verstand van NH. Wil daar dus ook niet mee gaan knoeien. Wei is overigens ook wel wat groot lijkt me.

Citaat:
Ja de enige tip die ik heb is halster om doen in de wei iig.. En ja vastklikken met een hand en dan met de andere hand brokjes geven!

De eigenaar en ikzelf trouwens ook willen hem zo geen halster omdoen in de wei. Hij zou er overal mee achter kunnen blijven haken en dat levert ook gevaarlijke situaties op. Bedankt voor het advies maar helaas geen optie.

Citaat:
Zelf zou ik trouwens geen voer meenemen want dat kan ook averechts werken: voer op en als dank krijg je een knauw.
Hoe lang verzorg je dit paard al?

Verzorg dit paard nu een maand of 4, kom er vijf keer in de week. Ja dat voer laat ik achterwege ja

Tja morgen is de grote dag weer, kijken wat ik ervan kan maken.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:25

Hoi,

Voor het geval dat het inderdaad een dominantie probleem is, zou je je misschien toch wat kunnen verdiepen in NH. Het werkt in dit soort situaties vaak heel goed zonder dat je het paard direct moet gaan slaan. Dat lijkt mij niet echt een manier om een dominantie verhouding op te bouwen. Als hij zich overgeeft omdat je hem een knal verkoopt, is de rang gebasseert op angst en niet op vertrouwen.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het niet gevaarlijk moet worden, maar ik denk dat je het niet minder gevaarlijk maakt als hij bang van je wordt.
Veel succes in ieder geval en hopelijk krijg je er nog een fijn verzorgpaard aan.

Groetjes Koetjespaard

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:35

Ik zal hier waarschijnlijk een heleboel mensen in mijn nek mee, maar goed dit is mijn mening en iemand anders mag dus best een andere mening hebben, FF off-topic:
Ik doe niet aan NH omdat ik het nut er niet van inzie, ik ga al mn hele leven met paarden om en dat doe ik op een consequente manier. Ik vraag gehoorzaamheid, krijg ik die niet volgt er straf. Kort maar krachtig, ik blijf ook niet boos. Ik straf een paard en daarna is het weer goed, maar hij zal wel weten waar hij aan toe is en ik ook. Ik een aantal paarden ingereden, genoeg paarden gehad, hengstveulens gehad en nu nog steeds trouwens Knipoog. en er is er geen een bang voor mij, maar wel netjes opgevoed. Ik heb nu een bijna 3 jarige hengst, waarmee ik kind van 3 kan vertrouwen.
Vandaar dus geen NH voor mij...Nogmaals niks aan te merken op mensen die met NH werken, als zij zich er prettig bij voelen en het werkt, prima OK dan!
Iedereen bedankt voor het advies, kon wel wat bevestiging gebruiken. Was wat geschrokken van het gedrag van dit paard en heb het nog niet eerder zo agressief gezien. Ga het toch op de "consequente" manier aanpakken Knipoog

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

Koetjespaard

Berichten: 108
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:48

Nouja, iedereen heeft zo zijn eigen manier en dat is maar goed ook. Ik bedoelde het verder ook niet negatief naar jou toe, maar gewoon als optie. Veel succes ermee.

Groetjes Koetjespaard OK dan!

Joepie geslaagd!!!
Profiel bijgewerk!!! Jim verteld zijn levensverhaal

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:50

Nee, ik begrijp dat je het niet negatief bedoelde hoor... Het was goed bedoeld advies. Toch bedankt!! Haha!

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bobo2000, Lara_ en 83 bezoekers