Hoeveel tijd tussen een nachtdienst en dagdienst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Hoeveel tijd tussen een nachtdienst en dagdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 18:13

Omdat ik ff geen zin heb m'n hele CAO door te pluizen, stel ik m'n vraag hier: hoeveel tijd (uren/dagen) moet er tussen zitten als je uit de nacht komt en dan weer een dagdienst moet draaien, ik moet nl vanavond de nacht in, ik kom er zaterdag om 7.45 uit (ook zoiets, dat is m'n vrije weekend, wij werken om de week in het weekend) en moet maandag al weer paraat staan, om 7.30, ik vind dit behoorlijk snel, nog geen 48 uur, ik heb altijd even tijd nodig om weer om te schakkelen, maar mag dit wel?



Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:37

Dat heb ik geregeld. Het mag geloof ik wel, want die zaterdag geldt als vrij. Scheve mond

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:04

volgens mij mag het ook wel hoor.
Wij hebben wisseldiensten en ik geloof dat het bij ons ook weleens voorkomt.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:18

Ligt eraan of de dienst officieel op vrijdag of o pzaterdag begint. Begint de dienst op vrijdag dan heb je dus 2 dagen vrij en die worden als 48 uur geteld. Verder is het ook afhankelijk van hoeveel dagen je ervoor hebt gewerkt. Je mag maximaal maar 5 dagen achetr elkaar werken en daarna heb je recht op 48 uur vrij.
Per CAO kan dit verschillen.
Verder heb je ook nog de Arbowetgeving. Ergens inde arbowet staat iets over werk en hersteltijd.

Fiesta, freiberger, what else?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:39

Dit heb ik ook zovaak gehad.
Vrijdagochtend om half acht kwam ik uit de nachtdienst en dan moest ik de zondag weer gewoon werken.

Geen problemen mee gehad trouwens.

1 keer hadden ze het wel echt te bont gemaakt: ik had nachtdienst tot maandagochtend half acht en mijn dagdienst begon diezelfde maandag om 17:30!!!!

Maar goed dat heb ik dus geweigerd.

En Belker: bij ons mag je zes dagen achter elkaar worden ingeroosterd en dan heb je recht op 1 dag vrij!
Ligt een beetje aan het bedrijf denk ik. In een 24/7 bedrijf zul je dit soort situaties gewoon wat vaker treffen.

Succes ermee in ieder geval!
Tip: ga na de laatste nacht niet meer slapen, of als je het echt niet trekt alleen een uurtje als je net thuiskomt.
Zo deed ik het altijd en ik was meteen weer gewend. Ga vooral niet overdag meer slapen als je toch moe wordt want dan ben je verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 07:52

hangt van je beroepsgroep af en is per cao geregeld.

Zaterdag moet je zien als je slaapdag, zondag is je vrije dag, dus maandag de dagdienst in mag officieel. Het kan zelfs zo zijn dat je na je slaapdag de volgende dag (dus die zondag) de dagdienst weer in mag, maar dat mag geloof ik maar eens in de 4 weken.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 09:20

Volgens mij mag het. In de arbeidstijdenwet staat dat ja na 3 nachtdiensten recht hebt op 48 uur narust. Na 5 nachtdiensten is dit zelfs 56 uur narust. Dus als je zaterdagochtend voor 7.30 uur gestopt bent met de nachtdienst, mag je maandagochtend weer aan de slag.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 17:17

Thanks iedereen, ik dacht al wel dat ze het mochten maken want ze doen het wel vaker, maar wilde het even zeker weten, maar ik vind het gewoon drie keer niks, ik werk in de ouderen zorg en neem aan dat je werkgever wil dat ik scherp en allert op m'n werk verschijn (neem wel ff een cup-a-soup) maar dat kunnen ze op zo'n manier niet van mij verwachten, ik nl gewoon slecht tegen nachtdiensten en nog slechter tegen het omschakelen, ach ik zal maandagnacht wel goed slapen.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 18:59

Ik vroeg me toch wat af Haha!.
Wat voor werk doen jullie en van hoe laat tot hoe laat is jullie nachtdienst?
Ik werk sinds 4 weken bij een bedrijf met wisseldiensten en ben maandag begonnen met de nachtdiensten waarvan vanacht mijn laaste nacht is.

Het viel me echt mee dat ik het volhou en hoe gauw je eraan gewend bent ! Heb helemaal geen slaap behalve als er niet veel te doen is Haha!

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:01

het ligt er aan hoe het in je cao is geregelt maar bij ons kan het gewoon. Maar het ligt er ook aan hoeveel je er achter elkaar draait. Ik heb dagdiensten die flexibel zijn en dan komt het heel vaak voor dat ik nachtdienst heb en dan slaap dag en de dag erna gelijk weer vroege dienst dus is bij mij heel normaal. Na twee nachtdiensten ben ik wel altijd minimaal drie vrij dus das wel weer lekker.

Bevalt prima in duitsland...

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 03:08

Ik ben verpleegkundige en mijn nachtdienst begint om 23.15 en eindigt om 7.45.
Officieel heb ik een half uur pauze s'nachts(die word ook niet uitbetaald) maar dat lukt niet je kan moeilijk de afdeling onbeheerd laten.
Vroeger kreeg je die uren terug maar tegenwoordig niet meer.
Volgens de CAO mag je nu maximaal 5 nachten achter elkaar tenzij je al jaren 7 nachten deed,dan mag het wel
Ook ik moet na mijn uitslaapdag en 1 dag vrij weer aan het werk.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 03:19

Vind dat altijd wel knap hoor. Ik heb in de horeca gewerkt en dan kon t best laat worden, maar dan had je tenminste wle een ritme. Afwisselend dag- en nachtdiensten lijkt mij heel zwaar!

Culemborg here I come!!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:40

Ik ben vanmorgen uit de nachtdienst gekomen, ben maandag begonnen en ben nu het weekend vrij. Maandag begin in met avonddienst en dan heb ik vrij/zat/zon weer nachtdienst.
Op zich is het niet zo'n verkeerde dienst ik heb er iig niet echt een probleem mee, het verdient tenminste wel lekker Haha!
Nachtdienst begint bij ons om 23:00 en eindigt om 07:00/07:30.

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 15:07

Ik werk in een verzorgingshuis, de nachtdienst begint om 22.45 en stopt om 7.45 ik heb geen officiele pauze, maar we doen de helft van de tijd ook niks, luxe dus, maar laat mij dan maar liever overdag hard werken dan een nachtdienst draaien, maarja het hoord er bij, over het algemeen vind ik ploegedienst wel ideaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, Maliboe, Zira1994 en 187 bezoekers