is regenschurft(exceem) besmettelijk?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

is regenschurft(exceem) besmettelijk?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 11:49

Mijn buurpaard heeft regenschurft en word hiervoor behandeld. De eigenaresse zegt dat haar da heeft gezegt dat het niet besmettelijk is. maar hier in de bokt topics las ik dat het besmettelijk is voor mens en dier....
nu hebben er al 3 andere paarden vage plekjes op hun huid inclusief die van mij. het zijn toevallig allen paarden die samen in een landclubje staan.
Mijn paard had een dikke ronde korst van een paar cm op zn heup waar nog haar opzat. de korst heb ik erafgepukt en het was nattig eronder en bloedde niet echt. het kan ook een verwaarloost wondje zijn want hij heeft veel wondjes maar toch......
Een andere penisonklant heeft thuis 8 paarden waarvan 3 het vorig jaar hebben gehad. zij zegt dat haar paard in de kliniek in quarantene moest, dit was toevallig ook de da praktijk die het buurpaard van mij heeft behandeld
help!!!!!!! is het nu wel of niet besmettelijk moet de hele stal nu behandeld want denk dat er veel eigenaren zijn die hier misschien niet aan gaan meewerken er staan er ongeveer 25. als het besmettelijk is dan moeten ze allen behandeld neem ik aan.


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:18

Regenschurft wordt door een bacterie veroorzaakt die overal voorkomt. Hij is dus al op stal, ook al hebben de paarden er niet altijd last van.
Ze krijgen er pas last van wanneer de huid al is aangetast (door een andere oorzaak: bijv veel buiten, in de regen staan).
Het heeft dan dus weinig zin om alle paarden op stal preventief te behandelen.

Wat er nu alleen wel is, door de infectie (vermeerdering van de bacterie) is er sprake van een verhoogde infectiedruk. Andere paarden die in contact komen met het geïnfecteerde paard kunnen dus makkelijker ook geïnfecteerd raken.
Het kan dus best dat de paarden die samen in het land staan ook geïnfecteerd raken. Ook omdat ze onder dezelfde omstandigheden gehuisvest zijn wat ze al gevoeliger kan maken voor de bacterie.

Dus: de paarden die plekjes hebben gewoon ook gaan wassen met betadineshampoo (goed afdrogen daarna evt grote plekken dan nog aanstippen met betadine)

Het blijkt heel soms dat mensen ook geïnfecteerd raken, door een infectie van hun paard. Maar dat is heel zelden. Ringworm is wat dat betreft veel besmettelijker.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:22

Is regenschurft iets anders als gewoon schurft?
Schurft wordt veroorzaakt door een Mijt, een beestje wat makkelijk van paard tot paard over kan gaan.
meestal via een tussenpersoon bv.de mens
Paarden hoeven meestal niet in quarantaine maar je moet natuurlijk niet elkaars spullen gaan gebruiken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:42

Regenschurft = Rainrot = Dermatophilose, is een bacteriële huidinfectie.
Dit is vaak goed te behandelen met betadineshampoo.

Schurft door een mijtinfectie (verschillende veroorzakers: Chorioptes bovis, Demodex equi) speelt vaak een rol bij mok, komt ook op zich voor. Geeft afhankelijk van de veroorzaker jeuk.
Dit krijg je niet weg mbv betadineshampoo, maar je hebt een anti-mijten middel nodig.
Deze infectie kan worden overgedragen door direct contact tussen paarden en via dekjes, borstels etc.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 07:31

bedankt jantien ik ben meteen gerust gestelt. Ik zal het ook tegen de andere meiden op stal zeggen dat ze de plekjes met betadine behandelen. Ik had de korst op mn paard er al afgehaald en behandel het al 3 dagen met betadinezalf onder het mom van baad het niet dan schaad het niet. En ze hebben idd veel in de regen gestaan voordat de plekjes kwamen dus nu het weer droger weer is en mijn paard (vanwege spierbevangenheid) op stal staat zal het wel gauw over gaan.


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:54

wij hadden vorig jaar op stal ook een paardje met regenschurft en geen enkel ander paard heeft het gekregen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diesel83, GrapeshotBot en 12 bezoekers