Spijt van castratie? Waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Spijt van castratie? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 13:24

Hoi,

Ik vroeg me af of iemand hier op bokt spijt heeft dat hij/zij, zijn/haar paard gecastreerd heeft?

En zo ja, waarom?
En ik ben ook geïnteresseerd als je geen spijt hebt?
En zo nee, waarom?

Bedankt! Pling


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:36

Bij m'n vorige paard wel, hoewel ik die niet zelf heb laten ruinen. Ik was er tevreden mee, maar toen ik een paar keer met de Welsh Cob club ging rijden kwamen er een aantal mensen met de vraag waarom ik 'm had laten ruinen, ze hadden er best een veulentje van gewild. Hij heeft denk ik in Wales ook wel gedekt, pas op z'n 5de geruind en naar Nederland gebracht. Maar zelf heb ik er niet echt problemen mee. Liever een ruin, voor een hengst is het moeilijk stalling vinden.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:42

Ik heb er geen spijt van. Nu kan hij lekker met de andere paarden naar buiten en met de andere ruinen spelen.

Een hengst staat maar alleen en sommige stallen willen geen hengst op stal.


Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:43

had eens gehoord als ze hengst blijven dat ze een heel ander postuur krijgen.. maar of het waar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:55

Dookie schreef:
had eens gehoord als ze hengst blijven dat ze een heel ander postuur krijgen.. maar of het waar is?


Zeker wel! Stel dat je je tweejarige ofzo laat castreren, dan ontwikkelt de hele bouw zich anders, dan krijgt hij bijvoorbeeld niet zo'n mooie hengstennek en hengstenfiguur.

Maar als je je hengst laat castreren als hij bijvoorbeeld al zes jaar oud is, heeft hij die bouw wel al. Maar dan zit je wel met een ander probleempje, dan is hij vaak veel onstuimiger Knipoog , omdat hij zijn hengstengedrag al ontwikkeld heeft.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:48

Ik heb Dennis dus niet gecastreerd omdat ik bang ben er spijt van te krijgen. Ik wil zeker niet dat hij eenzaam in een stalletje weg kwijnt want hij heeft altijd met andere paarden op het land gestaan. Hij staat nu meestal bij drachtige merries, ruinen en andere hengsten. Of merries die hij mag dekken, hij is niet voor niets goedgekeurd.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:11

Sammm"]
[quote="Dookie schreef:
had eens gehoord als ze hengst blijven dat ze een heel ander postuur krijgen.. maar of het waar is?


Zeker wel! Stel dat je je tweejarige ofzo laat castreren, dan ontwikkelt de hele bouw zich anders, dan krijgt hij bijvoorbeeld niet zo'n mooie hengstennek en hengstenfiguur.

Maar als je je hengst laat castreren als hij bijvoorbeeld al zes jaar oud is, heeft hij die bouw wel al. Maar dan zit je wel met een ander probleempje, dan is hij vaak veel onstuimiger Knipoog , omdat hij zijn hengstengedrag al ontwikkeld heeft.
[/quote]


Dan ben ik toch nog niet zo dom Schijnheilig

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:37

Mijn hengstje is nog steeds hengstje Haha! . Waar ik erg blij mee ben, hij kan echt geweldig op schieten met de andere van stal en kan ook gewoon buitn staan met een ruin. Het paard van m'n ouders is wel gecastreerd, maar die heeft al een paar veulentjes gehad en ik geloof niet dat m'n ouders spijt hebben, maar juist heel erg blij zijn! Hij is een stuk rustigerer en reageerd al veel minder wild wanneer hij een merrie ziet. Dat is dus ook weer een groot voordeel bij wedstrijden, maar ik akn best begrijpen dat veel mensen spijt krijgen als ze hun paard hebben laten castreren en dan ineens horen dat veel mensen best graag een veulentje ervan willen!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:44

ik heb een hengst van nu 1.5 jaar ik heb hem vanaf de eerste dag al laten wennen aan me en nu zijn we dikke maatjes.
Hij is nu 1.5 jaar en heb hem nog steeds hengst ik wil hem voorlopig niet laten casteren omdat hij zo vreselijk rustig is en wel een heel piep klein beetje een strenge kant nodig heeft hij weet heel goed wat bij mij niet mag.
Ik had pas geleden mijn pony uit het weiland gehaald en hij kende het verschil tussen een mens en merrie niet eens dus hij heeft ondertussen toen die al aan het snuffelem was bij mij schouder een goeie elleboog dreun gehad en heeft het nooit meer gedaan nu als ik binnen kom lopen herkent die me en begint die te hinneken.
Dat ik ben neit bang om hem te laten castreren maar zolang hij rustig is en geen gevaarlijke dingen uitspookt vind ik het wel prima.
Als ik hem nu laat castreren (ook als hij nog zo rustig is) dan zou ik er wel spijt van krijgen en dat wil ik niet.
Als ik het echt nodig vind dat hij gecastreerd moet worden dan moet die wel bij mij heel erhg bezig zijn en dan is er maar 1 keuze en dan is dat castreren.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Alwin
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:10

Ik heb een hengst draver van de slacht gekocht en hij was 5 jaar ik heb hem gelijk laten castreren en was ong. 2 maanden daarna steeds minder hengst hij is veel rustiger geworden en laat nu ook meer zijn persoonlijke uitingen zien die voorheen werden gecamoefleerd?? door de hormonen. IK HEB ABSOLUUT GEEN SPIJT hij heeft wel de hengstehals nog enz.

Ik ben gek op Alin en Velvet

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:18

Geen spijt, hij is zo gek genoeg Tong uitsteken
nee serieus, ik heb echt totaal geen spijt. hij loopt nu samen met merries op de wei.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:32

Ik heb hem niet gecastreerd (bij vorige eigenaar) en heb er geen spijt van. Af en toe vind ik het wel jammer dat hij geen hengst is, hij is erg mooi en goed gebouwd, dus ik zou er mee kunnen fokken. Maar ik heb ook geen papieren van hem, dus veel zal het niet worden

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:37

ja ik heb er wel eens spijt van ondanks dat het nu een ontzettend lief dier is.

Het gaat om danno de fjord.

De reden dat ik hem liet castreren was omdat ik hem amper de baas meer was en ook omdat de pensionhouder er te laks mee omging.

Waarom ik wel eens spijt heb omdat het een hele mooie fjord is kwa bouw.
Hij kan mooi bewegen en is rijtypisch gebouwd.
Ik had hem graag op de hengstekeuring willen brengen maar helaas.

Maarre ik ben zo ook heel blij met hem hoor ik kan tenminste overal met hem naartoe. En als ie goed genoeg was geweest voor de dekdienst had ik hem waarschijnlijk toch weg moeten doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:15

Tja, ik zit voor het moment ook met zo'n dilemma Verward . Mijn hengstje is nu 6 maanden en echt wel super braaf (voor hengst te zijn toch Knipoog ), maar hij wordt samen met een merrieveulen gespeend en ik kan hem dus al zeker niet langer dan 1 jaar hengst laten, tenzij ik een ander plekje vind om hem te spenen... Scheve mond . Maar hij ziet er ook echt heel goed uit en zou ideaal zijn om mee verder te kweken, probleem is dan weer dat ik hem moet verkopen, want als hengst kan ik hem niet houden . En daar heb ik echt wel spijt van.

God forbid that I should go to any heaven in which there are no horses…

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:31

Ik vind hengsten juist leuk, het karakter, de bouw en mooie hals. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Ik zou zeker spijt krijgen als ik een paard zou laten castreren.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 08:54

Bedankt voor al jullie reacties!

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:27

Misschien een heel enkele keer. Maar voor mijn leeftijd toen, is het beter geweest om te laten castreren. Ik krijg nu weleens waarom ik dat heb laten doen, aangezien het een fantastische pony is, met supergangen, dus best wat mensen die een veulentje van hem willen.
Maar toen was het beter, ookal was hij niet echt lastig. Gelijk de reden dat hij pas met 3 jaar geruind is, en dus het uiterlijk best wel heeft van een hengst. Flinke hals etc.
Nu ga ik voorlopig weer met een hengst om. Die blijft hengst zolang hij mag dekken. Als dat afgelopen is, wordt hij toch geruind, veel beter voor de pony. Ik vind als je je hengst niet laat dekken, je hem over het algemeen ook geen hengst moet laten. Ze maken zich toch druk, terwijl ze helemaal niet mogen dekken. Ook is een ruin makkelijker overal heen te nemen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 22:47

Mijn 4,5 jarige hengst wordt a.s. maandag gecastreerd.
Ik wil niet met hem dekken (hoewel hij wel lief en mooi is en er al een dek-aanbod geweest is) en hij "speelt/vecht" steeds wilder met mijn ruin.
Hij maakt zich soms druk om dingen en zit zichzelf dan in de weg.
Hopelijk is het de goede beslissing en gaat alles goed.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:12

Ik heb gewoon een raar beestje denk ik.
Hij is sinds juni ruin. Hij is nu 3.
De reden van castereren is geweest omdat hij op een merrie wilde springen. Hoe hij bij de merrie is gekomen is nog niet duidelijk, maar eenmaal weten hoe het moet.....
Hij was echt geen hengst. Zo ontzettend braaf.
Nu is hij ruin en soms zou ik willen dat ik hem hengst had kunnen laten. Hij is nu soms veel shagerijniger en soms ook wat koppiger als voorheen.
Het heeft niet echt met het hengst of ruin zijn te maken, maar meer dat er nu meer met hem gewerkt gaat worden waar hij soms geen zin in heeft.
Wat me wel opvalt is dat hij nog een paar cm gegroeit is sinds hij gecastereerd is(vreemd maar waar) maar qua bouw nog precies hetzelfde.Hij was bijna 3 toen en eigenlijk al goed gegroeid qua bouw.
Het heeft bij hem dus geen verschil gemaakt.

Ik heb nog een hengstje welke ik grag hengst zou willen laten, maar of die mogelijkheid er ook is, ligt geheel aan het feit of hij vriendjes heeft straks of niet. Ik wil hem niet alleen zetten namelijk. Ik ben dan wel ergens bang dat doordat hij pas anderhalf is, zijn hengsten uitstraling weg valt als ik hem laat castereren.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:22

Kom ik met mijn cavia aan. *LOL* --> Ik kan mijn cavia nog laten castreren. Maar ik doe dat niet. Hij heeft een super lief karakter. Is eigenwijs, erg lief, speels, etc... Alleen is hij wel altijd in zo'n *ahum*-bui als hij bij de vrouwtjes is (super erg dan!! Bloos!), als hij hun kooi hoort, als hij de cavia's zelf hoort en zelfs als ik net als of doe dat ik een vrouwtje bij me hebt. Helaas moet ik mijn cavia dus wel apart houden. Net als bij hengsten. Ook vindt ik hem een mooi postuur hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:31

holly schreef:
Het heeft niet echt met het hengst of ruin zijn te maken, maar meer dat er nu meer met hem gewerkt gaat worden waar hij soms geen zin in heeft.


De vraag als je hem hengst had gelaten en er mee had willen fokken, is dan of je met een niet-zo-werkwillig paard verder had moeten fokken Lips are sealed

Ik heb wel eens de opmerking gehoord: wet pads make sweet horses. En dan maakt het niet uit of hij verder hengst is of ruin. Als hij zijn koppie meeheeft worden ze alleen maar tevreden van hard werken.

Ik zou toch even kijken wat de reden is dat hij zo chagerijnig is. Doet er iets zeer? Vraag je teveel? Heeft hij te weinig tijd op te spelen? Een paard van 3 jaar moet ook de nodige vrije tijd hebben....

Je suis Charlie.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:18

Ik heb een jaarlinghengst lopen die normaal verleden maand geruind zou worden. Ik heb het afgeblazen omdat ie gewoon erg braaf is als hengst. Ik zie geen reden dan om te ruinen. Hij zit samen met m'n ruintje op de wei, en meer dan wat stoer spel gebeurt er niet. De ene keer dat m'n merrie bij hem liep was het de hengst die zich in de hoek liet trappen ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:25

Ik ben erg blij mee. Hij is iets minder brutaal in de omgang, dat is makkelijker, maar hij is ook iets eenkenniger geworden.
Wat betreft rijden heb ik ook geen spijt. Zo heel af en toe hangt hij nog de macho uit (ben daardoor er laatste keer afgevallen) en hij herkent ook nog duidelijk een hengstige merrie.
Ik vraag me af hoe dat gedrag zo zijn als hij nu nog hengst was en dan had ik hem moeilijk aangekund denk ik.
Hij is namelijk wel zo'n type die je 1 vinger geeft en hij pakt je hele hand.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:32

Er zijn ook hengsten die niet de stokmaat halen van een paard en daarom gecastreerd worden. Ze groeien schijnbaar nog wat verder door als ruin. Heeft Sando me ooit verteld Haha!

Persoonlijk heb ik liever een hengst, om zijn uitstraling en zijn karakter...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:34

dat laatste heb ik ook heel veel gehoord. Ruinen schijnen nog wat meer door te schieten in hoogte dan hengsten.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers