Heb eindelijk toelating voor een paardje -> vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Heb eindelijk toelating voor een paardje -> vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 21:45

Na jaren van zeuren, bedelen en smeken heeft mijn moeder vandaag doodleuk gemeld "als jij een leuk veulen vind en je kan stalling aan niet te hoge prijs forceren, is het mij goed".

Nu had ik overlaatst dus een keileuk veulen gezien, weet de prijs niet, maar dat doet er nu even niet toe.

Maar ik heb nog nooit een eigen paard gehad, ik heb geen ervaring met veulens, ... Is het dan verstandig?
Stalling zal ik kunnen forceren bij iemand hier 100 meter verder, zij hebben wel ervaring met veulens, inrijden en jonge paarden enz ... Ben er altijd kind aan huis geweest, dus hulp en steun zal ik er wel krijgen. Ben ik zeker van.
Maar dan nog?

Ook zou ik er alleen in het weekend zijn, maar of zij nu 12 of 13 paarden voeren maakt hen weinig uit. Ben ik verplicht om elke dag met dat beestje te gaan kroelen en knuffelen?
Ik had hem gewoon tussen de kudde willen "gooien", opgevoed worden door de merries et vwalla ... Natuurlijk wel leren netjes aan lijntje lopen enz, voetjes geven ... maar ik zou enkel de weekend hebben.

Lijkt dit haalbaar?

Schijnheilig


Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:53

nee niet echt, je kan beter een verzorgpaardje zoeken dan.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:53

Jaaaa, geweldig!
Nou nog even goed over nadenken hè, maar ja je hebt in ieder geval de mogelijkheid! Lieve mams heb jij Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:54

Toeties schreef:
nee niet echt, je kan beter een verzorgpaardje zoeken dan.


Waarom eigenlijk?
Ik zie liever een veulen in de wei, dan dat er elke dag mee gesleurd en getont word Haha!
Een eigen paard is toch super! OK dan!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:59

als je er nu zeker van bent dat je over een paar jaar nog steeds daar terecht kunt voor het opleren, en dat het veulentje voldoet aan je verwachtingen als groot paard, is het niet slecht. is er geen mogelijkheid om een reeds opgeleid wandelpaard bv te kopen? of wil je specefiek een veulentje?

Enya - Daya :-)

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 22:02

ponyzotje schreef:
als je er nu zeker van bent dat je over een paar jaar nog steeds daar terecht kunt voor het opleren, en dat het veulentje voldoet aan je verwachtingen als groot paard, is het niet slecht. is er geen mogelijkheid om een reeds opgeleid wandelpaard bv te kopen? of wil je specefiek een veulentje?



Prob is een beetje dat ik voor een "groot paard" niet de tijd volledig heb, zou alleen dan in het weekend bereden worden enz ...
De zorg kunnen zij wel overnemen, de dagen dat ik er niet ben. Dus dan lijkt een veulen me handiger ... Dan heb ik in het weekend een knuffelbeestje, waar ik beetje mee bezig kan zijn. En door de week krijgt hij netjes zijn aaitjes, eten enz op tijd ...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:05

Als je geen tijd hebt kun je er beter niet aan beginnen vind ik.
Dan heb je een paard puur voor de heb.
En over 2 a 3 jaar moet je er toch wat mee doen. Kun je dan niet beter doorsparen en een goed ingereden paard kopen?
Als je nu voor een paar centen een veulen koopt, heb je 3 jaar lang het onderhoud, da kosten en ook nog het risico dat er wat mis gaat.
Zal niet het eerste veulen zijn wat niet goed door de opfok komt.
Sorry dat ik je droom verstoor, maar ik zou er niet aan beginnen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:08

Hoi,
ik vind dat als je een veulen neemt wel zorgen dat je elke dag er naar toe kunt, zowiezo om een band op te bouwen, zelf controleren of alles goed is. Ikzelf vind dat een veulen goed in de hand moet zijn om later problemen te voorkomen en dat bij bijv het inrijden/beleren niet alles eng vind. Dit geeft veel meer plezier en veel ontspannendere rijdtijden.
En onthoud dat je een veulen net zo makkelijk foute dingen als goede dingen kan aanleren. Wanneer het veulen geen leeftijdsgenootjes heeft zal het zich sneller gaan vervelen en evt stalondeugden aanleren. Maar het kan natuurlijk ook goed gaan, het zijn maar risico's.
Groetjes Bar

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:08

Maar hij wordt wel Groot....
Maar ik vind het wel heel leuk voor je , maar denk je dat je later meer tijd voor hem heb ? want als jij hem alleen in het weekend ziet heb je er eigenlijk nix aan , en je paardje ook niet !

Suc6 meid
Samantha Lovers Splash

    S p o t.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 22:11

Later heb ik natuurlijk wel tijd é mensen Haha!.

Nog enkele jaren en school zit erop, dan kan ik mij in de beestjes storten.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:13

Ik zou er ook niet aan beginnen hoor!! Je hebt gelijk als je zegt dat het diertje er genoeg aan moet hebben om alleen in het weekend in handen te komen (heeft die van ons ook ongeveer een jaar lang gehad, ging prima) je moet je alleen wel realiseren dat het zodra je paardje oud genoeg is WEL veel tijd gaat kosten. Heb je dat er tegen die tijd voor over en kan je die tijd vrij maken??? Ik denk dat dat het belangrijkste is. Kan je dat niet, dan denk ik dat je beter een verzorgpaardje kan zoeken, dat is eerlijker voor het dier.

Wees wel eerlijk tegen je zelf als je hierover na gaat denken. Ik heb ook pas een paard gekocht toen ik financiele zekerheid had (haar dus ZELF kon onderhouden) en voldoende tijd. Anders was ik er echt nog niet aan begonnen. Ik weet dat het heel leuk is, een eigen paard, maar het dier verdient ook een baasje wat ECHT voor 'm gaat en niet dat ie tot weekendpaard gedegradeerd word.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:13

Goedzo Haha! En je zei dat je stalling 100 meter van je huissie was.. ga dan anders maar een half uurtje langs en knuffel met je veulen.. zo bouw je wel een band op.. en alsj e vrij bent.. ga met je veulen knuffelen !
Ook als is het maar een half uurtje !

Samantha Lovers Splash

    S p o t.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:13

Ehhh dat veulen is over een jaar of 3 ook een groot paard hoor! Maar dat snap je zelf ook wel......toch? Verward

Zorg eerst dat je wat meer over paarden te weten komt. Vraag of je mee kan helpen op de stal waar je het veulen zou willen stallen. Misschien kun je onder begeleiding een pony of paard verzorgen.

Kun je ook gelijk kijken of je het wel leuk genoeg vindt en of je genoeg tijd hebt. Het lijkt mij niet verstandig om in jouw situatie een veulen te kopen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:16

Ehm mag ik even wat zeggen? Hoeveel mensen gooien hun veulen niet in de opfok en komen eens in de maand eens langs?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:17

TE veel :S

    S p o t.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 22:18

Eeeuh

Ik heb nu gewoon geen tijd voor een full-time paard waar ik zelf de stal, het voer, het rijden enz moet regelen. Omdat ik 150km van huis om kamers zit en enkel in het weekend thuis ben ... waar beestje dan zou staan.

Hij zou daar opgevoed worden, komt terecht bij mensen die jarenlang ervaring hebben, en beestje zou dan gewoon in de kudde gezet worden. Denk dat paardenopvoeding nog altijd een van de betere dingen is, dan een paard van jongsaf alleen op stal zetten. Er zijn leeftijdsgenootjes (nuja ze zijn 2 jaar oud).

En dan heb ik binnen 3 jaar een paard dat opgevoed is, waarbij in dan hulp krijg bij het inrijden door mensen die het paard ook kennen ...
Op zich lijkt me dat best wel positief allemaal ...

En natuurlijk weet ik dat een paard groot wordt Tong uitsteken . En ik weet best wel iets van verzorging enz af ...
Heb alleen altijd voor anderen gereden of op een manège of ... Maar nooit op mijn eigen knolletje

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:20

Het gaat naar mijn idee om de manier waarop ze het brengt. Doordeweeks geen tijd en in het weekend een knuffelveulentje willen hebben.

Als je een veulen in de opfok hebt hoef je er ook niet dagelijks heen. Maar wel regelmatig en ook voor een stukje opvoeding zorgen. Heel erg belangrijk en heel erg jammer voor het veulen als dat niet op de juiste manier gebeurt.

There is no reality, only perception.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:24

je bouwt alleen dan geen band op met je veulen.. en dat lijkt me toch wel belangrijk ! Maar ja ik snap het wel als je nu op kamers zit.. maar zou je dan niet liever nog een paar jaar wachten tot je alle tijd voor je veulen hebt ?

Samantha Lovers Splash

    S p o t.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:40

ellenlouise schreef:
Het gaat naar mijn idee om de manier waarop ze het brengt. Doordeweeks geen tijd en in het weekend een knuffelveulentje willen hebben.

Als je een veulen in de opfok hebt hoef je er ook niet dagelijks heen. Maar wel regelmatig en ook voor een stukje opvoeding zorgen. Heel erg belangrijk en heel erg jammer voor het veulen als dat niet op de juiste manier gebeurt.


2 keer in de week in het weekend is toch ook regelmatig?
En ze krijgt hulp van die kennissen, dat lijkt me ook erg belangrijk.

Ik heb ook vorig jaar na altijd 3 jaar of oudere paarden en pony's gehad te hebben een 8 maanden oud veulen gekocht. Helemaal zelf van mijn eigen geld ook zelf geregeld. Maar ik was er wel iedere dag, maar ik ging echt niet iedere keer met haar in de weer. Ik wilde haar gewoon veulen laten zijn mooi in de kudde, leeftijdsgenootjes, oudere merries erbij.
1 keer in de week echt uit de wei, borstelen, hoefjes geven, leren meelopen aan touw.

Ik zie eigenlijk geen probleem, want Belsje heeft echt wel de ervaring om een veulen op te voeden, zeker met de hulp die ze erbij krijgt.
Lijkt me een hele mooie kans die ze moet grijpen!
Natuurlijk wel over goed over nadenken, maar dat doet ze zeker wel lijkt me Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:33

Meestal gaan alle reacties hier van gooi je veulen in de opfok dat is het beste voor hem/haar.
Nu is er een veulen wat de opfok in gaat en dan is het weer niet goed Verward

Als jij een veulen koopt van pakweg een half jaar, ben je dan over 2 jaar zover met je school dat je echt kan beginnen?
Dat lijkt me het belangrijkste.
Want die eerste 2 jaar kan die lekker opgroeien tussen soortgenoten, in die weekenden bouw jij heus wel een band met je paard op, dus wat dat betreft niets mis mee toch?

Alleen moet je wel met zekerheid kunnen zeggen dat je als het paard 2 en een half tot 3 jaar is jij kan beginnen.
Als dat niet lukt zou ik er niet aan beginnen, als dat wel lukt, waarom niet?
Een heleboel veulens groeien op in een opfok *incl de mijne* en zien hun eigenaar nog minder dan 2 keer in de week.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:36

Haha! Ja soms snap ik het hier ook niet meer Haha!

Mijn paard is trouwens pas vorig zomer op haar 6e jaar beleerd, daarvoor heeft ze ook alleen maar in de opfok gestaan en 2 veulens gehad. Maar ja dat is weer erg offtopic Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:58

Belsje schreef:
Later heb ik natuurlijk wel tijd é mensen Haha!.

Nog enkele jaren en school zit erop, dan kan ik mij in de beestjes storten.

Hahahaha, dat riep ik ooit ook ja, toen ik nog last had van het gestress van de opleiding, maar de waarheid is dat ik toen juist heel veel vrije tijd had, en nu moest ik zo nodig vrachtwagenchauffeur worden en veel uren maken... (maar die trailer komt er wel snel op deze manier Haha! )

Maar in elk geval... ik denk op zich dat het prima zou gaan met dat veulen. Daar moet je juist niet te veel mee knuffelen. Lekker tussen de paarden laten opgroeien en af en toe wat omgangsregeltjes mee oefenen, zodat ie niet ineens alles hoeft te leren als ie "volwassen" is. Als je maar consequent bent met hem, en hij niet, als jij door de weeks op school zit, door en door verwent wordt door anderen.

Ben benieuwd wat je gaat doen, en in elk geval heel veel succes ermee!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 10:59

Ik heb dus nagedacht, en eigenlijk weet ik het nog steeds niet.

Ik weeg voor en nadelen tegen elkaar op.

Bvb financieel: veulen, "voedsel", hoefsmid, ontwormen, spaarpotje voor extra dierenartskosten, dekentje voor als ie ouder wordt, ....
Loopt aardig op allemaal tesamen, als ik dat geld wat ik op die tijd zou uitgeven, dan kan ik daar binnen x-aantal jaar een groot paard voor kopen. Waarvan ik weet wat het kan en wat de mogelijkheden zijn.
Bij een veulen is dat altijd een gok.

Maar ook voor mezelf, wie zegt dat ik stop met studeren? Wie weet mag ik wel doctoreren, wil ik mijn eigen praktijk opstarten, ... dan is er idd ook nog geen tijd ....
Dan heb ik ook iets van "NEE".

Volgens mij ben ik gewoon Lovers ... en dat is geen goede basis zegt mijn verstand me. Dan denk ik niet helder over dingen als geld, studies, maar ook "wat als bvb die staleigenaar overlijd", wat ga ik dan doen met mijn veulen?
Ik zou hem net kopen, omdat ik hem bij iemand kan zetten die ik 100% vertrouw, wat als ik hem ineens aan vreemden moet overlaten? Ga ik daar dan mee overweg kunnen.

Al bij al doet het mij dus nee zeggen, al was het nu voor mij een leuke kans. Mijn ouders die na 11 jaar eindelijk enige meewerking tonen en zelfs wilde sponseren ...
Maar wat heb ik aan sponsering als die nog 5 jaar op de wei moet staan als ik verder wil na mijn studies?
Niets toch ...

Gisteren misschien toch net wat te euforisch, maar ooit zal dat beest er staan Schijnheilig

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:03

bij een veulen is het belangrijk dat die de basis kan.dus gewoon halster om.gepoetst worden aan touwtje lopen.
veulen in de opfik doen is een goed idee.
maar als jij em dus daar wilt stallen alleen zou ik dat niet doen.
een veulen wil graag kunen spelen.
het is aan jou wat je het liefste hebt,een paard waar je meteen opkan..of zelf beleren.
je zou ook kunnen kijken voor een 1 of 2 jarige..
die zijn vaak al een beetje opgevoedt..
succes

Karaat_the_newforest op Instagram

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:52

Saskia9 schreef:
bij een veulen is het belangrijk dat die de basis kan.dus gewoon halster om.gepoetst worden aan touwtje lopen.
veulen in de opfik doen is een goed idee.
maar als jij em dus daar wilt stallen alleen zou ik dat niet doen.
een veulen wil graag kunen spelen.
het is aan jou wat je het liefste hebt,een paard waar je meteen opkan..of zelf beleren.
je zou ook kunnen kijken voor een 1 of 2 jarige..
die zijn vaak al een beetje opgevoedt..
succes

Ik weet het niet hoor... een veulentje opfikken lijkt me niet zo'n sterk plan... Tong uitsteken Schijnheilig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, NoorW, OlleBolle, YandexBot en 124 bezoekers