vriendin mag niet meer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

vriendin mag niet meer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 10:10

Mijn vriendin heeft een probleem. Door een val van een paard heeft ze een tussenwervelschijf in haar rug beschadigd. Hierdoor zit ze in de WAO (ze is 20) Hier was ze natuurlijk al boos over, en nu kwam de fysio van de week met dat ze niet meer mag rijden. Ze reed haar haflinger merrie op M2 Nivo (stamboekwedstrijden), en dressuur is haar grote passie. Maar het gaat gewoon niet meer. Als ze een goede week heeft kan ze 1x een kwartiertje intensief rijden. Maar daarmee hou je een paard niet in conditie en op Nivo. Ze heeft een bijrijdster, maar die heeft geen dressuurambities. Van de week heeft ze een kwartiertje op Jamaica gereden, en ze kan echt ontzettend leuk rijden.
Inmiddels heeft ze een westernzadel gekocht, zodat ze dan toch maar een beetje door de polder kan stappen. Wie herkent dit? En wie weet mogelijkheden (aangepast zadel o.i.d.)


lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:24

Jeetje wat verschrikkelijk zeg!
Ik kan je helaas niet helpen,maar jullie wel sterkte wensen!
_xx-Lundi

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:28

Ik herken het wel een beetje, heb dan geen beschadigde rug maar zit met reuma en ben sinds kort ook (weer) gestopt met het rijden..ik baal er ontzettend van maar wat niet kan dat kan niet.....helaas.
Voor je vriendin is het nog veel erger want die heeft een eigen paardje...maar wel fijn dat ze toch nog wat rond kan stappen.

Verder kan ik je niet helpen met info over een aangepast zadel.

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:33

Qua zadel heb ik geen idee, maar zou een 'gangen' paardje niks voor haar zijn?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 10:35

Haar reactie: Ik WIL geen gangenpaard, ik wil gewoon Floor! (haar haffie dus...)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:37

En als rijden niet meer gaat, gaan mennen? Een haflinger is een lekker veelzijdig paard, dus daar kan ze alle kanten mee op.

Verder zijn er ook dressuurmenwedstrijden, dus kan ze ook verder op wedstrijdgebied Lachen.

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:54

Een rugbrace wil ook nog wel eens helpen. Een vriendin van mij heeft 3 jaar geleden een wervel gebroken, is geopereerd en heeft daarna ook met een brace gereden. Geeft een goede ondersteuning!

Zie bv http://www.despil-active.nl/nl/dept_86.html

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:56

Mijn moeder heeft 2 versleten tussenwervelschijven. Hiermee kon en mocht ze ook niet rijden. Toen heeft ze op doktersadvies een corset laten maken voor haar rug. Hiermee zou ze wel mogen rijden. Dat doet ze niet, want dat corset is veel te stijf om goed te kunnen zitten. Nu rijdt ze helemaal niet mee.

Don't dream your life, live your dreams!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:59

Als ik in haar schoenen stond, dan zou ik stoppen met rijden.
Om als 20-jarige in de WAO terecht te komen is geen pretje, en paardrijden zou dan toch minder belangrijk zijn dan mijn gezondheid en toekomst op het gebied van werk.
Eerste prioriteit zou zijn om weer zo te kunnen functioneren dat ik weer aan het werk zou kunnen, mits dat natuurlijk mogelijk is.
Ik vraag me ook af in hoeverre je bijv. je uitkering op het spel zet als je wordt ontraden om te rijden maar dat toch doet.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:26

Ik heb ongeveer hetzelfde, mocht 7 jaar geleden al niet meer rijden.
7 Jaar geleden had ik je precies kunnen vertellen wat er mis mee was, nu weet ik het eff niet meer Verward
Ben dus onlangs weer begonnen *dat vertellen we dus mooi niet aan de huisarts Haha! *

Ik heb er zelf ook geen oplossing voor, maar merk wel dat mijn rug juist sterker aan het worden is nu.
Lang rijden redt ik niet, mijn rug vermoordt me als ik dat doe.
Wel gaat het steeds beter, geen flauw idee hoe dat komt, na het rijden heb ik wel echt spierpijn in mijn rug, doet best wel pijn soms.

Een andere bijrijdster erbij misschien een optie?
Zodat je paard wel op niveau kan blijven maar zij zelf minder hoeft te rijden.
Misschien is het toch iets wat langzaam opgebouwd zou kunnen worden, maar dat zou ze aan de fysio moeten vragen.

Succes in ieder geval ermee, weet wel hoe frustrerend het is zoveel te willen en dan uiteindelijk blij te moeten zijn met dat weinige dat maar kan.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:07

Wenny hier op bokt heeft een hernia en die kan dus ook
niet rijden en heeft een bijrijdster (mn zusje) ze rijd
wel afentoe maar het lijkt me ook echt drama om niet meer
te mogen rijden!!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:41

Tsja.. om eens een eerlijke reactie te geven vind ik het eigenlijk best jammer dat Timon zo klein is. Ik mis het rijden ook wel, maar voor mij is mennen DE grote oplossing. Misschien kan ze daar eens over nadenken?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:47

Mijn moeder heeft ook een hernia gehad en heeft nu 5/6 ruggenwervels beschadigd (niet dor de hernia hoor). Ze heeft nu een apparaatje die de pijn bestrijd, dat helpt heel erg. Ze kan gewoon recreatief rijden, wedstrijden wil ze niet meer, en less ook niet. Helaas is Bel wel te 'druk'voor haar. Maar op paarden met een vlakke gang kan ze heel goed rijden.

Ze denkt er ook over om een band te kopen die steun in je rug geeft, is dat niet wat voor je vriendin?

sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:29

Ik ga van de week foto's laten maken van mijn rug want ik heb 2jaar na een val met pony nog steeds last van mijn rug (de ene dag meer als de ander) maar hopelijk kan ik wel blijven rijden!! En mennen is niks voor der?

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:51

Even een update, aangezien de vriendin in kwestie nu hier zit Haha!

het is dus niet zo dat ze nu nog intensief rijdt, dat gaat gewoon niet. Dat kwartiertje op Jamaica was zomaar voor een keertje (waarna ze trouwens vreemdgenoeg weinig last van haar rug had). Ze heeft haar westernzadel inmiddels ingerolen voor een australian stock, en hier zit ze veeeeeel beter op. Voldoende iig voor stapritjes.
Een andere bijrijder is geen optie, omdat het nogal banketstaaf is dit meisje, die het verder prima doet, de laan uit te sturen omdat ze geen wedstrijdambities heeft.
Ze krijgt een brace, en is in afwachting van een kliniek in nijmegen waar ze vermoedelijk geopereerd zal worden. Dan is het afwachten.
Echt rijden is er niet meer bij voorlopig. Maar ze is allang blij dat ze dmv dit zadel iig een beetje rond kan stappen op Floor.
Verder heeft ze mij gevraagd of ik haar een beetje wegwijs wil maken op het gebied van Vrijheidsdressuur.
Mennen vind ze absoluut niet leuk, dus dat valt af.

Jullie allemaal namens haar bedankt voor de reacties

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:49

Ik heb mijn rug ook beschadigd door een val van een paard. Twee keer eigenlijk. 1e keer op mijn 12e en de 2e keer in januari dit jaar. Ik heb mijn onderste wervel beschadigd en ik ben te beweegelijk in mijn onderrug.
Ik merk dat ik juist in stap veel last krijg.
Als ik jou vriendin was zou ik eerst alles 100% zeker weten voordat ik weer begon met rijden.

Ook bekend als Kim20!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:58

Kan ze niet los werken aan de dubbellonge? en dan alleen de oefeningen rijden? Aan de lange lijnen en de dubbellonge kan je heel wat oefeningen doen om je paard te trainen zonder dat je erop zit. Hoeft ze niet zo lang te rijden, of alleen te rijden als ze een goede dag heeft.
Verder zou ik heel voorzichtig zijn met je rug, je hebt er maar één. De rest van je leven in een rolstoel omdat je zo nodig tot je 30e moest paardrijden is ook nix.
Heeft ze al eens een second opinion gevraagt bij een andere arts? Sommige artsen kijken wat anders aan tegen het paardrijden. Ik ben zelf onder behandeling van een manueel therapeut, misschien is dat wat, alhoewel hij ook niets kan met een beschadiging ben ik bang.
Veel sterkte in ieder geval

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:27

Hoi,

Ook hier weer zo'n rugpatiënt Knipoog . Zowel een hernia als een wervelfractuur (ja moet je maar op een paard blijven zitten i.p.v. ernaast gaan liggen).

Ik kreeg ook op een bepaald moment van mijn fysio het advies om maar te stoppen met dat paard want die was de schuld van mijn rugproblemen. Hoe bedoel je... erg kort door de bocht! Boos!

Toen ben ik inderdaad een tijd gestopt, wat voor geen meter hielp en waardoor mijn humeur ook eens naar het nulpunt daalde Verdrietig .
Na mijn ongeluk moest ik revalideren, ben ik vervolgens intensiever gaan fitnessen (vooral gericht op rug en buikspieren OK dan! ) en weer voorzichtig gaan paardrijden. Ik ben toen wel anders gaan rijden, vooral richting Centered Riding. Hierdoor ben je veel meer met je houding en zit bezig en dat scheelt echt enorm veel.

Ik bleef toch lichte problemen houden en ben tenslotte bij een osteopaat terecht gekomen. Dat was echt super.

Mijn tip: niet opgeven (da's zonde en je mist dan zoveel leuks), aangepast paardrijden bijvoorbeeld m.b.v. Centered Riding en Integrated Riding. Hierbij let je veel meer op je eigen houding en zit (zoek wel een goede instructrice ). En probeer je spieren te versterken door te gaan krachttrainen.

Uiteindelijk kon ik gewoon weer wedstrijden rijden. Haha!

Succes

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:28

Kan ze wel pijnloos lopen? Misschien dat lange teugel werk dan wat voor haar is. Op doe manier kun je heel intensief en dressuurgericht bezig zijn met je paard zonder dat je je rug belast.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:36

Het is in duitsland en niet alle verzekeraars vergoeden het maar hier doen ze discusprothesus.
Ze doen er ook endoscopische hernia operaties(is ook al mogenlijk in nederland maar dan wel op een iets andere manier.


http://www.alphaklinik.nl/

Het is natuurlijk wel de vraag of ze hiervoor in aanmerking komt.


en voor praten met lotgenoten is er de www.nvvr.nl

Ook veel info te vinden over allerlei rugklachten.

Als je te horen krijgt dat je niet meer mag rijden is dat onwijs klote gewoon.
Mijn arts ziet me liever ook niet meer op een paard, maar gek genoeg voelt mijn lijf nu beter aan nu ik 2x gereden heb.

Ik verwacht dus ook met een paar maanden (misschien wel weken maar laat ik voorzihtig doen) weer volop te rijden.

Dat ze in een westernzadel beter zit kan ik me voorstellen omdat je in zo'n zadel een minder gedwongen zit hebt. Ik ben daarom ook erg blij dat ik er ook een heb.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:57

Hier ook een rug patient.
Na mijn men ongeluk met Eirian heb ik 6 weken moeten liggen met verschoven rugwervels, de doktoren in het ziekenhuis zeiden dat ik nooit meer zou kunnen rijden en het was nog maar de vraag of ik uberhaupt nog wel goed zou kunnen lopen omdat de verschoven wevels instabiel waren o.i.d. ze verschoven dus steeds weer, ook als ik op Kevin alleen maar ging stappen.
Ik heb me er bij neergelegd en wilde alleen nog maar mennen en dat wilde ik hier ook zeggen alleen lees ik dat ze dit absoluut niet wil.
Inmiddels ben ik bijna 1.5jaar verder, heb 3 maanden geleden een hele goede fysio gevonden die zelf ook altijd in de paarden heeft gezeten en dus heel goed begrijpt dat ik kost wat het kost weer wil rijden.....en nu na 3 maanden intensieve therapie en veel spier versterkende oefeningen heb ik nu al 3x op Kevin gereden!
De eerste keer alleen stappen en steeds een stukje verder, 2e keer een drafje erbij en de 3e keer heb ik zelfs een galopje gepakt, zonder pijn!
Ik moet het heel langzaam opbouwen maar het gaat mij echt lukken!
Wat mij heel erg heeft geholpen wat betreft zadel is zonder zadel te rijden, dan kan ik het best mijn zit aanpassen.
Op mijn Engelse VZ zadel zit ik absoluut niet goed en op mijn western roper zit ik veel te ver naar achteren en krijg een soort van knik in mijn rug.
Vandaar dat ik aan het sparen ben voor een Torsion, dat komt voor mij toch het dichtst bij het zonder zadel rijden want dat kan ik wel blijven doen maar met die tank van mij durf ik het op een buitenrit niet aan, veel te link zonder zadel!
Wat ze nu heeft, een Stock is ook een goede keus, een kennis van mij heeft ook al mega lang rug problemen en zit met een stock veel beter, helaas is dat voor mij dus geen oplossing.

Ik hoop dat ze het met een stocksadle wel redt en het dresuur rijden kan vergeten, ik wilde heel graag springen met Kevin maar dat kan ik nu ook wel vergeten maar ik ben ontzettend blij dat ik toch over een tijdje weer een lekkere buitenrit met hem kan maken, dat is voor mij veel belangrijker dan wedstrijden rijden

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:22

Ik ben dus ook een rugpatient (nek maar even buiten beschouwing gelaten)
Bij mij zijn 2 tussen wervelschijven versleten (door e proberen te vliegen tijdens het paardrijden....)icm hypermobiel (=alle gewrichten kunnen overstrekken) zijn. Ik heb op mijn 17e te horen gekregen dat rijden afgelopen was, operatie geen optie (toenertijd en nu nog niet) eens in de zoveel tijd lig ik 2 weken plat.....hernia, en gelukkig doordat ik hypermobiel ben schuift het een en ander weer op zijn plaats. tijdens de zwangerschap van mijn 2e ook nog eens bekkeninstabiliteit. Ja hoor er kan nog meer bij....

eens besmet met paarden, altijd besmet.
Dus paardje gekocht voor het mennen.... kan aan het tuig gelegen hebben maar na een poosje mennen, incl op en aftuigen, liep ik met de handen op mijn knieen... dus was voor mij geen optie. Dus maar weer rijden.....men zegt je verleert het niet, nee zeker niet, maar als je benen dan niet dan doen wat je wilt (kon ik niet vanwege de pijn) heeft het paard geen lol en ikke ook niet.... Dus paardje verkocht, ponny's gekocht en nu hebben we 1 fokmerie, een 4 jarige (rijponny van mijn dochter), 2 veulens en een 1.5 jarige...

Advies voor je vriendin:
Alles proberen en luisteren naar je lichaam.

Kreeg ooit een van de schoolarts te horen dat ik moest stoppen met rijden. Meisjes die paardreden kregen een te nauw bekken en daardoor moeilijkheden tijdens een eventuelen bevalling....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:23

ik heb 7/8 weken geleden een ongeluk met mijn paard gehad wij hadden net 3 weken een nieuw paard en die is er met me vandoor gevlogen en over 2 meter buis gesprongen maar hij nam voordat die sprong al 3 meter vantevoren de sprong hij is wel over de buis gekomen maar is zelf gevallen en ik lag een meter voor hem ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en heb 2 operaties gehad omdat mijn pols helemaal doormidden lag (dus gebroken)!
Mijn moeder heeft direct gezegt je mag niet meer rijden maar ja voorlopig doe ik dat niet meer, maar ga ik lekker mennen en wedstrijden rijden met de kar.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik weet hoe ze zich voelt

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:33

Noem me eigenwijs maar ik rij ook gewoon paard ondanks mijn dubbele hernia en nagenoeg alle tussenwervelschijven versleten. Sterker nog: ik ben JUIST gaan paardrijden daardoor.
Mijn arts adviseerde mij om zo min mogelijk te doen en ik kreeg een brace. Mijn arbo arts wilde me afkeuren. Mijn fysiotherapeut verbood zo'n beetje alles.
De brace maakte me slap, ik kon niets meer als ik hem uit deed. Ik werd stijf en kon me nauwelijks nog bewegen. Dit wou ik niet en heb daarom de brace weggedaan en ben gaan sporten. Ik heb mijn rug en buikspieren sterk gemaakt en ben daarna gaan paardrijden om mijn rug en bekken beweeglijkheid te geven en mijn houding te verbeteren. Het werkt prima! Tuurlijk heb ik ook mijn grenzen..

In het land der blinden is eenoog koning!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 49 bezoekers