Hoe achterwaarts aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Hoe achterwaarts aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:23

Jaa ik heb net 2 winst in de L1 gehaald op mijn eerste L1 wedstrijd. Dus lijkt het mij verstandig om maar eens met het achterwaarts te beginnen, als het net zo snel gaat als in de B ben ik nl zo aan de L2 toe..

Buiten gaat ze rap achterwaarts als ze wat eng vindt Maar in de bak krijg ik het niet voor elkaar. Bloos Wie heeft er tips hoe ik het achterwaarts kan gaan oefenen?? Over een weekje heb ik weer prive les dus ga het ook voorleggen aan mijn instructrice maar voor die tijd kan ik mis ook al wat oefeningen doen.

Alvast bedankt


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:37

- aan de hand, het paard vaak terug zetten met de woorden "terug". Je duwt het paard terug en oefent met het halstertouw/teugel druk naar achteren uit;
- Ik doe het aan de dubbele longeerlijn. Ik ga er achter staan en zeg ook weer "terug" en krijg ze zo gemakkelijker achterwaarts terwijl ze nog nageven ook;
-iemand legt een balkje voor je paard en rolt deze naar achteren zodat het paard achteruit loopt. Uiteraard weer terug zeggen, zodat het paard het woord met de daad gaat associeren.

Uiteraard flink belonen al is het maar een gering stapje.

De hond is de betere mens

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:51

idd zoals desiree zegt. zo heb ik het mijn paard van 15 ook geleerd Haha! die weigerde echt om achterwaarts te gaan. en het woordje recht achteruit kende die al helemaal niet.

ik kreeg ook de tip om het op stal te oefenen en weer met de woorden terug enzo.
in de bak hebben sommige paarden een mentaliteit van hier moeten we werken. en als ze in stal staan, zijn ze 'thuis' dat kan ontspannend werken, dus heeft je paard niet het idee van ik moet werken, o jee wat moet ik nu..

hielp bij mij ook goed.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:08

Achterwaarts aanleren Verward Kunnen paarden van nature al hoor Tong uitsteken .
Dus alleen de ruiter moet nog leren welke hulpen ze moet leren gebruiken om het paard achterwaarts te laten gaan. Dus alleen met lichaamshulpen: bepaalde lichaamshouding en gewicht. Een paard loopt altijd onder het gewicht van de ruiter. Dus als de ruiter een bepaalde positie aanneemt wordt de drukverdeling anders en dus ook het gewicht. Daardoor gaat het paard anders lopen, bv. harder, zachter, naar links, rechts, stoppen, halthouden enz. Hierdoor heb je geen ander soort hulpen nodig (teugels!).
Paarden hoeven het dus niet te leren, tis een natuurlijke gang

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 15:25

schaapjuh schreef:
Paarden hoeven het dus niet te leren, tis een natuurlijke gang

Nou Schaapjuh dat moet je dan maar aan mijn paard vertellen, op ieder ander paard lukt het me echt maar mijn paard verzet geen stap Schijnheilig ... Maar oke speciaal voor jou hoe leren de hulpen te assioseren met het achterwaarts gaan. *LOL*

Enne Desiree en gekke_koei bedankt hoor voor de tips ik ga het proberen.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:40

monique05"]
[quote="schaapjuh schreef:
Paarden hoeven het dus niet te leren, tis een natuurlijke gang

Nou Schaapjuh dat moet je dan maar aan mijn paard vertellen, op ieder ander paard lukt het me echt maar mijn paard verzet geen stap Schijnheilig ...
[/quote]
Paard krijgt wss de verkeerde hulpen waardoor het paard niet op de juiste manier (achterwaarts) reageerd.

Citaat:
Maar oke speciaal voor jou hoe leren de hulpen te assioseren met het achterwaarts gaan. *LOL*


Het paard hoeft niet die hulpen te assioceren want die loopt altijd onder het gewicht van de ruiter, omdat ie anders z'n balans kwijtraakt. De ruiter moet dus leren om zó gaan zitten dat de beweging van het paard naar achteren gelegd wordt. Dus het tegenovergestelde van voorwaarts gaan.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:31

Als je paard een stukje opvoeding mee heeft gekregen kent hij de termen 'terug' en 'om' net zo goed als 'voetje' en 'kom maar'.
Onder eht zadel kun je daar dankbaar gebruik van maken.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:53

idd eerst op je stem leren achteruitgaan. dan met iemand erop en iemand ernaast. en dan met alleen iemand erop. wel goed belonen als ie t doet

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:04

Ik heb het mijn 4 jarige ook net geleerd en ben ook begonnen met in de omgang terug zeggen en hem terug duwen. Toen ie dat deed en hij het halthouden ook netjes deed (vind ik wel belangrijk, dan is aw ook makkelijker) ging ik in het zadel aw met hem doen. Eesrt paar keer gewoon halthouden. Dan halthouden en met lichte druk op de teugel en beide benen ietsje naar achteren vragen en terug zeggen, gewoon steeds zeggen terug, terug. Doet ie 1 pasje, weer halthouden en flink belonen. Dan weer voorwaarst rijden, even iets anders doen en weer een keer proberen op dezelfde manier. Maar heel belangrijk is wel (kwam ik zelf ook achter) dat je je handen laag houd en voorzichtig vraagt. komt ie dan heel sterkt tegen de hand, vraag je m er eerst weer dooheen. Niet achterwaarst gaan als ie met zijnhoofd een eind in de luct staat, dankan ie nooit goed aw gaan. Ik hoop dat ej er wat aan hebt. Mijn paard begon ook heel moeilijk, hoofd omhoog en scheef achteruit. Maar elke goeie pas belonen en daarna weer paar keer halt gaanhuden zonder aw te gaan en ze snappen het heel snel. Mijn paardje doet nu met gemak 5-6 passen aw zonder verzet en hij blijft redelijk recht (wordt aan gewerkt)


dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:30

Desiree schreef:
- aan de hand, het paard vaak terug zetten met de woorden "terug". Je duwt het paard terug en oefent met het halstertouw/teugel druk naar achteren uit;
- Ik doe het aan de dubbele longeerlijn. Ik ga er achter staan en zeg ook weer "terug" en krijg ze zo gemakkelijker achterwaarts terwijl ze nog nageven ook;
-iemand legt een balkje voor je paard en rolt deze naar achteren zodat het paard achteruit loopt. Uiteraard weer terug zeggen, zodat het paard het woord met de daad gaat associeren.

Uiteraard flink belonen al is het maar een gering stapje.


Hier ben ik het ook mee eens,
Zo heb ik het mijn verzorgpony wel lang geleden ook geleerd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers