maneneczeem,koopvernietigend gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

maneneczeem,koopvernietigend gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:10

ff een vraagje dus,
want vroeger was dit namelijk wel zo, als een paard schuurt moet de eigenaar dat erbij zeggen, en anders is het een koopvernietigend gebrek,
wie heeft daar ervaringen mee??


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:19

Mmm ik had daar nog nooit van gehoord wel luchtzuigen enzo

...Dreaming with my eye's wide open...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:21

jah , ik weet dat er een aantal dingen zijn , ik vraag me af of zomerschuren daar ook onder valt
volgensmij moet dat wel bij verkoop vermeld worden, want dat krijgen ze meestal voor hun derde jaar toch?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:24

Volgens mij is dat wel een "gebrek". Dit kunnen ze verhullen..totdat jij je paardje thuis hebt en je komt erachter. Verward
Zeker weten doe ik niet, wel van gehoord.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:30

Het is kooponbindend. Maar dan moet je wel kunnen aantonen dat hij paard/pony het ook al voor de aankoop had. Daarom is het zeker verstandig dit soort gebreken wel te melden bij de verkoop, scheelt een hoop ellende achteraf.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:33

ja idd, ik zou het er ook bij zeggen nl!
ik ben nl een paard aan het kopen die duidelijk de staart kwijt is geweeest vd zomer
maar de eigenaar beweert voet bij stuk dat dat niet zo is.....

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:37

Heb mijn boek van gerechterlijke diergeneeskunde erop nageslagen, maar ben het daarin niet tegen gekomen.
Zou dus echt niet weten of dit wel of niet een koopvernietigend gebrek is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:16

mm jammer, maar iig wel bedankt marije!!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:36

Volgens mij is het geen koopvernietigend gebrek. Luchtzuigen e.d. zijn dat wel, evenals hoefkatrol e.d.
Het probleem met manenexceem is dat je het in de winter dus niet ziet. Koop je in de winter een paard, dan kan het paard zich in de zomer opeens helemaal kaal schuren. En toon dan maar eens aan dat het paard het al had voor de koop.
Ik zou er niet mee willen zitten.
Wat je wel kunt doen als dit werkelijk het paard van je dromen is, is om het schriftelijk vast te leggen, dat als blijkt in het voorjaar dat het paard manenexceem heeft, dat de koop ongedaan gemaakt wordt.
Maar ik weet niet of je met deze ellende wilt zitten, want je kunt ook vreselijk gehecht zijn geraakt aan het paard.
Bij twijfel gewoon niet doen, er zjin meer paarden in het land.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:39

mm nou het paard kost niet zoveel en ik heb al een paard met zomer eczeem dat ik heel goed kan voorkomen door haar binnen te houden en een vliegendeken op te leggen, maar aangezien de eigenaar zegt van niet, terwijl het volgens mij wel zo is, wil ik wat van de prijs af kunnen halen, snapje?
en echt op zoek naar een paard ben ik ook niet,deze kwam per toeval op mijn weg en het beest spreekt me erg aan, het klikt nogal zeg maar.
dus vandaar dat ik toch geinterresseerd ben..

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:42

Ik heb 2 jaar geleden Jaike gekocht, de bovenkant van haar staartwortel was helemaal kapot. Tijdens de keuring zei mijn veearts dat dit dus staartexceem kon zijn in haar manen zaten ook korte plukken.
Mijn veearts heeft gezegd dat hij haar niet zou kopen als hij in mijn schoenen stond. De verkoopster zei van geen staart en maanexceem af te weten. Toch heb ik Jaike gekocht, haar staart en manen zijn nog steeds aan het aangroeien ze heeft in ieder geval geen staart en maanexceem.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:48

ja en net als afgelopen zomer, die was zo heet en zoveel vliegen , het kan dus zijn dat ie daardoor heeft geschuurt....

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:08

is dit hetzelfde paard als waar je een tijdje geleden een topic met fotos over had??
ben nm nog steeds benieuwd als het doorging of niet

ONDERSCHRIFTLOOS

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:11

Ik zou gewoon het voorstel doen aan de verkoper, van een clausule in het verkoopcontractje op te nemen dat als blijkt dat het paard exceem heeft, de koop teruggedraaid kan worden en je je geld terugkrijgt... (zoals nog al is aangehaald iets hoger in dit topic Haha!)

En dan merk je zelf wel hoe de verkoper hier op reageert... als hij er zo zeker van is dat het paard geen exceem heeft zal hij ook niet moeilijk doen over zo een clausule... heeft het paard wel exceem, denk ik niet dat hij zo blij is met zo een clausule... En dan weet jij ook genoeg en kan je beginnen met het afdingen Knipoog

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 17:14

alja, ik ben er nog mee bezig dus,kheb haar vandaag weer gereden, alles is verder okej, alleen dat schuren ......
en die clausule is idd een goed idee, maar jah het is niet veel geld wat ze moet kosten, ik kan wel gewoon bij de eigenaar bluffen dat het dus wel een koopvernietigend gebrek is....


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:27

Eigenlijk is het jammer dat het "schuurseizoen" net voorbij is.
Als het paardje zomerexceem heeft, dan kom je er pas over een half jaar achter.
En dan ben je er waarschijnlijk al zo aan gehecht dat je er geen afstand meer van wilt doen.
Zou het niet beter zijn om voor een "geld-constructie" te gaan ?
Dat je een bepaald bedrag afspreekt dat jij uitgekeerd krijgt als je paardje exceem blijkt te hebben ?
Van dat geld kun je je paard weer een goede behandeling tegen exceem geven, en je vermijdt het nogal vervelende onderwerp van de koop ontbinden.
Wat het ook mag worden: veel succes !

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:34

jah idd dat zou ook een optie zijn, maar nogmaals het is geen hoofdprijs wat ik ervoor moet betalen en ze is dragend,
en afstand kan ik er dus wel van doen, want als ze niet geschikt is voor de cross, dan verkoop ik haar weer .
het veulen wat er evt in zit dat verkoop ik zowiezo.
en mijn merrie die heeft het ook en bij haar kan ik het goed onder controle houden met een vliegendeken en sn8s binnen te zetten.
maar wat jij zei oscar dat zal ik in gedachtten houden, ik bel hem morgen of overmorgen op(e eigenaar)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:53

Ik ben gaan informeren en volgens een kennis van mij (advokaat) is het geen onbindend onderwerp. Hij is een paarden liefhebber en kwan met de volgende stelling:
Stel dat je een paard gaat kopen in het noorden of een die zijn hele leven aan de kust is geweest. Paard verhuist naar het binnenland en na verloop van tijd ... en dit hoeft niet meteen de volgende zomer te zijn maar kan ook enkele jaren daarna zijn ... toont paard een allergisch reactie op de muggen met gevolg dat het zomereczeem krijgt. De eerste eigenaar kan niet in gebreken gesteld worden want die heeft een 'gezond' paard verkocht.
Indien de paard deze probleem had voor verkoop, en dit moet bewezen worden door getuigen (schriftelijk), dan kan men proberen de koop te laten ontbinden maar de vraag (rechtelijk) zal altijd blijven van waarom de koper niet hierachter gevraagt heeft of zich heeft laten informeren achter de mogelijkheid.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 21:13

dankjewel peterina !

mm dan moetk een andere manier verzinnen om de prijs naar beneden te halen Knipoog nee geintje
ik zit er gewoon mee dat ik een afgeschuurde staart zie en hij zegt dat het niet zo is......ik bedoel, wat verzwijgt ie dan nog meer ??:\

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:44

ik meende gelezen te hebben dat het wel een verborgen gebrek is en dus wel degelijk koopontbindend. wwet niet meer waar het in stond...
Overigens, paarden met echte eczeem hebben op dit moment nog wel degelijk duidelijke tekenene van eczeem als ze daar last van hadden van de zomer! Mijn pony schuurde vorige week nog, ondanks eczeemdeken... Heb hem vandaag toch maar afgedaan i.v.m. constante regen (regendek had ik erover, maar het werd van binnen nat door de eczeemdeken eronder) en hoop dat het goed gaat met de jeuk vannacht...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:15

Afgeschuurde staart kan van een paar oorzaken, bijvoorbeeld eiwit allergie of schurft (aanwezig of gehad) of door 'verzorging' van andere paarden.
Ik heb een merrie die als zij te veel heel jong gras krijgt (eiwit dus) begint ze te schuren; dacht eerst aan eczeem maar een paar dagen magere wei en het was gedaan, heeft ook dezelfde probleem 'swinters bij te hoge eiwit voer.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:19

Verborgen gebrekken hebben in het algemeen te maken met 'gebruiks' gebrekken of 'gedrags' gebrekken. Zomereczeem heeft geen invloed (omdat de eigenaar maatregels/verzorging kan treffen) op het 'gebruik' doelstemming of het 'gedrag' van paard. En daarom zou het, volgens mijn kennis, geen aanleiding zijn tot onbinding.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 06:26

Hier in de buurt moest iemand een paard na een hele tijd terugnemen omdat het paard zomereczeem had. Het heeft hier toen nog in de kranten gestaan.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:07

Een kennis van mij moest zijn paard ook terugnemen omdat het zomereczeem bleek te hebben.... Het paard is op bijna 1-jarige leeftijd verkocht.
Ik heb daartegen een paardje verkocht dat hier schuurde (volgens de verkoper had ze nooit geschuurd) bij de nieuwe eigenaar tot op heden niet gedaan...

Citaat:
Verborgen gebrekken hebben in het algemeen te maken met 'gebruiks' gebrekken of 'gedrags' gebrekken. Zomereczeem heeft geen invloed (omdat de eigenaar maatregels/verzorging kan treffen) op het 'gebruik' doelstemming of het 'gedrag' van paard. En daarom zou het, volgens mijn kennis, geen aanleiding zijn tot onbinding.


Dan zou dit ook gelden voor (sommige) paarden die weven en/of luchtzuigen, want ook hier kan de eigenaar maatregelen treffen of de verzorging aanpassen.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 07:51

een van mijn paarden doet het ook, die heeft heel de zomer snachts binnen gestaan en overdag met vliegendeken buiten, toen het kouder werd is ze naar mij thuis gegaan, daar heb ik een inloop stal, ik doe dat dek af en een winterdeken op en ja hoor hoppa mevrouw schuurt d'r manen kort! terwijl ik het heel de zomer tegen heb kunnen houden , dus sja het kan zijn dat sommige eczeem paarden nu nog schuren.....pff ik twijfel er nog flink over, maar dat paard loopt echt niet weg


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 24 bezoekers