Onderhals, exterieur? of training?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Onderhals, exterieur? of training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 10:15

Tja, dit kan bij UZ, Bji FA en hier, toch maar hier, en anders wordt het vast wel op de juiste plaats gezet Haha!

Mijn "verzorgpony" (4 jarig ruintje van ongeveer 120cm hoog) heeft een behoorlijke onderhals. Is een onderhals een exterieurfoutje of is het dmv training op te lossen? (zo ja, hoe?)


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:48

Een onderhals kan komen doordat het paard op de verkeerde manier is gereden; veel paarden die veel met slof zijn gereden zie je een flinke onderhals hebben. Deze paarden lopen vaak niet over de rug en met teveel spanning in de hals. Bij Iwaldo was het een kwestie van spierbouw veranderen: toen ie beter nageeflijk ging lopen en over de rug, kwamen er spieren bovenop de hals (hals-nek, wat was het verschil ookalweer? Haha! ) Doordat hij daar spieren kreeg was het makkelijker voor hem om die onderhalsspieren los te laten dus is die afgenomen. Ik neem niet aan dat je deze pony rijdt dus zou ik dmv longewerk de juiste spieren proberen te ontwikkelen!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:20

Paddy had al een beetje een onderhals, op 2,5 jarige leeftijd dus voordat ze gereden werd. Het is denk ik ook een beetje de manier waarop de hals op de romp staat. Want een onderhals kan inderdaad gepaard gaan met exterieur. Dit is niet prettig voor de ruiter: het paard heeft dan een iets moelijkere hals bij het nageven. Maar je kunt een onderhals er ook aan rijden ja.

De hond is de betere mens

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:23

Mijn hengst had ook een onderhals (met één jaar al). Nu we af en toe dressuurrijden is het weggetrokken (hij is nu 4,5 jaar).

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:51

Dizzy schreef:
Mijn hengst had ook een onderhals (met één jaar al). Nu we af en toe dressuurrijden is het weggetrokken (hij is nu 4,5 jaar).


Dit had Par ook, wij noemden het gewoon een speknek Haha!
Nu ze beweging krijgt en ingereden wordt trekt het weg.

Is denk wat anders dan echt een onderhals, want dat zijn toch gewoon spieren op de verkeerde plaats Verward dacht ik (ik=blonT)

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:13

Onderhals is dikke spieren aan de onderkant van de hals, waardoor deze bol is, i.p.v. hol. Bol moet de hals zijn aan de bovenkant.

De hond is de betere mens

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:10

De merrie die ik rijd heeft een onderhals door het luchtzuigen. Vooral het eerste halfjaar zaten deze spieren nogal in de weg. Daarna werd het langzaamaan beter en komen de spieren nu óp de hals te zitten in plaats van dat ze eronder bungelen. Al zullen ze nooit helemaal weggaan zolang ze luchtzuigt Verdrietig

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:09

bij mij net hetzelfde. ze blijft luchtzuigen, dus die onderhals blijft eraan
en bovendien heeft ze helemaal niet veel bovenop. niet mooi

Enya - Daya :-)

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:15

ponyzotje schreef:
bij mij net hetzelfde. ze blijft luchtzuigen, dus die onderhals blijft eraan
en bovendien heeft ze helemaal niet veel bovenop. niet mooi


Mwah, luchtzuigen hoeft niet per definitie een onderhals te geven. Ik heb er ook 1, en die heeft een mooie kap erop....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:24

bij deze dus wel, jammer genoeg. ze gaat ook helemaal 'hangen' aan het voorwerp waaraan ze luchtzuigt. en ze doet het constant. misschien daarvan haar onderbeet, wie weet Haha! nee, maar ze doet het heel veel.

enja, daarenboven is ze verkeerd gereden, dus dat speelt ook wel een rol ja.

Enya - Daya :-)

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:20

Tyrza"]
[quote="ponyzotje schreef:
bij mij net hetzelfde. ze blijft luchtzuigen, dus die onderhals blijft eraan
en bovendien heeft ze helemaal niet veel bovenop. niet mooi


Mwah, luchtzuigen hoeft niet per definitie een onderhals te geven. Ik heb er ook 1, en die heeft een mooie kap erop....
[/quote]

Hoeft ook niet per definitie. Die van mij heeft een onderhalsje, maar ook best een kap op de hals. Dus een beetje een combinatie van. Lastig te rijdn in de aanleuning, maar dat wordt al veel beter, wat je dus terug ziet in de hals.

Bij die merrie zie je duidelijk een verschil in de zomer en winter. In de winter heeft ze veel meer onderhals, heeft ze een boxrand om steeds te luchtzuigen. In de zomer, op het land heeft ze die mogelijkheid niet en is die onderhals mionder erg.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:22

Andrew heeft al van jongs af aan een onderhals gehad. Door goed ontspannen rond te rijden (laag meestal) rijden werd het steeds minder en werden de bovenspieren breder. Hij staat nu 7 weken stil, en je ziet de onderhals echt weer groeien... Zonde... Heb zelfs zitten denken hem onder het wandelen maar touwtjes of elastiek om te doen zodat hij zijn spieren weer beter gaat gebruiken. helaas is hij nog kreupel in draf, en kan ik nog niet met hem aan het werk... Hij heeft een lage halsaanzet, en als hij zijn hoofd hoog houd (nieuwsgierig, druk etc) dan creëert hij dus bij zichzelf die onderhals...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 20:10

Bij deze de pony in kwestie (duidelijkste foto die ik van zijn hals heb)

Afbeelding

het gaat dus om een ongeveer 4 jarig ruintje (2 mnd geleden gecastreerd) van onbekende afkomst. Heeft behalve dekken nog niks gedaan

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:23

Volgens mij traint die van mij haar onderhals door regelmatig aan de grond genageld te staan als ze iets eng hoort / ziet of DENKT te bemerken Haha!

Dan staat ze als een keihard standbeeld aan de grond genageld met zo'n hoge gespitste kop.....
Pas moest ze een injectie van de paardendokter , ook dat hoge hoofd en alles spannen , krijg ik op veelzeggend toontje te horen : ''nou hij heeft wel een flinke onderhals zeg....''

Met rijden train ik hem er echt niet aan , ik rijd haar met een laag koppie.
En toch is die onderhals er nog steeds , alhoewel hij een stuk erger was 2 jaar geleden toen ik haar kocht Lachen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:12

Bij kleine pony's zie je het ook nog wel eens als ze over een te hoge deur heen moeten gluren.

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 21:14

Margreet schreef:
Bij kleine pony's zie je het ook nog wel eens als ze over een te hoge deur heen moeten gluren.

Ik weet niet hoe ie bij de vorige eigenaar heeft gestaan, maar bij ons staat ie buiten.... ("wij" hebben hem sinds mei)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:41

Veel arabieren hebben ook een onderhals van nature. Van boven hol en van onderen bol. Hertehals noemen ze dat. Afschuwelijk is het om te zien.

De hond is de betere mens

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 09:47

Mijn pony heeft dus aan allebei de kanten bol. Verward
Nouja, toen ik haar net kreeg was het bovenaan recht, en onder een klein beetje bol. Nu is het bovenaan lekker gespierd aan het worden maar de onderhals is er nog steeds. (ook al is het maar een heel klein beetje)
Ik denk niet dat dit door de manier van trainen komt, aangezien ze dit al had toen ik haar kocht (zo groen als gras) Maar dat het gewoon haar bouw is. Maar als ik aan het rijden ben is er ook niets van te zien, van die onderhals.


Sevilla

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:04

Een onderhals is vaak een combinatie van erfelijkheid en op de verkeerde manier gereden worden waardoor de bespiering verkeerd "getraind" wordt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:56

Sevilla schreef:
Een onderhals is vaak een combinatie van erfelijkheid en op de verkeerde manier gereden worden waardoor de bespiering verkeerd "getraind" wordt

inderdaad. Want een paard met onderhals is wat minder nageeflijk en zal die onderhals in de strijd gooien als hij niet wil nageven. als een ruiter dan wat te veel hand gebruikt en minder rijtechnisch is, dan wordt het tamelijk bevorderd.

De hond is de betere mens

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:10

die erfelijk idd, kan ook. een zoon van de merrie waar ik het over had heeft het inderdaad ook!

Enya - Daya :-)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:01

Denk idd dat het een combnatie is (kan zijn).
Regina had (heeft) ook een behoorlijke onderhals. Met het veel laag rijden wordt het wel langzaam maar zeker minder, maar ja het blijft er een beetje in zitten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:03

mijn Noriker heeft een enorme onderhals, maar hij was nooit bereden voordat ik hem kreeg en ik heb hem nog nooit met slof gereden.

Hij heeft wel voor de slee gelopen, in 1 t/m 4 span.


Bekijk ik nu een foto van zijn vader, dan zou ik toch denken dat het ook erfelijk is, want die heeft het nog veel erger.
Misschien is het ook nog een beetje afhankelijk van het ras, want ik heb vrij veel Norikers gezien de afgelopen 5 jaar en vrij veel met onderhals, ook "groene" paarden.

Mijn paard is nu in training, er komen nu ook spieren aan de bovenkant, maar dat het nou weggaat aan de onderkant, kan ik nog niet zeggen......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:36

Ik denk niet dat een onderhals ooit weg gaat. Zeker niet als dit een onderdeel is van het exterieur.

De hond is de betere mens

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:51

en hoe kijken jury's ertegenaan? letten ze er vaak op?

Enya - Daya :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers