Hoe reinigen jullie de zweetdekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Hoe reinigen jullie de zweetdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 21:52

Hoe reinigen jullie zweetdekens?

Aangezien mijn grote shetlander Tong uitsteken dekenmaat 215 heeft, heb ik aan behoorlijk lap stof als ik die wil schoonmaken.

Ik heb er twee. Eentje is van wol en de andere is een fleece.

Nu is mijn vraag hoe maken jullie die schoon. Wassen jullie die of laat je ze ergens reinigen?
Laatst bijgewerkt door Mickey op 06-10-03 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:53

gewoon in de wasmachine... 30 graden! werkt bij mij prima!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:55

Ik doe het gewoon in de wasmachine.
ZONDER wasverzachter.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 21:56

Volgens mij krijg ik die wollen deken er niet eens in Schijnheilig
Fleece zal nog wel lukken, maar hoe haal je al die haren eruit? Of stop je die gewoon zo in de wasmachine?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:02

hmm ik bortel ze wel f fuit en dan gewoon erin!
en die wolle anders stomerij als ie niet past in de wasmachine?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:09

Ik heb een hele dikke grote wollen deken die ik gewoon met de winterdekens naar de wascentrale heb gedaan en nu is hij weer prachtig schoon.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:09

Uitborstelen, uitkloppen, en in de wasmachine, idd op 30 graden zonder wasverzachter.
Je moet hem niet in de droger doen, anders blaas je je droger op (he, supertje Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:11

Ik stofzuig hem ff af.
En ook mijn statie deken, 1 maatje kleiner, past in de wasmachine op 30 graden met wolwasmiddel Lachen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:49

in de wasmachine, 30 graden met vloeibaar wasmiddel.
Wordt een beetje proppen af en toe maar ja..

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:55

Mijn dekens gaan toch echt naar de wasserij! Bleeeh al die haren in de wasmachine Misselijk .

Er zit er vast wel een bij jou in de buurt, maar die ik ken in Putten en Bussum halen en brengen ook door het hele land.

Als je met een aantal mensen meer dan 10 dekens hebt is dat zelfs gratis geloof ik.

Mocht je info nodig hebben PB me dan maar.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:58

Mijn maatje 175 past gelukkig wel overal in Knipoog
Eerst even in de droger (wel een speciale, waarin je aan kan geven dat 'ie koud moet drogen) waardoor alle haren linea recta het filter in gaan. Daarna op 30 graden wassen met wolwasmiddel. Uithangen om te drogen.
Schoon, haarloos en ruikt nog lekker ook Knipoog

Wel ff sokken om de gespen doen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 00:37

Heb een roterende borstel aan de stofzuiger en dat werkt perfect. Alle haartjes gaan er zowat uit. Was ze ook gewoon in wasmachine. Fleece gooi ik altijd wel wasverzachter bij. Dan is ie niet zo statisch nadien.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 09:53

Kiara schreef:
Ik doe het gewoon in de wasmachine.
ZONDER wasverzachter.


Ik ook, op 30 graden en daarna lekker uithangen (niet in de droger).

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:22

Mijn wollen deken past niet in de wasmachine, dus die moet ik laten reinigen. Alles wat in de wasmachine past gaat gewoon op 30 graden. Dat is bij mij altijd goed gegaan, geen problemen mee gehad.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:29

Mickey schreef:
Aangezien mijn grote shetlander Tong uitsteken dekenmaat 215 heeft, heb ik aan behoorlijk lap stof als ik die wil schoonmaken.


Een kleinere shetlander nemen Knipoog . Bij mij passen er 3 zweetdekens te gelijk in de wasmachine. 2 winter/stal dekens passen ook er tegelijk in Tong uitsteken .

Ik borstel de dekens altijd eerst af, klop ze uit en dan op 30 graden in de wasmachine. Als er extreem veel haar in zit gaat eerst de stofzuiger er overheen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:37

De wolle kan op wolprogramma in de wasmachine met een beetje wolwaspoeder. De fleece op 30 graden met gewoon wasmiddel. Gaat al jaren perfect bij mij.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:55

Yep, ik gooi ze ook in wasmachine. Gaat prima en ze blijven heel mooi!

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:33

die van mij kan in de gewone wasmachine Lachen dus dat doe ik ook altijd en iid ze blijfen heel mooI !

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:54

Ik gooi ze ook gewoon in de wasmachine, eerst even afborstelen anders krijg ik ruzie met moeders, en dan op 30 graden wassen. Ik doe ze niet in de droger, maar hang ze gewoon uit.
De winterdekens breng ik naar de stomerij. Dat gaat helemaal perfect.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:56

Eleonoor schreef:
De wolle kan op wolprogramma in de wasmachine met een beetje wolwaspoeder. De fleece op 30 graden met gewoon wasmiddel. Gaat al jaren perfect bij mij.


doe ik ook als die van jou te groot zijn
kan je ze ook in bad leggen met warm water en
dan met je voeten wassen!! oude tijden herleven
want een stomerij vin dik toch te duur hoor!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:30

Mijn shetlander heeft dezelfde dekenmaat Lachen.

De zweetdekens stamp ik gewoon in de wasmachine, op 30 graden, wel met extra water (geen wasverzachter) en niet op volledig toerental centrifugeren.

Per wasje past er 1 deken in dus als je er een paar hebt dan ben je wel een dag bezig Haha!.

Ik heb ze net allemaal eind augustus uitgewassen. Ik ben begonnen met de meest vieze en zo naar de schoonste toe (zodat de hoeveelheid paardenhaar in de wasmachine hopelijk beperkt bleef). Daarna de dekens nog even uitgeklopt. Zitten nog steeds redelijk vol met haar, maar nu is het tenminste schoongewassen haar Haha! .

Qua wasmachine heb ik die even laten draaien zonder was erin, in de hoop zo de haren er weer uit te spoelen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:39

mij mama heeft een wasmachine..... en je hebt ook nog een stomerij.... daar doen ze het ook....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:42

mango"]
[quote="Eleonoor schreef:
De wolle kan op wolprogramma in de wasmachine met een beetje wolwaspoeder. De fleece op 30 graden met gewoon wasmiddel. Gaat al jaren perfect bij mij.


doe ik ook als die van jou te groot zijn
kan je ze ook in bad leggen met warm water en
dan met je voeten wassen!! oude tijden herleven
want een stomerij vin dik toch te duur hoor!
[/quote]

Nee joh, zo'n ouderwets teiltje, of een cement ton. Dat werkt ook goed! Mijn winterdekens die niet in de wasmachine passen gaan dus bij mij in de cement ton en worden met een schrobber schoongemaakt. Goed voor de conditie en scheelt enorm bergen geld (voor de stomerij dus).

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:51

Dennis"]
[quote="Mickey schreef:
Aangezien mijn grote shetlander Tong uitsteken dekenmaat 215 heeft, heb ik aan behoorlijk lap stof als ik die wil schoonmaken.


Een kleinere shetlander nemen Knipoog . Bij mij passen er 3 zweetdekens te gelijk in de wasmachine. 2 winter/stal dekens passen ook er tegelijk in Tong uitsteken .

Ik borstel de dekens altijd eerst af, klop ze uit en dan op 30 graden in de wasmachine. Als er extreem veel haar in zit gaat eerst de stofzuiger er overheen.
[/quote]

Ik doe precies hetzelfde en bij mij passen er ook 3 dekens in Haha! Makkelijk hè zo'n maatje Tong uitsteken

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:20

Jurga schreef:
Ik heb een hele dikke grote wollen deken die ik gewoon met de winterdekens naar de wascentrale heb gedaan en nu is hij weer prachtig schoon.

Slim idee, dan heb je ook niet al die haren in je wasmachine!

Verder kun je van te voren de haren er af bostelen met zo'n fluwele borstel, hoe heten die dinge Tong uitsteken of met de stofzuiger er over heen