zijn regendekens overbodige luxe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:43

graciaxxx schreef:
je paard krijgt alleen maar betere weerstand door de regen en natuurlijk een betere wintervacht. die van mijn staat nooit onder een regendenken en is ook nooit ziek. terwijl een ander paardje bij ons op stal altijd onder dekens staat en ook altijd wel wat heeft. het enige wat ik doe. is niet meer zo goed poetsen. eerst deed ik dit iedere dag. nu haal ik alleen het ergste vuil eraf, vooral modder dus! en zo krijgt ze een vetlaagje voor de regen. en het is meer dat je zelf denkt van oh wat erg de regen, maar de meeste paarden vinden het volgens mij niet zo erg. het is meer de eigenaar die vind dat zijn paard niet in de regen mag/ kan / wil / hoeft te staan. ik vind het ook rot als het regent en ze staat buiten. maar paard vind het erger om binnen te staan.

succes!!!


Idd! Helemaal mee eens.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:18

ik geloof dat ik er beter een pol over kan openen, want de meningen zijn zeer uiteenlopend hoor ik al, ik ben het er mee eens hoor dat je van paarden geen watjes moet maken, maar het botst heel erg met mensne die hun paarden zo in de watten liggen, en ja wie heeft er nu gelijk?

Ik zie iig no genoeg paarden lopen zonder deken, het meerendeel trouwens!

Toch maar een pol?


Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:47

Zo'n pol is een optie, maar ik denk dat het ook heel erg van de situatie afhangt.
*of je paard dag en nacht op de wei staat
*of hij een schuilplek heeft ja of nee
*of hij intensief bereden wordt
.... Misschien als je het expliciete voorbeeld erbij zet dat je een realistisch beeld krijgt. Anders ben ik bang van niet...
Maar probeer het zou ik zeggen.. mijn mening is al bekend Knipoog

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:43

Die van mijn is overdag op het land en 's avonds binnen. Hij heeft geen schuilmogelijkheid. Toch krijgt hij van mij geen deken. Ik heb niet het idee dat hij die nodig heeft. Hij is kerngezond. Bovendien zou de deken het bij hem niet overleven.

In het land der blinden is eenoog koning!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:18

Mm. ik was ook nooit een voorstander van een deken, misschien ook door het idee van het is natuurlijk zonder...
Maar toen ik mijn Sox vorig jaar echt zag rillen aan het eind van zo'n ijzeldag heb ik de knoop doorgehakt. Als een paard de hele dag in de ijzige kou staat, het vriest dus en het gaat dan regenen (ijzelen) en de avond moet nog beginnen en het paard staat 24/7 op het land of in een koude stal dan mag je er best een dek opleggen. Zodra het ophoudt met regenen haal ik de deken eraf. Maar nu staat ze op een heel groot land waar de wind echt vrij spel heeft en dan met die enorme buien... Ik doe de deken vooral op zodat ze het 's-nachts niet koud heeft. Iedere dag controleer ik of tie nog goed zit en of Sox er nog happy mee is, nou, dat is ze wel zo te zien. Lekker droog en de deken is helemaal niet te warm. Ik rij ook nog best veel dus iets mindere beharing is welkom, maar daar doe ik het niet voor. Zodra ze 's-avonds weer op stal gaat, gaat de deken ook af. Een staldeken vind ik nog niet nodig, behalve als het ècht gaat vriezen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:23

Chiqa, ik heb een tinker. Die kunnen wel goed tegen kou maar de mijne is een luxe tinker Knipoog en is eigenlijk gewend veel op stal te staan. Voor de mok heb ik hydracortizon, ik heb voor het laatst in het voorjaar gesmeerd. Nu zijn d'r benen zo modderig dat ik nog niet kan kijken of er weer mok zit. Smeren in vieze kootholtes heeft ook weinig zin dus het moet even droog worden. De benen zien er op het eerste gezicht nog wel goed uit. Ze staat ook niet veel te bijten of te stampen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:50

mijn arabier heeft ook mok, maar ja geen sokken dus makkelijk te onderhouden gelukkig..ik smeer er een smeerseltje van uierzalf en aromatherapie op en het werkt echt perfect!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:49

Vet houden is heel belangrijk dus daar is die uierzalf prima voor, maar wat voor aromatherapie gebruik je? Misschien zouden Bachdruppeltjes ook kunnen helpen bedenk ik me nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:50

het zijn aromadruppe;s van Bach(dat is therapie) maar wat er allemaal inzit weet ik niet, want iemand anders maakt het voor me maar je zou kunnen informeren bij een descundige, het werkt harstikke goed, dag 1 insmeren..dan de volgende dag al weken de korstjes los en wordt de huis mooi zacht, ik hoop dat je er achter kan komen wat er inzit, anders zou ik moeten informeren(helaas is zie verstandhouding met diegene wat slecht!)

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:30

Nou, die druppels werken zo te lezen perfect. Bachdruppels heb je ook in standaardvariëteiten zal ik maar zeggen maar die van jou zijn kennelijk een mix. Als je weer "on-speaking-terms" bent met de mixer Knipoog wil ik wel graag weten wat hij of zij voor druppels gebruikt. Ik zal nu ook een topic plaatsen i.v.m. de Bach therapie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:36

ja helaas zal ik haar niet meer spreken ben ik bang...het was mn oude pensionhoudster nl. en ik had nogal problemen met haar, hele aparte ze bemoeide zich met alles et me, en zelf reed ze nooit, weet je wel zo'n type dat alles beter weet, en ik dank bij Gods gratie dat ik daar nu weg ben...maar in uiterste nood kan ik het haar wek vragen hoor, mijn potje zal ook ooit eens op raken en dan wil ik haar recept wel losfutselen alleen voelt ze dr eigen dan zo belangrijk weet je wel....en dat wil ik eigenlijk voorkomen, maar je kan ook mss rondneuzen op internet, bijbach bloesem over paarden en mok, wat je erin kan stoppen!
Ik ben zeer benieuwd want dan kan ik het ook gebruiken als ik wat vindt laat ik hjet je zeker weten soxje!

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:25

hoi nog even iets over de dekens,

ik heb ook erg lang lopen twijfelen, wel of geen regendeken.
ik heb dus een welsh pony en die moet wel wat kunnen hebben. maar ja uiteindelijk toch maar een gekocht.
z'n haar wordt nu niet zo lang en vol. het grootste voordeel voor mij is dat hij nu makkelijker te poetsen is, ik rij hem iedere dag en als het regent gaat meneer dus altijd in de modder liggen rollen!!! dus dat scheelt een hoop poets gedoe!!

maaruh ik weet niet of je er al uit bent, maar als je er een gaat kopen en je paard drinkt uit de sloot, neem er dan altsjeblieft een met loopsplitten.

bij ons op stal zijn er al 3 paarden in de sloot terecht gekomen doordat ze aan het drinken waren uit de sloot en niet meer omhoog kwamen!
met loopsplitten is geen probleem.
ook als er wel sloten om de wei zijnm maar staat er ook een bak of teil met "gewoon" water, zorg dan toch voor loopsplitten want slootwater blijft lekkerder!

ik hoop dat je er wat aan hebt!

gretjes maaike

Voor al uw fotoshoots!!!
https://www.facebook.com/macphotonl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:18

dankje Maaike..nee ze hoeven bij mij miet te drinken uit de sloot maar bedankt voor de goede tip, ik had wel al zo'n vermoeden, zo'n loopsplit zit er niet voor niks he?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:28

Zelf ben ik ook niet zo'n deken fan, maar aangezien ik nu de gelegenheid heb om het hele jaar door te trainen, wil ik niet dat Mander te dik in zijn haren komt. Hij heeft nu een zomerdek en fleecedek op en als hij naar buiten gaat gaat daar een ongevoerde regendeken op van BR. Bevalt me prima. Een niet waterdicht dek in de regen opdoen is veel erger dan geen dek in de regen....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:29

Buitenzorg schreef:
. Een niet waterdicht dek in de regen opdoen is veel erger dan geen dek in de regen....


dat geloof ik graag!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris94, s0173957 en 33 bezoekers