Nu al weer stalbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Nu al weer stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 13:58

Ik kwam vanmorgen bij mijn pony en toen zeg ik dat ze nu alweer stalbenen heeft. Ze staat gewoon overdag een paar uur inhet land en wordt ook gewoon getraint. Zelf vind ik het eerlijk gezegd niet echt normaal!!

Wat zeggen jullie er van?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:31

tja,mijn paard staat van 10 tot 5 in de wei,en die heeft het s'morgens ook.
en dan rij ik ook nog eens iederen dag een uur (en anders longeer ik wel)
ze had het vroeger wel veel erger,maar nu nog maar heel klein beetje.
ik vind het niets ergs en negeer het gewoon.
want mickey zal er beslist niet blij mee zijn als ik haar altijd met stalbandage's omzette.
en met water afspuiten en koelgel hielp bij haar gewoon niet.
toen ben ik het gewoon gaan negeren en is het ook haast weg.

is het trouwens ook geen eiwit teveel?
kunnen ze namelijk ook dikkere benen krijgen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:58

dat hebben de meeste paarden s'ochtend zo errug ist meestal niet maar ik zou geen bandages omdoen omdat de benen dan overhit worden(dat zei mijn instructrice die z2dressuur is duss) afspuiten is het beste want ze krijgen dikke benen omdat ze te warm zijn, duss afspuiten met een koude straal is goed!

Chrissie!!:+:

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:15

Maar het zou misschien ook aan het voer kunnen liggen.
Miss de moeite waard om daar ook eens naar te kijken Lachen

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:38

Probeer Solidago Complex, homeopatische druppels. 2xdaags 30 druppels gedurende 1 week. Je pept dan de blaas en nieren op. Zo wordt overtollig vocht sneller afgevoerd.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 21:37

Ja misschien moet ik dat maar eens proberen, want ze krijgt gewoon echt dikke benen hoor.
Maar haar doe ik er ook geen plezier mee om stalbandages om te leggen en die trapt ze ook weer af!
Nee ze krijgt nu het zelfde voer als anders, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Waar kun je dat trouwens kopen???

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:56

Van veel eiwitten in het voer kan een pony ook sneller dikkere benen krijgen. Eiwitten kunnen in hooi zitten, maar bepaalde soorten brok kunnen ook meerdere eiwitten bevatten. Probeer dan een ander soort brok. Bandageren niet doen! Je knelt de benen af en de pezen koelen zo niet goed.
Veel beweging en meer naar buiten is wel prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:38

Mij is ooit verteld dat het vormen van de wintervacht veel energie kost en dit kan ook gepaard gaan met dikkere kogels dan normaal. Ik heb 1 kilo brok vervangen door 1,5 kilo muesli. Dus nu 2 kilo brok en 1,5 kilo muesli. Hij heeft nu veel minder last van dikke kogels in de winter dan normaal.


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:47

Tsja, het is een veel voorkomend probleem. En vooral als je paard een beetje hoog in het bloed staat hebben ze er meer aanleg voor.
Mijn paard heeft 's morgens ook altijd wat vollere benen, echt dikke benen zijn het niet want de pezen en dergelijke zijn nog mooi zichtbaar en droog, maar ze zijn gewoon wat sponziger. Ik noem het altijd slaapbeentjes Knipoog
Mijn andere paarden hebben er helemaal geen last van. Het ene paard heeft gewoon droger beenwerk dan het andere.
Mijn paard heeft na het rijden ook allemaal bultjes op zijn benen, dat zijn in dit geval uitgezette bloedvaten die er dik bovenop liggen. Dat zal je bij de meeste paarden ook niet zien.
Wat ik doe is veel stappen op harde ondergrond en eventueel een beetje draven op harde ondergrond en uiteraard veeel beweging geven. Liefst 24/7 buiten maar helaas is dat niet mogelijk.
Ook staat mijn paard in de stalbandages en krijgt hij regelmatig een kleibandage om. Vooral na zware training.
Ik zou er persoonlijk niet teveel op letten want hoe vaker je er naar kijkt, hoe dikker ze worden!
Een goede stelregel die ik van mijn veearts heb gekregen is: zolang beide benen even vol zijn, de pezen netjes recht aflopen en het na ongeveer 10 minuten stappen weer weg is, is er niets aan de hand en moet je er niet te veel op letten. Het is een ander verhaal als bijvoorbeeld 1 been dikker blijft na het stappen en warmer is dan de andere.
Mijn paard presteert het zelfs om 's morgens opgezette benen te hebben en 's middags is het dan weer weg en dan is hij nog niet van stal geweest.
Daarom noem ik het slaapbeentjes!
Succes ermee!!!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:20

SAKKIA schreef:
Ja misschien moet ik dat maar eens proberen, want ze krijgt gewoon echt dikke benen hoor.
Maar haar doe ik er ook geen plezier mee om stalbandages om te leggen en die trapt ze ook weer af!
Nee ze krijgt nu het zelfde voer als anders, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Waar kun je dat trouwens kopen???

Bij een reformwinkel (kruiden of homeopatie winkel) of waarschijnlijk bij de apotheek. Het is gewoon van VSM

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:23

ze kan nu geen stalbenen hebben als ze een paar uur per dag in het weiland loopt en om de dag of 2 beweging krijgt dan is het geen stalbenen.
als ze dat wel heeft spuit dan even iedere avond de benen af en loop gemiddeld even een paar min. aan de hand lopen.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 14:45

Ja het zijn toch wel degelijk stalbenen hoor!! Vond het alleen zo raar dat ze ze nu al heeft en of er wat aan te doen is.
Maar volgens mij kan een paard altijd wel stalbenen hebben ook al is ie overdag gewoon in beweging.

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:32

Mijn pony heeft ook last van stalbenen en nu doe ik s'avonds voor ze de stal op gaat altijd een koelings klei erop en het werkt!! Het is al een stuk minder.

Rona, Linanda en Oackly


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herr_balou, IASCrawler, wiifke en 137 bezoekers