[LO] Stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

[LO] Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 21:22

Ik heb al heel lang dat als ik Polly longeer (bij gezet of "rondslingeren" )
dat ze zich op de linkerhand helemaal "bol" maakt, ze neemt stelling naar buiten en sjouwt zo door.
Ze springt wel in de goede galop aan (heeft wel moeite met doorgalopperen, springt snel over), bijzetten heeft dan ook totaal geen nut omdat ze alleen maar gaat tegenhangen (ik longeer met touwtjes).
Haar rug is ook helemaal nagekeken, is prima.

Vandaag wou ik haar alleen even aan een halstertje rondslingeren aangezien ze al vanaf donderdag in haar box stond om Katinka rustig te houden. Ik wilde gewoon echt alleen maar even energie lozen en niet "longeermatig" aan de gang.
Na een paar rondjes bokken en crossen ging ze wel redelijk ontspannen lopen, neusje naar beneden enzo, dus ik heb wel wat overgangetjes gemaakt.
Maar dan valt het me zo op dat ze linksom zoveel moeite heeft met stelling nemen, ze buigt gewoon naar buiten, ze sprong dan wel netjes aan vandaag in de goede galop maar je moet haar echt met je stem ondersteunen want anders valt ze er zo uit, of ze gaat overkruist.
Terwijl als ze rechtsom gaat loopt ze mooi gebogen naar binnen, geen gemiep en geen gekloot met galopperen, gewoon netjes de goede galop en mooi ontspannen.

Wat kan ik er nou aan doen om haar ook linksom wat meer ontspannen te krijgen, bijzetten doe ik wel zo nu en dan maar daar gaat ze echt tegenaan hangen en ik merk wel dat ze zo al wat ontspannender is.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:17

Elk paard heeft zijn moeilijke kant. En galop is dan ook heel moeilijk aan de longe. Zelf longeer altijd zonder hulp middelen. De reden kan je op mijn site vinden. Maar wat vaak goed werkt is je zweep op de schouder wijzen. Maar alleen als dat ook nodig is. En laat hem geen aanleuning(druk) nemen. Hij moet op eigen benen lopen. En niet met behulp van longe bijzet.