[LO] vraagje over longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

[LO] vraagje over longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 19:19

zoals misschien al wel bekend zal zijn ga ik binnen nu en een jaar een eigen paardje kopen, paardje van 2,5 a 3,5 jaar, maar 1 prob, ik heb nog nooit geleerd hoe ik een groen paard moet leren longeren! Ik heb wel menig jong paard aan de longe gehad, maar dit was 0, niks, ze komen steeds naar me toe lopen, met oudere paarden die bekend zijn met het longeren gaa het perfect, maar jonge paarden, NO WAY! helaas heb ik nooit echt goed kunnen trainen met deze paarden aangezien ik er niet iedere dag naartoe kon, dus ik begin nu aan mezelf te twijfelen van wat ik nou moet doenmet longeren, moet ik een cursus volgen? of is dit niet mijn fout maar een leerproces van het paard? en als het het laatste is, hoe kan ik een jong paard dit het beste leren?

En dan nog een ander vraagje, ik tracht nu een arabiertje (verzorgpaard) aan de longe te beleren, maar een paar probleempjes... madame komt steeds naar me toe lopen en reageert niet op de zweep, blijft gewoon stil staan, heb 1x geprobeerd met een enorme zwieper op dr kont haar te laten weten dat ze voor de zweep moet wegrennen, maar dan geeft ze 1 geirriteerd schopje naar achter zo van *rot op, je irriteert me* komt dan naar je toe lopen en rukt de longeerzweep uit je handen en gaat er op lopen knabbelen, hetzelfde verhaal als ze los staat in de bak en je wilt dr opjagen, werkt ook niet! Als je haar beweging wilt geven moet je eerst zelf rondjes gaan rennen in de bak, dan holt ze je vrolijk achterna... Ik snap dr niks meer van en ik word er een beetje hopeloos van aangezien ik hier geen hulp bij krijg van wie dan ook... Ook niet van de eigenaresse, is veel te druk Verward Weten jullie een oplossing?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:50

Dat arabiertje ziet jouw als leider. En omdat een leider geen drijver kan wezen, reageerd ze niet op het voorwaarts drijven. Dit is dan ook het probleem van naar je toe komen.
Duidelijk is dat ze voor de zweep niet bang is. En dat is helemaal niet verkeerd. Dus moet je wat anders verzinnen. Bint een plastic zakje aan het eind van de zweep. Ga dan schuin achter haar staan, en beweeg de zweep in een vloeiende beweging naar de kont, terwijl jij de zelfde richting op loopt. Reageerd ze door maar enkele stapjes vooruit te zetten. belonen en opnieuw. Elke keer dat je haar wil laten lopen maak je deze beweging. Reageerd ze hier niet op. Beweeg de zweep dan snel richting de kont. Nog niet dan even goed zwaaien met de zweep.
Blijf er zelf op letten dat je niet voorbij de kruis komt. Alles wat voor de kruis komt is remmend en draaiend.
Doe dit eerst maar los. Dan heb je meer je handen vrij en zit je niet steeds te hannissen met het touw. Als dit goed gaat, ook zonder zakje. Kan je haar aan de longe nemen.

Nou heb ik beteen je vraag beandwoord hoe je een paard leert te longeren. Of eigenlijk hoe jij een paard leert longeren. Het paard hoef je dit niet zo zeer te leren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:36

als je een jong paard niet kan longeren, waarom koop je er dan een?
Als het je eerste paard is kun je beter een iets ouder goed beleerd paard kopen.
En later, als je wat meer geleerd hebt, en ervaring hebt opgedaan, pas eens denken aan een jong beestje.
Er worden zoveel jonge paarden verpest door gebrek aan kennis, zonde

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:53

heey
daar weet ik alles van ik heb ook een jonge welsh merrie geleerd te longeren en zij vind die zweep helemaal niet eng dan denk ow fijn niet dus. Ze kwam ook steeds naar me toe nu heb ik het gevonden als ze naar je toen komt negeer ik haar maar hou de longeer zweep bij haar oog een wiebel er mee zodat het touw beweegt zij vond dat niet zo fijn dus besloot ze maar weer verder te lopen dat moet j een paar keer doen bij mij is het gelukt als je die beweging maakt met de zweep zeg je terug of door gaan en nu die van mij loopt rondje zo veel ik wil als ik zeg kom maar dan komt ze en beloon ik haar met een klopje.bij mij is het gelukt ik wens je veel succes want een paard wat bang is voor de zweep is ook niet alles.en die van mij is het dominanste paard wat ik ken en ik ken er vrij veel. suus deinst nergens voor terug.maar ik ook niet:). maar veel succes

groetjes -xxxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:56

maar locanda weet je dat ej juist vandie jonge paarden zoveel leerd en mij is het ook gelukt ze doet dat nu hendig goed.je moet gewoon vindingrijk zijn dan gaat dat best wel maar je moet niet ophouden als het ff tegn zit een jong paard leert veel van jou en jj veel van hem.

groetjes -xxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:56

maar locanda weet je dat ej juist vandie jonge paarden zoveel leerd en mij is het ook gelukt ze doet dat nu hendig goed.je moet gewoon vindingrijk zijn dan gaat dat best wel maar je moet niet ophouden als het ff tegn zit een jong paard leert veel van jou en jj veel van hem.

groetjes -xxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:58

sorry een beetje te vaak geklikt Geld, geld! sorry

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 21:04

Locanda schreef:
als je een jong paard niet kan longeren, waarom koop je er dan een?
Als het je eerste paard is kun je beter een iets ouder goed beleerd paard kopen.
En later, als je wat meer geleerd hebt, en ervaring hebt opgedaan, pas eens denken aan een jong beestje.
Er worden zoveel jonge paarden verpest door gebrek aan kennis, zonde


Daarom dat ik deze topic open Knipoog ik wil dergelijke fouten voorkomen, ik wil weten wat ik fout doe, ik kan alles, heb menig paard ingereden, een beleerd paard kan ik longeren, alleen het LEREN longeren is een probleem, ik heb tot nog toe niet echt ovoruitgang kunnen boeken. Ik wil dus tips hebben over wat ik zou kunnen doen, dit zou ik dan uit kunnen proberen op een verzorgpaard van mij (die daar overigens uiterst geschikt voor is, anders zou ik dat niet doen) zodat ik daar van kan leren.
En natuurlijk, ieder paard is anders, maar daarbij heb ik er ook voor gekozen om op een professionele stal te gaan staan zodat als ik hulp nodig heb die er ook is Lachen

En thanx voor de tips suuske

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:15

maar dat kun je niet leren door te lezen.
Moet je onder toeziend oog van iemand met ervaring doen!

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 22:21

i know, ik hoop op deze topic dan ook tips tegen te komen zoals misschien een cursus? en anders ga ik mijn toekomstige paardjes gewoon leren longeren met behulp van iemand op die stal
Staat eerdaags 110 man, zal vast wel iemand tussen ziten die er ervaring mee heeft

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:24

succes dan maar.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 22:26

thanx Lachen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers