waarom hooi, waarom kuilgras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat voer jij?

Hooi
29 (47%)
Kuilgras
32 (52%)

Totaal aantal stemmen: 61


Xyris

Berichten: 9440
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

waarom hooi, waarom kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 00:23

Misschien een rare vraag, maar ik hoor hier verschillende verhalen over, maar wanneer zou je je paard hooi voeren en wanneer kuilgras? En waarom? Ik weet dat hooi gewoon standaard is Lachen heeft kuilgras minder stof ofzo? Ik weet wel dat het kan stinken Ziek

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 01:13

Ik voer kuilgras omdat het inderdaad stofvrij is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 01:30

Hooi, kuilgras fermenteert zodra je het in plastic verpakt, het gaat dus broeien. Daarbij komt stikstof vrij wat zeer hoge temperaturen in de maag veroorzaakt wanneer het paard het afbreekt. Daarnaast verandert het fermentatieproces de ketens van aminozuren, die samen eiwitten maken. Daardoor is het veel moeilijker af te breken en heeft je paard er veel minder aan, dan wanneer je ze hooi voert.

Kuilgras heeft inderdaad minder stof, maar dat is ook het enige wat ik er voordelig aan vind.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 06:46

Ik voer hooi. Halen we in de buurt. En hebben we altijd al. Ze doen het er prima op. En je kunt wat meer geven, zodat ze zich minder snel vervelen.
Maar kuilgras is wel stofvrij, dat is wel een groot voordeel. Mijn kennis heeft toevallig kuilgras iets minder nat laten verpakken, kijken hoe pony's daarop reageren. Gewoon kuilgras is niets voor pony's.
Zelf wil ik om nog een reden eigenlijk geen kuilgras, het zijn zulke grote pakken. En pony's mogen er echt maar weinig van.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 07:45

Volgens mij voeren we hooi, Maar als je dat eventjes in een emmertje water doet is alle stof er ook uit!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:04

Ik gaf kuilgras, gewoon omdat ze het lekkerder vond, stofvrij is en er eiwitten in zaten.

Maar Treasure was toch wat gevoelig voor de vele eiwitten (dikke benen en wat eiwitbultjes) dat ik haar op hooi heb overgezet. Dat gaat erg goed. In het begin at ze het niet en bleef ze wachten op kuilgras, maar inmiddels heeft ze wel door dat het toch wel erg lekker is.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:09

Kuilgras, omdat dat gevoerd wordt bij mij op stal, dat heb ik dus niet voor het zeggen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:16

Paardenkuil. Wordt gevoerd bij ons op stal, dus daar heb ik ook geen regelmogelijkheden in.

(Paardenkuil is overigens niet te vergelijken met Koeienkuil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:29

Wij voeren hooi omdat de hoeveelheden die wij voeren te klein zijn voor die grote kuilpakken en ik kleine veel te duur vind.
Wat ik ook een nadeel vind is het bederf als een pak kapot gaat of de stank als er boterzuur in zit.
Als het gras droger verpakt wordt dan "koeiekuil" is het prima paardenvoer.

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:36

Ik voer ook GOED hooi, dat ook stofvrij is.
Kuilgras heeft andere chemische verbindingen, er kan schimmel in zitten, en het is veel eiwitrijker (waar mijn paardje niet zo erg goed tegen kan).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:37

Bij ons op stal wordt paardenkuil gevoerd. Mijn paarden vinden kuil veel lekkerder dan hooi, en vooral bij grote aantallen paarden is een grote rol in een dag op.

Voor degenen die zelf kuilen is het maken van kuil makkelijker dan het maken van hooi. Opslag van kuil kan gewoon buiten, daar hoef je geen schuur voor te hebben. Als hooi nat wordt en niet goed word opgeslagen gaat het schimmelen. Bij paardenkuil hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de pakken goed dicht zijn en dicht blijven.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:41

Na een paar jaar hooi zijn we gelukkig dit jaar weer overgegaan op kuilgras (voordroogkuil, dus niet dat natte koeienkuil).
We hebben een tijdje te weinig paarden op stal gehad en dan zouden we het niet redden met de voersnelheid van kuil.

Ik voer liever kuil omdat het stofvrij is en er meer voedingswaarde in zit. Dus het scheelt ook een stuk op de hoeveelheid brok wat er per winter door gaat.
Ik heb alleen pony's en totaal geen problemen met de hoeveelheid eiwitten.

Dit jaar hebben we kuil waar ook een deel graan door zit. Het ziet eruit of er veel stro door zit maar de voedingsstoffen (de korrel) zit er dus nog in.
Ze doen het er echt goed op.
Ook wordt er op het land wat gekuild wordt extra kalk gebruikt.

Voordeel is ook dat ik de pakken kuil bij de weilanden heb liggen. We hebben op verschillende plaatsten weilanden en per weiland ligt de wintervoorraad.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:50

Wij kunnen kiezen tussen hooi en kuil. Mijn paard krijgt kuil, omdat het stofvrij is en hij vindt het lekkerder dan hooi.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:56

ik voer ook kuil omdat er meer voedingswaarden in zitten en het stofvrij is!

My love, I would rather spend one lifetime with you, Then face all the ages of this world alone…

rust zacht lieve Heidi... zal je zo missen...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:04

Wij voeren hooi, we krijgen zo'n grote baal kuil nooit zo snel op, en de hooi krijgen we van kennisen waardoor t ook nog goedkoper is.We sprayen er altijd van dat spul op waardoor t mindr stoffig is.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:05

Mijn paardje staat er veel beter bij met kuilgras.

"What we call human nature, is actually human habit.."

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:10

Wij voeren hooi en kuil, de klanten mogen zelf kiezen wat ze willen.
Mijn eigen beesten krijgen kuil. Wij hebben 2 soorten kuil, één voor koeien en vierkante balen voor de paarden. De paardenkuil is van een 2e snede en is prima kwaliteit.
Overigens voerde ik mijn merrie die van het voorjaar een veulen had gehad, wel koeienkuil. Dat ging prima.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:13

Lois krijgt voordroogkuil en dat is bijna niet van goed hooi te onderscheiden. Het kuil is stofvrij, ruikt lekker zoet en hij lust het graag. De voedingswaarde van het kuil is hoger dan dat van hooi en dat is voor mijn paard juist prima, daar verdwijnen heel wat kilootjes energie is die hij allemaal verbruikt.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:18

Wij voeren het beide, 's ochtends kuil, 's avonds gewoon hooi.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:32

Bij ons op stal wordt voordroogkuil gevoerd uit die grote pakken. Als het weer goed is, wordt het extra lang gedroogd zodat het soms net hooi is. Als het niet beschimmeld is geraakt is het minder stoffig dan hooi. Hooi wordt in de loop der tijd ook steeds stoffiger omdat het meestal open en bloot in de schuur ligt. De kwaliteit gaat dan snel achteruit, vooral de bovenste pakken. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor wat vochtigere kuil, die krijgen dan soms hooi. Sommige pony's of paarden worden erg dik van kuil, ook die krijgen dan soms hooi als de eigenaar er om vraagt. Voor mijn pony is het prima. Hij is vaak eerder wat aan de magere kant als hij in het werk staat... (en heeft stofgallergie)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-10-03 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:33

Hooi.
Mijn vorige paard was allergisch voor kuil en had hele erg jeuk ervan (schuurde tot bloedens toe).

Mijn pony lustte gewoon geen kuil. Dat liet ze gewoon liggen.
Gevolg --> pony werd erg mager.

Soms kreeg ze van dat droge kuil, dat lijkt op gewoon hooi, dat at ze wel heel graag.

Als ik zelf mag kiezen voer ik hooi, daar zitten voor mij de meeste voordelen aan.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:12

hooi,
wij hebben hooi en kuilgras (kuilgras voor de koeien) maar lekker vinden ze het kuilgras niet.. het hooi vinden ze geweldig!
Oke kuilgras is stofvrij, maar verder zie ik er geen voordelen aan voor paarden!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:40

Ik voer hooi; bij ons voeren ze volgens mij over het algemeen niet veel kuil (weet niet waarom Verward ).
Toen Ynskje net bij mij kwam, vond ik dat haar mest vreselijk stonk Misselijk ! Toen bedacht ik me dat ze bij haar vorige bezitter met kuil is gevoerd ; ik was blij toen al die zooi uit d´r darmen was verdwenen, het rook meteen een stuk aangenamer op stal Knipoog !
Voor een paard met stof-allergie, zie ik wel een groot voordeel in het kuil voeren! Maar aan de andere kant: ik ken iemand diens paard een stof-allergie heeft en voor dat paard staan er 2 grote bakken klaar, waar het hooi in wordt gewassen. Dit karweitje kost per keer zo´n 2 min. extra werk, dus dat is ook nog wel te doen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:52

Wij voeren hooi omwille van de te grote pakken van kuil. Ik heb het m'n vorige merrie eens aangeboden en ze moest het niet hebben. De huidige paarden heb ik het niet niet aangeboden.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:52

een paard wat allergisch is voor stof is het beste af met kuil, wil je hooi geven dan moet dat ong 1 dag in het water hebben gelegen vor alle schimmels en stof eruit is. hooi zonder stof bestaat niet.

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, DinaxUllie, Katootje7791, puppy1128, xHaithi en 26 bezoekers