Besnijdenis bij vrouwen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Besnijdenis bij vrouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 18:34

Een lerares bij mij op school vertelde van de week een vreselijk verhaal over vrouwen in Zuid-Afrika.

Volgens haar worden de vrouwen daar niet alleen besneden dmv het weghalen van "het gevoelige punt" maar ook dmv alles weghalen en dichthechten, ze houden hierbij een piepklein plasgaatje open waardoor de vrouwen heel lang op de wc moeten zitten om hun blaas te legen. Dit alles wordt zonder verdoving gedaan en veel vrouwen overlijden erdoor. Ze verwees hierbij naar een boek waarin een Zuid-Afrikaanse vrouw verteld over haar ervaringen hiermee. "Mijn woestein" van ...ben haar naam kwijt.

Ik had hier echt nog nooit wat van gehoord, wel een besnijdenis bij vrouwen maar niet dat ze echt alles weghaalden. Vreselijk toch?

28-09-2007
Nothing compares too you...


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:38

ik wist er wel al van.
Gebeurt trouwens niet alleen Zuid-Afrika, ook in meerdere delen van de wereld. En een enorm groot percentage zonder verdoving, met onhygiënisch materiaal. Vrouwen hebben daar nu eenmaal niets te willen, het is daar nu eenmaal traditie hé!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:44

Ik vind het maar stom! Boos!


lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:45


זכור

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 18:46

Nee, ze zei een andere schrijfster, ik kom er niet op. Het lijkt wel hetzelfde boek te zijn Verward

28-09-2007
Nothing compares too you...

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:53

Hierover is laatst nog iets op de televisie geweest, ook van een vrouw die hier in Nederland woonachtig was, maar dit dan volgens het geloof moest doen.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:54

ik wist het ook
vaak gaat het ook nog ontsteken of zo en gaat het helemaal fout
die mannen vinden dat allemaal maar normaal
echt vreselijk Scheve mond

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 18:55

Er zijn inderdaad verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis. Varierend van een klein prikje zodat er wat bloed komt tot het wegsnijden van ongeveer alles (en alle vormen daartussen in).

De laatste vorm komt vnl voor in Somalie. Na het wegsnijden houden de vrouwen een ruimte over ter grote van een graankorrel. Door die opening moeten ze dus plassen endergelijke. Dit is om een man te verzekeren dat zijn bruid nog maagd is als hij trouwt.
De besnijdenissen worden vnl door vrouwen uitgevoerd en vrouwen onderling zetten elkaar onder druk om dit hun dochters aan te doen. Als het nl niet gebeurd is een dochter geen goede huwelijkskandidaat en dus eigenlijk de verstoteling van de gemeenschap.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:00

Jeetje wat verschrikkelijk! Daar moet je toch niet aan denken?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:02

ik heb trouwens een tijd geleden een boek gelezen.
"als olifanten vechten" of zoiets. Was een fictief verhaal, maar gebaseerd op waargebeurde feiten(dus de personages hadden nooit bestaan, maar wat er gebeurde, gebeurde ook echt in die streken) Dat ging over kindsoldaten in Oeganda, en in een stuk kwam ook een besnijdenis voor. Daar werd een meisje door 2 vrouwen vastgebonden, en zonder verdoving gesneden. Ook werd ze samen met verschillende anderen uitgehuwelijkd aan dezelfde man, en werd ze zelfs zwanger. Was trouwens een heel mooi boek waarin de harde realiteit van daar werd beschreven, alleen niet voor gevoelige lezers.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:18

Ja, niet normaal he...
En dan te bedenken dat zo iets helemaal geen nut heeft. Het is alleen maar verschrikkelijk en pijnlijk en niemand schiet er mee op om dat te doen...
Verbieden moeten ze het... Scheve mond

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:21

Brrr..... bij de titel kreeg ik al koude rillingen. Ik wist het ook al, maar toch is en blijft het vreselijk en gewoon onmenselijk.

Net zo als met die Armina Lawal (schrijf ik het zo goed?) zij zou gestenigd worden omdat ze vreemd was gegaan....

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:25

Fairie schreef:
Verbieden moeten ze het... Scheve mond


Daar ben jij het mee eens, daar ben ik het mee eens, en ik HOOP uit de grond van mijn hart dat de rest van de bokkers het hier ook mee eens is, maar ga dat maar eens gindsachter uitleggen . Daar zijn ze zo opgegroeid, met het beeld dat vrouwen minderwaardig zijn aan mannen, en we kunnen hier roepen wat we willen, Daar zullen ze het toch verder blijven doen, hoe erg ik het ook vind Boos!
hetzelfde met de rechten van het kind, in ontzettend veel landen ondertekend, maar tot de dag van vandaag is daar nog kinderarbeid, en uithuwelijking.... Het lijkt mij in vele gevallen dat vooral de mannen, die in zo een streke oppermachtig zijn, een afkeer hebben voor de Westerse democratie en het vertikken om vrouwen gelijke kansen en rechten te geven. Jahwe, God, Alla of een andere reutemeteut heeft het zo gewilt hé! Frusty

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:31

Gruwelijk,
ik heb Mijn Woestijn ook gelezen en je wordt echt npasselijk van enkele passages.
Onvoorstelbaar dat er mensen zijn die dit hun eigen dochter aandoen, terwijl ze het zelf hebben ondergaan en dus weten wat het inhoudt.
Volgens mij is het ook zo dat wanneer de vrouw (of vaak nog meisje) in het huwelijk treedt, ze tijdens de huwelijksnacht moet worden opengesneden.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:34

Ja, dat klopt Sjuim.

Overigens wordt hier met de vinger naar de mannen gewezen, maar dat vind ik niet helemaal terecht. Dit gebruik is zo in de cultuur verweven dat het wat te simpel is om dit zo af te doen. De besnijdenissen worden ook immers uitgevoerd door vrouwen en de vrouwen onderling dringen er erg op aan om het uit te laten voeren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:36

Ik vind het ook niet kunnen. Er zijn zelfs vrouwen die iedere keer na een bevalling worden dichtgenaaid...Er zijn vrouwen waar het daar van onderen zo is gaan ontsteken dat ze met chronische pijnen door het leven gaan. Die vluchten omdat ze het niet willen. Die hier asiel komen vragen omdat ze het niet willen (en met dezelfde vaart hier afgewezen worden en terug moeten naar hun land van oorsprong)

Het zijn barbaarse praktijken. Maar zolang als de traditie er is, denk ik ook dat een regering er weinig tegenin te brengen heeft. Ze kunnen het wel verbieden, maar wat er in de huiselijke kring gebeurt, daar hebben ze toch geen invloed op....

Je suis Charlie.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:28

LuvdaTossa schreef:
Brrr..... bij de titel kreeg ik al koude rillingen. Ik wist het ook al, maar toch is en blijft het vreselijk en gewoon onmenselijk.

Net zo als met die Armina Lawal (schrijf ik het zo goed?) zij zou gestenigd worden omdat ze vreemd was gegaan....

Amina Lawal heet ze geloof ik. Echt verschrikkelijk. Kijk, het is ook niet echt vriendelijk ten over je partner om vreemd te gaan... Maar daar hoef je dan toch niet te stenigd voor te worden.. Gelukkig is ze vrijgesproken.

In mijn engels boek voor school staan ook altijd veel waargebeurde verhalen en artikelen en zo.
Pas nog gelezen over vrouwen (ergens in afrika, weet niet meer waar) die geslagen werden door hun eigen mannen...

Afschuwelijk toch gewoon...
Dan komen in een keer weer de herinneringen aan een documantaire die ik jaren geleden heb gezien weer naar boven.
Die ging over de Chinese muur. Hoeveel mensen daarvoor zijn levend begraven (wanneer ze niet meer kónden en/of wilden werken)...

Echt erg, dan leef in je in het jaar 2003, ben je al zooo veel jaar van het de uitvinding van zweepslagen vandaan en nog gebeuren dit soort dingen!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 20:30

Hoe vrouwen daar behandelt worden is zowiezo beestachtig, maar deze vorm van besnijdenis is helemaal om misselijk van te worden.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:33

En dan al helemaal omdat er geen reden achter zit, Flair.
Ja, behalve dan dat de man kan zien of ze nog maagd is... maar dat vind ik zó onzinnig en gemeen..

Het heeft ook geen nut om die kerels eens terug te pakken en in hun "deel" te gaan snijden.
Want er zijn ook landen waarbij de mannen worden besneden...

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:37

vreselijk! ik moet er echt niet aan denken! Maar iets dat ik al helemaal niet snap id dat zo'n vrouw later haar eigen kind ook laat besnijden. Ze weet hoe het is, dan doe je dat je eigen kind toch niet aan?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 20:38

En het hoeft nog niet eens in de Islam. Ze maken dat er bij veel dingen van. Net als gesluierd lopen, dat staat er niet in beschreven. Er staat dat vrouwen er zedig bij moeten lopen, daar versta je toch eerder onder het geslachtsdeel en de borsten bedekt Verward

28-09-2007
Nothing compares too you...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:41

Veel geloven vinden dat het haar (hoofdhaar dan he) ook tot het "geslachts deel" behoord dus ook dit moet afgedekt worden.

Als kaaskop vind je dit natuurlijk helemaal voor de zotten. maar opzich zit er ook wel weer een positief punt aan; die vrouwen hoeven niet bang te zijn voor een zonne steek.
Ook vraag ik me af of ze het niet warm hebben in al die sluiers, een airco past er niet onder. Ook lijkt me dat deze vrouwen s'zomers nooit een duik in bikini in een lekker nabijgelegen meertje kunnen nemen.
Wat moet het toch verschrikkelijk zijn..

Weetje, dan kun je, als nederlander, nog best wel blij zijn met de manier waarom op wij leven.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:44

Dit is toch vreselijk!! Ik had er al vaker over gehoord, gebeurd hier ook in NL binnen die volken, gewoon op de keukentafel.. JAK
En dat allemaal zodat de man zeker weet dat hij een maagd heeft gekocht. Worden ze opengesneden? IK dacht dat dat wat "hardhandiger" gebeurde? In die culturen kun je beter man zijn geloof ik.. Echt om te gruwelen..

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:44

/dubbel
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 04-10-03 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:45

Wat weet je hoe erg, ik heb daar geen woorden voor. Misselijk
Die vrouwen zijn volgens mij net een huisdier daar (als het niet nog minder is...)
Dat dit in 2003 nog gebeurd...tsssk. Boos!

En iid, wij Nederlanders hebben het maar goed hier..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, aliida, AmyJamess, Dammie, Domi_94, furious, Kieffertje, Liaan, m0niekkkie, Mo_86, mvdende, Paardennamen en 194 bezoekers