WIE KAN ME HELPEN!!! Legbatterij kippen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

WIE KAN ME HELPEN!!! Legbatterij kippen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 13:59

Wie weet waar ik legbatterij kippetjes kan kopen. Ik wil graag voor de gezelligheid wat kippetjes in de tuin, en dan wil ik graag die zielige beestjes uit de legfabriek een leuke oude dag gunnen. Wie o wie weet waar ik die beestjes kan kopen.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:13

Bel eens zo'n fabriek (sorry voor het woord) op?
Of op de kinderboerderij verkopen ze ook kippies!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Tessake

Berichten: 4721
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Stokkem (limburg, Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:15

ik zou het echt niet weten als ik jou was zou ik naar zo een legbaterij bellen of vraag eens aan gaia
www.gaia.be
die hebben ook een paar kippen van de legbaterij op een boederij van hun rondlopen

A dreamer is one who can only find his way by moonlight, and his punishment is that he sees the dawn before the rest of the world

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:22

Gewoon bij jou in de buurt even rondbellen. Als er dan een boer een partij heeft die bijna naar de slacht gaan, wil hij er vast wel een paar apart doen, voor een paar kwartjes per kip.
Ze leggen iets minder, maar nog steeds goed genoeg om je te voorzien.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:29

Je kunt ook kuikens bij een broederij kopen, alleen deze moeten nog wel even onder een lamp.

Het is echt geen fabriek hoor, sorry maar niet echt een leuke opmerking, ik ben bij zat legkipbedrijven geweest en t was verre v.e fabriek, de boeren geven wel om die dieren, maar doordat de consument het vlees/eieren niet koopt als het iets duurder is, is er geen andere mogelijkheid.Zolang het uit t buitenland komt maakt t niet uit hoe de eieren/vlees zijn ontwikkeld, dan zie je het toch niet, hypocriet.Is het in de aanbieding dan hoor je de mensen niet meer.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:04

Idd, Ctal.

Wij hadden altijd legkippen, maar met de vogelpest is dat definitief afgelopen.
In het algemeen als ik vertelde dat wij batterijkippen hadden, werd daar niet echt goed op gereageerd. Je moet je altijd verdedigen.
Ik vond dat niet erg, iedereen mag tenslotte vinden wat hij wil.

Ik moest dus voor het eerst eieren in de supermarkt gaan kopen.
En wat schetst mijn verbazing, de batterij eieren waren op! Het grootste schap is ook gereserveerd voor de batterij eieren.
En ik zie weinig mensen scharreleieren kopen, eerlijk gezegd. Ze kijken gewoon naar welk merk het goedkoopst is.

Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.
Je mag het zielig vinden. Zo'n kip moet even wennen buiten en daarna vinden ze het harstikke leuk buiten.
(wij vingen vroeger namelijk die 'lucky ones' die bij het ophalen ontsnapt waren en dan mochten ze ergens in een overgebleven stal een beetje scharrelen)

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:33

Citaat:
Het is echt geen fabriek hoor, sorry maar niet echt een leuke opmerking, ik ben bij zat legkipbedrijven geweest en t was verre v.e fabriek, de boeren geven wel om die dieren, maar doordat de consument het vlees/eieren niet koopt als het iets duurder is, is er geen andere mogelijkheid.Zolang het uit t buitenland komt maakt t niet uit hoe de eieren/vlees zijn ontwikkeld, dan zie je het toch niet, hypocriet.Is het in de aanbieding dan hoor je de mensen niet meer.


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 17:44

Ik koop dus geen batterij eieren! Ik let daar heel goed op. Als ze nog als enige in de schap liggen, laat ik ze liggen en ga ik de volgende dag weer terug. Ik wil best wel rondbellen in de omgeving, maar ik zou niet weten waar ik naartoe moet bellen... Ik wil ook geen kuikens of kippen van een boerderij ofzo... Echt alleen die batterij leg kippetjes... Om ze een goede oude dag te bezorgen. Voor de eieren doe ik het ook niet, want mijn darmen kunnen niet tegen eieren... Mijn vriend lust ze dus wel Knipoog

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:45

Je kunt gewoon eens bij de "fabriek" zelf gaan horen, kippen die nog maar 1 ei per dag leggen gaan er sito presto uit en die kun je voor een prikkie meekrijgen. (en het zijn echt hele goede legkippen )

Mijn vader heeft dat vroeger ook eens gedaan, en laat ik je nog even wat vertellen vooraleer je aan de slag gaat met je batterijkip Haha!

Om te beginnen gaan die NIET op stok want dat kennen ze niet. Een normale kip zoekt de hoogte op als het gaat schemeren maar die beesten begrijpen daar dus helemaal niets van ...
Ze hebben ook geen idee dat je niet zozeer je hoofd ergens door hoeft te steken als je wil eten, onze kippen vroeger die aten dus enkel hun mais als je hem aan de andere kant van het hek strooide zodat ze met hun kop door het hek moesten pikken (zoals in de "fabriek")
Sta dus niet raar te kijken als je kip niet wil eten Haha!
Vaak (van wat ik weet allemaal ... ) kunnen ze ook helemaal niet lopen en zitten ze gewoon een hele dag te klungelen met zichzelf in een poging tot het uitzoeken hoe je poten nou eigenlijk werken ...

Om een lang verhaal kort te maken, ze zien eruit als kippen maar hebben GEEN idee hoe zich er als 1 te gedragen

Mijn advies, koop er meteen 1 of 2 normale scharrelkippen bij die wél weten hoe het moet.
Onze batterijkipjes hebben namelijk het hele "vak" geleerd van hun normale soortgenoten, zijn gelukkig oud geworden en waren de beste legkippen die je je maar kon voorstellen Bloos!

Succes! OK dan!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:20

Een legkippenhouderij is net zo diervriendelijk als een scharrelkippenhouderij hoor!!!
Bij een scharrelkippenhouderij pikken de dieren elkaar (in het kader van rangordebepaling) gewoon lekker dood. Gezellig hoor, scharrelen.
Bij een legkippenhouderij zijn de dieren gewoon gezond en blij. Kweet namelijk niet of jullie het ook weten: maar een ongelukkige kip LEGT GEEN EIEREN. En in een legbatterij wordt toch echt wel een hele hoop eitjes per dag gelegd naar ik dacht.

En een rangordebepaling tussen 6 kippen of 19000 is een stuk minder bloederig.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 00:17

Ik heb begrepen dat legbatterijkippen ronduit geschift zijn (vermoedelijk door het ver doorfokken). Geen normale rangorde kunnen vormen en elkaar daardoor letterlijk doodpikken. Daarnaast worden ze in de legbatterij zo "steriel" mogelijk gehouden, waardoor ze veel slechter tegen allerlei infecties kunnen die ze bij jou in de tuin/op het erf tegen komen.
Als ik jou was, zou ik ergens een paar gezellige krielen vandaan halen, daar hebben jij en zij meer plezier van Lachen

Ik durf zelfs te beweren dat legbatterij minder zielig is dan scharrel kippen. Scharrelkippen zitten nog dichter op elkaar dan legbatterijkippen, krijgen de mogelijkheid om elkaar dood te pikken en ervaren veel meer stress dan legbatterijkippen. K geloof dat een gemiddelde kip daar niet gelukkiger van wordt... (maar wie weet what's on a chicken's mind)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 00:26

Loolapelooza bedankt voor je advies, daar ga ik zeker iets mee doen. Verder weet ik wel dat die kippen moeilijker zijn om te houden, maar (ben eigenwijs) ik wil het toch proberen. Misschien lukt het wel, en zo niet... Heb ik het in elk geval geprobeerd...
Verder heeft iedereen het over informeren bij de "fabriek", maar dat is nou net het probleem... Ik kan er geen vinden, of ik weet niet waar ik moet zoeken... Hoe dan ook, ik kan dus niet informeren.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 00:29


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 00:51

Hey, heel erg bedankt. ik zal ze wel eens gaan afbellen. Misschien dat ik er wel een "fabriek" tussen vind...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:35

Ik wil je pret niet bederven, maar je moet nooit een slachtkip kopen. Een legkip kopen kan wel.
Als je een slachtkip koopt, wordt die zo groot en zwaar dat z'n benen breken en hij niets meer kan. Ze zijn niet gefokt om oud te worden, en kunnen dat gewoon niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:30

carola schreef:
Ik wil je pret niet bederven, maar je moet nooit een slachtkip kopen. Een legkip kopen kan wel.


We hebben het ook over legkippen, maar voor zover ik weet (en dat heeft mijn vader dus zelf gehoord) is dat als legkippen niet meer 2 eieren/dag leggen ze naar de slacht gaan en worden vervangen door kippen die wel 2 eieren leggen. Om het een beetje rendabel te houden allemaal.
Maar dat was dus zo in de jaren 80, ik geloof echter niet dat er wat dat betreft wat veranderd is.

Toen onze batterij-kippen genoeg hadden afgekeken van de "erf" kipjes namen ze hun gedrag gewoon weer over en werden ze weer "kip" als het ware. Zo legden ze iedere dag braaf hun eitje en hebben zelfs nog gekloekt Haha!
Lief hoor, een batterij kip met kuikentjes Lovers Tong uitsteken
En ik heb het hier nog net na gevraagd, alle batterij kippen hebben nog heel erg lang geleefd bij ons!
En dan te bedenken dat ze eerst maar wat spastisch in de wei konden liggen, dan is het erg leuk om ze uiteindelijk te zien scharrelen met een hoop kuikens erachter.


Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:11

Wat een goed idee dat je die wil kopen. OK dan! ik hoop dat het lukt!

Maar die legkippen zullen wel zich anders gaan gedragen dan een 'normale' kip zich hoort te gedragen, kwa sociaal gedrag en op de stok slapen enzo. Laat je die dan lekker rondscharrelen?

De meeste 'slachtkippen' zijn eerst toen ze jonger waren, nog volop aan de leg dus 'legkippen'. Als ze wat ouder worden kunnen niet meer genoeg volgens die mensen van de legkippen boederijen leggen, en dan zijn ze jammer genoeg voor de slacht.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:07

Citaat:
We hebben het ook over legkippen, maar voor zover ik weet (en dat heeft mijn vader dus zelf gehoord) is dat als legkippen niet meer 2 eieren/dag leggen ze naar de slacht gaan en worden vervangen door kippen die wel 2 eieren leggen. Om het een beetje rendabel te houden allemaal.


En waaruit maar weer blijkt dat er nog zoveel mensen zijn die niet weten waarover ze praten. Er is nog nooit een kip geweest die 2 eieren per dag legt! Kippen leggen ongeveer 6 eieren per week.

Tja, melk komt zeker ook uit de winkel in plaats van van een koe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:15

Idd PienV
Dat merk ik ook vaak.
Iedereen roept van alles, zielig dit en dat.
Maakt niet uit in welke sector, maar ze zijn er nooit echt gaan kijken.
Roepen elkaar maar wat na en elk verhaal word wat spannerder, zieliger, bijgedraait.

En aan de sites van lekker dier e.a moet je niet kijken, die laten plaatjes zien van 20 jaar geleden.
In die tijd is er veel veranderd. Gelukkig.
Dat die maar eens een eerlijke site maken.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:27

2 eieren per dag is wel een beetje overdreven jah. mijn kippen hebben al in geen 4 weken geen eitje meer gelegd. (maar dat ligt denk ik aan dat ze Zijdehoenkrielen zijn) Lachen

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:39

runningkawa schreef:
Idd PienV
Dat merk ik ook vaak.
Iedereen roept van alles, zielig dit en dat.
Maakt niet uit in welke sector, maar ze zijn er nooit echt gaan kijken.
Roepen elkaar maar wat na en elk verhaal word wat spannerder, zieliger, bijgedraait.

En aan de sites van lekker dier e.a moet je niet kijken, die laten plaatjes zien van 20 jaar geleden.
In die tijd is er veel veranderd. Gelukkig.
Dat die maar eens een eerlijke site maken.


Super gezegt!!! OK dan!

En mensen noem het geen fabriek, het is een bedrijf!

Brabantse Fries ;)

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:42

ReBaTi"]
[quote="runningkawa schreef:
Idd PienV
Dat merk ik ook vaak.
Iedereen roept van alles, zielig dit en dat.
Maakt niet uit in welke sector, maar ze zijn er nooit echt gaan kijken.
Roepen elkaar maar wat na en elk verhaal word wat spannerder, zieliger, bijgedraait.

En aan de sites van lekker dier e.a moet je niet kijken, die laten plaatjes zien van 20 jaar geleden.
In die tijd is er veel veranderd. Gelukkig.
Dat die maar eens een eerlijke site maken.


Super gezegt!!! OK dan!

En mensen noem het geen fabriek, het is een bedrijf!
[/quote]

Of een boederij...

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:45

Ja, dat is nog beter, maar dan wel boerderij Knipoog

Brabantse Fries ;)

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:08

ReBaTi schreef:
Ja, dat is nog beter, maar dan wel boerderij Knipoog


Bloos! oeps. ja doe dan maar liever boeRderij Haha!

Fabriek klinkt zo eng vind ik...

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:03

Pluimveebedrijf noemen wij het bij ons thuis.