wondje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

wondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 08:39

Hey allemaal. Ik heb nu al een hele tijd een verzorgpony, en sinds kort heb ik dus een nieuw zadel en hoofdstek +stang. Vroeger had ik nooit last van wondjes bij haar mondhoeken, maar sinds een paar weken dus wel. Het licht niet aan het hoofdstel, en de stang heb ik ook al 2 keer losser gedaan. Maar toch is iedere keer dat velletje er weer af. Weet iemand wat je eraan kunt doen ?

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B


jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 08:49

ik smeer op wondjes altijd calendula zalf.
heb je het bit gecontroleert?
het kan zijn dat er een scherp randje aan zit waardoor ze de wondjes krijgt

Z1+1

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 08:56

Het bit is dus niet scherp, dat controleer ik wel hoor. Maar het is een soort wrijfplek, maar waarvan weet ik niet. Het kan niet van de riempjes van het hoofdstel zijn, dus is het van het bit. Maar ik begrijp dus niet hoe het daar komt. Het is echt iedere keer na het rijden, maar volgens mij doet het geen zeer. Want ze laat niets merken

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

xxMerle

Berichten: 99
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:36

mischien als je hard aan de teugels trekt ofzo.. anders zou ik het ook niet weten!

school sucks!


Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 10:56

Nee, dat is het niet. Meestal hangen ze juist veel te los...

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 11:42

Waarom rij je met stang ?

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 13:48

Ze ging er altijd vandoor, en met gebroken bitje is ze heel moeilijk te sturen. Mijn vriendin rijd ook met stang, en bij haar is het heel erg veel vooruit gegaan. Dus dat was het proberen waard, en het resultaat is goed. Ik ga nu zelfs naar het bos met haar en ze is nu heel erg braaf dus Lachen

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:50

Ik denk dat het toch aan de stang ligt. Waar zit het wondje precies? Het kan zijn dat het bit niet helemaal goed past...

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 13:52

bit past wel, de man van de winke heeft het samen met het zadel gebracht, en meteen alles gepast e.d. Maar ik ga een keer die zalf kopen denk ik. Zou wondspray ook helpen of niet ?

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:58

Kijk even of het kan zijn dat het bit niet tegen de neusriem aanligt als je stuurt. Het kan zijn dat er dan een velletje tussen zit. Dan kun je proberen de neusriem hoger of lager te hangen. En vet het plekje in voor het rijden met een beetje zalf, uierzalf, vaseline of zoiets. Je hebt paarden die gewoon rustiger lopen op een stang, dat ligt stiller in de mond. Gewoon het bit gebruiken waar je paard prettig op loopt.

Dartel

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 14:01

stang dus.. Iedereen bedankt voor de tips !!

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:55

Ik zou even een keer een ander bit gewoon proberen.
Kijken of ze daar die wondjes niet van krijgt.
En als ze daar dus geen wondjes van krijgt gewoon eerst even longeren, beetje dat ze haar energie kwijt is en daarna erop gaan.
En zo kan je het langzaam afbouwen netzolang tot ze echt helemaal goed naar je luisterd!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 15:07

Ik ben juist begonnen met longeren, en daarna pas gaan rijden. Dus dat maakt niet uit, en bovendien heeft ze haar energie nodig ( ik rijd iedere dag 1 tot 1.5 uur ) Maar zonder stang is er nix mee te beginnen, vandaar dat ik die heb gekocht ( is btw een harry's horse ) Maar het gaat nu dus stiklekker, na half jaar. Maar ok, inrijden is altijd een hele klus. Ik heb ook foto's staan op http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=156952 Klik maar is op de link, zie je meteen een paar fotootjes van mijn sunny Lovers [/url]

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 15:10

Is een rubberen bit niets?

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:16

en bitringen??ik reed weleens op een fjord met een stang en die kreeg ook altjd plekjes op ze mondhoeken, mischin omdat ht bit niet kan bewegen zeg maar. met bitringen had ie dat niet meer f je moet een bstrens met stang gecombineerd doen, die verkopen ze volgens mij ook...

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:37

Ik kan het er nog steeds niet mee eens zijn. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit paard nog maar net ingereden is: de foto's van de 1e keer buiten + dat je zegt dat inrijden "een hele klus is", naar mijn weten wordt een stang alleen gebruikt voor de koets of in de hogere dressuur, en wel juist voor zijn scherpe inwerking. Zelf heb ik ook veel ervaring met hete paarden, mijn arabier is niet een van de gemakkelijkste en zou zich letterlijk doodrennen als ze de kans kreeg. Maar ze is wel heel gevoelig in haar mond, als je haar met brute kracht probeert te stoppen dan lig je er gelijk naast. Ook ben ik mjin paardrij-carriere begonnen met het rijden op renpaarden die in het weekend op de baan liepen, en heb ik, van een vriend van mij ook zijn ex-renpaarden gereden, die staan toch ook niet bekend als "makkelijk" of rustig. Maar ik heb nog nooit op welk paard dan ook een scherper bit dan een ordinair gebroken bit gebruikt. Ook heb ik jarenlang begeleiding van strandritten gereden bij een manege, waarbij ik ook weer op een ex-renpaard reed, die had altijd echt wel weer het idee dat ie op de baan liep als je in galop met 15 paarden over het strand reed. Hiermee wil ik niet beweren dat ik kan rijden en jij niet....ik kan er hoogstens op blijven zitten en heb van dressuur de ballen verstand.
Maar wat als de stang niet meer werkt ? wat ga je er dan inhangen ? je kiest gelijk voor het zwaarste middel!

En nog een vraag, hoe oud is je paard als je er nu dagelijks 1-1.5 uur op rijdt ?

Sorry voor deze kritiek, maar dit is mijn persoonlijke mening en het is niet kattig bedoeld of zo Knipoog

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:17

Ik ben het eigenlijk wel met mist eens.. Want idd.. wat nou als een stang niet meer werkt? Enne.. Misschien kun je dat rijden met zo'n gewoon bit (ben de naam ff kwijt *schaam!!!* Bloos! ) zien als een soort uitdaging ofzo? Tong uitsteken Nou.. veel succes..

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:23

Hoe oud is je verzorgpony?


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:44

Ander bit indoen, iets wat minder scherp is. En zelf met lichte hand rijden.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:58

Ik heb even naar je foto's gekeken, maar daar heeft je paard gewoon een trens in. Een trens, bestaande uit 1 recht stuk is iets anders dan een stang. Een stang heeft scharen en een kinketting, mondstuk kan recht zijn, of gebroken.

Op de foto valt me ook op dat de bitringen vrij groot zijn en de neusriem vrij laag hangt. Hierdoor kan het ook gaan schuren. Probeer je neusriem maar eens 2 gaten hoger te doen en kijk dan of je die wrijving niet meer hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:07

Mist schreef:
Maar wat als de stang niet meer werkt ? wat ga je er dan inhangen ? je kiest gelijk voor het zwaarste middel!


Dat vraag ik me dus af, omdat ik op alle foto's toch echt gewoon een trens zie. Deze zal dan wel een ongebroken mondstuk hebben. Veel mensen noemen dit ook (ten onrechte) stang.

Het kan zijn dat voor deze pony een gebroken trens heel vervelend in zijn mond zit, bijvoorbeeld als hij een laag gehemelte heeft. Dan prikt het middenstuk daar steeds in. In dit geval zou het dan zeker niet raar zijn dat hij op een ongebroken trens beter reageert. Een ongebroken trens is niet scherper dan een gebroken (bij gelijke kracht), maar werkt alleen anders in.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:28

CCCCorine"]
[quote="Mist schreef:
Maar wat als de stang niet meer werkt ? wat ga je er dan inhangen ? je kiest gelijk voor het zwaarste middel!


Dat vraag ik me dus af, omdat ik op alle foto's toch echt gewoon een trens zie. Deze zal dan wel een ongebroken mondstuk hebben. Veel mensen noemen dit ook (ten onrechte) stang.

[/quote]

idd, daar had ik zelf nog niet naar gekeken, maar als ze zegt stang, dan ga ik er vanuit dat het ook echt een stang is Knipoog ik ben een slechte Sherlock Holmes...

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:52

Mist"]
[quote="CCCCorine"][quote="Mist schreef:
Maar wat als de stang niet meer werkt ? wat ga je er dan inhangen ? je kiest gelijk voor het zwaarste middel!


Dat vraag ik me dus af, omdat ik op alle foto's toch echt gewoon een trens zie. Deze zal dan wel een ongebroken mondstuk hebben. Veel mensen noemen dit ook (ten onrechte) stang.

[/quote]

idd, daar had ik zelf nog niet naar gekeken, maar als ze zegt stang, dan ga ik er vanuit dat het ook echt een stang is Knipoog ik ben een slechte Sherlock Holmes...
[/quote]

Ja.. ik dacht ook dat het echt een stang was Tong uitsteken Maar goed... ik dacht trouwens dat het al wat beter ging of niet?

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 17:24

Ik ben helemaal in de war over jullie gestang en weet ik het. Maar inmiddels is het probleem opgelost. Mijn dressuur instructrice heeft er dus naar gekeken, en dacht dat het aan de neusriem lag. Dus ik vandaag weer naar sun; kinriem helemaal omhoog gedaan. Allerlaatste gaatje nu :S, maar nu is er dus geen wondje meer. T werd wel tijd ook. En om de rest van de vragen te beantwoorden: ik heb harry's horse STANG, sunny is nu 6 jaar oud en dat was niet de 1ste keer buiten; maar al een van de latere keren. Bovendien loopt ze normaal altijd voor de kar, en dus is ze heel erg gewend aan zwaarder spul. En miek, niet zeuren je kan maandag al komen kijken ja Tong uitsteken In ieder geval allemaal bedankt voor de tips en trucs en vraagjes. Maar als je meer wil weten over sunny moet je gewoon in mijn profiel kijken. Daar staat namelijk alles in. OK dan! ook foto's Cheese!

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ketly en 94 bezoekers