zijn regendekens overbodige luxe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

zijn regendekens overbodige luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:01

Ik vraag me af, het weer gaat nu slecht worden, moet mn merrie(arabier) nu echt een regendek op? Ik ben helemaal geen dek type. want ik denk maar in het wild hebben ze ook niks om, en ze is verder ook nooit ziek..

Maar het weer gaat nu dus heel slecht worden, en voel me best een beetje schuldig, moet ik dan toch maar een regendeken gaan aanschaffen? Ze heeft verder geen schuilmogelijkheid dus...

En zoja wat is een goede deken?


Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:04

een paard wat goed in de vacht zit en een schuilstal heeft kan gewoon zonder deken blijven staan. wel opletten of ze het niet koud krijgt
ikzelf ben echter wel een dekenmiepje en die van mij staat er ook al een aantal weken onder.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:09

Voor het paard is het misschien niet direct nodig (mits niet te intensief gepoetst), maar ik vind het voor mezelf wel erg makkelijk... En slechter zullen ze er ook niet van worden hoor als je een goede deken gebruikt.

Nulla tenaci invia est via

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:13

als ze geen schuilmogelijkheid heeft zou ik ze wel een deken omdoen hoor, als ze anders koud krijgt of als het lang na elkaar regnt kan ze nergens eens gaan opdrogen he

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:06

Zelf ben ik op zoek naar een New Zealand deken , missschien is dat een oplossing voor je daar kunnen ze de hele winter mee buiten blijven staan zonder het koud te hebben of nat te worden

Heeft iemand trouwens enig idee waar ik zo;n dek kan kopen want hier in de zaanstad hebben ze er schijnbaar nog nooit van gehoord Lachen

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:37

Een regendeken is ook fijn als je b.v. naar de ponyclub moet in de stromende regen.....

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:41

Jetta schreef:
Een regendeken is ook fijn als je b.v. naar de ponyclub moet in de stromende regen.....
okee maar wordt je paard er minder van als je geen regendeken gebruikt? Ja okee hij wordt nat, maar dat bedoel ik nu is dit luxe?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:50

Nee, in mijn ogen is het geen luxe.

Als jij je paard regelmatig borstelt, dan haal je de natuurlijke vetlaag uit zijn vacht vandaan. Een paard dat hele dagen buiten staat en niet bereden word, heeft een vettige vacht. Deze beschermd hem tegen de regen. Als jij gaat borstelen, tutten en wassen, haal je deze vetlaag weg. Als het dan gaat regenen wordt je paard nat tot op de huid, en kan hij daar heel snel ziek van worden.

Dus: als ik een paard regelmatig berijdt en poets, gaat er een regendeken op, vooral in de herfst, winter en voorjaar.
Mijn merrie heeft vorig jaar met veulen op het land gestaan, was te vet om aan te pakken, en heeft toen geen deken opgehad....
Als het nu gaat regenen krijgt ze hem wel op....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-10-03 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:50

ja, natuurlijk is het luxe! maar een paard houden op de manier waarop de mens dat doet is ook luxe, of zorgt jouw paard verder zelf voor zijn eten, drinken of bescherming tegen vijanden? Een regendeken is luxe, maar ook heel praktisch!!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:53

Ik vind het persoonlijk geen luxe. Voor een shetlander die niet gereden wordt en dag en nacht op de wei staat wel ja.
Maar voor een paard dat normaal bereden wordt en overdag buiten staat en 's avonds binnen vind ik het een must.
Zo'n deken belemmert je paard niet, is ook niet gevoerd, en zorgt er alleen voor dat je paard niet doorweekt is na een regenbui.
Onze veulens hebben een afdak, en als het regent staat ze ALTIJD onder het afdak... aangezien jou paard deze niet heeft, vind ik een regendeken absoluut geen overbodige luxe.
En over dat in het wild... in het wild breng je een paard ook niet naar de hoefsmid, en leg je ook geen zadel op zijn rug, dus die vergelijking vind ik niet echt relevant.
Zou eerlijk gezegd geen reden kunnen bedenken, behalve het geld dan, waarom je haar niet gewoon een regendeken op zou doen.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:24

dat wilde ik even horen, jullie hebben wel gellijk hoor, maar ik ben niet zo'n tuttelaar wat mn paard betreft, behandel hem leievr als een boerenknol dan als een poppetje van porselijn..okee weer twee uitersten. Ik wil wel zo'n deken aan gaan schaffen alleen vraag ik me af welke is nu goed? Ik wil dus alleen een regendeken en niet een warme, want die heb ik al maar die is alleen niet waterdicht het is ook puur voor het voor en najaar. Niet voor de echte koude.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:26

Ik heb er een van Harry's Horse, kostte toen 119 Gulden geloof ik (is alweer 4 jaar geleden. Is heel stevig, niet gevoerd, en kan desnoods in de winter over een gewone winterdeken heen.

Je suis Charlie.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:27

Ik beveel echt iedereen de Harry's Horse regendeken aan.. Is echt helemaal waterdicht, maar wel ademend.
Mijn paard staat ook bij de ergste regens buiten en is nog nooit nat geweest.. en ik heb de deken al 3 seizoenen op.
Maar er zijn genoeg topic's over regendekens geweest!

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:29

Mijne was 100 Euro... Maar het geld meer dan waard.
Grappig Cassidy dat we allebei tegelijk hetzelfde schreven Knipoog

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:29

Chiqa schreef:
dat wilde ik even horen, jullie hebben wel gellijk hoor, maar ik ben niet zo'n tuttelaar wat mn paard betreft, behandel hem leievr als een boerenknol dan als een poppetje van porselijn..okee weer twee uitersten. Ik wil wel zo'n deken aan gaan schaffen alleen vraag ik me af welke is nu goed? Ik wil dus alleen een regendeken en niet een warme, want die heb ik al maar die is alleen niet waterdicht het is ook puur voor het voor en najaar. Niet voor de echte koude.


Arabieren kunnen vaak niet tegen (harde)regen, de mijne niet althans, staat dan te rillen als een rietje, ik heb een dunne deken van Global (die groene met ruitjes binnenkant) bij Horselover oftewel Hypodrama te verkrijgen, die heeft ze nu met deze dagen op, gaat goed, is waterdicht.

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:30

Als je paard buiten staat het hele jaar door is het wel lekker als hij of zij een regendeken heeft, maar is niet noodzakelijk. Stel, je hebt een oud paardje die niet goed meer zichzelf kan verwarmen dan is een regendeken wel erg fijn!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:33

Mursey schreef:
Mijne was 100 Euro... Maar het geld meer dan waard.
Grappig Cassidy dat we allebei tegelijk hetzelfde schreven Knipoog


Great minds think alike...Lips are sealed Haha!

Je suis Charlie.


Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:36

Ik heb gisteren net een ongevoerde HH gekocht! Blij dat ze zo bevallen.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:37

Cassidy"]
[quote="Mursey schreef:
Mijne was 100 Euro... Maar het geld meer dan waard.
Grappig Cassidy dat we allebei tegelijk hetzelfde schreven Knipoog


Great minds think alike...Lips are sealed Haha!
[/quote]

Idd Knipoog

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:56

heb ook veel goeds over de HH gehoort(ik dacht altijd wat bedoelen ze nu met HH , maar nu heb ik hem door...)
Ik voel me wel een beetje boel schuldig ze staat nu nog op het land, geen schuilstal en het weer gaat ongelovelijk slecht worden als ik zo naar de berichten luister..ik zal volgende week er een gaan halen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:58

Chiqa, morgen zijn de winkels ook open....Lips are sealed

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:38

Cassidy schreef:
Chiqa, morgen zijn de winkels ook open....Lips are sealed
dat klopt maar het is zo'n gedoe...mn paard staat heel van van een winkel af snappie...die deken komt er hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:41

Ik ben misschien een zeikerd, maar ik leg dus een regendeken op als ze naar buiten gaan, over de staldekens heen. Zo worden de dekens niet vies en staan ze altijd netjes op stal.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:56

sommige vinden het luxe,en dat vind ik echt absoluut niet.
als mijn paard in de regen staat zonder regendeken,ligt ze erna haast te kotsen van het hoesten Haha!
en krijgt ze weer snot en slijm.
behlave in de zomer,dan kan ze er wel redelijk tegen.
daarom doe ik haar best vroeg de deken op Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 20:08

Het ligt er maar aan waar je haar voor gebruikt. Ik vind dat wanneer je je paard in de wedstrijden uitbrengt en dus regelmatig traint je haar wel een deken op moet doen. Als ze een enorm dikke vacht heeft ze sneller kans om ziek te worden door het langzame opdrogen van haar vacht. Ik Ben zelf een enorme dekenmiep haha..komt denk ik vooral omdat ik zelf zo'n kouwkleum ben haha


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: monsera, SentiBot en 38 bezoekers