Discussie: aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-01 20:36

Ik lees regelmatig op bokt topics van mensen waarin gevraagd wordt hoe je een paard aan de teugel rijdt en nu bij ITP een vraag of een shet ook aan de teugel kan. Ja, is het antwoord, je hoeft maar een heel klein beetje met je vingers te trillen en hij komt al aan de teugel.

Naar mijn idee loopt een paard niet aan de teugel als hij alleen netjes met zijn neusje naar beneden loopt en met zijn hals rond. Het is naar mijn idee een misvatting die heel veel paardrijdende mensen hebben.
Volgens mij loopt een paard aan de teugel als je de achterhand erbij drijft en je paard daardoor jouw hand van voren op zoekt. Dus in feite vraag jij je paard niet met je handen om met zijn neus te zakken, maar zoekt hij een ontspannen contact met de hand waarbij hij zijn achterhand onder de massa zet. Ik weet niet of ik het zo goed verteld heb, maar ik zou wel graag eens willen weten wat jullie "aan de teugel" vinden.

_________________
<font color="#3E73CA" size=1 face="tahoma"><b>De beste hulpteugel is en blijft een correcte en goed drijvende zit in verbinding met een gevoelvolle hand</b>
<font size=-1><i>Waldermar Seuning</i></font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kitty op 2001-10-04 20:38 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 20:49


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 21:48

Hier is inderdaad al heeeeel erg veel over geschreven. En ondanks dat het een erg boeiend onderwerp blijft (vind ik) wordt het wat vermoeiend om weer helemaal opnieuw de discussie te voeren. Als ik jou was zou ik de oude topic's nog eens lezen en de mensen met een intressante bijdrage PB'en om zo dit probleem verder uit te diepen. Maar ik kan je zeggen dat ik het grotendeels met jouw stelling eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:42

Ach Kitty, niet l*llig naar jou bedoeld hoor, maar het heeft denk ik geen zin om nog door te gaan op het verschil tussen "in de krul" en "aan de teugel". Ik heb jarenlang les gegeven, en hoe hard het ook klinkt, 80% van de paardrijdende mensen leert het toch never.... Die blijven zich maar blindstaren op een idioot krulletje, en bekommeren zich niet om de achterhand, rug en ontspanning....

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 11:15

Nu ik deze topics zie staan herinner ik het me ook wel (was net in de tijd dat wij even geen internet hadden, dus ik kende ze nog niet goed).
Ik irriteer mij gewoon af en toe eraan dat men zo snel zegt dat een paard of pony aan de teugel loopt terwijl hij eigenlijk gewoon dom in een krulletje loopt.

Nou ja, laat maar... Als er nou geen reacties meer gegeven worden, zakt deze topic vanzelf naar beneden. Erger ik mij gewoon lekker in mijn eentje verder.

Tja en xyzutu2, twee topics vind ik niet heeeeeeeeeeeeel veel. Vooral niet als ik die topics net toevallig gemist heb.
Maar okee, ik houd mijn mond al. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:22

Citaat:
Op 2001-10-05 11:15, schreef Kitty:
Erger ik mij gewoon lekker in mijn eentje verder.


Ik help je wel, erger me dagelijks kapot aan sommige ruiters... Lips are sealed

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:00

Als je je paard goed aan de teugel rijd gaat hij/zij je hand volgens met zijn hoofd/nek, dus als jij je hand naar voren doet, gaat je paard mee. Hij zoekt soort van steun aan je hand en bit.

De Hemel op aard is op de rug van het paard!!!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:19

tja, wat is aan de teugel. Een goede verbinding is imo dat je van achteren naar voren rijd en dat het paard je hand volgt. Niet helemaal duidelijk gezegd maar hoop dat jullie het snappen. Dit is de theorie. mijnp raktijk is heel anders want ik ben veeeeel en veeeeel te veel in die mond aan het stinkmodder Misselijk Frusty Boos! baal ik zelf ook wel van amar het gaat al een stuk beter!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:37

Aan de teugel is niet bij mij "een krul in z'n hals en hoofd" ik gebruik soms de hulpmiddelen om haar gedwongen aan de teugel te laten lopen,sun is een zenuwpees en maakt der passen nooit af.Door haar aan de teugel te brengen,ookal doe ik het bijtouwtje heel slapjes,ze loopt ontspannen,en maakt haar passen af.Ze werkt dan is eindelijk! Als ik alleen met haar draaf en stap en lichte arbeid laat doen en haar aan de teugel laat lopen is ze nat van het zweet na een half uurtje,als ze gewoon loopt zoals normaal is ze na een uur rennen,draven en stappen nog niet moe?

Het is maar zoals je het ziet,ik ben een voorstander voor aan de teugel,niet omdat het mooi is,maar om haar ontspannener te laten lopen,en haar te wijzen op hoe ze haar passen moet maken.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 14:49

Veel mensen denken dat een paard alleen een voorhand heeft. Van voren "aan de teugel" en de achterhand wandelt ook leuk mee.
Van mij hoeft het paard niet meteen met zijn neusje naar beneden, als hij maar met zijn achterhand eronder komt. Dan gaat hij vanzelf wel zoeken naar mijn hand...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:55

Citaat:
Op 2001-10-05 14:37, schreef Sunnylover:
Als ik alleen met haar draaf en stap en lichte arbeid laat doen en haar aan de teugel laat lopen is ze nat van het zweet na een half uurtje,als ze gewoon loopt zoals normaal is ze na een uur rennen,draven en stappen nog niet moe?




Misschien kropt ze zich teveel op als ze aan de teugel loopt. Want met conditie heeft het geloof ik niet veel te maken. Verward

Ik vroeger veel op maneges gereden tot ik een jaar of 14 was. Dan kon je 'goed' rijden als je een paard in de krul kon trekken.
Dan zag ik die meisjes over de hals van de pony liggen en dan hadden ze hun handen zowat bij hun voeten en dan liep hij ein-de-lijk aan de teugel!!
Of anderen gingen flink zagen.
Ik heb daar eerlijk waar, nooit aan meegedaan. Ik wist gewoon dat er meer achter moest zitten dan alleen zagen door de mond, net zo lang tot de pony het opgeeft van de pijn.

Van mijn ex-verzorgpaard Charlotte heb ik erg veel geleerd.
Het is allemaal een kwestie van benen en zit. Dat is een stuk moeilijker dan zagen of trekken, maar dan moet je doorzetten en niet opgeven, je doet het dan wel op de goede manier

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 15:01

Waarom zou je haar opkroppen? Ik zei juist dat ik die teugel zo had gedaan,dat ze niet persee aan de teugel hoefde,maar ook der kop niet in de wind kan steken.En meestal zonder bijzet,gaat ze op de terugweg zelfa an de teugel

Captain_oud
Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Langelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:05

Citaat:
Op 2001-10-05 14:55, schreef Shaienne:
Citaat:
Op 2001-10-05 14:37, schreef Sunnylover:
Als ik alleen met haar draaf en stap en lichte arbeid laat doen en haar aan de teugel laat lopen is ze nat van het zweet na een half uurtje,als ze gewoon loopt zoals normaal is ze na een uur rennen,draven en stappen nog niet moe?




Misschien kropt ze zich teveel op als ze aan de teugel loopt. Want met conditie heeft het geloof ik niet veel te maken. Verward

Je kan 1 uur hebben gereden en niks hebben gedaan. Lees beetje hard rondjes lopen en wat voltes. je kan 20 minuten rijden en alles al van je paard hebben gevraagd. verzamelen nageven vltes wijken overgangen en noe maar op. Ik zeg altijd beter een een halfuur intensief dan een uur lang helemaal niets


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:11

ow okee
ja ik kwam erbij, omdat ik een verzorgpony had en als ik die op de verkeerde manier aan de teugel reed, (met een te korte teugel) dan ging hij dribbelen en zenuwachtig worden en was hij ook sneller moe.
Ik dacht dat dat met Sunny misschien ook aan de hand kon zijn, maar jullie hebben wel gelijk

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:48

hihi Haha! misverstand,kan gebeuren.

Maar sunny dribbelt niet,verruimd juist de passen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:54

Twee topics is natuurlijk op zich niet veel, maar er is toen wel veel (en heftig) op gereageerd, dat bedoelde ik ermee. En in de tussentijd zijn er toch weer aardig wat berichtjes verschenen met als onderwerp 'hoe kan ik mijn pony aan de teugel krijgen'. Natuurlijk bedoelde ik niet dat deze discussie niet opnieuw gevoerd zou moeten worden (elk overtuigd persoon is er een!) maar zelf vind ik het wat vermoeiend worden omdat het toch meningen tegen elkaar zetten wordt waarbij de meeste mensen niet 'open minded' zijn. Misschien zie ik het iets te somber in, ik hoop het! Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:58

ik vind kortom: een paard gaat aan de teugel als je gewoon ontspannen en met gevoel rijd.


dus niet met dat gefrutsel met die handen!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 23:44

je weet van je zelf niet dat je t fout doet. dat is nog t meest erge. t word mensen zo geleerd aan de teugel rijden is goed. en maakt niet uit hoe je t voor elkaar krijgt. ze hebben geleerd dmv zagen t paard ana de teugel te rijden. en weten niet beter en als vreemdeling kan je ze daar niet op wijze.

Ik rij al 8 jaar op een en dezelfde manege. en daar word niets dressuurmatigs gereden. het is enorm gezellig. maar je leert er na een tijd erg weinig. heb dus nooit geleerd hoe je een paard aan de teugel moet rijden, maar ik ken de theorie wel. inzoverre dat t vanuit de achterhand moet komen pas als de kont eronder komt krijg je ruimte in de rug en hals om t koppie op een goede manier in t krulletje te rijden. de paarden hebben nooit geleerd om ana de teugel te rijden. (en voor manege paarden vind ik dat helemaal niet erg eerder een +punt) maar ze drukken hun rug niet weg. ze lopen allemaal ontspannen met een lage rughouding.
aan de teugel rijden is een leuk begrip alleen ik snap niet dat sommige kostte wat kost een paard met zn nekkie in de krul willen lopen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 02:11

Kitty, ik begrijp je ergernis wel hoor en het komt me ook heel bekend voor (helaas). je zult waarschijnlijk net als ik liever een paard zien dat netjes aangeleunt en ontspannen loopt dan een in de krul getrokken paard. Trouwen, de eerste hoeft niet eens op de loodlijn te lopen.
Een paard hoort altijd van achtern naar voren gereden te zijn, nooit iets afdwingen met je hand, nooit.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 04:55

Kitty je hebt helemaal gelijk hoor je ziet het hier ook erg veel: aan de teugel is voor mij een paard dat in het krulletje loopt niet meer en niet minder.
Het paard kan in de krul zijn getrokken maar kan ook aan de teugel komen omdat ie nagevelijk is geworden en daar gaat het om... Dan heb je dus geen bijzet nodig sunny .
Ik persoonlijk ben ook totaal geen voorstander van het rijden met een bijzet teugel, die is voor het longeren bedoeld en niet om mee te rijden.

Om het simpel te zeggen drijf je je paard van achter op, je vangt op met je zit en geeft inien nodig een ophouding in de hand een netjes gereden paard zal een licht contact zoeken met de teugel en netjes afbuigen.
zoniet tja dat is dan een ander topic niet waar *LOL*
feit is dat van voren vasthouden tot ie nageeft niet de manier is...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 11:24

Citaat:
Op 2001-10-05 21:58, schreef Boogie*Girl:
ik vind kortom: een paard gaat aan de teugel als je gewoon ontspannen en met gevoel rijd.


dus niet met dat gefrutsel met die handen!


doe je zelf ook wel es met je handen.
en oooh ja dit gaat over mij van die shet aan de teugel maar jullie lezen niet goed want ik vroeg of chess dat deed niet over het algemeen jeetje meteenweer een hele discussie Boos! Boos! lekker dom hoor!!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 12:28

Wat ik merk is dat heel veel mensen om mij heen als doel hebben dat de pony in een krulletje loopt. Gelukkig niet mijn instructrice maar de andere zijn er van overtuigt dat je dan alles kan. Miles gaat nu de laatste week rustig mijn hand opzoeken maar daarvoor deed hij dat niet. Ik kreeg allemaal reacties of ik geen slof wou lenen of een thiedeman en dat k m meer met mn teugels moet doen. Ik heb me hier niet zo veel van aangetrokken want ik wist dat het aan mij lag en niet aan miles bij zn vorige eigenaar ging hij heel goed aan de teugel maar k dacht dat komt wel. En ja nu zoekt hij zelf mijn hand op. Hij is nu ontspannen en in het begin niet. Hij hoeft van mij ook niet aan de teugel maar ik ben gewoon heel blij als hij het doet. Vooral omdat ik niet zn goede ruiter ben en nog heel veel moet leren is het niet mij doel om hem aan de teugel te rijden. Veel mensen focussen zich alleen op het knikje en verder niet.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 12:42

Waarom zou je niet met je handen mogen friemelen? Oke,als je je paard op een goede manier rijd kan ie uit zichzelf aan de teugel gaan lopen.
Wat zie je liever,een paard die netjes aan de teugel loopt of zijn passen niet afmaakt en z'n kop in de lucht steekt Verward

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:05

ik zie liever een stille hand van de ruiter sunny

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:21

Ik ook dan maar een paard wat overhaast stapt en geen passen afmaakt dan een paard dat in de krul getrokken word en zijn passen wel af maakt.
marjo slaat de spijkre op zijn kop Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Suusje1986 en 41 bezoekers