(Her)ken je dit?Word een beetje voor gek verklaard

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

(Her)ken je dit?Word een beetje voor gek verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 20:54

Ik was vandaag in gesprek met iemand en we kwamen terecht op het onderwerp "dromen en fantaseren" nou begon ik over wat ik nog wel eens doe, elke keer als ik dat aan iemand vertel zit die me zeer vreemd aan te kijken, zo van "ben je wel goed bij je hoofd" nou wil ik even wetenof jullie het volgende (her)kennen, want ik ga nu zelf ook vraagtekens zetten bij wat ik doe...:

Als ik op bed lig, in het donker, ga ik soms een soort van fantaseren, ik zit niet in een slaap/waak toestand maar daarvoor nog, ik ben wat moe maar slaap beslist niet. Dan denk ik bij mezelf van "kom, even 'dromen' en dan beland ik in gedachten boven een groot landschap, meestal boslandschap met bergen eromheen. Nou is dat op zich niet zo vreemd, maar het is dan alsof ik vlieg, niet zelfstandig maar op de rug van een vogel ofzo (die ik niet kan zien) Het resultaat is dan dat ik niet kan beslissen welke kant ik op ga, laat zeggen, niet de kleine details. Ik kan niet bedenken van ik ga links of rechts, dat gaat gewoon niet, maar bedenk ik bij mezelf "ik wil/verwacht achter die berg een stad, dan is die er ook. Ik kan dingen in hun geheel zien, zoals een bos, iedereen ziet in gedachten dan voor zich: Bomen, takken, dode bladeren, misschien een omgevallen boom, maar als ik bij mezelf denk "goh wat saai, even aanpassen" dan kan ik ook als ik wil ineens beestjes zien lopen, groot en klein, paddenstoelen, alle kleuren van de gevallen blaadjes, zonnestralen die door de bomen heen schitteren.. Gewoon ALLES! Nou zou je denken, dat klinkt nog tamelijk normaal, maar het mooie is, ook hier kan ik weer niet beslissen 'waar zie ik een vlinder, waar een paddenstoel' die zijn er gewoon ineens, niet eens op plekken waar ik ze verwacht, maar ook opplekken waar ik ze in eerste instantie niet zou verwachten maar waar ze wel voor kunnen komen. Hier heb ikdus geen controle over, het is als een soort film die voor mij afgespeeld word waar ik zelf in leef. Ik ervaar het als best prettig, maar vind het een beetje jammer dat mensen er zo negatief op reageren alsof ik gek geworden ben.

Het komt ook heel soms voor dat ik er spontaan ben, dat het me gewoon overkomt, maar ik kan het ook gewoon "uit" zetten wanneer ik wil.
Het gebeurd me niet overdag, alleen als ik besluit dat ik dat wil, en maar soms gebeurd het dat het me 's nachts 'overkomt'. Verder doe ik dat gewoon wanneer ik daar zin in heb.
Het is beslist geen slapen of dromen zoals men doet, in dromen is alles vaak wazig, als door een filter bekeken, hier is alles zo helder als ik maar wil, maar wel heel natuurlijk allemaal.

Ik weet zeker dat het niet een soort vluchten is voor de realiteit!

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden en ikwil graag jullie mening hierover horen! Negatief of Positief!

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:19

Je bent echt niet gek hoor. En volgens mij ben je echt niet de enige die zoiets heeft. Ik fantaseer ook vaak hoor. Alleen anders dan jij. Iedereen heeft zo zn eigen manier van fantaseren. Is helemaal niet erg hoor, lijkt me juist fijn, zo je eigen wereldje waar alles gebeurt wat jij wil dat er gebeurd. En het is niet slecht ofzo want je zit niet de gehele dag in je eigen wereld dus er is niets verkeerds aan Lachen

    Dance to express, not to impress.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:19

Klinkt een beetje als een ( half ) Lucide droom. Een droom waarvan je weet dat je hem beleeft en die je half of helemaal kunt aanpassen. Daar is pas nog een Bokt-topic over geweest, waar ook een link naar een informatie-pagina in stond. Zoek de link eens op ( ik ken hem niet uit mijn hoofd helaas ) en lees de informatie eens als je wilt Lachen .
Het klinkt niet erg slecht ofzo. Je schaadt er niemand mee.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:05

pas er wel mee op met die lucide dromen, het kan je helemaal gek maken. omdat je niet meer weet wanneer je wel en niet droomt. Als je er zoals als nu goed mee om kan gaan is het toch heerlijk??? maar ga ajb niet expirimenteren met lucide dromen....

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 23:08

wat zijn lucide dromen? dat zegt me helemaal nik Verward kan je me daar wat meer info van geven? (nee ga het niet uitproberen hoor Haha!)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:12

Lucide dromen is imo niet gevaarlijk tenzij je je er teveel op gaat focussen en mee gaat experimenteren idd, dan nog lijkt het me vergezocht dat je de werkelijkheid en dromen niet meer uit elkaar houd.

Ik heb van jongs af aan al lucide dromen, vroeger wat meer dan nu en je moet dat gewoon op zijn natuurlijke beloop laten gaan.
Fantaseren doe ik zelf ook graag Lachen Wellicht dat die 2 met elkaar te maken hebben maar dat weet ik niet.

Iig in lucide dromen ben je wel in een droom toestand dus in slaap, maar ben je je bewsut van het dromen en kun je de droom naar eigen hand zetten.

Er zijn apparaatjes ontwikkeld waarmee je dit op zou kunnen wekken, of die iig je bewust maken als je droomt door te reageren als je droomt dmv lichtsensors, maar ik vind dat je daar idd niet mee moet experimenteren.
Jammer voor degene die geen lucide dromen hebben, maar het is een natuurlijk proces waar je imo niet mee moet knoeien.
Ik kwam er ook pas achter dat het 'speciaal' was nadat een vriend zo'n apparaat had aangeschaft.
Hij heel heftig vertellen over lucide dromen, toen vond ik het een beetje banketstaaf om te zeggen dat ik dat van jongsafaan al had.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:14

lucide dromen zijn dromen die je zelf kan gaan bepalen, als je het fijne ervan wilt weten moet je dat even via google doen! zelf weet ik alleen dat iemand die ik ken er helemaal gek van werd ze kon het niet meer stoppen en wist niet meer wanneer ze wel en niet wakker was. het leven was een droom zeg maar. dit kon ze niet meer stoppen, hoe ze eruit is gekomen weet ik niet meer... maar ze zei wel dat ik het nooit moest proberen, hier wel een site erover:http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/


Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:24

Ik herken het op zich niet. Wel fantaseer ik zelf heel vaak, maar dan op een andere manier...
Overigens zijn mijn dromen altijd heel helder, in kleur en geluid en weet ik wat...

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 00:06

Ik herken het dus wel en heb het m'n hele basisschoolperiode gehad.Nu ben ik erover heen gegroeid en is het niet meer terug gekomen.Aan de ene kant vind ik het jammer,want voor mij was het wel een uitvlucht,een wereld waar ik alles naar mijn hand kon zetten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _CS_, Aeva, Amazonbot, daanbrego, daphiena, Emita, flooooo, Googlebot, katinker, Keizerinnnn, Meliaforever, NadjaNadja, Perros, puma, redbutton, Relserk, rollyjogered, Roquen, Roulette_, Sanet, Schuur_, Vaiqua, xPabloBokt, xSannee, Yffiejj en 208 bezoekers