'Ruiming van een miljoen dieren' gepland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-01 10:04

<i>'Ruiming van een miljoen dieren' </i>
Door Lizette van Neer en Chris Halkes

<b>UDEN/DEN BOSCH - Het ministerie van Landbouw heeft plannen om in een groot aaneengesloten gebied in de IJsselstreek al het voor MKZ-gevoelige vee te ruimen. Het gaat om ongeveer een miljoen dieren. Dat heeft het hoofd van het door het ministerie opgerichte MKZ-crisiscentrum in Uden, J. Eijk, gisteren bevestigd. Bronnen binnen landbouworganisaties hadden eerder op de dag al van dit voornemen gewag gemaakt. </b>

Het gebied voor de massale ruiming zal worden begrensd door de IJssel en het Apeldoorns Kanaal. Waar de zuidgrens ervan zal lopen is nog niet geheel bekend en evenmin wanneer deze maatregel zal worden afgekondigd.

Aanpak
Een woordvoerster van het ministerie van Landbouw wilde gisteren niet reageren om 'vooral niet op de zaken vooruit te lopen'. Ze verwees verder naar de woorden van minister Brinkhorst. Die zei gisteravond 'te overwegen de aanpak van mond- en klauwzeer in het gebied tussen Veluwe en de IJssel te verscherpen en het afgesloten gebied rond Oene uit te breiden'. Volgens de woordvoerster van het ministerie is een uitgebreider aanpak van de ziekte in de omgeving van Oene noodzakelijk omdat het ministerie er nu van overtuigd is dat de haard van de besmettingen zich daar bevindt.
'Vreselijk'
Eijk noemde de situatie in het oosten van het land gisteren 'vreselijk'. "Daar moet veel rigoureuzer ingegrepen worden. Het aantal dieren, in totaliteit een miljoen, dat geruimd moet worden is zo hoog omdat er in dit gedeelte van het land veel kalverhouderijen gevestigd zijn, variërend in grootte van duizend tot wel tweeduizend of meer dieren. Ook zijn hier grotere varkensbedrijven gevestigd." Gelderland verliest zo een kwart van zijn veestapel. Volgens de directeur van het crisiscentrum zou een vergelijkbare ingreep in Brabant een nog grotere impact hebben. "Als het virus overslaat naar Brabant staat ons echt een grote ramp te wachten. Brabant telt vele grote bedrijven die nog dichter bij elkaar zijn gevestigd." Totnutoe zijn in Nederland ongeveer 30.000 dieren geruimd. Gisteren werden drie nieuwe besmettingen met mond- en klauwzeer bekend, wat het totaal aantal besmettingen in Nederland op tien brengt. Eén besmetting werd aangetroffen op een kalvermesterij in Kootwijkerbroek, middenop de Veluwe. Het is nog onbekend hoe dit bedrijf besmet is geraakt. In totaal moeten 50.000 dieren op ongeveer tweehonderd veebedrijven in de omgeving van Kootwijkerbroek worden geruimd. De Veluwe werd gisteren helemaal afgesloten van de buitenwereld.
Spoeddebat
De Tweede Kamer hield gisteren een spoeddebat over de MKZ-crisis. Ze verwierp met ruime meerderheid verschillende moties van GroenLinks, ChristenUnie, SGP, SP en CDA om in Nederland, vooruitlopend op besluiten van de Europese Unie, te beginnen met preventieve vaccinaties van vee of de levende have in dierentuinen. Minister Brinkhorst zei te overwegen het fokken van varkens in Nederland voorlopig stil te leggen.

bron <a href="http://www.brabantsdagblad.nl">Brabants dagblad</a> van 30-3

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-03-30 10:05 ]</font>


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-01 10:29

en ik woon dus in Brabant! oliebol! Ik weet gewoon dat dat virus hier naartoe zal komen! ER wordt namelijk niet gevaccineerd dus dan is het ook niet te stoppen! GVD!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-01 10:43

Desiree,

ik hoorde gisteren op bokt een gerucht dat er een verdacht bedrijf in Waalre is, zie een stukje hieronder. Met mijn paarden net buiten de ring van Maren Kessel en zelf in Veldhoven ben ik niet blij.

PS zie dat je het al hebt gezien. Ik ben gisteren even over die weg gereden, zag geen 'verdachte' mannen in witte pakken, om het even wta luchtiger te formuleren.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-03-30 10:45 ]</font>


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-01 12:02

Klopt dat een bedrijf in Waalre zwaar verdacht is. Ik hoorde van een vriendin die een bedrijf in de buurt heeft dat ze vandaag de uitslag kregen. Ik hou jullie op de hoogte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, ComscoreBot, juval, Lalidan, Lau07, Nescio18, ryukapple, Telpeva, VinandoW, YandexBot en 157 bezoekers