mijn verzorgpaard (fries) is voor 25% wit....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

mijn verzorgpaard (fries) is voor 25% wit....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 15:37

mijn verzorgpaard heeft 2 jaar geleden haar 2e veulen gekregen. haar eerste veulen was gewoon mooi zwart (dat is de moeder ook) alleen het volgende veulen is voor ongeveer 25% wit!! het zijn niet echt witte vlekken maar op sommige plekken komen veel witte haren door... ik hoop dat het een beetje duidelijk is.... Verward haar vader is ook gewoon een mooie zwarte fries. hoe zou het nou kunnen dat zij wit is?? gaat dat nog weg?? toevallig iemand die er meer verstand van heeft?? Verward hoe zou dit nou kunnen? ik heb wel iets gehoord over vroeger dat je toen meerder friezen soorten had die wit mochten zijn... maar ik snap het niet helemaal.. zou iemand het me mij uit kunnen leggen? groetjes!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:43

Tja dan heeft de vader of de moeder toch in het DNA genen zitten voor de kleur wit. Als een van de twee die doorgeven en het wordt een dominant gen tegenover een resensief gen, zal de kleur wit dus toch naar voren gaan komen.
Misschien is er iemand die het nog een beetje beter uit kan leggen, want ik weet het even niet goed onder woorden te brengen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 15:49

Vroeger waren er inderdaad zwarte, witte en bruine friezen. Dit is weggefokt.

Voor het Friesche paardenstamboek moeten ze helemaal zwart zijn, een klein wit stipje wordt nog weleens over het hoofd gezien, maar een veulen dat voor 25 % wit is wordt niet in het stamboek opgenomen. Deze kan echter wel in het veulenstamboek worden opgenomen.

Er zijn echter 2 mogelijkheden waarom het veulen zoveel wit heeft:
1. De moeder vereft wit, waardoor het veulen veel wit heeft.
2. De vader vererft wit, ,, ,, ,, ,,

Het friesche paardenstamboek publiceert ieder jaar een hengstenblad met daarin alle goedgekeurde friesse hengsten, hierin vind je informatie over de gangen, bouw, ruglengte, en wit vererving van een hengst. Sommige hengsten vererven veel wit. Waardoor je grotere kans hebt dat je veulen wit geboren wordt.

Een fries met een wit voetje, sok, grote witte vlekken, bles etc. worden niet in het stamboek opgenomen en krijgen derhalve ook geen stamboek papier. Zij kunnen alleen ingeschreven worden in het veulenboek.

Helaas is het wit ook van invloed op de waarde van het veulen. Een fries merrie veulen kan ongeveer 4000 tot 5000 euro opbrengen. terwijl een fries merrie veulen met wit.. niet eens de helft opbrengt. De friese paarden met veel wit, worden meestal voor de recreatie verkocht, terwijl je ze gewoon in de sport uit kan brengen, hoewel ze niet 'ras typisch' zijn.

Ik hoop dat ik je zo een beetje uitgelegd hebt hoe het komt. (genetisch bepaald bij vader of moeder het vererven van wit).

Verders hoop ik dat het veulen ook al heeft het wit, wel gewenst is door de eigenaar en dat die even lief is voor het veulen, als dat het een heel zwart veulen zou zijn.

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 16:03

bedankt allebei voor de uitleg, maar ik heb nog 1 vraag misschien weet 1 van jullie het, als het veulen een jaar of 6 is en nog steeds wit is en je zet er een zwarte hengst op, is er dan kans dat het veulen ook wit word vanwege de moeder. verder is zij echt super lief en braaf maar ik wilde gewoon even weten hoe het nou kwam. de eigenaren hadden het me wel uitgelegd maar het was me nog niet helemaal duidelijk....

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 16:08

Als het veulen en jaar of zes is en je zet er een zwarte hengst op heb je heel veel kans dat het veulen het witte van zijn moeder erft.

Aangezien (het veulen), dan de moeder niet in het stamboek ingeschreven staat, zal het veulen ook nooit in het stamboek opgenomen worden, dat zijn namelijk de regels van het stamboek, dat vader en moeder ingeschreven moeten staan.

Je kunt echter wel met haar fokken, maar niet om stamboek friezen te foken. De veulens van deze merrie, zijn dus veel minder waard doordat zij de kleur wit in haar vacht heeft. En dit kan vererven.

Het kan ook zijn dat er een gewoon heel zwart veulentje uit wordt geboren, deze is echter ook minder waard dan een veulen met stamboekpapieren. en dit is vaak ook de reden dat er met een friese merrie zonder stamboekpapieren vaak niet gefokt wordt.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:53

Heb je een foto van het paard? Ben wel benieuwd.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:47

Als de vader een goedgekeurde hengst is, komt het niet bij hem weg. Volgens mij wordt daar goed naar gekeken. Tenminste laatst zou een kennis van mij zijn hengst voor de hengstenkeuring doen. Maar hij had het zg witte en bruine gen in zich en kon gelijk weer naar huis gaan!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:47

BenI schreef:
Vroeger waren er inderdaad zwarte, witte en bruine friezen. Dit is weggefokt.

En zelfs bonte!

Dat is wel erg lang geleden hoor, je komt ze ook nergens meer tegen.
Ze zijn over gegaan tot het fokken van zwarte friezen en alleen deze kleur is nog maar toe gestaan (wat ik overgens heel erg jammer vind)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:11

Fairie"]
[quote="BenI schreef:
Vroeger waren er inderdaad zwarte, witte en bruine friezen. Dit is weggefokt.

En zelfs bonte!

Dat is wel erg lang geleden hoor, je komt ze ook nergens meer tegen.
Ze zijn over gegaan tot het fokken van zwarte friezen en alleen deze kleur is nog maar toe gestaan (wat ik overgens heel erg jammer vind)
[/quote]

In NL niet nee, in amerika zijn er fokkerijen die zich toespitsen op het fokken van voskleurige friezen

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:40

ik zou het TE gek vinden om een witte of bonte fries te hebben Haha!...volgens mij zouden die ook ernstig gewild zijn?!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:19

LuvdaTossa schreef:
Als de vader een goedgekeurde hengst is, komt het niet bij hem weg. Volgens mij wordt daar goed naar gekeken. Tenminste laatst zou een kennis van mij zijn hengst voor de hengstenkeuring doen. Maar hij had het zg witte en bruine gen in zich en kon gelijk weer naar huis gaan!

kan dus wel, maar een heel erg klein persentage van de FPS goedgekeurde hengsten vererft GEEN wit.
van bijna alle friese hengsten word wel eens een veulen met aftekening geboren.
voorbeeld neem de kampioen Time even.
van hem zijn al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel veulens met wit geboren, en dan spreek ik niet alleen over een kolletje.
Vermoedelijk komt het via de feitse kant (volgens de fokker)
mijn merrie heeft ook al eens twee veulens met wit gegeven, eentje van Remmelt en eentje van Ids. remmelt heeft dan ook een veel hoger wit persentage dan bv Ids.
als het dus via de moeder zou komen hadden alle 6 haar veulens wit moeten hebben!

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 19:39

_inge_ schreef:
Heb je een foto van het paard? Ben wel benieuwd.


Ik wou het net zeggen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:00

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar een foto.
Een witte fries, dat lijkt me pas echt gaaf!
Of een bruine Kwijl

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:24

witte friezen werden toch gebruikt voor bruiloften en zwarte voor begravenissen? of loop ik nu onzin uit te kramen? ik dacht zoiets ooit begrepen te hebben (blijft de vraag, wat deden ze dan met die vos/bonte Knipoog)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:43

die vos bonte waren vast voor de kermis haha

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:26

Ook in NL wordt nog wel een enkele keer een vos geboren.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 23:27

Ik ben ooit eens jaren geleden bij een hengstenboer geweest in friesland die twee vossen op stal had. Vond ze heel bijzonder. Eigenlijk wel heel mooi. Mij lijkt een zuivere fries met een voskleur nog wel wat... Heb ik eindelijk eens iets echt aparts...

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:06

ik heb ooit eens bij een boer gereden die vosje op stal had staan (ook fries) echt een geweldig mooi beestje... vind het wel wat hebben ook friezen met wit vind ik best mooi ... laatst ook eentje gezien die had achter twee witte benen zag er niet beroerd uit ofzo ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:09

Een Fries met veel wit wordt vaak een Tinker genoemd. Dat is beter voor de verkoop.
Wat maakt het eigenlijk uit? Als je er niet mee wilt fokken gaat het er alleen maar om of jij er een fijn paard aan hebt.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 18:10

Okee dan, waar blijven de foto's?????????????
Ben nu wel heel nieuwsgierig geworden hoe die verzorgfries eruitziet!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:10

een kenis van mij heeft een 2 jarige vos fries, met papieren....veulenboek papier....hij is vrij donker koffievos...echt apart en leuk omdat hij wqel een papier heeft en uit een ggk friese dekhensgt en een stb friese merrie komt...kun je in ieder geval bwijzen dat hte een zuivere fries en geen gekruiste oid

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:36

LuvdaTossa schreef:
Als de vader een goedgekeurde hengst is, komt het niet bij hem weg. Volgens mij wordt daar goed naar gekeken. Tenminste laatst zou een kennis van mij zijn hengst voor de hengstenkeuring doen. Maar hij had het zg witte en bruine gen in zich en kon gelijk weer naar huis gaan!


Het is nog helemaal niet mogelijk om het "witte gen" te onderzoeken, dus wat dat betreft klopt dit verhaal niet. Bij Friezen kunnen ze wel de vosfactor onderzoeken, omdat dit gen gevonden is. Wit kan nog niet getraceerd worden, en het is ook maar de vraag of we daar als Friezenfokkers iets aan hebben, omdat dat waarschijnlijk zo verspreid is in onze populatie dat er teveel paarden zouden afvallen. Je moet je voorstellen dat als dat je selectiecriterium wordt er misschien maar een paar hengsten voor goedkeuring in aanmerking zouden komen en als die dan qua exterieur en gangen slecht zouden zijn, wat heeft het dan voor zin. Dat dat paard geen papieren krijgt is ook niet waar, elk veulen met of zonder aftekeningen krijgt een veulenboekpapier als het uit twee stamboekouders komt. Je kunt er dus gewoon mee fokken en als je bij de hengstenkeuze erop let een hengst te kiezen met 0 % witvererving is de kans heel klein dat je een veulen met wit krijgt, omdat de voorouders van de merrie ook allemaal zwart waren.