een shet eerbij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 22:33

hoi

ik heb nu een eigen paard, magned.
maar ze is gewend om met andere paarden te staan en nu is ze dus errug!! gestresd. vooral als ze alleen in de wei loopt, ( ze staat bijna niet stil)
nu vroeg ik me af is het slim om er een shet bij te nemen of maakt dat nix uit?
mijn ouders vinden het ok maar de boer waar ze staat heb ik het nog niet gevraagd omdat margreet ( dochter) zecht dat hij dat nooit toe zou laten.
magned is een merrie kan ze samen met een andere merrie in de box ( grote box) en zo niet hoe groot moet de box voor een shet minimaal zijn? of altijd buiten?? maar dan is magned weer alleen op stal,
hmm wie helpt met met dit probleem Verward
groetjes heleen en magned

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:19

Hoi,

Ik heb er ook een shet bij genomen, voor mijn paard. Zo kunnen ze elkaar lekker de hele dag vermaken, en ik kreeg m nog gratis ook!
Ook kosten ze weinig in onderhoud, sowiso minder dan een gewoon paard.
Ik zou dat als oplossing nemen, anders heb je straks een vervelend paard.
Maarre verwaarloos de shet niet, geef die net zo veel liefde en aandacht! Lovers

soppie

Berichten: 24
Geregistreerd: 25-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:23

hoi ik heb er ook een shet bij genomen, een adenre pony ging weg bij ons op stal en toen stond de mijne alleen, nu hebben we een welshxshet en hij gaat 's avonds lekker mee naar binnen maar heeft wel een aparte stal, ze zien elkaar wel,maar als je een uit de box haalt staat de ander alweer gek te doen. ze kunnen niet zonder elkaar maar al staan ze bij elkaar dan willen ze nix van elkaar weten, inpriscipe kan de shet gewoon buiten blijven maar dan stana ze allebij alleen

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:29

Ik heb er ook een shet bijgenomen want Jaike liep ook ontzettend gestressed in de wei. Ze liep contstant heen en weer te draven, daar werd ik weer gestressed van!! Dus heb meteen dezelfde dag er een shet bijgekocht, het werd natuurlijk niet meteen minder want ze begon met z'n tweeen te draven. Komt ook omdat 8x per dag de stoomtram langs komt rijden en dat is natuurlijk heeeeeel eng vooral als hij een geluid maakt!!! Ze zijn dikke maatjes geworden en staan ook samen in een grote stal. Maar ik moet er wel bijzeggen dat ze nu bijna niet zonder elkaar kunnen!! Als ik met Jaike naar buiten ga dan gallopeerd Blossem contstant door de wei!! Dus let daar wel een beetje op!!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:30

waar staat je paardje eigenlijk, want het valt me nu pas op dat je in Medemblik woont!! Ik woon namelijk in Opperdoes dus je bent bijna mijn buurvrouw!! *LOL*

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:30

Ook ik heb er sinds een kort een shet bij, niet zozeer als gezelschap voor mijn Fjord, maar om zelf aangespannen mee te gaan rijden.
Bedoeling was dat zij bij mijn Fjord in de wei kwam te staan, maar tot nog toe kunnen ze elkaar niet luchten of zien, dus of ze ooit nog bij elkaar komen te staan?
Iemand nog tips???

soppie

Berichten: 24
Geregistreerd: 25-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 23:33

he wat grappig ik woon ook vlakbij medemblik!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 09:13

hoi

het gaat vooral om de stalling kunnen ze de box delen of niet want we kunnen er niet nog een box bij maken

en barbera
ik heb blossem bijna 2 jaar verzorgd met alle andere shetjes, maar ik mocht ze later neit meer verzorgen van rein dus daar kan ik al geen shet kopen anders vnam ik immit Lovers
kan blossem nu al aan het halster lopen kon ze eerst neit want ze was 3 en er was nix mee gedaan Verward
ze begon dan altijd te steigeren
wist je dat ze vorig jaar een dood veulen had, heel sneu.
en soppie waar woon jij dan?

nou doeiii

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:00

Ik woon ook in de buurt: Alkmaar! Party!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:09

Als de box groot genoeg is (wel groter dan gemiddeld), kunnen ze vaak prima een box delen. Ik zou wel kijken of je de shet op proef kunt krijgen voor het geval het toch niet zo klikt.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 11:54

Ja dat is wel een goed idee, op proef.
Stel je voor dat ze elkaar niet kunnen uitstaan! Dan zit je met de gebakken peren... *LOL*

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:20

Ik hoef hier niets aan toe te voegen. Mijn tip is ook een shet en(als ze elkaar mogen) kunnen ze best bij elkaar in de stal. Max en Chip kunnen ook bij elkaar alleen vind Max het nog een beetje eng.
XXX
Ciska

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 16:50

Als de stal groot genoeg is en ze kunnen goed met elkaar opschieten lijkt mij het geen probleem.
Maar bedenk je wel even dat een shet net zo goed veel aandacht nodig heeft en ontwormt en bekapt moet woren. Want dat schiet er heleaasbij veel mensen nogal eens in..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 18:07

handige oplossing.. als je tenminste er tijd voor hebt.. als je maar even over hebt dan kan je ook een vriendin ofzo hem laten verzorgen en idd op proef nemen. succes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 18:14

Ja iid wat Pinky Girl al zegt, vergeet ook die kleine niet te ontwormen en te bekappen en enten etc.
Veel mensen zien t een beetje als geit, en dat is t foute. Frusty

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 18:16

Ja Blossem kan aan een halster lopen hoor!! Ook aan het hoofdstel en zadeltje, dan kan ik er ook iemand op zetten die wel wat ervaring heeft dat is ook niet zo'n probleem. Maar dan is ze wel een beetje onberekenbaar, want voor je het weet steigert ze!!
Als ik jou was zou ik ook geen shet bij Rein kopen hoor, ik vertrouw hem niet zo!! Maar op dat moment had ik echt een shetje nodig want Jaike flipte helemaal, en ik ben niet echt bijzondere dingen van plan met Blossem!! Ik vind het belangrijk dat ze het naar haar zin heeft bij me en dat ze goed op kan schieten met Jaike!! Wie weet laat ik haar wel dekken volgend jaar, van dat dode veulentje wist ik inderdaad af. Ik had aan Rein gevraagd of ze ooit wel eens een veulen had gehad en toen kwam hij dus met dat verhaal!!
Waar staat jou paardje eigenlijk?? Ergens in Medemblik???

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 18:57

hoi

k heb tijdenlang shetties verzorgd ik weet wel dat ze ook goede verzorging nodig hebben
mijn paardje staat vlakbij medemblik aan de zuiderkwel weg
tja ik mag rein TOTAAL niet.....
maar dat is weer een ander verhaal Misselijk
ik heb jou fries en blossem trouwens wel van af de weg gezien, ( k ging naar ooteman)
toen rende jij net heel hard naar de wei was wel geinig om te zien Tong uitsteken
hebben jullie nog een aantal reden waarom ik een shet moet nemen
probeer die mensen nog ff te overtuigen Schijnheilig groetjes heleen

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 20:44

Ik zet dus nooit mijn shetjes bij mijn paarden op stal. Okay misschien even 10 minuten maar zo'n shet is veel te klein en kan ook niet weg komen als een paard ineens in de aanval gaat. Ookal is het gewoon spelen, het kan fout gaan en dan heeft zo'n shet geen enkele kans.
Reden om een shet erbij te nemen :
Jouw paardje loopt de hele tijd gestrest door de wei, hierdoor heb je in de loop van de tijd gewichts verlies en het paard wordt er niet vrolijker van.
Tevens zal het weiland binnen korte tijd een modderpoel worden aangezien ze de hele dag hetzelfde stuk op en neer loopt. Paarden zijn kudde dieren, er zijn er maar weinig die het alleen staan aankunnen. Jullie verzorgen Magned met z'n tweeen, dit zal best wel eens lastig zijn aangezien jullie allebij willen poetsen en allebij willen rijden. Een shet erbij betekent allebij de mogelijkheid te poetsen en als er bijv. een karretje is kun je zelf samen buiten rijden.
Maar vergeet niet ook een shet kost geld, hoefsmid, inentingen en wormenkuren zijn allemaal onkosten die erbij komen.
Rijn heeft leuke ponies staan, ik raad alleen aan, ontworm ze goed en laat ze inenten. Er zijn zat shetjes die het veel slechter hebben als die van Rijn !
En zoals ik al heb gezegt, je mag best Max lenen om te kijken of het gaat. Maar je hoeft niks, je kunt natuurlijk altijd voor een andere shet gaan kijken als je Max niks vind.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 21:03

Zelfs de beste vriendjes slaan naar elkaar als er voer in het spel komt.
Zie het al gebeuren, je paardje die de shet verrot trapt omdat ie zijn voer niet wil delen.
Niet alle paarden zijn geschikt om een box en voer te delen.
ZOu dit eerst goed uittesten.

Groetjes Anke

p.s. 2 jaar terug heb ik een shetjaarling af moeten laten maken omdat een angloarabier zijn heup had overgetrapt tijdens het spelen in de wei. Dus schaf dan a.u.b. een stevige volwassen shetlander aan!!! (die kan zich beter weren, dan een veulentje)

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 21:42

hoi

tja ik mag rijn niet omdat ik het vind dat hij zijn shetjes slecht verzorgd dat valt innderdaad nog wel mee
maar om een andere reden
ik zat te denken aan een grote shet waar je af toe nog een kort ritje ofzow mee kan maken en tja max is denk ik daar echt te klein voor mijn vader wil dat ik er 1 neem voor mijn kleine nichtje dat wil ik max nog niet aan doen, hij is nog zo jong dus das zielig
dus ik ga op zoek naar een grote al iets oudere shet van 7 ofzow
en die shet krijgt een eigen stal en de poetsplaats word dan verplaats naar de schuur Haha!
dus het komt allemaal goed Haha!
alvast bedankt voor de reacties

soppie

Berichten: 24
Geregistreerd: 25-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 21:56

niet altijd goed om ze bij elkaar in een box te doen, ik heb dan een welshXshet en een shet maar die grote trapt die kleine, dat vind ik zielig!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 22:02

ja das waar en het is ook gevaarlijk van daar toch een extra box Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:17

Ik merk aan veel mensen (niet op bokt hoor!) dat ze denken 'ach een shet laat maar lekker staan'. Zo stnd mijn shet dus ook, moddervet, sloom en sjagerijnig. Nu ze elke dag beweging krijgt (actief longeren, lange teugel werk, fietsen etc etc) merk ik dat ze stukken mooier is en ook minder sjag. Ik vind persoonlijk dat je er wel tijd voor moet hebben, een shet is ook een paardje en elk paard heeft beweging nodig.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:18

ik mocht mijn pony alleen kopen als ze niet alleen kwam te staan (kende die vrouw goed, ze komt geregeld kijken enzo) en mijn verzirgshetje heb ik toen gekocht, meteen waren ze goede vriendjes! Haha!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 22:32

Ik heb ook niet gezegd dat Rein zijn shetjes niet goed verzorgd, ik heb gezegd dat ik hem niet vertrouw!! Voor de rest zien zijn shetjes er wel goed uit volgens mij!!

Als Jaike en Blossem gaan eten haal ik ze uit elkaar zodat ze niet bij elkaars bak kunnen komen. Voor de rest staan ze 's nachts samen in een grote stal.
Maar dit is ook alleen maar tijdelijk, zodra er stallen gebouwd zijn krijgen ze allebei een aparte stal.

Ach jee, heb je me zien rennen, nou dat zal een lekker gezicht geweest zijn!! Af en toe vergeet ik dat mensen me makkelijk kunnen zien vanaf de weg!! Ach ja, kan mij het schelen als ik maar gelukkig ben!!! Lachen