Scheer tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Scheer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-03 08:32

Hoi, hebben jullie nog handige tips/ weetjes mbt het scheren?

Bijv.
- waar begin je?
- hoe lang doe je er gemiddeld over
etc


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:37

Als je nog nooit een paard geschoren hebt, zou ik eerst samen met een ervaren iemand gaan beginnen.

Maar even een beetje wat me hier te binnen schiet.

* waar je begint maakt in principe niet zo veel uit. Maar het is natuurlijk verstandig om op een veilige plaats te beginnen. Dus niet meteen aan z'n hoofd of onder z'n buik e.d.
* hoe lang je er over doet is voor iedereen verschillend. In het begin ben je wel eventjes (reken uurtjes) bezig. Het hangt er ook vanaf hoe precies je bent en wat voor model je scheert.
* je moet dus vantevoren even bedenken wat voor model je wilt scheren. Als je hem helemaal kaal wilt, laat dan een stuk haar bij het zadel zitten en ook een driehoekje bij de staart.
* je moet zo lang mogelijk halen maken met het scheren. Anders wordt het niet zo mooi.
* Bij elke haal moet je de vorige overschrijden.
* Na elke 10 - 15 minuten scheren, moet je de machine even olieen. En de rastertjes van de koeldingen af en toe even afdoen met een borstel.
* Af en toe voelen of het scheerapparaat (de mesjes) niet oververhit raaken
* zorgen voor scherpe messen. En niet op zaterdagavond erachter komen dat je messen hartstikke bot zijn, als je zondag op wedstrijd moet.
* uhhmm, volgens mij leest niemand dit meer, maar goed......
* Zorgen dat je e.v.t. een praam in de buurt hebt. Of sederingsmiddel.
* Zorgen dat je paard nooit op de draad gaat staan
* nooit een vies of nat paard scheren (vooral zand). is niet goed voor de messen.
* de scheermachine goed vastpakken, en niet net bij die koeldingen.
* Als je een beetje losse huid hebt, b.v. bij de kaken of bij de ellebogen, moet je de huid straktrekken. Je hebt er echt zo ingeschoren.
* Het apparaat eerst aanzetten, een beetje uit de buurt van je paard en dan pas beginnen.
* het scheerapparaat goed schoonmaken na gebruik. Af en toe met de compressor helemaal schoonblazen.
* als je de benen scheert, menen sommige paarden dat het een vliegje is. Daarom goed opletten en met je andere hand het been vasthouden. Je voelt bewegingen sneller dan dat je het been ziet bewegen.
* oh, en natuurlijk tegen de haren inscheren (duh). Maar soms is het moeilijk te zien welke kant de haren opgroeien. Vooral bij weerborstels.
* De scheermachine altijd met dezelfde druk tegen de huid aandrukken. Anders krijg je een bergjes effect.
* en natuurlijk opletten als je bij z'n manen scheert. Voor je het weet heb je er een hap uit. Als je trouwens te dicht langs de manen afscheert, heb je kans dat die haren terugkomen als manen.
* als je z'n hoofd ook wil scheren, kun je het beste even het scheerapparaat uit zetten en tegen zijn hoofd aanhouden. Als je al weet dat het niet gaat lukken, ook niet beginnen. Want je moet wel verder.
* Natuurlijk na het scheren opletten dat je paard het nooit te koud krijgt.
* oh en heel belangrijk. Trek je domste, belachelijkste kleren aan die je normaal nooit aantrekt. Want die haartjes zijn echt een kriem (moeders blij als je weer aankomt met je haartjestrui). Je krijgt ook overal jeuk Haha!

Nou, een hele waslijst.
Veel succes met scheren in ieder geval.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 00:48

Even nog een kleine toevoeging op de lijst van hierboven.
-Als je niet zo handig bent met modelletjes scheren kun je het van te voren even aftekenen met kleermakerskrijt (bij een schimmel met houtskool)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 02:11

annegti schreef:
Even nog een kleine toevoeging op de lijst van hierboven.
-Als je niet zo handig bent met modelletjes scheren kun je het van te voren even aftekenen met kleermakerskrijt (bij een schimmel met houtskool)


En als je zeker wilt weten dat je het er niet per ongeluk afveegt is een watervaste viltstift ideaal Haha!

Toevoeging:

Laat het hoofd en de benen er bij voorbaat inzitten, want dat scheelt een enorme bult werk en risico's.

Tijdsduur:

Paard helemaal (ecl. benen en hoofd): ongeveer een uur als je het netjes wilt doen.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:34

Ik heb eigenlijk een vraagje maar ik weet niet of dat mag op een topic van een ander. Ik ben nog niet zo lang op bokt. Heeft iemand ervaring met sterren op een pony scheren? Zoals er bij de blackriders gedaan word. Ik heb namelijk een haflinger en wil dat ook graag.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:02

Dit bedoel je?
Afbeelding

Geen flauw idee hoe ze het precies doen. Maar het lijkt me echt ontzettend veel en moeilijk werk.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:02

Ja, dat bedoel ik. Ik vind het heel mooi. En dan gewoon voor een keertje.
Weet iemand hoe dat moet? Ik denk dat het heel mooi staat bij mijn haf.

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:00

Niemand???????????

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:17

Vonnie84 schreef:
.
* Het apparaat eerst aanzetten, een beetje uit de buurt van je paard en dan pas beginnen.
Dat doe je maar één keer niet Haha! Haha!


* oh en heel belangrijk. Trek je domste, belachelijkste kleren aan die je normaal nooit aantrekt. Want die haartjes zijn echt een kriem (moeders blij als je weer aankomt met je haartjestrui). Je krijgt ook overal jeuk Haha!

Je wilt niet weten hoe vies je wordt van scheren, echt
.


maaruh luid en duidelijk, ik heb er niks meer aan toe te voegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:48

Febe schreef:
Niemand???????????


Volgens mij scheren ze gewoon het paard op de figuren na. Ster lijkt me niet heel moeilijk. Even erop tekenen met watervaste viltstift en hier gewoon omheen scheren...

Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:07

Ik heb gehoord dat ze het met een kartonnetje in de vorm van een ster op de vacht leggen en dan eromheen scheren. En moet ik dan iemand zoeken die zoiets kan en wil doen. Heeft iemand er ervaring mee ofzo???

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:35

Nog even mijn laatste toevoeging aan de lijst.

* let op welke messen je erop hebt. Of hoe kort je de haren wilt hebben. Wij hebben bijvoorbeeld 2 soorten Aesculap messen: 502 en 511. 502 is redelijk lang en bij de 511 zie je z'n vacht door de haren komen. Dat is dus echt kort.
Als je weet dat je paard een gevoelige huid heeft, zou ik z'n haren een beetje lang laten, omdat je anders over de huid gaat schure (met b.v. het zadel, singel, hoofdstel).
Het paard van m'n zusje heeft dat echt heel erg extreem. Die heeft zelfs schuurplekken van het hoofdstel en de teugels (in z'n hals).

En zo'n kort haar is natuurlijk extra koud.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarjanB, S_Figo, Saranghea, snorkel1986, Trendiction en 38 bezoekers