Air France neemt KLM over............

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Air France neemt KLM over............

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:18

AMSTELVEEN/PARIJS - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France neemt KLM over via een aandelenruil. Dat hebben beide bedrijven dinsdag bekendgemaakt. De transactie waardeert KLM op 784 miljoen euro, 40 procent meer dan de beurswaarde maandag. De Franse maatschappij waardeert het aandeel op 16,74. De slotkoers van het aandeel KLM lag maandag op 11,96 euro.

Bekijk video:
Modem/ Breedband

In de nieuwe holdingmaatschappij Air France-KLM krijgen de aandeelhouders van Air France een belang van 37 procent en KLM een aandeel van 19 procent. De Franse staat ziet zijn belang teruglopen van 54 naar 44 procent.

De topmannen van beide luchtvaartmaatschappijen, Leo van Wijk (KLM) en Jean-Cyril Spinetta (Air France), lichten de transactie dinsdagochtend om 10.00 uur toe op een persconferentie. Van Wijk liet in een persbericht al weten dat de alliantie "een duurzame toekomst" voor KLM verzekert. Spinetta, die de nieuwe onderneming gaat leiden, sprak van een "mijlpaal in onze industrie".


Wat vinden jullie hier nou van??? Persoonlijk vind ik het bijzonder jammer dat dit bedrijf in buitenlandse handen is gekomen. Ook naar aanleiding van het gesprek gisteren bij Barend en van Dorp met ouddirecteur van KLM. Daar werd ook het voorbeeld van Hoogovens gegeven, wat overgenomen is door een brits bedrijf en nu Corus heet. Dit is ook niet positief afgelopen.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:29

Ze houden stug vol dat het niet is overgenomen maar een fusie is.... Schijnheilig
Let maar op, over een jaar ofzo vind je weinig meer terug van KLM....
En ja, het voorbeeld Hoogovens met Corus... lijkt mij dat dit dezelfde glijbaan naar beneden gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:31

Chica schreef:
Ze houden stug vol dat het niet is overgenomen maar een fusie is.... Schijnheilig
Let maar op, over een jaar ofzo vind je weinig meer terug van KLM....
En ja, het voorbeeld Hoogovens met Corus... lijkt mij dat dit dezelfde glijbaan naar beneden gaat worden.


Dat van die fusie is natuurlijk dom gelul, Air France heeft zoveel meer aandelen, dat je toch veel beter van een overname kan spreken.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:43

Mij persoonlijk kan het niet schelen... Ik vind (vond?) KLM helemaal geen fijne maatschappij... en ook met Air France zal ik niet gauw vliegen. Ik heb een voorkeur voor enkele andere luchtvaartmaatschappijen en doe hier dan ook geen oog minder om dicht. Het zou me overigens niet verbazen als dit geen positieve afloop heeft... je hebt immers altijd een x aantl chauvinisten die wel (zeer veel) waarde hechten aan hun vaderlandse luchtvaartmaatschappij...en als dat weg valt zullen de vluchten van KLM ----> Air France toch wel dalen vermoed ik...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:53

Erg jammer Verdrietig ! Voor mij vooral om persoonlijke redenen, waarbij de grootste reden toch wel is, dat hierdoor de baan van mijn broer(tje) waarschijnlijk ernstig op de tocht komt te staan Scheve mond !

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:44

waar ZIJN ze mee bezig, straks zijn alle belangrijke bedrijven in nederland uit het buitenland afkomstig.. weg werkgelegendheid voor nederlanders..

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:02

Ik vind het erg jammer, dat het niet bij een samenwerkingsovereenkomst is gebleven. KLM heeft jarenlang een veel te arrogante houding aangenomen, ze hadden al veel eerder goede alliantie partners moeten zoeken. Nu lopen ze achter de feiten aan.
Ben erg benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben en op wat voor termijn. Ik werk zelf in de reisbranche, boek de hele dag KLM (en andere) tickets, dus ik zal de veranderingen ook in mijn werk wel gaan merken.

Ben ook bang dat dit bij KLM nog meer banen gaat kosten.

Zijn er hier op bokt geen mensen die bij KLM werken? Ben benieuwd hoe het nieuws door de KLM medewerkers is ontvangen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:34

Henk, mijn man, werkt bij de KLM. Hij is KLMer en is gedatacheerd bij KES, KLM equipment services. Zij doen het onderhoud van alle voertuigen die niet kunnen vliegen. KES heeft een paar maanden geleden een stuk Martinair overgenomen.
Henk en zijn collega's zijn na de 1ste golfoorlog overtollig geraakt. Na 3 weken werd alles weer terug gedraaid. Het FNV heeft een tijd geleden samen met de directie besloten om de KLMers die bij KES werken te sparen. Daar blijft alles gewoon zo als het is.

Henk is niet bang of ongerust. Ze riepen de hele dag Viva La France, Viva la paturain. Haha!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:52

Ik werk als luchtvracht expediteur en ik vind de Air france een K*t maatschappij om mijn vracht bij te boeken.....
Als je het over arrogantie heb dan staat de AF als eerste in de rij.
Als je die gasten van de vracht ook aan de telefoon heb ben je dus niet blij... er zijn er een paar bij die wel te pruimen zijn maar de rest.... ach je moet blijkbaar als agent blij zijn dat ze alsjeblieft de vracht meenemen.
Nee hoor, geef mij de KLM maar....ik vind dat best een fijne maatschappij om mee te werken....... ook als je zelf gewoon vlieg met ze..
Hoe zal het staks gaan.... gaan onze goederen per truck naar cdg of gewoon vanaf ams.. wie zal het zeggen. Er wordt bij de NS al gesproken over de passagiers met de trein naar cdg te laten reizen en daarvan vliegen naar hun bestemming.
Ik vind het dus helemaal niets..... je kan een hoop zeggen maar ik vond Blauw en Zwaan toch bij Nederland horen...... eigenlijk moeten we gewoon trots zijn op onze blauwe jongens.....
Ik vind het jammer maarja het is nou eenmaal zo.....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:10

Nou als AF alle intercontinentale overstappen naar Parijs brengt is meteen het hele geluidsoverlast probleem rond Schiphol opgelost, hoeft er niet meer uitgebreid te worden en zijn de omwoners en milieuliefhebbers weer helemaal gelukkig.
Maar zoals gewoonlijk zal de kleine broer wel met de rommel opgescheept worden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:09

sarabande schreef:
Nou als AF alle intercontinentale overstappen naar Parijs brengt is meteen het hele geluidsoverlast probleem rond Schiphol opgelost, hoeft er niet meer uitgebreid te worden en zijn de omwoners en milieuliefhebbers weer helemaal gelukkig.
Maar zoals gewoonlijk zal de kleine broer wel met de rommel opgescheept worden.


Dat betekend dus veel ontslagen, meer werkeloosheid, minder werkgelegenheid als ze overstappen in Parijs. Nee, dat zullen vele duizenden mensen niet leuk vinden zo als jij dat hier neerzet, Sarabende.
Geluidsoverlast is onzin. Je heb een keuze waar je wilt wonen. Ga je in de buurt van Schiphol wonen, dat dan moet je niet gaan zeuren over geluidsoverlast. Sinds de Polderbaan in gebruik is genomen, komen er met Oosten wind hier ook veel vliegtuigen over. Nou en!!!! Jammer dan.
Er zijn ook zat mensen die het fijn vinden om vliegtuigjes te kijken, die gaan juist in de buurt van een luchthaven wonen.

Alles blijft gewoon zo. Schiphol iig blijft Mainport tot 2008. OK dan!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:16

WAt ik niet begrijp; KLM draaide niet goed, had te weinig omzet om rendabel te blijven. Maar toen ik afgelopen zomer een vlucht naar Chicago en verder wilde boeken, bleek de KLM bij elke zoekmachine veruit de àllerduurste te zijn....

Nou ja, een kind kan begrijpen dat je dan idd niet mee doet in de markt.

Schiphol zal wel blijven bestaan, en 'onze' regering is al jaren tegen verdere uitbreiding. Schiphol zal na 2008 wel niet meer groeien. Is ook achteruitgang, idd, maar dat was toch wat we met zijn allen wilden?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:24

PhiaBink schreef:
Nee, dat zullen vele duizenden mensen niet leuk vinden zo als jij dat hier neerzet, Sarabende.
Geluidsoverlast is onzin. Je heb een keuze waar je wilt wonen. Ga je in de buurt van Schiphol


De naam is Sarabande.
Geluidsoverlast is volgens de laaste weggemoffelde rapporten zeker geen onzin.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Trouwens er geen enkele garantie gegeven dat het Nederlandse personeel niet de dupe zal worden, de bonden en enkele geleerden hebben daar een hard hoofd in.
Voor de Fransen is er maar een volk, Fransen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:46

sarabande"]
[quote="PhiaBink schreef:
Nee, dat zullen vele duizenden mensen niet leuk vinden zo als jij dat hier neerzet, Sarabende.
Geluidsoverlast is onzin. Je heb een keuze waar je wilt wonen. Ga je in de buurt van Schiphol


De naam is Sarabande.
Geluidsoverlast is volgens de laaste weggemoffelde rapporten zeker geen onzin.
Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Trouwens er geen enkele garantie gegeven dat het Nederlandse personeel niet de dupe zal worden, de bonden en enkele geleerden hebben daar een hard hoofd in.
Voor de Fransen is er maar een volk, Fransen.
[/quote]

Trouwens, Schiphol N.V. is een apart bedrijf en de KLM is een apart bedrijf. Veel denken nog steeds dat Schiphol hezelfde is als de KLM of andersom. Verward
Mijn man werkt bij de KLM, dus wat hij van het FNV hoort en leest, zal meer kloppen, dan wat er in de media is rond geslingerd. Als personeel van de KLM word je gigantisch goed op de hoogte gehouden over de handel en wandel van de KLM, dat is al zo lang Henk er werkt (1990). Na elke vergadering komt er een brief, daar staat in wat er besproken is, wat de directie wil, wat de bond wil en wat de andere bonden willen.

Dus voor de geluidsoverlast moet je bij Schiphol NV zijn en niet bij de KLM, Martinair, Transavia enz.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:04

PhiaBink schreef:
Dus voor de geluidsoverlast moet je bij Schiphol NV zijn en niet bij de KLM, Martinair, Transavia enz.


Ik stelde dat wanneer AF de overstappen naar Parijs verlegt dat dan de geluidshinder op Schiphol af zou nemen.

Niets meer of minder

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:17

Ik vind het persoonlijk ook jammer dat KLM nu in buitenlandse handen is. Het was onze koninklijke luchtvaartmaatschappij en in de hele wereld bekend. Nu hoort het niet meer 'echt' bij Nederland. Ik heb zelfs gehoord dat het kan zijn dat het kroontje nu uit het logo moet als Beatrix dit zegt. Jammer.... heb het interview met oud directeur KLM niet gezien.. welke directeur was dat Verward