zou mijn ideale paard bestaan??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
juval

Berichten: 13107
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

zou mijn ideale paard bestaan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 14:01

hoi, ik weet niet goed waar ik dit bericht zou moeten plaatsen, misschien hoort het beter bij RT, FA, VMR of RP, maar ik zet het hier neer omdat het volgens mij het meest met WN te maken heeft.
Ik wil proberen of ik mijn overpeinzingen duidelijk kan maken.

Ik rijd nu sinds een paar maanden western, met veel plezier!! ik vind het heel leuk en een fijne manier van rijden.
Ik ben aan het nadenken over het kopen van een paard. Lachen Maar wat voor een Verward ??? Ik zou het liefst heel veelzijdig willen rijden.
Dus western, en dan pleasure of horsemanship, trail en halteren.....
Maar ook dressuur, dus een lekker buigzaam paard met schwung die goed aan de hand kan verzamelen en uitstrekken, met mooie oprichting en ruime verende gangen....
en ik vind eigenlijk springen ook wel leuk, niet al te hoog, maar een B of L parcourtje op zijn tijd...... *LOL*
En natuurlijk lekker ontspannen buitenritjes (evt. Endurance). Lachen
om het dan helemaal compleet te maken zou het me ook leuk lijken als het paardje ook nog eens ingespannen zou kunnen worden, in een vorig leven heb ik de sterren van de hemel gemend Schijnheilig , dat vind ik ook supergeweldig.. OK dan!
Wat veeleisend ben ik hè Haha! , wat denken jullie? zou dit paard bestaan, of alleen in mijn dromen Tong uitsteken Verward ?
Het type quarter/paint/appie vind ik qua uiterlijk en het coole karakter wel goed bij mij passen, *LOL* ik houd van lekker compacte stevige paarden, en een bijzondere kleur vind ik ook wel grappig.
Ik zou evt. ook wel wedstrijdjes willen rijden, niet dat ik heel veel ambities heb hoor, maar ik wil de dingen die ik doe wel goed doen. Lachen
Ik heb nu 10 jaar van mijn 'eigenpaardenleven' aan een hysterische arabier vergooid , dus als ik ooit nog een paard koop wil ik er wel voor zover mogelijk heel zeker van zijn dat dit paard goed bij mij past, wat de arabier uiteindelijk dus niet deed Verdrietig .
Ik heb nog ruim de tijd om mijn ideale paard te vinden, en wil absoluut niets overhaasten. Denken jullie dat een quarter aan al mijn wensen zou kunnen voldoen?

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:05

Kort antwoord: ja Lachen Alleen dan is de vraag, wat voor Quarter Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:06

Niet aan al je wensen.............maar je zou al redelijk in de buurt komen bij de keuze voor een Quarter. Die schwung voor de dressuur........tja, kan.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:07

En sja, een echt trekpaard is het natuurlijk niet (thank god) Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:24

Het ideale paard bestaat wel, maar nu nog de ideale baas

RIP Macho, stoere rottweiler[2/12/93-5/3/04]
Word ik vanmorgen wakker, ligt de wereld op de stoep
Jahil is terug! Z2+21

DubbelFun

Berichten: 88503
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:25

De Quarter wordt niet voor niets het meest veelzijdigste paard genoemd. Lachen
Je moet idd niet verwachten hoog in welke onderdeel dan ook te kunnen gaan presteren, daarvoor heb je al een meer 'richting' gefokt paard nodig, maar er zijn nog genoeg 'allround' gefokte paarden die op middenniveau heel goed mee kunnen komen.

Wat je dressuurmatig wilt bereiken vraagt in training duidelijk meer dan de 'standaard' westernafrichting én je zult ook een redelijk slim paard moeten hebben die het verschil goed gaat begrijpen en er psychisch mee om kan gaan.

Ik denk dat als je als basis de klassieke rijkunst kiest en van daaruit richting western gaat werken je van beide 'werelden' het beste hebt met als resultaat een paard wat jij zoekt.

Verder dient het paard natuurlijk goed in balans gebouwd te zijn en voor 100% goed op de benen te staan Lachen

juval

Berichten: 13107
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 14:37

Sugarmiss schreef:
De Quarter wordt niet voor niets het meest veelzijdigste paard genoemd. Lachen
Je moet idd niet verwachten hoog in welke onderdeel dan ook te kunnen gaan presteren, daarvoor heb je al een meer 'richting' gefokt paard nodig, maar er zijn nog genoeg 'allround' gefokte paarden die op middenniveau heel goed mee kunnen komen.

Wat je dressuurmatig wilt bereiken vraagt in training duidelijk meer dan de 'standaard' westernafrichting én je zult ook een redelijk slim paard moeten hebben die het verschil goed gaat begrijpen en er psychisch mee om kan gaan.

Ik denk dat als je als basis de klassieke rijkunst kiest en van daaruit richting western gaat werken je van beide 'werelden' het beste hebt met als resultaat een paard wat jij zoekt.

Verder dient het paard natuurlijk goed in balans gebouwd te zijn en voor 100% goed op de benen te staan Lachen


Oké, mee eens!
maar bedoel je dan dat de evt. quarter die ik zal kopen dan eerst engels beleerd moet worden en van daar uit naar het western?
Waarschijnlijk zal dat dan alleen lukken als ik met een jong paard begin en hem naar eigen idee en inzicht ga opleiden. Wat ik op zich wel een goed idee vind, dat durf ik wel aan.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:44

Hoi!

Ik wil niet grof overkomen, dat is in ieder geval niet mijn bedoeling.

Maar ik denk dat je eens goed na moet gaan denken wat je allemaal vraagd... Dit is echt teveel voor een quarter. En over het psychische aspect nog niet gesproken...

Er komt maar één ras ik me op die enigzins aan al jou wensen kan voldoen: een Haflinger of een haflo-arabier... (kruising Haflinger-Arabier)

Dit is naar mijn mening de enige uitweg voor iemand die duidelijk niet weet wat 'ie wil!

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:52

Ik zou Romkabouter eens vragen, die beoefend geloof ik iedere tak van de paardensport.

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 14:55

Met één paard zeker?

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 15:56

Je kan best met een paard verschillende takken van sport beoefenen, zolang je maar niet eist dat hij in alles goed presteerd. Ik rij zelf met mijn Ned. Appaloosa x Draver ook western (pleasure, traile, horsemanship), dressuur, 6-tal, springen en wil ook nog endurance gaan doen. Ze kan dit psychisch goed aan en heeft gewoon lol in haar werk, omdat we bijna elke dag wat anders doen. Je moet alleen je manier van rijden het zelfde houden, zodat je de overschakeling van western naar dressuur alleen maar aan het zadel en hoofdstel ligt. En met de dressuur moet je hem iets meer oprichten, maar dat is ook geen probleem. Het kan dus echt wel. Succes met het zoeken naar je ideale paardje, je komt hem vast wel tegen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:19

Je bedoelt dus gewoon Sprinter alleen dan 30 centimeter groter! Lovers

Maar volgens mij zijn deze eisen bij ieder ras even moeilijk allemaal te bereiken. Voor een goed dressuur, spring en menpaard kan je denk ik het beste toch bij het KWPN terrecht en dan een beetje basis paard type. Daar kan je ook prima een fijne bosrit maken; mits je een beetje naar het karakter blijft kijken (dus niet zo'n bloedkikkertje Knipoog ), maar daar is het western rijden en de endurance waarschijnlijk weer pet.

Quarters heb ik geen verstand van, maar is de lagere hoofd houding in het western rijden niet heel tegenstrijdig met de verzameling en hogere oprichting die al in de m dressuur proef wordt gevraagd?

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:44

Sprintje schreef:
Quarters heb ik geen verstand van, maar is de lagere hoofd houding in het western rijden niet heel tegenstrijdig met de verzameling en hogere oprichting die al in de m dressuur proef wordt gevraagd?


Dat denk ik eerlijk gezegd wel. Daarom is het, denk ik, handiger/beter een Engels ingereden paard western-onderdelen te leren, dan andersom. Het is belangrijk dat je niet te veel gaat vragen van je paard, dat kan nou eenmaal niet als je 'alles' wilt doen...

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:52

Toekie schreef:
Daarom is het, denk ik, handiger/beter een Engels ingereden paard western-onderdelen te leren, dan andersom. Het is belangrijk dat je niet te veel gaat vragen van je paard, dat kan nou eenmaal niet als je 'alles' wilt doen...


Of ze koopt t.z.t. gewoon een leuke quarter en voor het dressuur en springen mag ze over drie jaar best af en toe die van mij lenen Knipoog

Alleen dat aangespannen... Ach misschien vindt Nona dat best leuk Verward
Kunnen quarters voor de kar?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 16:54

Tuurlijk kunnen ze voor de kar, het zou mijn keus alleen niet wezen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:03

pleasure driving Cool

maar ok bestaat dat paard??

ja dat bestaat zeer zeker,wat jij zoekt is een 4h horse.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:07

XoNo schreef:
Tuurlijk kunnen ze voor de kar, het zou mijn keus alleen niet wezen.


Waarom niet? Van een beetje trekken krijgen paarden voor de kar een sterke achterhand, die heb je toch ook nodig met western rijden?

Ik zou (uit veiligheid) liever geen heel heet paard voor de kar zetten.
Ik had altijd het idee dat Quarters redelijk koele paarden waren.

Alleen moeten ze bij die korte wendingen wel rekening houden met de kar .... Bloos! Clown

hint2
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:12

Paints/quarters kunnen super veelzijdig zijn kijk maar eens naar de paint hengst Gallant Ghost: Performance Versatility award en superior all-round (rom in race,hunter,barrel superior halter,pleasure,rom w-riding,heading,heeling etc etc)
Ze zijn er dus wel maar er worden tegenwoordig veel paarden voor 1 bepaalde richting gefokt...en dan wordt het wat moeilijker.
Zelf heb ik een 2 jarige merrie uit de Gallant lijn haar moeder is een directe dochter van gallant ghost.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:13

juval schreef:
Dus western, en dan pleasure of horsemanship, trail en halteren.....
Maar ook dressuur, dus een lekker buigzaam paard met schwung die goed aan de hand kan verzamelen en uitstrekken, met mooie oprichting en ruime verende gangen....
en ik vind eigenlijk springen ook wel leuk, niet al te hoog, maar een B of L parcourtje op zijn tijd...... *LOL*
En natuurlijk lekker ontspannen buitenritjes (evt. Endurance). Lachen
om het dan helemaal compleet te maken zou het me ook leuk lijken als het paardje ook nog eens ingespannen zou kunnen worden, in een vorig leven heb ik de sterren van de hemel gemend Schijnheilig , dat vind ik ook supergeweldig.. OK dan!

OK dan! OK dan! Wat je nu beschrijft is exact mijn paard!! Ik doe alles met hem maar ja, ik heb nogal eens een andere mening over trainen Bloos En ik ben ook van mening dat als jij je paard goed voor elkaar hebt jij hem/haar in elke gewenste houding moet kunnen rijden. De hulpen zijn voor mij altijd gelijk gebleven (maar ja, toch weer mijn parelli achtergrond Haha! ) Aangespannen is hij nog niet maar de heer Ton Kruithof kwam ik vorig jaar tegen in het bos en hij wilde pride graag in zijn vierspan hebben dus wie weet moet ik daar maar eens een praatje mee gaan maken Cool MAAR........ verwacht niet dat je in alles nr 1 zult worden. Maar ja, ik heb in de westernwedstrijden al een paar keer een allround titel gehaald en dat vind ik eigenlijk ook wel prima. En vanaf as zaterdag gaan we weer dressuurwedstrijden rijden en ook daar ben ik tevreden als ik een winstpuntje heb. Endurance ben ik officieel nog niet gestart (ik moest weer eens afmelden vanwege een blessure Schijnheilig ) maar dat hoop ik volgend jaar toch zeker mee te pakken. En o, ja, vrijheidsdressur doen we ook nog. Pride is juist door de afwisseling een ontzettend vrolijk paard, heerlijk fris in de kop en altijd lekker aan het werk. En ik vind ook gewoon alles leuk dus ik doe ook gewoon alles. Toen hij 4 was en mijn vriend ook nog niet zo goed kon rijden hadden ze 1 x in de week springles en dat ging ook prima. Gewoon lekker doen waar je zin in hebt en je niks aantrekken van de meningen van anderen. Het is dan nog altijd jouw paard en zolang jullie er plezier in hebben, lekker doorgaan

Yessy

Berichten: 23016
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:23

je kan alles wel eens proberen, maar om en in de dressuur- en in de westernsport hoog te komen, is nauwelijks te doen. een quarter is veelzijdig, maar de meeste hebben geen bijzonder uitgestrekte en verende gangen, die je voor de dressuur soms wel gevraagd wordt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:30

Er komt inderdaad in de dressuurproeven bv een uitgestrekte draf voor. Maar dan heb je nog 25 punten over om op te scoren. En als je iets rijtechnisch goed voor elkaar hebt maar om maar even op uitstrekken door te gaan, hij niet echt super uitstrekt heb je dan misschien eens een 5 oid. Maar als je dus voor een ander onderdeel een 7 scoort heb je het weer mooi weggewerkt. En ook zeker niet elke KWPN'er scoort automatisch de ene na de andere wp. Ik vind dat er tijdens dressuurwedstrijden toch zeker zeer weinig wp worden gescoord, terwijl het toch voornamelijk KWPN'ers zijn. Net zomin als dat je met een quarter meteen alle westernwedstrijden zou winnen. En hoe hoog is hoog? In principe kan elk gezond paard een Z proef rijden, of leuk meedraaien met een western wedstrijd. Oke, als je echt GP wilt rijden of een WK dan is het misschien wel verstandiger om te kiezen.
Laatst bijgewerkt door cornelie op 30-09-03 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88503
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:31

Sprintje schreef:
Quarters heb ik geen verstand van, maar is de lagere hoofd houding in het western rijden niet heel tegenstrijdig met de verzameling en hogere oprichting die al in de m dressuur proef wordt gevraagd?

Een lage hoofd/halshouding wordt graag gezien, maar heeft weinig te maken met de verzameling zoals die bij dressuur gezien wordt.
De inplant/aanzet van de hals is bepalend voor de stand van de hals. Oprichting en verzameling wordt verkregen door training.
Om in de dressuur dus een hogere oprichting makkelijker te verkrijgen wordt er gefokt op een andere halsinzet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:33

Sprintje"]
[quote="XoNo schreef:
Tuurlijk kunnen ze voor de kar, het zou mijn keus alleen niet wezen.


Waarom niet? Van een beetje trekken krijgen paarden voor de kar een sterke achterhand, die heb je toch ook nodig met western rijden?
[/quote]

Klinkt misschien heel l*llig wat ik nu ga zeggen, maar als ik een paard voor de kar wil zetten, koop ik wel een wat goedkoper paard, zoals een haflinger. Ik koop in ieder geval geen Quarter of Paint om hem voor de kar te zetten, daar ga ik op rijden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88503
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:38

Ik denk dat een hoop mensen dat ook zullen denken van iemand die 'alleen maar' recreatief met Quarters omgaat.
Maar je valt (kiest) voor een ras, daar zit vwb de Quarters/Paints helaas nog steeds een prijskaartje aan.
Dus wordt de illusie in stand gehouden dat alle Quarters geschikt zijn om wedstrijden mee te rijden Cool

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:38

ik denk dat je dan beter een dressuur paard kan hebben waar je soms western op rijd.
maar dan alleen als je dan bijv. trail en pleasure wilt rijden halter kan alleen met een quarter paint of appie d8 ik Verward

maar ik zal dan geen reining gaan doen met dat paard of geen dressuur als je wel de reining wilt ,want dat zal te veel verschillen naar mijn mening dan Haha!


je zal denk ik nooit een paard krijgen die alles goed doet ,dus zal je toch moeten kijken wat je nou echt het leukste vind
ga is suffelen op int. en lees over de paarden die jou wel aanspreken en kijk dan wat het beste bij jou past

ik kan je wel zegen wat ik zoal doe met me paint horse.

ik rij reining en trail als tussendoortje voor de gein heb ook wel is halter gedaan.

kan heerlijk buiten rijden wat het is een heel cool paard en ik zit er aan te denken om is een hele lichte endurannce te rijden

een sprongetje kan ie ook wel (trail sprongetje) weet niet hoe hoog heb ik niet uitgerobeert en dat doen ik ook niet want ben dan veel ste bang voor blesures omdat ie best wel stevig (zwaar) is.

voor de kar weet ik niet ,nooit geprobeert.

dressuur heb ik voor mijn leven afgezworen *LOL* heb er niks op tegen hoor maar persoonlijk vind ik het niks Haha!
overgens zal een paint of quarte nooit mooi strekken omdat ie van natuure korte gangen heeft

voor de rest kan ik zonder zadel op hem rijden met alleen een touw om zijn nek en met halster naar buiten enzo.

over het algemeen zijn volgends mij veel quarters en paints zo.

behalve dan die van me broer dan die is druk en een beetje iel Haha!
eigenlijk net een arab.

veel succes met je zoektocht

groetjes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker