Wat doen met een STAKER???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-03 19:43

Maandag kom de fysio/zadelchecker/tandarts... Dan weet ik meer! Ik houd jullie op de hoogte!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 11:55

ik heb alleen blz 1 gelezen(anders werd het wel heel veel)
maar ik heb ook een staker, leuk hoor

ik ben dus wel met paard en al tegen de grond gegaan, alle trucjes(zweep/ei/fles water enz tussen zn oren, omtrekken, enz enz) geprobeerd en hij wordt alleen maar bozer en gevaarlijker.

Als je hem rijdt, heb je dan veel/weinig druk op de teugels?

mijn fout was dat ik Q altijd te graag aan de teugel wilde hebben, dus hij voelde druk in zn mond en staakte, ging gewoon stilstaan en als ik dan een hulp gaf ging ie steigeren.
Ik heb wel een bak, met een hek van 1.50 en hij gooit gewoon zn voorbenen over de rand heen, dus dat je geen bak hebt is opzich niet zo'n ramp, want in een bak begin je nog nix met een staker.

toen je hem kocht, was er toch een klein foutje op de foto te zien? weet je 100% zeker dat hij daar geen last van heeft?

het kan uitproberen zijn(hij is nog hengst dacht ik he? castreren kan hem minder dominant maken) omdat je hem nog niet lang hebt, maar als het uitproberen is zal je dit ZELF moeten oplossen.

hem in training zetten zal hem best goed doen, wordt ie braaf enz, maar op het moment dat jij hem weer gaat rijden, begint ie gewoon weer opnieuw met staken bij jou.

zet er iemand met een longeerzweep bij, als je voelt dat hij wil staken ga je met je handen naar voren, egeft been en de ander slaat met de longeerzweep vlak achter hem langs

dat helpt zelfs bij Quentin Knipoog

wat ik de laatste tijd vaker doe is als hij begint te drammen en dan ineens er tussen uit naait, opeweg naar de hoek van de bak, waar ie dan wil gaan steigeren, is hem stilzetten, gewoon helemaal nix doen, dan daarna rustig wegstappen

probeer hem voor te zijn, en let er op dat je van achter naar voor rijdt, en dus niet met je hand blijft begrenzen om hem naar beneden te krijgen.

sinds ik echt goed les heb, staakt hij veel en veel minder, alleen nog bij moeilijke nieuwe oefeningen, dan kan hij het ff niet verwerken in zn hoofd en gaat dan gek doen, maar echt staken zoals hij eerst deed, als ik simpel wilde aandraven hing ie al meteen met zn voorbenen over het hek, dat is over!

ik weet niet of je les hebt? zo nee, zorg dat je goed les gaat nemen!

wat je ook kan proberen als je schrik hebt dat hij wegrent, is iemand hem laten longeren, en dat jij er daarna opgaat, aan de longe

blijf ook dan van de teugels af, gewoon lichtjes contact e rij wa overgangen, dan gaat hij ook vanzelf wel in een nette houding lopen

ik weet dus niet of je veel duk op de teugels hebtmaar dat was en is, bij mij&Quentin nogsteeds een probleem

bv bij verzamelen heb ik wat meer druk op de teugels, de ene dag accepteert hij het, de andere dag gaat hij meteen staken.

maargoed, ik heb voor hem gekozen 4 jaar geleden, en ik blijf volhouden!
heb 3x per week les, longeer 2 a 3x per week en rij nog een keer zelf in de bak of een buitenrit ofzo
(longeer ook zo veel ivm zn rug maar hij wordt er wel braver van)

ben inmiddels bijna Z1 startgerechtigd, heb voor mezelf gezegd ik rij hem naar de Z, hoe dan ook. en dat gaat dus hopelijk ook lukken

het heeft me letterlijk al veel bloed, zweet&tranen gekost en nog weleens ben ik redelijk wanhopig, maar de momenten dat het goed gaat maken dat ook meteen weer goed!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 10:07

Fysio is net geweest. Buiten wat algemene opmerkingen is er niet echt wat mis met Licor. Rijtechnisch aanpakken dus. Scheve mond

Algemene opmerkingen:
- zijn buikspieren moeten meer worden aangespannen en getraind
- hij heeft spanning in zijn spieren, maar niet in die mate dat hij er echt pijn van heeft, aangezien hij geen krimp geeft als je erover wrijft
- zijn zadel mag achteraan wat hoger liggen, moet ik zo'n pad voor kopen dat achteraan wat oploopt, maar voor de rest ligt het wel goed (ik heb een Anky Dressage, en een opmerking aan Anky en meneer Pessoa is dat het niet goed is om kniewrongen in een dressuurzadel te hebben, aangezien die je benen dwingen in een bepaalde positie...)

Meneer de Fysio gaat me binnenkort een rijles komen geven, om te zien of er onder het zadel wat foutloopt. Met dit regenweer is het veldje waar ik op rij veel te glad om fatsoenlijk te rijden, dus ik blijf proberen om mijn ouders ervan te overtuigen hem op pension te zetten onder het motto "de aanhouder wint" Haha!...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:16

Nou, je hebt in ieder geval iets vooruitgang Haha! kan je weer even verder!! Succes!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:14

gelukkig is er lichamelijk niets mis, maar over dat aanpakken, wel zonder druk erop he, want dan komt ie alleen maar nog sneller omhoog!
ik heb meerdere stakers gereden, en heb zelf al 4 jaar een staker, waar ik nu eindelij fatsoenlijk mee kan rijden, je moet concequent zijn, zonder hem te overvragen of teveel druk op de teugels te hebben.

laat hem maar lopen, al loopt ie met zn hoofd in de lucht, maakt niet uit, hij wil staken, jij wil dat ie loopt, al loopt ie nog zo beroerd als ie maar loopt dat is het belangrijkste!

heb je priveles of niet?is namelijk wel een aanrader, en dan geen les van iemand doe koste wat t kost zn hoofd in de krul wil hebben, maar les van iemand die alles voorwaarts oplost en eerst de achterhand er 100% onder wil hebben voor dat er naar de houding van t hoofd wordt gekeken.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 12:18

Het probleem is er DENK IK gekomen met zo'n instructrice die jij nu beschrijft... Voorlopig ben ik nog op zoek naar een ANDERE goede instructeur die ook nog eens betaalbaar is, maar mijn fysio kan ook les geven, en daar ga ik volgende week alvast een lesje van meepikken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:47

Kun je eens precies uitleggen op wat voor moment hij precies gaat staken? Is er aanleiding (Zoals een simpele oefening zoals nageven, of lengtebuiging vragen)? En doet hij het dan ook aan de longeerlijn?

De hond is de betere mens

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 12:53

Ik denk niet dat hij het echt systematisch doet... In stap doet hij het iig NIET. En gewoon rechtdoor draven of op een volte is ook geen probleem. De laatste keer en de voorlaatste keer deed hij het bij de aanzet voor het wijken naar links. Ik wijk vanuit de AC-lijn naar de kant toe. Vanaf het moment dat ik me op die AC-lijn zette en druk uitoefende met mijn rechterbeen, ging hij omhoog. De tweede keer die training deed hij het telkens ik wilde aanspringen in de linkergalop. Eén keer was ik al in galop en maakte ik een volte, de 2de keer deed hij het zodra ik mijn buitenbeen achter de singel legde.

Aan de longe loopt hij braaf... Dus het is echt een RIJtechnishc probleem denk ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:10

Ik vind dat jij het wel super oplost door de fysio te laten komen om te zien wat er gebeurt als jij aan het rijden bent. Mogelijk kan hij dergelijke fysieke problemen geheel uitsluiten. Ik denk trouwens wel dat het iets fysieks is. Niet een gebrek, gewoon een tekortkoming, zoals gebrek aan souplesse. Dat zijn van die dingetjes waar aan gewerkt moet worden. Maar hoe? die fysio zal vast wel goede typs hebben.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:41

Mijn complimenten!!!

Vind dat je het heel goed hebt aangepakt, door eerst te kijken of er misschien een medische oorzaak is, en dat je nu eerlijk toegeeft dat het een rijtechnisch probleem is.

Door deze instelling kom je er wel!! Zouden meer mensen moeten doen!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:20

Lachen Vind ik eigenlijk maar normaal...
Ik weet goed genoeg dat ik geen super-ruiter ben, en Licor wel een super-paard, waar ik heel erg veel van leren kan... Hij geeft duidelijk aan dat er een communicatieprobleem is, dus moet dat worden opgelost, maar ik heb geen zin om op hem in te beuken, dus wil wel een zo vriendelijk mogelijke oplossing zoeken. Ben druk aan het nadenken, maar eerst les van fysio, en dan zien we wel weer.
Had ik maar een geldboompje... Want dat is tot nu toe het enige echt probleem...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:22

Idra schreef:
Had ik maar een geldboompje... Want dat is tot nu toe het enige echt probleem...

hm, dat is niet alleen jouw probleem............

De hond is de betere mens

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 14:28

Ja dat is gewoon een algemeen paardenprobleem, maar ik heb geen inkomen, buiten mijn zakgeld en de 30 à 60 EUR per week die ik bijverdien door te klussen. Ouders zijn geen paardenmensen en snappen er geen moer van en willen me ook niet langer financieel bijstaan in mijn paardenleven, dus IK ben serieus aan het denken om mijn studies (nu een postgraduaat, dus mijn "hoofddiploma" heb ik al) op te geven en te gaan werken, enkel en alleen al om dit rottige probleem op te lossen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:57

Idra schreef:
dus IK ben serieus aan het denken om mijn studies (nu een postgraduaat, dus mijn "hoofddiploma" heb ik al) op te geven en te gaan werken, enkel en alleen al om dit rottige probleem op te lossen..

als ik jouw vader of moeder was geweest was ik toch maar gaan steunen, al was het maar omwille van de studie.

De hond is de betere mens

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:42

Een voordee van dit soort problemen wat ik zelf heb mogen ondervinden... Op het moment dat je paard heel sterk reageert op iets wat jij rijtechnisch fout doet, dwingt je paard je maar wat snel om juist dat te verbeteren..

Succes!

Europe is our playground

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:30

En zijn tanden, waren die in orde?

Bij mij klinkt het ook als iets lichamelijks, stijvigheid, met name in de rug. En dat klopt met dat van die buispieren want als de buikspieren niet getraind zijn kan een paard zijn rug ook niet goed genoeg gebruiken. Als hij in Spanje in een valse krul is gereden kan dat ook wel, want dan heb je een truukjespaard zoals mijn instructrice dat vrijdag noemde: het lijkt wel of hij alles kan en of alle knopjes erop zitten maar ondertussen gebruikt hij zijn rug niet voldoende en plaatst zijn achterbenen en dan met name het binnenachterbeen niet goed genoeg onder zijn massa.

Wij gaan nu eerst trainen op regelmaat en tempo en het rechtrichten, van achter naar voren. Hand op de plaats, je mag dus wel naar binnen of naar buiten met je hand maar niet naar achteren. Je vangt de energie die je er van achter in stopt van voren weer mee op. Ik heb altijd zo geleerd te rijden maar zonder les reageerde hij er niet op, waarom: ik reed hem niet genoeg naar voren!

Blijkt dus nu dat die overgevoelige Suevo die meteen opzij stapt als je je ene been verder naar achteren doet dan het andere, toch NIET goed genoeg aan/voor het been is (was een discussie over wat t verschil was maar dat snap ik nog niet helemaal Haha! ). Hij moet dus NAAR VOREN. Waar hij soms helemaal geen zin in heeft en daardoor maar gewoon lekker in galop gaat of teugelkreupelen of hoofd kantelen. Maar dan nog krijgt hij been been BEEN, hij vraagt er als het ware om door zijn reactie.
Als ik been geef, geeft hij daarna ook na op het been. Misschien een beetje offtopic maar ook weer niet (hihi weet je gelijk wat we in mijn les gedaan hebben Knipoog) want zoals al eerder gesuggereerd werd heeft hij op dat moment echt een harde schop naar voren nodig.

Die rug- en buikspieren kan je lekker trainen met een pessoa, heb ik met Suev ook gedaan!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 21:40

Zijn tanden waren okee, blijkbaar is hij gewoon een gekke-bekkenpaard Tong uitsteken

Het zou idd best kunnen dat Licor een truukjespaard is, aangezien hij zijn achterhand veel te weinig gebruikt... En idd, zoals jij het beschrijft, zou het wel eens kunnen dat hij ook NIET aan het been is... IK denk ook dat ik vnl aan de BASIS werken moet, dus simpel rechtrichten en GAAN. En alle appuyementen, galopwissels en de rest laten voor wat het is. Ook hij kantelt met zijn hoofd en verliest impuls. Hij is in Spanje ook TE verzameld gereden volgens mij (maar dan met te weinig achterhandgebruik) en weet (wist) niet eens wat middendraf is.

Nog over zijn rug- en buikspieren: hij staat (als hij gewoon op de weide staat) met een beetje een holle rug (zoals mensen dat ook kunnen hebben). De Fysio heeft mij een trukje laten zien waarmee je die spieren kan opspannen en zijn rug weer 'recht' wordt. Je wrijft van achter naar voor op zijn buik. En hup, daar gaat die rug! HIj vindt het trouwens een erg leuke massage en ontspant zich meteen, als je begrijpt wat ik bedoel Haha! Nu is het dus de bedoeling dat hij die buikspieren ook opspant als ik rij. Voorwaarts rijden was ook daar de boodschap.
Waarschijnlijk is dat wat er is misgegaan bij mijn vorige instructie, zijn rug is te zwak om meteen al zo opgericht te lopen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 21:46

Idra, ook van mij heel veel waardering. Super hoe je dit wil oplossen. Ik hoop dat er voor het probleem geld ook een oplossing komt.
Maar ik geloof niet dat jij droompaard zomaar hoeft op te geven. Je bent bereid aan jezelf te sleutelen.
Ik denk dat jullie straks als dit voorbij is een goede combinatie worden die goed met elkaar leren lezen en schrijven. Dat jullie respectvol met elkaar omgaan!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:58

Ik weet uit ervaring wat het is helaas..
Mijn paard ging vooral in de staak als ik lengtebuiging vroeg.
Ik heb het een tijdje aangekeken en toen de fysio erbij gehaald.
Deze constateerde een wat stijve linkerschouder, verder was hij gevoelig op de rug.
Volgens hem moest m'n paard na 1 behandeling goed zijn.
ik ben weer gaan rijden en het staken bleef helaas..
Naar Greet de Jonge(dierenarts) gegaan en zij constateerde na onderzoek dat ie een ontsteking in z'n spronggewricht had omdat daar een haak op het bot zat.
5 maanden rust en ontstekkingremmers, nu spring ik er weer mee en we mogen L2 dressuur starten.
Ik wil hier alleen maar mee duidelijk maken dat een fysio GEEN dierenarts is.
Mijn fysio, die toch erg goed bekend staat in N-Nederland had dit niet gezien.
Ik neem het hem verder ook niet echt kwalijk, de man is tenslotte geen dierenarts.


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 11:16

Hihihi dat van die buikmassage ga ik ook maar eens proberen LOL, mijne wordt zowiezo al helemaal ontspannen en ONTSPANNEN Tong uitsteken Schijnheilig als ik veel met hem sta te frutten. Ik ben echt superblij dat alle stukjes nu een beetje in elkaar beginnen te vallen. Dat van die instructie klinkt idd achteraf erg logisch!
Dat van die middendraf: idd, Suevo snapt dat ook nog niet maar ik denk dat we pas daar mee bezig gaan zijn als hij recht loopt en daarbij goed zijn achterbenen onder de massa blijft plaatsen. Ik probeer hem ook met longeren goed dat achterbeen te laten gebruiken en als hij dan klaar is met het werk zie je dat heel die buikspier toch wel goed aan t werk is geweest, want dan zie je daar een soort van lijntje Haha!
Wat zeggen je ouders er nu allemaal van?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 14:19

OKee, heb mijn ouders zo ver gekregen dat ze 100 EUR per maand meebetalen, en de rest klus ik er bij... (het is 275 EUR stageld). Voorlopig twee maanden, van meer wou mijn vader niet weten. Maar misschien als hij ziet dat het rijden plots beter gaat, dat hij instemt voor de rest van de winter (wat oorspronkelijk mijn plan was Tong uitsteken).
Ben daarnet met de stalhouder gaan praten, en hoewel hij het niet op hengsteh heeft in zijn stal, wil hij voor mij wel een uizondeirng maken, hij mag zelfs op de wei! Hij is ook erg geïnteresseerd in het ras, en wil zich ook ooit eens een Spaanse man aanschaffen. Verder heeft hij mij wat uitgevraagd over het steigeren, en hij dacht me wel te kunnen helpen en gaf me ook meteen advies over wat zeker wel en wat zeker niet doen. Het zit wel goed denk ik!

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:34

Hee, dat is goed nieuws!
Zou ook mooi zijn als je terplekke iemand hebt die je kan helpen. Wat voor ideeen had hij zo op het eerste gevoel over de aanpak?

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:22

Goed nieuws idra! ik ben echt heel benieuwd of het allemaal gaat lukken, en fijn dat de staleigenaar weet wat te doen Lachen hopenlijk zal het je helpen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:45

Klinkt goed. Ik hoop voor je dat je er nu verder mee komt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:42

gelukkig maar dat het zo loopt....... leuk voor je! Nu zal het vast beter gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 2 bezoekers